Nivelrikko!!

Jalostukseen liittyvät aiheet
sisko luukkonen

Nivelrikko!!

Viesti Kirjoittaja sisko luukkonen »

Nyt olen vähän pihalla :roll: rakkan karvaisen lapseni lonkat oli B/B kyynärät 0/1 eli nivelrikko, ranka oli ok, toiset sanoo kyynäräistä et 1 ei välttämättä ole paha ja yksi ihminen sanoi et se on tosi,tosi paha, hänellä itsellä on 4v koira jolla oli D/D ja 1/1 eli nyt 4veenä ihan romu, ei voi harrastaa mitään. kertokaa viisaammat onko minullakin vain 4-5vuotta aikaa olla rakkan karvaisen lapseni kanssa, kun tiedän koiria joilla on c/c ja kyynärät 3/3 eli nuorena leikattu nivelrikko. :cry:
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

Sanoisinpa, että ihan hyvät tulokset eikä varmaan tarvitse olla huolissaan :D
arja valtonen

Re: Nivelrikko!!

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

sisko luukkonen kirjoitti: lonkat oli B/B kyynärät 0/1 eli nivelrikko
Ykkösen kyynärä ja nivelrikko ei ole sama asia, välttämättä. Nivelrikko on erillinen sairaus. Jos nivelrikko on oma päätelmäsi eikä kuvissa nähty, voit olla huoletta :lol:
sisko luukkonen

Viesti Kirjoittaja sisko luukkonen »

silläpä en ymmärrä kun kyynär kuvia eläinlääkäri näytti ja sanoi ensimmäisestä arvion 0 ja toisesta nivelrikko eli 1.
sisko luukkonen

Viesti Kirjoittaja sisko luukkonen »

niin sitä vielä piti lisätä et näin itsekkin siinä kuvassa pinen pieni tumma viiru.
arja valtonen

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

Odota rauhassa virallista kuvaustulosta. Siinä paperissa kyllä lukee, onko nivelrikkoa vai ei. Ei ole vain yksi kerta, kun Limanin lausunto poikkeaa kuvanneen lekurin arviosta.

Nimim. kuvannut lekuri arvioi oman koirani lonkat B ja takaisin tuli A/A. :)
Pia Porko

Viesti Kirjoittaja Pia Porko »

Meitillä C/D ja 1/1, päivääkään ei ole ontunut ja täyspainosesti reenataan.. :)
sisko luukkonen

Viesti Kirjoittaja sisko luukkonen »

KIITOS VASTAUKSISTA!! kai minä sitten odotan kennelliiton vastauksia.
Senverran pimee olen että kävin ostamassa Saksanpaimenkoiralle tarkoitettua Royal canin papanoita, kalliita ovat mutta nivelet ja luusto pysyy :roll: kunnossa, kait. :roll: :roll:
Eija Latva-Rasku

Viesti Kirjoittaja Eija Latva-Rasku »

Itseltäni kuoli rakas serobi (12 v.) viime joulukuussa. Nivelrikkokin oli vasemmassa takapolvessa, tuli kun ristiside repesi ja jouduttiin neiti leikkaamaan 9 vuotiaana. Olin ensin saanut väärän diagnoosin ja minulle annettiin matkaan vain lääkkeitä nivelrikkoon. Kun koiran ontuminen ei tullut paremmaksi vaihdoin klinikkaa ja polvi leikattiin. Ei meillä edes tarvinnut kuvata kun lääkäri totesi tuon ristisiderepeämän ja nivelrikossa nivel paksuuntuu (kenties ajanmittaan) ja on kuuma koitettaessa. Toivottavasti Teillä asiat kuitenkin kunnossa, ole rauhallinen ja odota tuloksia, ei se nivelrikko ole kuolemaksi, on onneksi olemassa hyviä ruokia ja lääkkeitä, jos se sittenkin osoittautuu nivelrikoksi on sinun vain otettava uusi suunta koirasi kanssa ja haettava tietoutta sairaudesta. Tassua pystyyn... :)
sisko luukkonen

nivelrikko

Viesti Kirjoittaja sisko luukkonen »

Nyt tuli vastaukset Kennelliitosta, B/B lonkat muuttui A/A ja kyynärät 0/1 muuttui 0/2 omituista kyynärät meni huonompaan :roll:
arja valtonen

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

Voi harmi että vain 50% tuloksista muuttui parempaan :tuki:
Omakohtaisia kokemuksia ei-terveistä kyynäristä ei ole. Toivottavasti viisaammat avaavat sanaisen arkkunsa palstalla. :lol:

P.S Onko sitä nivelrikkoa kyynärässä?
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Hei Sisko

Yleensä tuo 2 kyynärä ei vaivaa koiraa, muutenhan se onkin kunnossa eli A lonkat ja toinen kyynärä 0, käsitin että harrastatte maltillisesti, ts ei esim suojelua tai agilityä tms?

Nyt kesällä on todella hyvä uittaa koiraa (jos nahka kestää) ja saada hyvät lihakset, ilman äärimmäistä niveliin kohdistuvaa rasitusta. Uittaminen myös kasvattaa niitä erittäin tärkeitä pitkiä selkälihaksia.
Ronja Taskinen

Re: Nivelrikko!!

Viesti Kirjoittaja Ronja Taskinen »

sisko luukkonen kirjoitti:toiset sanoo kyynäräistä et 1 ei välttämättä ole paha ja yksi ihminen sanoi et se on tosi,tosi paha, hänellä itsellä on 4v koira jolla oli D/D ja 1/1 eli nyt 4veenä ihan romu, ei voi harrastaa mitään. kertokaa viisaammat onko minullakin vain 4-5vuotta aikaa olla rakkan karvaisen lapseni kanssa, kun tiedän koiria joilla on c/c ja kyynärät 3/3 eli nuorena leikattu nivelrikko. :cry:
No tossa D/D ja 1/1 tapauksessa luulisi enemmän vaikuttavan huonot lonkat. En kylläkään ole asiasta sen tietoisempi kuin sinäkään, mutta ei kai 1/1 kyynärät mitenkään huonot ole, eikä se minun tietääkseni automaattisesti tarkoita että koiralla on nivelrikko jos kyynärät on vähän huonommat kuin se terve 0/0 ?
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Itse olen hiukan toista mieltä,että D-lonkat ei välttämättä vaivaa koiraa ollenkaan jos se pidetään hyvässä fyysisessä kunnossa ja vältetään ylipainoa,eli mielummin kevyt kuin ns normaali kokoinen.

Ja toinen miksi kyynärät saattavat vaivata enemmän johtuu siitä kun koiran etupää painaa enemmän kuin takapää.
raija tuomisto

Viesti Kirjoittaja raija tuomisto »

Mulla on ensi kuussa 12v täyttävä D/D lonkkainen koira, kyynäriä ei ole kuvattu virallisesti. Aika paljon sen kanssa on harrastettu, kisattu pk-kokeissa ja agilityssäkin. Nykyään koiran rajoittuneista liikeradoista näkee nivelrikon, etujalkojakin se joskus ontuu.
Vastaa Viestiin