Mistä löytyisi "perinteinen", terve koira??

Jalostukseen liittyvät aiheet
Jorma Koponen

Mistä löytyisi "perinteinen", terve koira??

Viesti Kirjoittaja Jorma Koponen »

Tervehdys vaan kaikille!

Koiraa olen etsiskellyt jo noin vuoden päivät, mutta en ole oikeen mieleistäni Suomesta löytänyt.
Mistä siis olisi mahdollista hankkia perinteinen sakemanni?

Valitettavasti en pidä nykymuodin mukaisista koukkuselkäisistä koirista vaan toivoisin löytäväni terveen, ison ja rotevan, kunnollisen koiran.

Löytyisikö Teistä "ammattilaisista" apua, koska minä en ole ainakaan onnistunut meille vielä uutta perheenjäsentä löytämään?!

T:Jorma
Merja Takaeilola

Viesti Kirjoittaja Merja Takaeilola »

Hei, olethan jo katsonut spl-kasvattajalistan? Siellä pitäisi olla koiraa moneen makuun ja moneen käyttöön. Alaosastojen kentillä näkee myös koiria, ja omistajilta voit sitten kysellä mieleisesi koiran sukua. Myös tuota kautta pääsee aika pitkälle. Näiltä sivuilta löytyy myös alaosastojen sivut, joista voit katsella lähimmän alaosaston. Sieltä saat varmasti myös apua ja neuvontaa sopivan koiran valintaan.

Sanonpa kuitenkin vielä että ethän osta mitä tahansa koiraa, vain koska sitä mainostetaan suoraselkäiseksi ja isoksi?
Jorma Koponen

Viesti Kirjoittaja Jorma Koponen »

Kyllähän olen sitä listaa koittanut katsella ja nitä alaosastojenkin sivuja olen hiukan tutkiskellut, mutta enpä ole ainakaan vielä löytänyt etsimääni.

En ole hakemassa mitään purukonetta tai muuta vastaavaa, vaan koiraa, joka tulee toimeen ihmisten, eläinten ja etenkin lasten kanssa.

En tiedä minkälaiseksi koirat nykyään on jalostettu, mutta aikoinaan kun meillä pari sakemannia oli, niin he molemmat kyllä sopivat noihin raameihin mainiosti.

Jos joku tietäisi mistä tälläisiä koiria Suomesta löytyisi, niin olisin kovin kiitollinen.
tarja stålnacke

Viesti Kirjoittaja tarja stålnacke »

Kysäiseppä Royal Coctalista. Olen itse myös laittanut sieltä pennun. Ovat oikeita sakemanneja ilman koukkuselkää. Terveitä ja muutenkin jämäköitä pentuja. :lol:
Kaija Karhunen

Viesti Kirjoittaja Kaija Karhunen »

Hei Jorma!

Ota yhteyttä!
075 325 7106
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

P.S. muista,että kannattaa ottaa rekisteröity pentu.

Mainostaminenkaan jos ei ole kiellettyä,niin ainakin hyvien (netti) tapojen vastaista.
sisko luukkonen

Viesti Kirjoittaja sisko luukkonen »

niinpäniin.
Viimeksi muokannut sisko luukkonen, 21 Huhti 2007 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

"Iso ja roteva" ei ole rodunomainen saksanpaimenkoira ulkonäöltään.
Lisäksi iso koko ja hyvä terveys harvemmin kulkee käsikädessä.

Isoja ja rotevia löytyy monesta eri rodusta. Toivottavasti sellaisia saksanpaimenkoiria ei kukaan tarkoituksella kasvata.

Rotuun kannattaa tutustua koulutuskentillä harrastajien parissa. Kannattaa myös selvittää itselleen tarkkaan, minkälaisia käyttöominaisuuksia koiraltaan odottaa, vai onko niiden puuttuminen parempi (ja helpompi) vaihtoehto.

Jos hakee itselleen lähinnä kotikoiraa, niin sellaisen saa varmasti helpoimmin näyttelylinjaisesta koirasta. Tutustu kasvattajaan, hänen koiriinsa ja kasvatusideologiaansa.

Nykysaksanpaimenkoirien ulkomuodosta ei kannata tehdä johtopäätöksiä katselemalla näyttelyseisontaan aseteltuja koirien kuvia, erityisesti jos ne ovat jostain Euroopan ulkopuolelta. Eikä johtopäätöksiä kannata tehdä myöskään eri nettipalstoille kirjoittelevien "asiantuntijoiden" lausunnoista saksanpaimenkoiran selän mallista.

Saksanpaimenkoiran rotumääritelmässä sanotaan että selkä on suora.
Laskevan selkälinjan saa koiralle kuin koiralle asettamalla sen seisomaan siten kuin saksanpaimenkoira näyttelyssä esitetään.

