Vinolantio

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Jutta Salejärvi-Viertola

Vinolantio

Viesti Kirjoittaja Jutta Salejärvi-Viertola »

Kokemuksianne peräänkuulutan.
Käytin 8-kuisen narttuni välikuvissa, joista ilmeni synnynnäinen vinolantio. Eläinlääkäri Lappalainen oli kyllä ihan "toiveikas" kuvien suhteen, mutta itseäni jäi asia vaivaamaan. Hankin koirani nimenomaan käyttöön - kilpakoiraksi ja pahimmassa tapauksessa koira sairastuu tuohon vikaan niin, että sen elämä saati kilpaura on vaakalaudalla :cry:

Netistä löytyy hyvin vähän tietoa ko vaivasta. Te, joilla mahdollisesti on / on ollut vinolantioinen koira - ystävällisesti kertokaa kokemuksianne.

Ja kasvattajat - miten korvauskäytäntö tällaisessa tapauksessa?
Tiina Ridvall

Re: Vinolantio

Viesti Kirjoittaja Tiina Ridvall »

Minulla ei ole omakohtaista kokemusta vinolantio-koirasta, mutta ensimmäinen pentue on maailmalla.

Mikäli kasvatillani todettaisiin luustollisia tai muita koiran käyttöä rajoittavia vikoja/sairauksia korvaisin 100% koiran ostohinnasta virallisten luustokuvien jälkeen. Perusteluni tähän: koira tarvitsisi läpi elämän kestävää fysikaalista hoitoa ja jossain vaiheessa kilpailu-ura saattaisi katketa hoidosta huolimatta, koiraa ei voi/pitäisi käyttää jalostukseen ja mahdollisuus sairastua edelleen gauda equinaan korostuu.
Vinolantio näkyy, jos koiralle on treenattu hyvä lihaksisto, silloin ongelmaan viimeistään havahtuu,- kun raajat ovat eri paksuiset, eli koira käyttää itseään epätasapainossa.

Kasvattajana yrittäisin vielä sopia koiran omistajan kanssa kertakorvauksesta, jolloin koiran omistaja huolehtisi sairauteen liittyvistä hoidoista omalla kustannuksellaan. Muussa tapauksessa koiran hoitokulut ja korvaus yhdessä muodostuisivat kohtuuttomaksi kasvattajaa ajatellen.
Seija Kulmala

Re: Vinolantio

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Täysin tuntematta kasvattajaa tai koiraa tai koko tapausta:

Miten velvoitatte Jutan koiran kasvattajaa korvaamaan sekä koiran mahdolliset hoitokulut että koiran kauppahinnan? Minusta se ei ole kohtuullista.

Itselläni on 2 kasvattia joilla on vino lantio lumbalisaation aiheuttamana (koirat eivät vieläkän oireile, toinen on virkakoirana toinen aktiivisena kotikoirana). Tämä sairaus ts. lumbalisaatio on perinnöllinen sairaus jonka olen katsonut velvollisuudekseni korvata. En tiedä käytäntöä yleensä, joten voin vain neuvoa Juttaa ottamaan yhteyttä koiransa kasvattajaan.

Vino lantio, jos koira on muutoin terve, normaali, ei mielestäni aiheuta ongelmia aikuisenakaan, jos ja kun koiran lihaksisto pidetään kunnossa ja rasitus kohtuullisena. Eli unohtaisin suojelun ja vetohiihdot, eli onhan se tietysti rajoittava tekijä.
Tiina Ridvall

Re: Vinolantio

Viesti Kirjoittaja Tiina Ridvall »

Minunkaan mielestäni se ei ole kohtuullista kasvattajaa kohtaan, -siksi mainitsinkin siitä.
Olen kuitenkin nähnyt tämmöisen päätöksen, eli kasvattajan korvausvelvollisuus ei pääty välttämättä siihen, että korvaa koiran ostohinnan, -voi olla että päälle rapsahtaa "huoltokuluja" kun vikaa ei saada pois. Tässäkin, kuten muissakin tapauksissa kasvattajan tuntema vastuu ja lainkohdat on hyvä pitää ajan tasalla. Oikeasti olisin kauhuissani jos kasvattajana joutuisin koiran hinnan lisäksi korvaamaan vielä hoitokuluja "kohtuullisena pidettävään rajaan saakka".

