Saksanpaimenkoira haussa

Jalostukseen liittyvät aiheet
Johanna Syväkuru

Re: Saksanpaimenkoira haussa

Viesti Kirjoittaja Johanna Syväkuru »

Ansas-Vihersola Sari kirjoitti: Toivottavasti löydät kasvattajan, jolle tärkeintä ei ole jalostus/menestys vaan se, että pentu saa hyvän ja rakastavan kodin sekä hyvän elämän.
Aivan käsittämätön kommentti. Ei voi muuta sanoa... Ikävä kyllä näitäkin on, pilvin pimein, jotka vaan haluavat teettää pentuja (=tehdä rahaa), ilman minkäännäköistä käsitystä suvuista, sairauksista, riskeistä, ominaisuuksista.... MUTTA ne ymmärtävät eläinrakasta pennunostajaa?! Ei hyvää päivää.
eeva kivilahti

Viesti Kirjoittaja eeva kivilahti »

No nyt järkytyin näistä kommenteista. Mikä ihmeen vihaisuus täällä jyllää?
Sohaisinko johonkin kiellettyyn ampiaispesään, vai mikä nyt tässä mättää?
Siis minä olen etsimässä itselleni koiraa, en halua joutua keskelle sotaa, jossa mäiskitään miten sattuu ketä sattuu.
Vaikka koirat onkin henki ja elämä, ei mitään kannate ottaa niin vakavasti, että tarvitsee hikeentyä kommentista, jota ei varmaan ollut tarkoitettu niin kuin joku sen ymmärsi.
Minä ymmärsin sen erilailla, mitä jotkut muut, jotka suuttuivat.

En ymmärrä tätä hutkimisintoa ilman taustatietoja.
Niin kauan aikaa, kun muistan, meillä on ollut koiria. Ja meillä on ollut vaativia koirarotuja, vaikkakaan ei seeferiä.
Meillä on "harrastettu", koirien luonteen mukaisesti, mutta enpä ole koskaan itse ainakaan ottanut siitä elämäntehtävää itselleni.
Se on selvää, että jos jalostukseen haluaa koiran, se pitää testata.
Minun terve järkeni sanoisi niin.
Minä en itse pistäisi pommeja eteenpäin. Muista en mene takuuseen, ja minun henkilökohtainen häpeä se ei ole, jos joku niin tekee.

Ja kyllä, itseasiassa olen aika pirun laiska ihminen.
Minä en haluaisi opettaa koiraani suojelemaan, mitä ihmettä sellaisella tekisin?
Minä olen ihan kykenevä suojelemaan itse itseäni, koirani ei tarvitse minua suojella. Eikä minun kotiani tarvitse vahtia, minä osaan vallan mainiosti itse haúkkua kutsumattomat vieraat, terveisiä vaan imurikauppiaalle.
Ja niin kokemattomaksi, miksi minua luulet maiju, sitä en ole.
Ammattini on koirien parissa.

Piru muuten lukee raamattua suurella mielenkiinnolla. Itseasiassa epäilen pirun olevan suurin teologi, mihin voikaan törmätä.

Lilli, sarkasmisi oli mitä suurinta iloa lukea, kiitos vastineestasi.


Olette te porukkaa, täytyy vaan kuitata.
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

:???:

Minä en tiedä Suomessa yhtään ainutta suojeluharrastajaa, joka opettaisi koiran suojelemaan. Minä en ymmärrä mistä sinä puhut, kun puhut suojelusta.
Itse ole harrastanut saksanpaimenkoiran rodunomaista koelajia, eli suojelua n. 10 vuotta. Ilmeisesti me puhumme jostain ihan eri lajista.
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Olen Eeva huomannut saman asian joidenkin kohdalla, että ottavat joitakin asioita nokkiinsa. Itse en todellakaan halua haastaa riitaa ja mieluummin koiralla hyvä ja rakastava koti ja vaikka yksi säännöllinen harrastus sekä peruskoulutus kohdallaan, kuin koti, jossa koiran ei anneta levätäkään tarpeeksi vaan viedään paikasta toiseen, pitäisi jaksaa näyttelyt ja kestävyyskokeet ym. ym. (esimerkki)
Toivotan sinulle onnea koiran etsinnässä, kysele eri kasvattajilta, olen varma, että juuri Sinua odottaa se maailman ihanin pentu jossakin :)
Äläkä ota liian tosissaan kaikkia palstalaisten kommentteja, jätä ne omaan arvoonsa, niin minä teen, jos saan epämiellyttäviä vastauksia. Minusta on hienoa, että ihmiset kyselevät täällä asioita laidasta laitaan, mutta kunnioitus kyllä on kateissa ja kaikilla ei ole sana hallussa (en väitä että itsellänikään aina olisi). Tällaisia palstoja ei edes olisi jolleivät ihmiset tarvitsisi apua ongelmiinsa ja lisää tietotaitoa.