Jos kasvattaja mainostaa koiriaan "vanhanaikaisia, suoraselkäisiä saksanpaimenkoiria", niin se on täyttä potaskaa.

Kokematonta ja rotuun perehtymätöntä pennunostajaa on todella helppo kusettaa.

Sopivia pentuja on tarjolla ihan varmasti, ja ihan järkeviltä kasvattajilta.

Pentutehtailijalta eikä rekisteröimättömiä tehtailevilta pimeiltä tuottajilta kannata ottaa pentua missään nimessä.

Tutustu SKL:n jalostustietokantaan. Sieltä selviää jotain pentujen taustoista.
jari.vihersalo

Viesti Kirjoittaja jari.vihersalo »

:lol:
Irene Routio

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

:? Oman koiran pentueesta kasvoi pari isoa ja rotevaa, pitkäkarvaista. Heinäkuussa 2v ja suht. terve, näppylöitä kuonossa ja vähän allergiaa. Mukava luonne. Luulen, ettei sinänsä kokenut kasvattaja ihan tarkoituksella tämännäköistä jässikkää tuottanut.
Itse haluan koiralle korkeintaan loivasti laskevan selkälinjan, vaikka hyväselkäisellä voi tietty olla muita vaivoja. Kyllä kadulla kävelevien sakemannien selkälinjat välillä ihmetyttävät - tosi voimakkaat kaaret ilman asetteluja. Kukin tehkööt omat johtopäätöksensä. Enpä ole susilla nähnyt voimakkaasti kulmautuneita periä ja hyvin kestävät vaikeissakin maasto-oloissa ilman eläinlääkäriä, päin vastoin vaikea saada metsästäjienkään hengiltä. Kooltaan jäljistä päätellen "puolitutut sutemme" tämän oman sakemannijässikkämme kokoluokkaa.
Asko Eronen

Viesti Kirjoittaja Asko Eronen »

Kuinkahan vaikeissa maastoissa ne teidän koiranne oikein kulkevat? Meillä nykyinen ja entiset olleet juuri näitä "ei vanhan mallisia" koiria ja ei niissä mitään vikaa sen takia ole ollut...
Irene Routio

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

Kuten totesit -eipäs juupas. Tässä aiemmin epäiltiin isojen olevan jotenkin erityisen sairaita. :wink:
Jorma Koponen

Viesti Kirjoittaja Jorma Koponen »

Irene Routio kirjoitti::? Oman koiran pentueesta kasvoi pari isoa ja rotevaa, pitkäkarvaista. Heinäkuussa 2v ja suht. terve, näppylöitä kuonossa ja vähän allergiaa. Mukava luonne. Luulen, ettei sinänsä kokenut kasvattaja ihan tarkoituksella tämännäköistä jässikkää tuottanut.
Itse haluan koiralle korkeintaan loivasti laskevan selkälinjan, vaikka hyväselkäisellä voi tietty olla muita vaivoja. Kyllä kadulla kävelevien sakemannien selkälinjat välillä ihmetyttävät - tosi voimakkaat kaaret ilman asetteluja. Kukin tehkööt omat johtopäätöksensä. Enpä ole susilla nähnyt voimakkaasti kulmautuneita periä ja hyvin kestävät vaikeissakin maasto-oloissa ilman eläinlääkäriä, päin vastoin vaikea saada metsästäjienkään hengiltä. Kooltaan jäljistä päätellen "puolitutut sutemme" tämän oman sakemannijässikkämme kokoluokkaa.


Tässä kirjoituksessa on melko pitkälti koko jutun juoni.

Paperittomat, rotumääritelmästä poikkeavat ym. koirat ovat auttamattomasti kelvottomia, ainakin sellaisen käsityksen näistä kirjoituksista saa.
Koiria jalostetaan huippuyksilöistä, mutta silti koirat ovat sairaampia kuin koskaan.
Missä siis vika??
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Nykyään tutkitaan enemmän.

Ja on muotia puhua kuinka sairas rotu on,ennen oli terveemmät koirat yms,on rotukohtainen ruoka,muka herkälle iholle yms.

Aika kultaa muistot.

Pään sisältö se ratkaisee,ainakin mun mielestä.
Irene Routio

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

Ennen ei ollut näin paljon allergeeneja ympäristössä, eikä valmisruokia käytetty. Jotkut väittää kuivan huoneilman lisäävän iho-oireita.

Ihmisillähän hygienian on todettu lisäävän allergioita. Esim sisäloisten poisto kehitysmaissa on lisännyt allergioita. Lieneekö sama koirilla? Pitäiskö jättää matokuuri väliin?

Etupää on tärkein ja omaan koiraan olen tyytyväinen. Toisaalta pääasiasta - jostain syystä poliisi joutui oikein etsintäkuuluttamaan työkoiria joku vuosi sitten. Onko tilanne korjaantunut? Parhaat taisi mennä kilpakentille?
Vastaa Viestiin