Aihe olisi kiinnostava ja aloittajahan pyysi nimenomaan kokemuksia asiasta, miten pärjäätte vinolantiokoiralla kilpakentillä yms?
Tuula Siimes

Re: Vinolantio

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Kukaanhan meistä ei omaa kristallipalloa joten on todella vaikea ennustaa miten aloittajan koira tulee kestämään.
Tuolla http://riittak.wordpress.com/b/ on kertomus yhden vinolantioisen koiran elämästä. Nuori tosin vielä sekin ja ainakin toistaiseksi ihan kunnossa.

Korvauksista kannattaa kysyä kasvattajalta.
Jutta Salejärvi-Viertola

Re: Vinolantio

Viesti Kirjoittaja Jutta Salejärvi-Viertola »

Viestini sai vastakaikua ainoastaan kasvattajilta ja korvauksien maksaminen tuli kovasti esille. Kasvattajan kanssa korvausasia on kuitenkin jo sovittu.
Tuulalle kiitos, kun annoit jotain konkreettista tietoa tuosta vaivasta ja sen kanssa elämisestä. Sitä juuri kaipasin!

Ikäväkseni tänne "nettiin kirjoittelu" ei ollut kaikkien mielestä sopivaa. Ihmettelen kovasti, miksi tällaiset foorumit on sitten keksitty? Minä hölmönä aloittelevana sakemannin omistajana erehdyin mieltäni askarruttavasta asiasta tänne kertomaan ja neuvoa kysymään. Kuvittelin, että täältä jos mistä saan apua/neuvoja.

Pyydän anteeksi, jos jotakuta olen tällä "kirjoittelullani" loukannut. Ei ollut tarkoitus.
Poistun takavasemalle.
Seija Kulmala

Re: Vinolantio

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Hyvä että asia on saatu järjestykseen, niin yleensä tuppaa käymään, kun reilusti
keskustellaan. Ainakin minusta kirjoituksesi oli aivan sopiva tälle palstalle.

Yritin myös osaltani kertoa että vika ei ole pahimmasta päästä, ja vika on erittäin
tyypillinen saksanpaimenkoiralle, mutta suurin osa koirista pärjää ja ovat kisakentillä
täysin oireettomia.

Ei muuta kun "eteenpäin sano mummo lumessa"
Tiia Ekman
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Joulu 2007 23:10

Re: Vinolantio

Viesti Kirjoittaja Tiia Ekman »

Itselläni on kohta kuusi vuotias vinolantioinen narttu. Mitenkään ei ole asia kyseistä koiraa vaivannut, lihaksisto tuppaa olemaan toispuoleinen, mutta ei mitenkään merkittävästi. Suojelua ollaan harrastettu eikä siellä ilmenneet puutteet ole tekemisissä lantion kanssa :) . Koira olisi tarkoitus vielä kuvata kertaalleen ensi keväänä/kesänä jolloinka ihan vaan oman mielenrauhani vuoksi tutkitaan onko selkä ok. Omalla koirallani on siis lonkat B/B, eikä selästä löytynyt huomautettavaa lonkkakuvien yhteydessä, muuta siis kuin vinolantio.
Marja Wuorimaa

Re: Vinolantio

Viesti Kirjoittaja Marja Wuorimaa »

Yhdellä kasvatillamme oli vinolantio ja sitä ei todellakaan ulkoisesti huomannut ennen lihasten kehittymistä.
Röntgenkuvissa vika luonnollisesti näkyi ja kun koiralle kasvoi kunnon lihakset, toinen puoli kehittyi vajavaisesti.

Me korvasimme koiran ostohinnan ostajalle, koska koira ei ollut normaali, terve koira.
Koira eli kymmenen vuotiaaksi, mutta vian löydyttyä, se eleli pelkkänä kotikoirana jolta ei suurempia fyysisiä
rasituksia vaadittu.
Itse en pidä vinolantioista koiraa terveenä.


Toto
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: Vinolantio

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Itse taas olen huomattavasti skeptisempi vinon lantion suhteen, koska luonnolla on taipumus korjata virheensä. Tottakai oleellista on kuinka vino se lantio on. Useinhan kyseessä on lumbalisaatio tai sakralisaatio, ja viimeinen lannenikama toispuoleinen eli toisella puolella on okahaarake ja toisella ei. Kaikki vinolantioiset koirat joita olen nähnyt ovat liikkuneet samoin (no otanta vain kolme) vaikea kuvata mutta hiukan chaplin-maisesti. Ja kahdelle on jo varsin nuoressa iässä kehittynyt spondyloosia, joka on sitten päättänyt koiran elämän (toinen 3 toinen 6v), molempia koiria käytettiin fysioterapiassa yms.
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Vinolantio

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Kirjoitan romaanin!

