Lonkka- ja kyynärnivelkuvaukset

Jalostukseen liittyvät aiheet
maiju savolainen

Lonkka- ja kyynärnivelkuvaukset

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Minua on aina suuresti kummastuttanut henkilöt, jotka haluavat saksanpaimenkoiran, mutta eivä ole valmiita viemään sitä lonkka- ja kyynärnivelkuviin.

Kaikki kuitenkin haluavat terveen koiran. Jopa kotikoiran ostajat haluavat terveen ja mukavan koiran, eivät "lonkkavikaista".

Koska PEVISAan on otettu näiden nivelvikojen vastustaminen ja seurannassa siirrytään indekseihin, niin mielestäni kuvaaminen on entistä tärkeämpää.

Millä näitä nivelsairauksia vastustetaan jos ei saada koirista tietoa?Kasvattaja on melko surkeassa asemassa, jos kasvatit jäävät kuvaamatta. Eikö jokainen, joka on valinnut rodukseen saksanpaimenkoiran, voisi kantaa kortensa kekoon edes tässä pienessä asiassa?

Mitä keinoja voitaisiin käyttää kuvausaktiviteetin nostamiseksi?

- kasvattaja perii kuvausmaksun jo pennun hinnassa, ja palauttaa sen kun omistaja on hoitanut velvollisuutensa
- erikoisnäyttelyissä (luokka yli 18kk- ) täytyy olla lonkkakuvaustulos. Eikö samaa voisi soveltaa kokeisiin? SPL kokeissa yli 18kk ikäisellä koiralla tulee olla kuvaustulos, että se saa osallistua.
- pennun myydessään kasvattaja ottaa kirjallisen sitoumuksen pennunostajalta, että tämä kuvauttaa koiran tietyssä iässä.

Ei kai kukaan ajattele, että suoritettuaan pennun myyntihinnan, kulut koirasta loppuvat siihen? Pidetäänkö lonkkakuvien hintaa liian suurena? Ainakin joillakin on raha se suuri kynnyskysymys. Koirasta ei saisi aiheutua mitään kuluja. Jos ei ole varaa ylläpitää koiraa, niin miksi se on sitten hankittu? Eikö elämä olisi paljon helpompaa ja vaivattovampaa ilman koiraa?
Kirsi Niinimaa

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Kirjoituksesi on hyvä.

Olen ehdottomasti viemässä neitiä kuviin, mutta minua vaivaa hiukan kuvausten paras-mahdollinen ajankohta... (juoksujen vaikutus) Kaikkea kuulee puhuttavan, vaan ei tiedä mihin uskois..

Toinen asia on se, että minne veisin... :?
Anna Olin

Viesti Kirjoittaja Anna Olin »

Juu, yhdyn Kirsin mielipiteeseen. Kirjoituksesi oli todella hyvä, ja syitä kuvaamatta jättämiseen on eittämättä monia. -itse en vain ymmärrä, että miksi koiraa ei kuvattaisi. Minä ainakin haluan tietää, että miltä koirani lonkat näyttävät, ja sitähän ei todellakaan voi sanoa päältä päin. Sitä paitsi harvalla nuorella koiralla vielä näkyy liikkeissä huonojen lonkkien vaikutus ja sitten saattaa myöhemmällä iällä olla pettymys kun ilmenee että koiralla on "lonkkavika" tms.
Itse olen kyllä sitä mieltä, että kuvien tuloksella ei ole kovin suurta merkitystä tavalliseen arkeemme, (en siis ole sellainen henkilö joka nukututtaisi koiransa suoraan kuvauspöydälle jos tulos on "huono"), kuvauttamalla koirani saan vain arvokasta tietoa mitä sen kanssa ehkä ei kannata harrastaa, ja osaan mahdollisesti varautua tulevaan...
Olen kuullut puhuttavan ettei narttua kannattaisi kuvauttaa ennen ensimmäisiä juoksuja, eikä myöskään aivan heti niiden jälkeen. Nyt siis kysyisinkin asiaa paremmin tuntevien henkilöiden kommentoivan tuota tietoa...
Osaisiko joku myös sanoa missä koira kannattaisi kuvauttaa tällä suunnalla jos asustaa, että ei joutuisi huonojen kuvien takia kuvauttamaan useampaan kertaan...?
Eila Auvinen

Viesti Kirjoittaja Eila Auvinen »

:) Hyvä Maiju!
Oikealla asialla olet ja tosi hyvä ja herättävä keskustelunavaus.
Totta on tosiaan, että silloin muinoin "saatiin" ihmiset kuvaamaan koiransa juuri tuon "näyttelydirektiivin" mukaan.
Olisiko tosiaan aika siirtyä eteenpäin?
Tiina Jakola

Viesti Kirjoittaja Tiina Jakola »

tuplat vainoo... :cry:
Viimeksi muokannut Tiina Jakola, 20 Helmi 2005 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lea Ojala

Viesti Kirjoittaja Lea Ojala »

Kirsille;

