pentu ja millaiselta kasvattajalta LUKEKAA!!!

Jalostukseen liittyvät aiheet
Sanna Varpula

Viesti Kirjoittaja Sanna Varpula »

"Asiahan ei minulle kuulu, mutta...." -Masa "Pätkä" Niemi-


Viestejä luettuani en todellakaan usko, että vastalijoilla olisi mitään koiran väriin ym asioihin vastaansanomista. Ainut asia, joka mua ja monia muita harrastajaa yleensäkin saksanpaimenkoirien jalostuksessa kiinnostaa on se, että meille kaikille rakas rotu pysyisi edes suht´ terveenä.

Kati, kaikella ystävyydellä. Luin viestisi moneen kertaan ja mäkään en ymmärtäny sun pointtia. Jalostus on mulle suurta salatiedettä ja siksi en sitä tuu koskaan tekemään. Pitäisi ottaa huomioon sukusiitosprosentit, mahdolliset kertaukset, periytyvät sairaudet, lonkkaindeksit... Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Siksi sun mainitsemasi väri saattoi olla syy moiseen ihmetykseen, johon mäkin yhdyn. Mulle on miltei sama, vaikka jalostaisivat vaaleanpunaisia saksanpaimenkoiria, tärkeintä on koiran terve pää terveessä ruumiissa.
Susanna Sälelinna

Viesti Kirjoittaja Susanna Sälelinna »

Tottakai terveys on pää-asia oli väri mikä hyvänsä... antaa kasvattajan miettiä ne jalostus asiat, niittenhän ne täytyy tietää. Ainahan sitä voi koiria kysellä ja jos hyvä löytyy ni selvittää sitte ne kaikki kriteerit
Luulempa että Katikin lähti täältä kyselemään sopivia EHDOKKAITA kun täällä tunnutaan asioista tietävän. Tuskin ajatteli saavansa noinkin paljon "haukkuja" kyselystään. Ei aina tartte takertua joka seikkaan. Eiköös kuitenkin jokaisella ole päälimmäisenä mielessä se TERVEYS!!!
Näköjään täytyy olla varovainen mitä tääl kyselee, ettei saa porukkaa kimppuunsa :oops:
Ärsyttävää... :roll:
Sanna Varpula

Viesti Kirjoittaja Sanna Varpula »

Miltei-kaima: me näköjään ymmärretään sana haukkua aivan eri tavalla. Ainakin mä vain ihmettelin, en sanallakaan mielestäni halventanut Katia.

Toiseksi, viestin kirjoitusvaiheessa on mahdollista miettiä sanamuodot siten, että saa viestinsä halutulla tavalla perille.

Veijo: en missään ketjun viestissä ole lukenut kieltoja, joita mainitsit. Kukin ottakoon koiransa mstä haluaa, pääasia että on itse koiraansa tyytyväinen. Moraalisaarnoja? No, eiköhän niitä pidetty jo 35 vuotta sitten? Nyt ne on vaan helpommin julkituotavissa nykytekniikan avulla laajemmalle yleisölle.
Ja mikä taas on moraalisaarnaa, mikä ei?
Susanna Sälelinna

Viesti Kirjoittaja Susanna Sälelinna »

En tarkottanu ihan niin... vaan sitä että heti aletaan tuputtaa valistusta...
Ihan sama... sympatiat kuitenkin Katille tässä asiassa! :wink:
Se on aivan sama mihkä muotoon tääl sanansa laittaa kun lukija voi ne halutessaa vääntää kuinka tahansa...
Susanna Sälelinna

Viesti Kirjoittaja Susanna Sälelinna »

Veijo :tsemp:
Hilkka Takala

Viesti Kirjoittaja Hilkka Takala »

No viesteissäsi mainitsit kaksi eri kenneliä, joten miten esim. näihin kahteen päädyit? Mainitsit että kenneleissä on hienoja uroksia, tarkoitit siis varmaan hienolla et komean mustia?

Kenneleiden kasvatit eroavat toisistaan tosiaan ku yö ja päivä, joten ihmettelin sitä et millä perusteella sait ne samaan lauseeseen sopimaan.

Ainakaan jos muulla kriteerillä etsit koiraa, niin on vaikea päätyä samalla kriteerillä näihin, koska toiselle mielestäni tulee hyviä koiria ja toiselle... no koiria.