Olen kuvauttanut kasvattejani jo muutaman vuosikymmenen ajan. Vinoja lantioita on ollut kautta aikain, eivätkä ne pelkästään ole aiheuttaneet sen kummempia ongelmia. Siis pelkkä vino lantio.

Pitäisi tutkia siis tarkemmin miksi lantio on vino.

onko kyseessä

lumbalisaatio - ei aiheuta pienenä normaalissa käytössä mitään oireita koiralle, molemminpuolisena pahana oireilee varmasti jatkossa, jossain vaiheessa.

sakralisaatio = ristiluun jakautuminen - minimaalisena ei aiheuta ongelmia yleensä, mutta jos ristiluu on monessa osassa, on ehkä parempi, jos koiralla ei harrasteta ainakaan suojelua kilpailumielessä.

murtumia- onko koira loukkaantunut esim pentuvaiheessa - emä astunut päälle, lapsi astunut pälle, pennun katsoja pudottanut pennut ym. - Keskusteltava tarkoin ammattitaitoisen lääkärin kanssa, voiko mitään tehdä tai onko murtumalinja sellaisessa paikassa, ettei eiheuta mitään koiralle.

Itselläni oli aikoinaan narttu, jolla oli niin vino lantio, että se ei pystynyt synnyttämään itse. 80-luvulla ei edes pohdittu, etteikö koiraa voisi käyttää jalostukseen, jos sen narttupennut pystyisivät synnyttämään normaalisti.
Lääkärin mielestä vino lantio on vain kehityshäiriö, eikä itsessään perinnöllinen.
Koirani sai 5-pentuetta 22 pentua, joista 16 kuvattiin. Yhdelläkään niistä ei todettu selässä mitään vikaa.
Nartun ensimmäisessä pentueessa mm suurin osa ylitti 14-vuoden iän. Vanhin kuoli yli 16-vuotiaana. Seuraavassa pentueessa vanhin eli 15½-vuotiaaksi. Viimeisessä Pentueessa vanhin on elänyt liki 16-vuotiaaksi.

Tämän päivän mittapuun mukaan narttua ei olisi saanut käyttää jalostukseen vinon lantion vuoksi.
Olen kuitenkin todennut tämän parin vuosikymmenen aikana, että vinolantioisuus ei periydy, mutta jos on jotaikin muutakin häikkää selkärangassa, se voi olla hyvinkin periytyvä ominaisuus.

Tutkimalla ja kokeilemalla valvotusti ja dokumentoiden asioita, saamme faktatietoa asioista.

Suosittelisin kirjoituksen aloittaneelle henkilölle, että lähettää kuvat kahdelle meidän selkäykköselle, Kari Ventelälle jaTimo Talviolle. Pyydä heiltä tarkka lausunto siitä mikä aiheuttaa vinolantioisuuden ja mikä on heidän mielestään ennuste koiran tulevaisuudelle.

Monesti spesialisteilta tulee negatiivisempi suhtautuminen koirien kestävyyten, mutta jos jättää suojelun ja jatkuvat hyppyharjoitukset pois, niin koirat kestävät, vaikka kuinka kauan harrastuskoirana.

Korvausasiat ovat monesti myös kasvattajalle kinkkisiä. Yksi lääkäri sanoo yhtä omistajalle ja toinen lääkäri toista kasvattajalle. Mielestäni selkein tapa on korvauksissa se, että jos on epätietoisuutta, pyytää eläinlääkärilta lausunnon, että vika on ollut koirassa piilevänä jo luovutushetkellä ja se ei ole voinut tulla jälkikäteen.

Kun lääkäri joutuu antamaan kirjallisen lausunnon, niin silloin yleensä hieman kokematon lääkäri haluaakin konsultoida mahdollisesti kokeneenpaa kolleegaa, eikä heittele ilmaan arvailuja, jotka voivat olla myös vääriä.
Näissä tapauksissa, joissa itse palautan 1/3 kauppasummasta takaisin, sovimme myös, ettei koiraa käytetä jalostukseen.

Mikäli ostaja aikoo käyttää koiraa jalostukseen, en palauta mitään kauppasummasta, sillä perusteella, että silloinhan ostaja pitää koiraa priimana, kun kerran teettää sillä pennut!