Sulla on lähellä siellä Vihdissä ell Kai Skutnabb, http://www.skuti.com/

Suosittelen lämpimästi. Soita sinne ja kysele. On muuten tosi edullinenkin. Likimain samoissa kuin pieneläinklinikka. Itse kävin siellä viime marraskuussa kuvauttamassa vanhuksen kyynernivelen.
Tiina Jakola

Viesti Kirjoittaja Tiina Jakola »

Minusta kuvauttaminen kuuluu asiaan. Kuvautimme aikoinaan rekkaamattomankin sakumme ihan sen takia että jos joskus jotain tulee niin siihen osaa varautua.
Nykyinen kävi juuri kuvissa. Kirkkonummella käytiin kasvattajan suosittelemassa paikassa. Oikein mukava lääkäri ja kuvista tuli hyvät. Sinne menen ilman muuta seuraavankin kerran!
Sauli Vatanen

Viesti Kirjoittaja Sauli Vatanen »

Itse uskon, että "paras" tapa on se, että kasvattaja ottaa lonkkakuvien hinnan pentua maksettaessa. Sitte sopivan ajankohdan tullessa järjestää joukkokuvauksen. Kaukomatkalaiset ja muut hankalat tapaukset sitten kuvauttaa omalla ajallaan. Tällöin tietenkin kasvattaja maksaa kulut.
Kirsi Niinimaa

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Kiitos Lea, kyseinen paikka onkin se mun toinen vaihtoehto..
Maria Kallio

Viesti Kirjoittaja Maria Kallio »

Hyvä tapa on ottaa kuvausmaksu myyntihinnassa ja valita sopivat innostuneet omistajat. Epäilen, että kotikoiran omistaja esim. veisi koiraansa koko näyttelyyn jos se vaatisi tunnistusmerkinnän ja kuvaustuloksen lisäksi. Parempi siis olla etukäteen viisas :wink:
Jenni Riikonen

Lonkkakuvista...

Viesti Kirjoittaja Jenni Riikonen »

Päiväni on ollut surkea... Kuvat lähtivät Ao.na ja tulivat arvosanalla C....Oli hieman suuret odotukset :cry: , onneksi ei kuitenkaan E :|
Taina Tiitinen

Viesti Kirjoittaja Taina Tiitinen »

Maiju: Asiaa :tsemp:

Jenni: No mutta, C on vielä ihan jees. Toki ymmärrän pettymyksen, kun kuvat lähtevät A:na ja tulevat takaisin C:nä. Aika iso heitto kyllä...
Jenni Riikonen

Viesti Kirjoittaja Jenni Riikonen »

Joo, C on ihan hyvä ja ELL jolla kävimme on myös ihan kehuttu, joten asiaa kyllä vielä tarkastellaan... Sen verran hyppäys minua vaivaa :shock:
Eila Auvinen

Viesti Kirjoittaja Eila Auvinen »

Ehkä tähän asiaan, jollain tapaa liittyen mietiskellyt sellaista, että olisikohan mahdollista (ja miksei olisi?pätäkkäähän siihen vaan tarviais), saada tuonne kennelliittoon visuaalisen tarkastuksen lisäksi optinen testauslaite, noita lonkka/kyynärkuvien tutkimuksia varten?
Työpaikalla on kyseinen laite (useampiakin) johon syötetään tietty optimiarvo (piirilevyt) ja kun koneeseen asetetaan kyseinen kortti se ilmaisee puutteet.
Tiedän kyllä että koneella voi tarkastaa myös filmiä, jospa joskus siirryttäisiin tässäkin asiassa nykyaikaan.
Esim. syötetään vaan koneeseen ihannearvot joihin kone sitten vertaa jokaisen kuvatun yksilön kuvia ja antaa siitä taatusti tasapuolisen arvion, tätä voisi sitten käyttää tukena varsinaisen arvioijan lausunnolle.
Anniina Mäkelä

Viesti Kirjoittaja Anniina Mäkelä »

No tuota näin tekniikan alan opiskelijana voin sanoa, että on äärettömän vaikea suunnitella sellaista laitetta, joka osaisi analysoida erilaista kuvaa tietyn kuvan perusteella ja ymmärtää siinä vielä mahdolliset erikuvaus asennot, vaikuttavat asiat ym. Jotkut tietyt asiat laite voi analysoida, mutta ei kyllä varmaan ihan kaikkia mitä lonkkakuvissa katsotaan.. Mikään kuva ei meinaan ole läheskään samanlainen.. Silloin kun jokainen kuva olisi suunnilleen samanlainen, laite onkin mahdollista kehittää, mutta että lonkkakuviin... Todella vaikeaa kehitellä ja laitteen tekemät virheet voivat olla niin suuria, ettei semmoinen ainakaan vielä ole kovin helppo tehdä. Luotettavuustaso kärsii. Mutta ehkä joku neropatti sellaisen laitteen kuitenkin tekee joskus.., ehkä tulevaisuudessa.. Hmm... :)

Kaikissa asioissa ei koneet voi ihmistä korvata.
Vastaa Viestiin