Käyttölinjaiset saksanpaimenkoirat

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Taru Kymäläinen

Käyttölinjaiset saksanpaimenkoirat

Viesti Kirjoittaja Taru Kymäläinen »

Hei kaikille harrastajille ja kasvattajille!

Olen ensimmäistä saksanpaimenkoiraa ja aktiivista harrastuskaveria hankkiva koiraharrastaja Kouvolan suunnalta. Alustavasti olen tutkinut saksanpaimenkoiria, niiden linjoja, terveystietoja jne. jo muutaman kuukauden ajan kirjojen ja netin kautta - en kuitenkaan väitä että tietoa on hankittu erityisen aktiivisesti ja kovinkaan paljon tietäisin, koska mitään kokemuksia ei tästä rodusta ole.

Ajattelin tänne jalostuspuolelle laitella nyt viestiä kun rotu on nyt miltei sadan prosentin varmuudella saksanpaimenkoira, käyttölinjainen tällainen, sillä pk - lajit kiinnostavat saksanpaimenkoiran kanssa ja harrastus mahdollisuuksia tällä kouvolan suunnalla on. ( tarkoitus olisi mennä katsomaan tässä syksyn mittaa millaista menoa siellä on )

Muutamia kasvattajia olen jo bongannut, mutta haluisin hieman kokemuksia ja kuulla ihan yleistä keskustelua käyttölinjaisista saksanpaimenkoirista -- ihan vapaasti saa keskustelu kulkea välittämättä välttämästä aloitusviestistä. (: Terveystilanteesta myös keskustelua - oma kohtaista ja yleistä.

Kuviakin saa laittaa.
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Ei sitä mikään voita. Käyttölinjainen on ihan must :D Minun rakkauteni. Nopeita, räjähtäviä, voimakkaita koiria, joita ei mikään huimaa. Niitä hyviä ja huonoja, sairaita ja terveitä niinkuin muitakin rotuja. Näyttlelylinjan kautta aikoinani aloitin, mutta ei ollut minun koirani. Nämä ovat :D

Nää on vähän kuin viini, paranee vaan vanhetessaan :D

Joku voi sitten kirjoittaa jotakin asiaakin tästä aiheesta :P
Heidi Parant

Viesti Kirjoittaja Heidi Parant »

Minulla puolestaan löytyy molempia kotoa. Vanhempi on näyttis ja nuorempi Käyttis (Huomaa iso K 8) ).
Eroa on kuin yöllä ja päivällä, molemma tietenkin yhtä rakkaita, mutta sanoisinko nyt diplomaattisesti niin, että tuo näyttis on siinä mielessä etuoikeutettu, että se on meidän perheen viimeinen oman linjansa edustaja. :)
Taru Kymäläinen

Viesti Kirjoittaja Taru Kymäläinen »

Kiitos Heidi ja Päivi :wink:
anne kurunsaari

Viesti Kirjoittaja anne kurunsaari »

Harrastuspuolella olen huomannut miten mahtavaa on omistaa koira joka käsittää mikä on homman nimi ja jaksaa aina olla yhtä innostunut.Tuttavani sanoi minulle ettei uskaltanut ostaa käyttölinjaista sakua kun pelkäsi,että repii sohvat ym. meillä on kyllä retuutettu yhtä sun toista rettua ja palloja,mutta muuten käyttäytyminen esim. sisällä on hyvin rauhallista,sillä erolla tietysti ettei paljon tarvitse kun laittaa treenitakin päälle on neiti heti hereillä.Aivan ihana pakkaus ja yhdyn edelliseen,että paranee kuin viini vanhetessaan.Koirani on nyt 1v.1kk.Harrastamme tällähetkellä jälkeä ja tietysti tottista. :voitto2:
Mervi Arvola

Viesti Kirjoittaja Mervi Arvola »

Itse pidän rodunomaista saksanpaimenkoiraa hyvänä työkoirana, aina valmiina kaikkeen mitä ikinä emäntä sitten saakaan päähänsä. Moottori on kyltymätön, mutta osaa myös rauhoittua, viimeistään opettamalla. Tietenkin koiran taustoilla ja suvulla on merkitystä millainen jälkikasvusta tulee, siksi kannattaa laittaa paperille mitä ominaisuuksia->lajia haluaisit harrastaa ja kysellä koiran suvuista, minkälaisia ne ovat luonteeltaan, miten käyttäytyvät eri tilanteissa, mitä kasvattaja itse arvioi pennuista tulevan, ja jos mahdollista, päästä näkemään molemma vanhemmat.