Tsemppiä, Eeva, tulevan koirasi kanssa!! Pidä lippu korkealla :suomi:
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

Nyt taidan kirjottaa romaanin,anteeksi jo etukäteen :lol:

Perustelen hieman kärkevää kirjoitustani.

Saksanpaimenkoira rotuna on luotu työkoiraksi,ja yritetty säilyttää monipuolisena palveluskoirana,joka sopii niin virkavallan käyttöön kuin esim.siviilipuolen pelastuskoiraksi,taikka harrastuskoiraksi. Hyvin useat kasvattajat tekevät rodun eteen erittäin arvokasta ja vaativaa työtä,jotta rodun luonne säilyisi sellaisena kuin saksanpaimenkoiraa käyttävät sen toivovat olevan.
Luonne ei säily käyttökoiran luonteena itsestään,luonteen vaaliminen vaatii tietoa siitä,millainen on hyvä saksanpaimenkoira,vaatii vaivanäköä kouluttaa omia koiriaan,katsastella mahdollisia jalostuspartnereita,tehdä karsintaa omissa jalostukseen kaavailluissa koirissa jne.

Suojelukoe on saksanpaimenen rodunomainen koe,joka mittaa erittäin laajaltai koiran luonne-ja käyttöominaisuuksia. Kyse ei siis ole siitä,että omistaja hankkisi suojelukoiran pitämään tonttinsa puhtaana,tai koiran pelotteeksi mennessään nakkikioskille.
Koiran koulutus suojelukokeeseen vaatii jo aika tavalla ymmärrystä koiran koulutuksesta,sekä oman koiran kouluttaminen pennusta kokeeseen asti antaa erittäin paljon tietoa koiran luonteesta. Myös muut pk-lajit antavat myös osviittaa koiran ominaisuuksista,vaikkakaan eivät yhtä laajasti.
(Lisätäänpä vielä tähän yhteyteen,että suojelu ei tee koirasta arjessa yhtään sen kummempaa kuin vaikkapa haku tai metsäjälki,kuten täällä joku vihjasi,suojelukoulutuksen tarkoitus ei ole tehdä koirasta mitään omistajan henkivartijaa vaan mitata koiran ominaisuuksia. Jos suojelusta lajina ei ole sen kummempaa käsitystä,kannattaa ehkä jättää kommentoimatta lajia ollenkaan. Hyvä suojelukoira on vahvahermoinen ja itsevarma,ja se osoittaa näitä ominaisuuksia myös ihan normaalissa arjessa,on siis varsin selväpäinen ja mukava kaveri siellä kotona).

Kun kasvattaja näkee vaivaa kouluttaen itse omat koiransa,hän luonnollisesti myös toivoo koiransa jälkeläisten päätyvän harrastuskäyttöön,jotta niistä saataisiin myös informaatiota. Näiden kasvattajien tavoite on säilyttää rotumme luonneominaisuudet sellaisena,kuin ne on rotumääritelmään kirjattu,monipuolisena KÄYTTÖKOIRANA. Ja minä kunnioitan tätä työtä äärettömän paljon. Se on sitä ihan oikeaa JALOSTUSTA,joka tähtää tervepäiseen ja terveeseen koiraan,ei vain koiramäärän epämääräistä lisäämistä.