Ja näköjään olet jo nartusta päättänyt pennun ottaa, vaikka et siitä mitään tiedä, paitsi sen värin.
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Veijo puhuu vähän mutta asiaa
Sanna Joronen

Viesti Kirjoittaja Sanna Joronen »

Mä en henkilökohtaisesti voi käsittää miks pitää heti vetää vuoden sato kolumbian kahvipapuja nenään jos joku esittää eriäviä MIELIPITEITÄ. Eikö kuitenkin ole ihan kasvattavaa kuulla erilaisia mielipiteitä? Jos ei pysty sitä kestämään, niin onko sitten kuitenkaan niin vahvoilla oman mielipiteensä kanssa...
Lähinna mulle vaan tulee mieleen se, että tässä mennään vähän niinku pers edellä puuhun kun lähdetään väristä, tuntematta VIELÄ narttua muilta osa-alueilta. Eikö ensin pitäisi miettiä tärkeämmät asiat kuten terveys ja ominaisuudet ja jos näillä kriteereillä löytyy miljoonia vaihtoehtoja jotka sopivat tälle tuntemattomalle nartulle, niin sitten vois vaikka miettii sen värin.
Siinä missä muut joutuvat lisäämään lääkityksen määrää kun eriäviä mielipiteitä tulee, niin minun sydäntäni lämmittää kun ihmiset välittävät rodusta ja sen tulevaisuudesta niin, että viitsivät kommentoida näitä luksus ideoita.
Eva Forsman

Viesti Kirjoittaja Eva Forsman »

Susanna Sälelinna kirjoitti: Luulempa että Katikin lähti täältä kyselemään sopivia EHDOKKAITA kun täällä tunnutaan asioista tietävän.

vois olla helpompi edes ehdottaa ehdokkaita kun tietäis nartusta muuta kun väri...... ettei ehdota vaikka nartun veljeä tai isää..... esim :D


mut hohoijaa.... väri on edelleen sivuseikka ja kaikesta pienin huolenaihe....
Liisa-Maija Sipilä

Viesti Kirjoittaja Liisa-Maija Sipilä »

Eva, pointtisi oli hyvä ellei loistava.
kati kerkkonen

Viesti Kirjoittaja kati kerkkonen »

Ja topikin pointtihan oli huonot kasvattajat. Halusin tuoda esiin että oma kasvattajamme kantaa vastuunsa.
Mikään PAKKO mun ei ole siitä pentueesta koiraa ottaa, jos ei ensinnäkin narttu miellytä. Jos narttu hyvä, niin miksi ei. Ja nartulle pitää löytää hyvä ja terve uros.
Innostuin vaan niin siitä uudesta nartusta, jotenkin tuntuu että elämä jatkuu sittenkin ja voi alkaa odottelemaan uutta pentua ensi vuodelle.
En vaivaa teitä enään haaveineni.
Sanna Varpula

Viesti Kirjoittaja Sanna Varpula »

Tuskin kukaan meistä halusi murskata sun haaveitasi, mun tarkoituksena oli ainakin saada sut miettimään asioita perusteellisemmin.

Itekään en ole mikään pitkänlinjan harrastaja, mutta sen verta eri kentillä ja koulutuksissa käyneenä sitä on kuullu jos jonkinlaista surullista tarinaa sairaista koirista. Joidenkin kertojat ovat harmitelleet jälkeenpäin sinisilmäisyyttään ja sitä, etteivät tutkineet huolella koirien taustoja ja terveystilastoja.

Saksanpaimenkoiran jalostus EI SAA mennä siihen tilaan, että voi kun on ihquu :valistus: , joten mielestäni on turhaa vetää vihanneksia hengityselimistöön, jos hieman herätellään. Muilla palstoilla niskaan saadun loan määrä olisi ollut huomattavasti suurempi.

Hyviä treenihetkiä upean palveluskoirarodun, pysyköön myös sellaisena, parissa.
Eva Forsman

Viesti Kirjoittaja Eva Forsman »

kati kerkkonen kirjoitti:Ja topikin pointtihan oli huonot kasvattajat. Halusin tuoda esiin että oma kasvattajamme kantaa vastuunsa.


jaa mielipide eroja on paljon mikä on huono ja mikä hyvä kasvattaja...... yhtä hyvin voidaan sitten varmaan puhua hyvistä ja huonoista omistajista....

eipä mun mielestä käynyt selväksi mihin tarkoitukseen sä koiraa oot hankkimassa.? jos musta väri sopii hyvin punaiseen sohvaan niin siitä vaan.

minua vaan ihmetyttää kun kysytään ensin neuvoa mutta ei saa kertoa huonoa, ei saa tarkentaa eikä kysenalaistaa.... pelkkiä kehujako odottelit?

:)
kati kerkkonen

Viesti Kirjoittaja kati kerkkonen »

Enhän mä täällä mitään neuvoja ole kysynyt. Kehaisin parin kennelin uroksia.
Kateellisiako olette siitä vai?
Eikä noi toisetkaan koirat meillä sohvalla saa maata.. :twisted:
Vastaa Viestiin