Lonkka- ja kyynärnivelkuvaukset

Jalostukseen liittyvät aiheet
leena kuusisto

Viesti Kirjoittaja leena kuusisto »

meillä toi kuvaus hoituu niin että kasvattaja järjestää joukkokuvauksen.
matkaa kyllä tulee mutta näkeepähän sitten muut sisarukset.
ja pääsee pois kotoo :oops:

neiti täytti juuri vuoden - täällä reissua odotellaan
Lari Luoma

Viesti Kirjoittaja Lari Luoma »

Olen samaa mieltä, että kaikkien pitäisi kuvauttaa koiransa.
pennun myydessään kasvattaja ottaa kirjallisen sitoumuksen pennunostajalta, että tämä kuvauttaa koiran tietyssä iässä.
Valitettavasti tämä vaihtoehto ei kuitenkaan käy päinsä, jos koira on myyty täydestä hinnastaan ja koiran omistusoikeus on siis muulla kuin kasvattajalla. Lain mukaan kaikki sopimukset, joilla rajoitetaan henkilön omistusoikeutta (niinpä niin... koiraa kohdellaan siis esineenä :( ) eivät ole päteviä.
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Siis hetkinen. Käsitinkö mä nyt oikein?
Meillä sopimuksessa lukee, että kasvattaja edellyttää koiran lonkka kuvia ja tiedot pitää ilmoittaa hänelle.
Sama, kuin että jos me myymme koiran eteenpäin niin on kasvattajalle ilmoitettava asiasta ja hän voi mahdollisesti ostaa koiran takaisin itselleen.
Eli siis tuollaiset asiat eivät ole päteviä sopimuksessa?

Eikä tämä nyt tarkoita ettenkö olisi koiraani kuvauttamassa tai tai olen myymässä sitä.
Lari Luoma

Viesti Kirjoittaja Lari Luoma »

Satu: Näin on. Jos veisit sopimuksen oikeuteen, kaikki etuosto-oikeudet yms. olisivat pätemättömiä. Syy: Koira on sinun omaisuuttasi, jos olet ostanut sen itsellesi ja kokonaan maksanut eikä myyjällä (kasvattaja) ole mitään oikeutta sen suhteen (sijoitus- ja osamaksusopimukset ovat sitten aivan eri asia). Ajattele asiaa näin: Ostat auton ja olet myymässä sitä eteenpäin, mutta myyjä onkin kirjoittanut sopimukseen, että et saa myydä kenellekään muulle kuin hänelle (vaikka saisit paljon paremman summan joltain muulta). Ei varmasti tuntuisi oikealta. Lain edessä koira valitettavasti rinnastetaan esineeseen.

Kaikki sopimukset tietysti ovat päteviä niin kauan kuin et riitauta niitä. Toisin sanoen, jos sopimuksessa lukee, että koiraa on pidettävä aina torstaisin klo 12-13 olohuoneen pöydällä ja sinä olet laittanut nimesi tuollaiseen paperiin, niin sinun on myös noudatettava sopimusta tai riitautettava se. Jos riitautat sopimuksen, voitat jutun varmasti, koska sopimuksen pykälä on kohtuuton... Aivan samalla tavalla kuin esim. etuosto-oikeuskin on... Yleisesti voidaan siis sanoa, että kaikki omistusoikeutta rajoittavat pykälät ovat laittomia.

Silloin, kun kennelliitossa vielä oli lakimies, olin hänen luennollaan ja selvittelin näitä asioita ihan vain omaksi huvikseni. En minäkään ole koiraani myymässä tai sopimuksia riitauttamassa ja kasvattajan kanssa toimimme hyvässä yhteistyössä. :)
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Mutta eihän ilmoitus tai etuosto oikeus rajoita myyntihintaa, jollei ole rajattu, että kasvattajalla oikeus ostaa koira takaisin samaan hintaan, tiedän toki että ne silti käsitellään kohtuuttomiksi, mutta mielestäni puhelinsoitto ei tosiaan ole kohtuuton. Ehkä varmimmin koirat saa kuvattua olemalla todella tarkka siitä kenelle koiran myy, ja mikäli tähän ei ole varaa, jättää pentueen sitten tekemättä.
Lari Luoma

Viesti Kirjoittaja Lari Luoma »

Mutta eihän ilmoitus tai etuosto oikeus rajoita myyntihintaa
Ei tietenkään rajoita ja ettei nyt tulisi väärää käsitystä, niin ilman muuta olen sitä mieltä, että asiat hoituvat aina parhaiten yhteistyössä kasvattajan ja pennun ostajan välillä.
Vastaa Viestiin