Mitä sitten tulee sairauksiin, minulla on käynyt hyvää ja huonoa tuuria koirien kanssa. Hyvin monien eläinlääkäri reissujen jälkeen vanhimmalla koirallani on todettu pöly-ja varastopunkki. Entisellä koirallani taas oli ajoittaisia ongelmia silmien kanssa (silmätulehdusta ja kerran pullotti) sekä korvissa tulehdusarvot koholla yms. muuta pientä. Se mitä tuttujen koirilla on ollut, on nivelessä nestettä, ontumisia, kyynereessä irtopala, vatsalaukun kiertymää, allergia ruualle&antibiootille (?), panostiittia (normaalia isolle koiralle), tassun välit punaiset ja auki, puna korvaisuutta, iho ongelmat, hiiva, selkä ongelmat, lonkat, kyynäreet... näitähän riittää.

Suosittelisin googlettamaan saksanpaimenkoirien sairaudet, sillä en tiedä saako täällä oikein mainostaa sivustoja, mutta sillä löydät hyvän infosivun missä kerrotaan esim. sakuista ja niiden ongelmista yms.

Mutta, nyt kuitenkin, minulla on kolmas saku itsellä ja ainakaan vielä ei ole ollut hänen terveytensä kanssa ongelmia, välikuvat olivat hyvät ja peukkuja pidetään jospa pysyisikin terveenä, että kentille kisaamaan joskus päästäisiin :)
Taru Kymäläinen

Viesti Kirjoittaja Taru Kymäläinen »

Anne, kiitos kommentista.

Mervi, Jees (: Yhden infosivun luinkin jo linkilleen lävitse, mutta kyllähän noita löytyy.
Salla Vättö

Re: Käyttölinjaiset saksanpaimenkoirat

Viesti Kirjoittaja Salla Vättö »

Taru Kymäläinen kirjoitti:Ajattelin tänne jalostuspuolelle laitella nyt viestiä kun rotu on nyt miltei sadan prosentin varmuudella saksanpaimenkoira, käyttölinjainen tällainen, sillä pk - lajit kiinnostavat saksanpaimenkoiran kanssa ja harrastus mahdollisuuksia tällä kouvolan suunnalla on. ( tarkoitus olisi mennä katsomaan tässä syksyn mittaa millaista menoa siellä on )
Hei Taru,

Kouvolassa toimii SPL-Kouvola ry, jonka jäsenet treenaavat monia eri lajeja agilitysta kansallisen puolen pk-lajeihin ja suojeluun.

Parhaiten pääset mukaan kun otat yhteyttä esimerkiksi johtokuntaan. Heillä on tuorein tieto treeneistä ja aikatauluista, sekä myös mahdollisista yksityisistä ryhmistä, joiden harjoituksista ei välttämättä tiedoteta yleisesti alaosaston kotisivuilla.

Tervetuloa tutustumaan alaosaston toimintaan ja koiriin! :)
Taru Kymäläinen

Viesti Kirjoittaja Taru Kymäläinen »

Salla, Kiitos tiedosta. :) Olisin varmaan itse tuijottanut sivuja niin kauan kunnes jotain ilmestyy - pitää ottaa joku päivä yhteyttä. (:
Kaisa Peltonen

Viesti Kirjoittaja Kaisa Peltonen »

Meillä on kolmevuotias käyttis, iso poika. Kokemusta on molemmista linjoista ja itse olen löytänyt käyttölinjasta minulle sopivamman version vaikka asummekin kerrostalossa "kaupungissa", emmekä edes harrasta mitään sen suurempaa. Vaatiihan tuo tosi paljon liikuntaa ja aktiviteettia, eikä oikein ole ulkopuolisten hallittavissa lainkaan. Omalle porukalle se on kuin ihmisen mieli :)
Vastaa Viestiin