Kennelliiton kasvattajakurssi

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Kennelliiton kasvattajakurssi

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Jyväskylässä järjestettiin viikonloppuna kennelliiton kasvattajakurssi. Se mitä olen ko. kurssilta kuullut, muutamalta taholta, nostaa karvat pystyyn.
Mitenkä luennoivaksi kasvattajaksi on voitu valita henkilö, joka on kasvattanut kaksi pentuetta viime kesänä. Kysymyksiin ei kuulema saanut vastauksia, ym.
Jyväskylästä löytyy menestyneitä pitkänlinjan kasvattajia pitkä rivi(enkä tarkoita tällä nyt itseäni) Meillä on ansioituneita kasvattajia niin metsästys, palveluskoira, mäyräkoira, vinttikoira ym. puolella, joilla on vuosien kokemus kertoa asioista. Heidän tehtävänsä on herättää uudet kasvattajat ajattelemaan omilla-aivoilla tekemään hyviä ja vastuullisia ratkaisuita valittujen rotujen eteen.

Itse en ollut paikalla, mutta tälläistä olen kuullut esitettävän mm.

Koirien hampaat on pestävä päivittäin hammastahnalla
Emä saa syödä korkeintaan vain kolmet jälkeiset
Ruokinnasta eivät voineet puhua, kun eivät kuulema vielä itsekkään tienneet.
Kysykää koirienne kasvattajilta, jos teillä on vielä välit heidän kanssaan.

Kasvattajakurssin tarkoitushan on valmentaa uudet kasvattaja perustiedoilla kasvatukseen. Jos kuulemani asiat pitävät kurssilta paikkaansa olisi Keski-Suomen Kennelpiirillä todella ravistelun paikka kurssin järjästäneille henkilöille.

Ainut, joka sai kehuja ole kennelneuvoja.

Olisi niidenkin kurssilla olleiden raukkojen kannattanut olla SPL kasvattajapäivillä. Olisivat saaneet varmasti rahoilleen parempaa vastinetta.
(Onneksi eivät kaikki Suomen kennelpiirien kasvattajakurssit ole yhtä surkeita esityksiä.)

Kasvattaminen ei ole leikkiä. Rotujen tulevaisuus makaa kasvattajein varassa. Kasvattamien on vastuullisuutta kasvateista ja rodusta, ei sitä, että siihen suhtaudutaan hubba bubba meiningillä. Ihmiset osallistuvat monesti näille kursseille saadakseen paljon tietoa ja pystyäkseen saamaan kysymyksiinsä vastauksia, ei pelkästään siksi, että saisivat kennelnimen.

Riitta Vainiontaus
Vastaa Viestiin