Toivotaan teille hyviä harrastushetkiä koiruuden kanssa.


Riitta Vainiontaus
Riitta Kivimäki

Re: Vinolantio

Viesti Kirjoittaja Riitta Kivimäki »

Kun tuo blogi tänne jo on linkitettynä niin...

Kirpulla on nyt siis ikää 18 kk ja risat. Sen kanssa on luovutusiästä asti aloitettu harjoittamaan tottiksia, jälkeä ja agilityä, jokuset purutkin on otettu. Touhuttu on myös muuta monen moista. Meillä on ollut onni matkassa tähän asti. Kirpullahan siis on tuo jakautunut ristiluu ja siitä johtuva vino lantio.

Kirpun selkä on kuvattu kaikkiaan nyt kolmesti, koska olen elänyt sydän kurkussa tuon vuoksi. Kuvat on otettu noin 5 kuukauden, 12 kuukauden ja 17 kuukauden iässä. Kahdella ensimmäisellä kuvauksella ei kuvissa voitu juurikaan eroa havaita, mutta tuorein kuvaus osoitti, että ristiluu on lähtenyt luutumaan yhtenäiseksi eli tämä irrallaan ollut ristiluun ylin nikama on alkanut luutua takaisin ristiluuhun kiinni. Lisäksi virallinen kuva viimein oli suolistoltaan sen verran tyhjä (jos koiralla on lantiossa häikkää niin suosittelen satsaamaan siihen, että se suoli olisi kuvissa oikeasti tyhjä...), että toisen okahaarakkeen puuttuminen pystyttiin havaitsemaan ja lääkäri toteamaan, että nikama tulee mitä luultavammin tältä osin luutumaan kiinni lonkkaluuhun. Eläinlääkäri (Per Axelsson) näki tämän hyvänä asiana, sillä lantio vankistuisi, mutta jotkut harrastajat ovat taas varoitelleet tämän johtavan spondyloosiin. Aika näyttää miten Kirpun kohdalla käy.

Kirpun lantiohan on aika rajustikin vino. Päälle päin se ei sinällään näy muutoin kuin liikkeessä, jolloin takapuoli on hieman oikealla. Kirpun onni lienee, että se on sairaan pieni ja kevyt! Tänään käytiin juuri viimeksi hierojalla, joka koitteli koiran lihaksistoa, jota viimein on saatu edes johonkin suuntaan kehittymään, ja totesi koiran oikean takajalan olevan hieman heikompi kuin vasen takajalka, lähinnä ero tuntui takareidessä. Kirppua paljon seuranneena ei tämä ollut yllätys, sillä se tukee itseään voimakkaammin vasemmalle kuin oikealle takajalalle. Nyt taas sitten aloitetaan jumppailemaan, jotta saataisiin koira tasapainoilemaan ja tukemaan enemmän myöskin oikealle jalalle. Selkä lienee on aina lievästi tukkoinen, mutta ei mitenkään hälyttävästi tai erityisen voimakkaasti.

Kirppua tuo selkä ei vielä ole vaivannut ja se on esim. agissa tosi hyvä hyppäämään, varma ja teknisesti hyvä, se osaa myös kääntää itseään hypyissä (eli siis hyppyjen päällä) erittäin hyvin. Näenkin asian niin, että Kirpulle tuo agiharrastus on ihan hiton tärkeä tuon selän vajavaisuuden vuoksi -> se on oppinut käyttämään kroppaansa treeneissä, mikä taas on pelkästään hyvä asia sen terveyden suhteen. Puruista on luovuttu selän myötä, koska siinä tulee vähän väkisinkin tilanteita, joissa koira ei yksinkertaisesti pysty kontrolloimaan takapäätään, etenkin kun se nuorena oli yliliikkuva, mikä taas altistaa suurille loukkaantumisille. Muutoin se, missä selkä on näkynyt on tilisaldoni, kun on käyty fysioterapiassa, hierojalla, syötetty Arthroflexiä ja käyty röntgenissä. Eikä se huolto ole rajoittunut vain siihen, vaan paljon on myös kulutettu aikaa erilaisiin tasapainoharjoitteisiin ym., jotta olisi voitu tukea selän puutteita ja kehittää lihaksistoa.

