BLACK KURT?

Jalostukseen liittyvät aiheet
Lukittu
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Mun talvi alkaa vasta tammikuussa :wink:
Jaakko Miettinen

no niinpä

Viesti Kirjoittaja Jaakko Miettinen »

hih :)
Saija Pöntinen

Viesti Kirjoittaja Saija Pöntinen »

Tässä kun tätä ketjua lukenut, niin hiipii mieleen aika iso pelko. Ensimmäistä koiraa kun on hankkimassa niin ei ole mitään tietoa hyvämaineisista ja huonomaineisista kenneleistä. Ja tämä ei ole mikään piikki kyseiseen kenneliin, usein olen heidänkin sivuja tutkinut ja koirien tietoja katsellut. Mistä sitten osaa erottaa hyvän huonosta?
Anu Ekegren

Viesti Kirjoittaja Anu Ekegren »

Hyvä kysymys. Itsekin olen sitä miettinyt. Muutaman kasvattajan luona olen käynyt, vääränrotuisten kylläkin, ja tullut siihen tulokseen että kai se on sillä tavalla kun se selviää. Jos tulee viiden minuutin sisään olo että heti pois täältä, sitten se ilmeisimminkään ole hyvä. :roll: Muuta apua en voi antaa, sp:tä kun ei vielä ole kotona.
Petra-Paula Corsini

Viesti Kirjoittaja Petra-Paula Corsini »

Saija Pöntinen kirjoitti:Mistä sitten osaa erottaa hyvän huonosta?
Tämän kysymyksen ite esitin jollain sakemannipalstalla jokunen vuosi sitten ja sain aika hyviä vastauksiakin. Mistään vastauksesta ei kuitenkaan voi löytää sitä Oikeaa, joka sopii juuri itselle. Pitää vaan tutkia ja tutustua. Mä aloitin tekemällä excel-taulukoita kasvattajista ja kasvattien terveys-/koetuloksista. Sillä tavalla karsiutui eka satsi. Sitten aloin tekemään myyräntyötä. Seuraava askel on käydä paikanpäällä tutustumassa. Koiran hankinta ei ole ihan vielä ajankohtainen, joten en oo vielä kehdannut alkaa kolkutella kasvattajien ovia 8)

Sekin täytyy kumminkin muistaa, että vaikka kuinka tutkisi ja ihmettelisi, niin koirat ovat eläviä olentoja ja maanantaikappaleita syntyy kasvattajan kaikista ponnisteluista huolimatta. Riskienhallinnalla voidaan kuitenkin vaikuttaa huomattavasti siihen millä todennäköisyydellä siitä omasta pennusta kasvaa suttaa/ superia.
Eija Lipponen

Viesti Kirjoittaja Eija Lipponen »

apulasta kopsittua:

------------------
Paimioon
etsitään koira hoitajaa.
Suski 044*******email kotisivut (ilmoitus jätetty 29/10/2007)

--------------

hienoa että ihmiset ymmärtävät etteivät pysty yksinään hoitamaan eläinlaumaansa, vaan osaavat hankkia apua! :)
vielä hienompaa olisi jos eivät hankkisi niin paljoa eläimiä etteivät yksinään selviä :lol:

tämä ei siis millään pahalla ketään kohtaan..
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Öö siis mikä tossa viestissä on kamalaa, oon mäkin hoitajaa joskus etsinyt, kun mieluummin sitä jonkun kotiin ottais, kun veis hoitolaan. Olen siis huono koiranomistaja kun mulla on ollut sekä dogsitteri, että koirat milloin missäkin hoidossa.
Vitsi ja kaveri on yhtä huono, kun lähden kohta sen koiruuksia hoitamaan, mokoma kelvoton kun kehtaa ilman koiriaan risteilylle lähteä :P
Eija Lipponen

Viesti Kirjoittaja Eija Lipponen »

ettekö osaa lukea. en tarkoittanut sitä pahalla yhtään ketään kohtaan.
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Vaan? ihan vaan uutisoinnin ilosta laitoit tuon ilmoituksen tänne?


vielä hienompaa olisi jos eivät hankkisi niin paljoa eläimiä etteivät yksinään selviä

Kukaan ei selviä yksin, ja jo se, että ihmiset ovat niin fiksuja, että oikeasti hakevat apua, päätyy tapetille joidenkin toimesta, (no en edes käsitä syytä), lisää vaan sitä, että koiria jätetään oman onnensa nojaan.
Mirva Lehtinen

heh,

Viesti Kirjoittaja Mirva Lehtinen »

Mia; tarkoituksenani olikin vain kysyä ett miten pitäis toimia, kun en ole tämmöiseen tilanteeseen törmännyt, enkä oikein tiennyt keneltä olisin neuvoja saanut... (anteeksi tyhmyyteni :cry: ) ...anyway, nyt olen PALJON paljon viisaampi ja tiedän mitä voin/aion asioiden hyväksi/eteen tehdä :)
Susanna Sälelinna

poistin ja korjaan...