Meillä on valtava määrä seurakoirarotuja,joista valita,jos omat intressit ovat jossain muualla kuin koiran käyttöominaisuuksissa. Miksi ihmeessä käyttökoirasta pitäisi muokata jokaisen käteen sopiva seurakoira,kun meillä on niin paljon valinnanvaraa roduissa,jotka ovat ominaisuuksiltaan paljon parempia pelkiksi seurakoiriksi kuin saksanpaimenkoira? Verrattuna vaikkapa metsästyskoiran hankinta seurakoiraksi,idea on ihan sama.

Saksanpaimenkoiralla on liuta luonneominaisuuksia,jotka tekevät siitä niin loistavan palveluskoiran. Miksi tukea kasvatusta,joka tähtää aivan johonkin muuhun kuin rodun säilyttämiseen käyttökoirana?
Lisäksi vielä pointti;valitettavasti näiltä kasvattajilta,jotka teettävät koiria pelkästään seurakoiriksi,unohtuvat luonneominaisuudet kokonaan,ja lopputulos on jopa kotikoiraksi kaikkea muuta kuin mukava,esim. arka ja terävä koira.
Hyvin usein samat tyypit unohtavat myös terveysnäkökohdat lähes kokonaan,ja lopputulos voi olla aivan jotain muuta kuin se terve ja mukava kotikoira,mitä ostaja odotti,yksinkertaisesti siitä syystä että kasvattajan motiivi on valitettavasti jossain muualla kuin terveessä ja tervepäisessä koirassa.
Kun kasvattajaa ei liioin kiinnosta koiran kouluttaminen ja koiran pääkopan sisältö,mitä tehdään jos uusi omistaja joutuukin ongelmiin koiransa kanssa,tai vaikkapa innostuukin kouluttamaan koiraansa vähän enemmänkin,onko tälläisestä kasvattajasta neuvomaan ja opastamaan koiran omistajaa?

Parhaansa yrittävillekin kasvattajille syntyy myös niitä pentuja,jotka eivät huolellisesta jalostusvalinnasta huolimatta ole riittävän hyviä jalostus/harrastuskoiria. Tälläisiä koiria on satunnaisesti myytävänä,ja ne voivat olla ominaisuuksilta mitä mainiompia seurakoiria,tai harrastuskoiria vähemmän tavoitteelliselle harrastajalle. Pyydänkin miettimään,millaista jalostusta koiran ostaja haluaa tukea,jos hänellä on rahtunenkaan kunnioitusta rotua,ja sen eteen töitä tekeviä ihmisiä kohtaan.Luonneominaisuudet kun eivät säily koirassa itsekseen,ja juurikin vastuuntuntoisten kasvattajien valinta on tehnyt saksanpaimenkoirasta sellaisen kuin se parhaimmillaan on,peloton ja väsymätön harrastus/työkaveri ja arjessa selväpäinen ja mukava kumppani.
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Lilli :tsemp:

Eevalle vielä, jos sinun ammattisi on koirien parissa, niin silloin varmasti tiedät, että pelkkä jalostusyksilön testaaminen ei riitä. Pitää testata ja tutkia myös sisarukset, ja vanhempien sisarukset. Jo jälkeläisiä omaavilta koirilta pitää testata ja tutkia kaikki jälkeläiset. Ainoastaan silloin testaamisella ja tutkimisella päästään tuloksiin.
Ansas-Vihersola Sari

Re: Saksanpaimenkoira haussa

Viesti Kirjoittaja Ansas-Vihersola Sari »

Lienen kirjoittanut hieman epäselvästi näkemykseni.
"Ikävä kyllä näitäkin on, pilvin pimein, jotka vaan haluavat teettää pentuja (=tehdä rahaa), ilman minkäännäköistä käsitystä suvuista, sairauksista, riskeistä, ominaisuuksista.... MUTTA ne ymmärtävät eläinrakasta pennunostajaa?!"

Noin ei ollut tarkoitus tuoda mielipidettäni esiin, eikä se ollut asian sisältö.

Kasvattajan velvollisuus on saada aikaan terve ja "viaton" pentue. Ei: luonnevikaista, lonkkavikaista tms. Kasvattaja toki toivoo, että pennusta kasvaa älykäs ja osaava/menestyvä yksilö. Mutta: tärkeintä ei koiranomistamisessa ole kilpailut vaan se, että koirasta huolehditaan, sillä on virikkeitä, ulkoillaan ja tietty ruokitaan. Eivät kaikki omistajahalukkaat ole kilpailuviettisiä kuten eivät koiratkaan.

