BLACK KURT?

Jalostukseen liittyvät aiheet
Lukittu
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

Tiia,mistäs ne koiran ominaisuudet selviää,jos sitä ei kouluta?
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

Palatakseni aiheen alkujuurille... Eikö kennelliiton sopimuksessa jo lue, että sijoitettavan pennun takuumaksu on KORKEINTAAN puolet pennun hinnasta?
Ja näin ollen jos sijoitusmaksu on 600€, niin normipennun myyntihinta on 1200€ ja se alkaa olla jo aika korkea hinta saksanpaimenkoiran pennusta, vaikka olisi minkälaisten 'huippu' esi-isien jälkeläinen :wink:
Ronja Taskinen

Viesti Kirjoittaja Ronja Taskinen »

Petra-Paula Corsini kirjoitti:Naivismi on toisinaan kaunista, mutta koirien kasvattamisen olisi mielestäni parempi perustua realismiin. Lonkiltaan terve koira on lonkiltaan terve. Se ei kerro koiran muusta terveydestä ton taivaallista eikä myöskään siitä millaisia lonkkia koira jättää.
Näinpä. On myös varsin varteenotettava seikka, että jos koiralla vain yksilönä on hyvä terveys, luonne ja mainiot käyttöominaisuudet, ei ko. koira varmastikaan ole paras vaihtoehto jalostukseen - kunnon kasvattaja osaa myös katsoa takana olevaa sukua.
tiia turunen kirjoitti:Kummallisesti olette ottaneet uuden kennelin hampaidenne koloon, koska todellisuudessa vain muutamalla täällä on kyseisen kennelin koiria, ja tietää millainen kenneli on. Miksi siis juuri tämä kenneli? haluaisimpa vaan tietää...
Joopa, jokainenhan sen tietää, että tämän palstan porukka aikansa kuluksi kirjoittelee aloittelevien koirankasvattajien nimiä Randomizeriin ja arpoo sieltä iltapäivän nettailuteeman. Ketä haukkuisimmekaan tänään?

Ainakaan itse en ole täällä havainnut kenenkään ihan vaan päikseen ja takeetta kritisoivan. Kukaan ei myöskään itse kasvattajaa ole lyttyyn haukkunut. Epäkohtien esille tuomisen ei tarvitse olla tuomittavaa eikä niistä tarvitse vaieta. Minä kyllä ymmärrän, jos joku ihmettelee käyttökoirarotua kasvattavan pennuttavan vailla käyttötuloksia olevia koiria. Ihmettelen sitä itsekin.
kati_koskinen

Viesti Kirjoittaja kati_koskinen »

tiia turunen:

kyllä on ollut kennelissä rekkaamattomia pentuja viime vuoden puolella, etpä ole sitten kovin tarkasti katsonut... koska minulla ja avopuolisollani oli sakemannin pentu suskilta mikä ei ollut rekisterissä. tosin jouduttiin koirasta luopumaan, koska jouduin koulun työharjoittelun jälkeen samaiseen paikkaan töihin missä olin myös työharjoittelussa niin jouduin yks kaks tekemään 12 tunnin päiviä, joten aika ei riittänyt...

en tietenkään koiraa kokonaan syytä mutta ikinä ei tehty sille pahaa ja komennettiin niin kävi käteen kiinni... että tämä pentu ei meidän luonamme ainekaan ollut mitenkään kivan luonteinen...

ja kun vietiin koira takaisin niin kasvattaja lupasi meille sijoitusnartun seuraavasta pentueesta ja tästä lupauksesta on vuosi kun hän lupasi ilmoitella että koska pentue syntyy....
kati_koskinen

Viesti Kirjoittaja kati_koskinen »

ja lisäystä edelliseen, että nämä pentueet mitkä viime vuoden puolella syntyivät olivat suskin ihan omista koirista... ei minkään ystävän koiria...
Eija Lipponen

Viesti Kirjoittaja Eija Lipponen »

tiia turunen kirjoitti: Kasvattajani on itse asiassa kouluttaja, ja treenannut paljon koiria. Joten kyllä hänellä on tietoa kouluttamisesta ja mahdollisuus auttaa kaikissa treenaukseen liittyvissä asioissa, niin kuin muissakin koiriin liittyvissä asioissa.


vai niin..eikös se suski potkittu sieltä salon koirakerhosta menemään, ku ei osannu kouluttaa koiria sitten alkuunsakkaan.. ja jos se joku koira kouluttaja olis, sillä olisi myös kisa tuloksia, koska kukaan tuskin ottaa sellaista kouluttajaa jolla ei ole mitään konkreettisia todesteita siitä että oikeasti osaa jotain käytännössäkin.