Useiden eläinlääkäreiden, hierojien, eri lajien harrastajien ym. kanssa on puhuttu siitä, onko oikein treenata tällaista koiraa. Vähintään 90% on sanonut, jotta antaa mennä niin pitkälle kuin koira kestää, että niin kauan kuin se on silminnähden terve, ne röntgen kuvat ovat vain kuvia eivätkä muuta mitään mihinkään päin. Tokikin tiedostan sen, että jonain päivänä se selkä muuttuu harrastamisen esteeksi, miten nopeasti ja miten radikaalisti, sitä en voi tietää, mutta eipä tuollaista vilkasta koiraa voisi vain sohvan nurkkaan majoittaa ja sanoa, jotta pärjäile. No, onko pakko harrastaa agia, joka kuitenkin on fyysisesti raskasta ja riskialtista? Ei, mutta minä uskon, että se on ollut tuon koiran lihaksistolle ja selälle juurikin se hyvä asia, vaikka varmasti toisaalta myöskin se rasittava tekijä. Koira on mikä on, mutta itse olen suuresti tykännyt siitä ja sen kanssa harrastamisesta, joten olen valmis ottamaan riskin, että yhtenä kauniina päivänä se on poks ja poissa, ja olen valmis myöskin näkemään normaalia enemmän vaivaa koiran lihaksiston huollon eteen, jotta siihen päivään olisi vielä vuosi tolkulla aikaa.

Lihastilanne on tällä hetkellä se, että etupäässä koiralla on hyvä lihaksisto, samoin selkä alkaa olla ihan ok lihaksistoltaan, mutta lantion seutu on lihaksistoltaan hieman heikompaa kauraa. Takaraajoissa ulkoreidet ovat pelkkää luuta ja nahkaa, mutta sisäreidet, takareidet ja etureidet omaavat nyt ihan kohtalaisen liahksiston. Uinti tekisi erinomaisen hyvää (etenkin kun tuon uintitekniikka on luojan kiitos erittäin hyvää), mutta kesän uintikausi kaikkosi iho-ongelman (luultavasti hotspot) myötä harakoille. Toinen hyvä olisi hangessa kahlailu (ei siis pomppiminen), mutta valitettavan tiukissa tuntuu se talven tulo olevan tänä vuonna jälleen. Erittäin suuri apu on ollut hyvästä koirahierojasta, joka on antanut aivan hirvittävän suuren määrän neuvoja kehittää koiran ongelmakohtia ja lihaksistoa.

Sikäli kun jonkun koiralla on ongelmaa lantion seudun kanssa, niin oma pyyntö on, jotta nämä koirat luovuttaisivat vertaan geenitutkimukseen, jos vaikka sen kautta jonain päivänä irtoaisi jotain tietoa näiden selkäjuttujen periytyvyydestä (minulle nämä ovat periytyviä ongelmia niin kauan kunnes toisin todistetaan). Minä toivon, ettei kukaan koiransa kanssa kärsisi tällaisesta ja olen aidosti pahoillani aloittajan puolesta. Minä aion kuitenkin ottaa tämän koiran lihashuollot ym. opikseni ja pitää sitten jatkossa hyvän huolen myös muiden koirieni lihaksistosta, kun tässä saa oikein teho-oppia nyt vähän pakosta, joten jos jotain pahaa niin jotain hyvääkin.

Jos aloittaja tahtoo (tai joku muu) jotain enemmän asiasta tietää, niin voi laittaa vaikkapa mailia. Itselläni ei ole mitään peiteltävää tämän asian suhteen eikä muutoinkaan koirani suhteen. Me Kirpun kanssa toivotetaan tervettä alkanutta vuotta kaikille ja nautitaan elämästä sellaisena kuin on se osaksemme saatu :). Haluan myös huomauttaa, että en ole mitenkään erityisemmin näihin selkäjuttuihin perehtynyt, vaan tiedän vain sen, mitä Kirpun tiimoilta on tutuksi tullut, loppu on pelkkää mutuilua.
Jutta Salejärvi-Viertola

Re: Vinolantio

Viesti Kirjoittaja Jutta Salejärvi-Viertola »

Kiitos kaikille vastanneille!
Osalle olen jo laittanut "yksäriä" ja olemme vaihtaneet ajatuksia asiasta. Se onkin helpottanut oloa kummasti.
Vapun kanssa jatketaan harjoituksia ja elämää niin täysillä kuin vain pystytään. Toivottavasti sitä aikaa riittää pitkään! :D
Koiraan olen ÄLYTTÖMÄN tyytyväinen, niin kotioloissa kuin treeneissäkin. Parempaa harrastuskaveria ei voisi olla!
Vastaa Viestiin