Oma sakemannini oli liian sisäsiittoisesta kennelistä. Näyttelyihin ei asiaa: lonkat, säkä, korvat ja liian kiltti sakemanniksi. Mutta pentu sai meiltä hyvän kodin ja eli aktiivisen elämän.

Koiran ottaessaan tietää, että se vaatii huolenpitoa kuten pieni lapsi. Onneksi on kasvattajia, joilta myös "tavis" voi saada hyvän koiran itselleen/perheelleen. EN todellakaan tarkoita mitään "tehtailijoita", joille on yksi hailea minne koira "joutuu".

Kaipaan esim. itse tietoa oman koirani kasvattajasta, mutta kukaan ei tunnu tietävän ao. "tehtailijsta" :cry:
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

"Kasvattajan velvollisuus on saada aikaan terve ja "viaton" pentue. Ei: luonnevikaista, lonkkavikaista tms."

Ei,ei todella ole kasvattajan _velvollisuus_ saada aikaiseksi täydellistä pentuetta,niin luonteensa kuin terveytensä puolesta,koska se on tavallisen mahdotonta,tai sitten tavoitteetkaan eivät kovin korkealla ole. Parhaaseen mahdolliseen pitää pyrkiä,mutta pitää myös ymmärtää se,että kenenkään on mahdotonta kasvattaa vain niitä priimoja koiria pentue toisensa jälkeen.
eeva kivilahti

Viesti Kirjoittaja eeva kivilahti »

Maiju, taisit käsittää minut väärin. Mikään kasvattaja en ole.
Pikemminkin sellainen, joka tutkii koiran luonnetta, ruokavaliota, koiran terveyttä, hieronkin.

Lilli, näemmä emme puhu samaa kieltä, kiitos näkemyksestäsi ja lupaan ottaa sen huomioon, kun hankin itselleni koiraa.
Kuuntelen kyllä ja ymmärrän mitä sanot, mutta minä päätän vai mitä :)
Jos sinä haluaisit ottaa rodun, mitä minä olen pari vuosikymmentä katsellut, en minä noin sinua teilaisi. Pikemminkin kannustaisin.
Mutta ehkä sinulla on huonoja kokemuksia ihmisistä, jotka hankkivat saksanpaimenkoiran ilman resursseja jotka ei ole mieleesi.
Ymmärrän kyllä.
Kiitos kovasti.

Jonna, kiitos rohkaisusta :) Ja sinullekin parhainta jatkoa tässä tuulisella kentällä.
Minä poistun tältä foorumilta, sana on vapaa tästä aiheesta, en enää kommentoi tänne.
Iloista kesää kaikille.
Ronja Taskinen

Viesti Kirjoittaja Ronja Taskinen »

Lilli Hyvärinen kirjoitti:Meillä on valtava määrä seurakoirarotuja,joista valita,jos omat intressit ovat jossain muualla kuin koiran käyttöominaisuuksissa. Miksi ihmeessä käyttökoirasta pitäisi muokata jokaisen käteen sopiva seurakoira,kun meillä on niin paljon valinnanvaraa roduissa,jotka ovat ominaisuuksiltaan paljon parempia pelkiksi seurakoiriksi kuin saksanpaimenkoira?
Tässä olikin kaikkein perimmäisimmät ja tärkeimmät toteamus ja kysymys, jotka olisi pitänyt todeta ja kysyä ihan ensiksi. :wink:

Ajattelin itse heti täysin samoin, mutten viitsi toistaa, siispä vain korostan. :)
sisko luukkonen

Viesti Kirjoittaja sisko luukkonen »

Eeva Kivilahti !! Minä tietäisin mistä saisit sakemannin itsellesi, vai onko tämä
sinun aloittama keskustelu vain keskustelua. joitakin aiheita kun lukee täällä, niin tulee mieleen ett joku on keksinyt hyvän aiheen millä "ärsyttää" tämän palstan ärhäköitä lukijoita. Niin saadaan monivivahteinen keskustelu aikaan.???
Vastaa Viestiin