Viesti Kirjoittaja Susanna Sälelinna »

eli minulla on siis -06 kesällä syntynyt uros koira, jonka isä on Black Kurtin Arro. Koirani ei kuitenkaan ole kyseisen kennelin kasvatti vaan vain sieltä lähtöisin olevan uroksen jälkeläinen. Arron omistaja (nimeä en tässä mainitse) on siis itse vastuussa paperittomista pennuista, jotka on itse laittanut alulle omilla koirillaan. Kyseisellä kennelillä ei tähän asiaan ole osaa eikä arpaa. :arrow:

Ottaisin kyllä mielelläni vastaan tietoja Artun sisaruksista... missäpäin heitä asustelee :)
Viimeksi muokannut Susanna Sälelinna, 15 Marras 2007 08:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Merja Viljanen

Viesti Kirjoittaja Merja Viljanen »

"Tarvitsevathan paperittomatkin kodin."

Tavallaan pitää paikkansa, mutta paperittomuus mahdollistaa mm nartun liiallista astuttamista, josta narttu voi saada vakaviakin vaurioita fyysisesti ja psyykkisesti, mutta mitäs sen on joillekkin väliä, niin...
Ja mitä enemmän on kysyntää paperittomille ja samalla paperillisille, niin siitä seuraa se, että pennutetaan narttua henki hieveriin vain siksi, että saadaa lisää koiria joista saadaan lisää rahaa. Ja onnelliset paperittomien omistajat ovat tyytyväisiä koiriinsa, vaikka koiransa emo on henkihieverissä, mut eihän se paperittoman pennun ostajaa kiinnosta... Kunhan on halpa puppelo siinä jaloissa pyörimässä.

Anteeks nyt, mut nousee aina välillä niskavillat pystyyn, kun on niin paljon noita sairaita ihmisä jotka rääkkäävät elokoitaan minkä kerkiävät mm liiallisella pennuttamisella. (uroksiahan se ei niinkään kosketa, ku nehän on vaan tyytyväisiä, mitä useemmin pääsee pukille)

Enkä missään tapauksessa tuomitse sinänsä tervejärkistä kotikoirien (rotu tai sekarotuisten) pennuttamista(vaikka ei oliskaan pepereita), kuhan siinä on joku järki mukana, ettei sitä narttua kuluteta kirjaimellisesti loppuun, että narttu ja pennut hoidetaan hyvin ym.
Mutta järjestelmällinen toistuva astutus joka juoksusta ei ole enää tervejärkistä toimintaa.
(ok, on koiria joilla on juoksut n 1 vuoden välein joissain roduissa, mutta silti)

Muoks, tarkoitukseni ei ole siis morkata ketän yksittäistä kasvattajaa eikä pennun ostajaa, koska en heitä henkilökohtaisesti tunne millään tavalla, enkä tiedä asioiden todellista laitaa, mutta melkoisen paljon on noita eläinrääkkäystapauksia tullut viimeaikoina esille, ja mielestäni se pitäisi saada loppumaan.
Saija Pöntinen

Viesti Kirjoittaja Saija Pöntinen »

Minkä takia kennelissä on paperittomia pentueita? Kun eikös fiksussa kennelissä omat koirat ole rekisteröityjä joten mikä este on silloin ettei pentuja voi rekisteröidä? Anteeksi avoin tyhmyyteni, mutta ensimmäistä sakemannia ostavana alkaa pikku hiljaa tuntumaan ettet voi luottaaa mihinkään.
Merja Viljanen

Viesti Kirjoittaja Merja Viljanen »

Esim mainitsemani liian tiheä pennuttaminen on suurin este koirien rekisteröinnille.
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Joskus sattuu myös vahinkoja tai kasvattaja menee apuun jos kasvatille on sattunut vahinko.

Aivan oikeasti, en tunne tätä kasvattajaa tai kenneliä, mutta eikö viestiketjulla ole jo riittävästi pituutta. Antakaa kasvattajan olla ja hankkikaa itsellenne elämä.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti tälläinen yhteisjauhanta, voi sitä raukkaa joka sen kohteeksi joutuu, joskus jopa täysin omaa syytään. Eikä kukaan uskalla edes puolustaa, jottei itse joutuisi saman jauhannan kohteeksi.

Meillä oli lapsuudessani maaseudulla eräs rouvashenkilö jolla oli tapana kytätä kaikkien menemiset, tulemiset, sanomiset jopa lasten pukemiset. Meillä oli siihen aikaan ns maitokoppeja ts. meijeriauto haki niistä maatalon maidot omaan tuotantoonsa. Tämä kyttäävä rouvashenkilö sai meidän lasten suussa nimen "maitokoppipoliisi". Se tarkoitti henkilöä joka haki ilonsa toisten ruotimisesta ja epäonnistumisista. Tosin rouvalla oli tapana väijyä lapsia maitokopista käsin.
Lukittu