Käyttölinjasta tulossa muotia?

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Minna Jutila

Viesti Kirjoittaja Minna Jutila »

Sen ainakin tiedän, että on useampia "kasvattajia", jotka ovat huomanneet sanan "käyttölinjainen" olevan kova sana niillekin, jotka eivät oikeastaan edes tiedä, mitä se pitää sisällään. Niinpä sitten mainostetaan pennun kyselijöille kovasti käyttölinjaisia pentuja, jos joko uroksen tai nartun puolella on yksikin käyttölinjaiseksi luokiteltava yksilö :(

Tietenkin voi olla, että ainakin osa näistä "kasvattajista" tosiaan kuvittelee, että nyt pennut tosiaan ovat käyttölinjaisia!
Katri Toivainen

Viesti Kirjoittaja Katri Toivainen »

Ainakin sellainen näyttää olevan muotia, että ei mainosteta koiran näyttelylinjaisuutta, mutta jos sillä on takana hiemankin käyttölinjaa, niin se muistetaan mainita :foni: . Jotenkin ihmisille on tullut käsitys, että käyttölinjainen on koira, ja muut ovat "sessejä". Enpä sano enempää, kun en asiasta niin kamalasti tiedä ja omat mielipiteet on aina omia :reilukerho: . Kokeilin samalla näitä kivoja hymiöitä!
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Tästä tuli mieleen eräs puhelu, kun multa kyseltiin koiranpentuja. Ostaja halusi sellaisen käyttölinjaisen. Ihan uteliaisuuttani kysyin, mihin tarkoitukseen koira tulisi. Oliko tarkoitus alkaa kisaamaan koiran kanssa vai mitä. Ostaja sanoi, että ihan käyttöä varten koira tulisi. Sellaiseksi lenkkikaveriksi ja pihavahdiksi. Siinä sitten puhuttiin pitkään koirien luonneominaisuuksista ja erilinjaisten koirien eroista. Puhuttiin yleensäkin saksanpaimenkoirista ja "ostaja" ymmärsi harkita vielä rotuakin uudelleen.

Toivottavasti hän löysi etsimänsä.

Terveisin

Auli
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Nii -ja eräälle harrastelijalle, joka ei ole niin sisällä asioissa, myytiin näyttelylinjainen käyttölinjaisena ja valehdeltiin ihan päin naamaa. En raaskinut sitten sanoa, että ei siinä ole kuule edes promillea käyttölinjaa. Koira on mukava ja omistaja tyytväinen, joten kaikki hyvin. Koira vaan näyttää pahasti sairaalta luustoltaan -no kyseiseltä kasvattajalta on tullut sellaisia koiria, että ne eivät ole enää edes lonkkavikaisia vaan vammasia -siis kaikki paikat sökönä hampaita myöten. Eivät kykene seisomaan, eikä edes suoraan kävelemään.
Mut tälläst tää on....
Minna Koltes

Viesti Kirjoittaja Minna Koltes »

Olen todella ymmälläni.... :?:

Enkö Suomessa olekaan se YKSI ja AINOA Saksanpaimenkoira (ja rotumääritelmä)?
Eikö tämän mahtavan rodun pitäisi olla moni toiminen, niinkuin rotumääritelmäkin sanoo?

Joten, miksi tämä näin suuri pompotus tästä asiasta?

Se on tietenkin ERI ASIA , mitä porukat tekevät koirillaan...puolustusta, tottelevaisuutta, paimentoa, agilitia, näyttelyä...ym. ym.
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Joo, periaatteessa on vain yksi rotumääritelmä. Kyse on kuitenkin eri osa-alueiden painotuksesta. Koirien ominaisuuksissa on paljon eroja. Jos halutaan käyttöominaisuuksiltan sellainen koira, mikä pystyy työskentelemään suojelussa MM-tasolla, ei kannata ottaa koiraa näyttelyvanhemmista. Silloin on kuitenkin haettu eri ominaisuuksia, kuin mitä huippu suojelukoiralta vaaditaan. Jos ihminen on "harrastelija", joka haluaa tehdä koiran kanssa monipuolisesti asioita, mutta on kiinnostunut näyttelyistä, kannattaa ottaa hyväluonteisista vanhemmista näyttelylinjainen koira.

Minä olen sellainen joka sortin "harrastelija", joka haluan mennä koirien kanssa kokeisiin suojelu- ja kansallisten lajien puolella, mutta haluan myös käydä näyttelyissä. Minä en tarvitse käyttölinjaista, koska se pystyisi tyydyttämään "kilpailuviettiäni" ainoastaan koepuolella. Kun en ole edes hyvä kouluttaja, tuollainen mukava näyttelylinjainen sopii minulle mainiosti.

Minulta on kyselty käyttölinjaisia pentuja, ja olen heille aina sanonut suoraan, että kannattaa kysellä muualta. Rehellisyys on tärkeää. Pahinta, mitä tiedän, on tyytymätön koiran ostaja. Koirat menevät niin hyvin tänä päivänä kaupaksi, ettei kenelläkään pitäisi olla tarvetta huiputtaa ostajaa myymällä heille jotain, mitä he eivät halua. Se on lyhytnäköistä. Niinhän se on se vanha sananlasku, että paha kello kauas kuuluu. Valehtelu tulee esiin jossakin vaiheesa, ja siitä joutuu tilille. Sellaiselta valehtelevalta kasvattajalta loppuu koirakauppa lyhyeen. Ainakaan hän ei saa niitä myydyiksi hyviin paikkoihin. Joidenkin epärehellisyydestä kärsivät kaikki kasvattajat. Vaikka itse olisi kuinka rehellinen, sitä on paha todistaa, kun jotkut valehtelevat ihan surutta.

Koiran ostajille suosittelisin aina asioiden selvittämistä. Meillä on täällä niin hyvät tiedostot, että eri suvuista on paljon informaatiota saatavilla. Valitettavaa on vain se, että kokematon koiranostaja ei osaa sitä tietoa hankkia. Hän lukee ilmoituksen lehdestä ja on sen jälkeen täysin kasvattajan armoilla. :cry:
Vastaa Viestiin