jokainen tietty kasvattaa koiria tyylillään, mutta silti mielestäni jalostuksessa pitäisi ottaa huomioon koiran suku ja sisarukset (jos jollain sisaruksista on joku sairaus, niin silloin jalostuksessakin käytetty koira voi sitä kantaa..)

ja itse en ole ainakaan vielä nähnyt kahta sakemannia jotka eivä olisi millään tavalla toisilleen sukua..
:shock: :shock:
Jonna Hypen

Viesti Kirjoittaja Jonna Hypen »

Siis tehkääpä miulle nyt pieni kertaus että mikä tää juttu nyt on?
Siis kasvattaja on astuttanut sisaruksia keskenään vai?ja väittää ettei ole hänen koiristaan kyse ?
huhhuh mitä touhua... :evil: aika jännä etteivät muut hänen kasvattien omistajistaan puolusta tätä kasvattajaa yhtä raivokkaasti kuin Tiia Turunen,pikemminkin antavat negatiivista palautetta... :? eikös sekin jo jotain kerro..
Leena Tolkki

Viesti Kirjoittaja Leena Tolkki »

Kati Koskinen kirjoitti:
" tosin jouduttiin koirasta luopumaan, koska jouduin koulun työharjoittelun jälkeen samaiseen paikkaan töihin missä olin myös työharjoittelussa niin jouduin yks kaks tekemään 12 tunnin päiviä, joten aika ei riittänyt...

en tietenkään koiraa kokonaan syytä mutta ikinä ei tehty sille pahaa ja komennettiin niin kävi käteen kiinni... että tämä pentu ei meidän luonamme ainekaan ollut mitenkään kivan luonteinen...

ja kun vietiin koira takaisin niin kasvattaja lupasi meille sijoitusnartun seuraavasta pentueesta ja tästä lupauksesta on vuosi kun hän lupasi ilmoitella että koska pentue syntyy..."

Eli alle 15 viikon ikäinen pentu "kävi käteesi kiinni" ja sen takia se ei sinusta ole "kiva luonteinen". Onkohan sellaista pentua ikinä ollut olemassakaan, joka ei leikkisi ja samalla joskus näykkisi?
Veit koiran ajan puutteen vuoksi pois, kun jouduit töihin, mutta samalla reissulla sitten kysyit sijoitus narttua itsellesi. Vaatiiko se jotenkin vähemmän aikaa vai oliko se ajanpuute vain tekosyy koiran pois viemiseen? Ja sitten vielä ihmettelet, että kasvattaja ei antanut sinulle enää koiraa. Mistähän se johtuu... Tekstistä päätellen taidat olla aika nuori ihminen.
Sattumoisin tiedän sinulla käyneen pennun ja se on todella hyväluonteinen ja erittäin aktiivinen ja helppo kouluttaa, eikä se ole ikinä osoittanut mitään agressiivisuutta ihmisiä kohtaan.
En puolustele tässä kasvattajaa vaan koiraa, jonka vihjasit olevan jotenkin huono luonteinen.
Ennen kuin on hankkimassa koiraa, kannattaa varmistua, että onko sille aikaa sekä ottaa selvää miten koirat yleensä käyttäytyvät, myös pentuna.
Hauskaa joulua kaikille!
Eija Lipponen

Viesti Kirjoittaja Eija Lipponen »

ei minkään koiran ei niin pennun kuin aikuisenkaan kuulu omistajaansa eli lauman johtajaa purra jos johtaja komentaa sitä.
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

pennut nyt purevat kaikkia ja kaikkea ennen kuin oppivat tavoille. Jos pentu ei edes yritä purra silloin olisin enemmän huolissani :)
kati_koskinen

Viesti Kirjoittaja kati_koskinen »

Leena:

En todellakaan olisi halunnut antaa koiraamme pois mutta ei näyttänyt sopeutuvan meille, joten vein sen pois, koiran parasta ajattelin.

Ja toiseksi en kysynyt itse sijoitusnarttua Suskilta vaan Suski sitä itse meille ehdotti. Mutta mietin vaan sitä, että jos hän ei halunnut koiraa meille antaa niin olisi voinut jättää asian kysymättä, koska tuotti minulle pettymyksen sen suhteen.

Ja en väitä etteikö koiramme olisi minulle ollut tärkeä ja todellakaan en halunnut päästä koirasta väkisin eroon vaan ajattelin koiran parasta. Itku kurkussa sinne menin avon kanssa ja itku kurkussa tulin myös pois... Enkä saanut myöskään yöllä unta...

Koira sitä paitsi ainekin yhden kerran kävi avoni käteen kiinni kun komennettiin niin että siitä tosissaan alkoi tulla verta niin että se ei ollut kyllä mtn ihan tavallista näykkimistä, kyllä minä erotan näykkimisen ja kunnon käteen käymisen vaikka olenkin nuori. Mutta kyllä myönnän että minussa oli myös vikaa mutta en todellakaan osannut aavistaa työharjoittelun jälkeen että joudun tekemään 12 tunnin päiviä...

Noh mutta nyt kuitenkin olen ollut tekemisissä kahden staffin kanssa vuoden verran, joita myös kouluttanut joten koira tietämystä tällä hetkellä hieman enemmän. Ja mainittakoon vielä että näiden koirien omistaja on kasvattaja joten hän on minua opettanut minua käsittelemään koiria...

Mutta hyvä että entinen koiramme voi vielä hyvin... Haluaisin kuulla enemmänkin kuulumisia... Ei se nyt niin kauhea koira sentään ollut etteikö olisi kova ikävä jäänyt... Olen yrittänyt etsiä nykyisiä omistajia mutta en löytänyt...

Mutta hyvät joulut kaikille!
Ronja Taskinen

Viesti Kirjoittaja Ronja Taskinen »

Eija Lipponen kirjoitti:ja itse en ole ainakaan vielä nähnyt kahta sakemannia jotka eivä olisi millään tavalla toisilleen sukua..
:shock: :shock:
:lol: Eiköhän jok'ikisessä koirarodussa ole niin, että saman rodun yksilöt ovat samoista esivanhemmista :lol:
Ronja Taskinen

Viesti Kirjoittaja Ronja Taskinen »

milko naumanen kirjoitti:Itse veikkaisin,että n 20-30% koirista on sellaisia joilla ei ole riittäviä ominaisuuksia.

Luku voisi olla jonkun mielestä korkeampikin...
Älä Milko asioita suotta kaunistele. :)
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Onpas pitkä keskustelu. Luin kaikki tekstit läpi ja haluan kirjoittaa omasta koirastani myös. Tällä hetkellä narttuni on vajaa kaksivuotias. Koko koira kuvattiin tämän vuoden puolella, B:n lonkat ja 0:n kyynärät. Terve siis. Olen kyseisistä tuloksista onnellinen. Mielestäni halvempi hinta ei tee koirasta huonoa, mikäli on perusteltua, miksi koira myydään halvemmalla. Omani maksoi 500 euroa eli satoja euroja vähemmän kuin muut ko. kasvattajan pennut. Kun koirani kuvattiin, sillä todettiin häntämutka. Tiesin tästä jo pennun ostohetkellä (siis tietenkään ei ollut mitään kirjallisia todisteita asiasta, mutta luotettava kasvattaja kertoi), mutta en ole innostunut jalostamisesta enkä näyttelyissä käymisestä, joten minua ei tällainen pikkuvika haitannut. Olen saanut mahtavaluonteisen koiran, jolla on saumaa varmasti käyttölinjaisena esimerkiksi jäljestämisessä tms. Tottiksessa alettiin säännöllisesti käydä vasta vähän aikaa sitten kylläkin. Harrastamme myös muita lajeja. On erittäin hienoa, että koirani on terve ja saa vapaasti harrastaa kaikenlaista, tosin ikinä ei voi taata, että elävä olento on loppuelämänsä terve. Tästä hetkestä siis nautin ja harrastan koirani kanssa kaikkea niin kauan kun se on mahdollista, saamme molemmat todella paljon irti yhteisistä hetkistä :) BH-koe on tavoitteena saada hyväksytysti läpi, sitten joskus. Emme pidä kiirettä, treenailemme vaan miten hyvältä tuntuu. Terve koira ei ole varmastikaan yhtään rakkaampi omistajalleen, kuin sairas koira. Joten olkaa onnellisia upeista koiristanne (jokaisessa koirassa on jotakin hienoa)! Oikein hyvää kesää kaikille! :P
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Nyt en ihan ymmärtänyt tekstiä. :shock:

Onko koirasi rekisteröimätön edellämainitun kasvattajan kasvatti?

Mikä siitä tekee käyttölinjaisen? Ko. kasvattajalla ei ole ollut ainakaan tiettävästi yhtään käyttölinjaista koiraa? :?:
Lukittu