Mitä kuuluu JTO:lle?

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Eero Lukkari

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Miksi en ole saanut indeksirajoitusta arvostelevaan viestiini vastauksia? Kuka/ketkä ovat tätä indeksirajoitusta innokkaasti ajamassa? Indeksit ovat hyvä palvelija mutta huono isäntä. Varsinkin tuontikoirien kohdalla luotettavuus on monesti näennäisestä hyvästä arvosteluvarmuudesta huolimatta mitä sattuu. Ja manipulointi on helppoa. Saksanpaimenkoirilla on ongelmia vaikka kuinka paljon, onko lonkat niistä kaikista tärkein?

Lisäys: tuli muuten mieleen noin parikymmentä heikkoutta ja riskiä indeksirajoitukseen liittyen mutta taidan odotella edes jonkinlaista vastausta ennen kuin ne kirjoittelen.
Viimeksi muokannut Eero Lukkari, 19 Huhti 2009 01:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Olen muuten tämän hra Lukkarisen kansa täysin samaa mieltä. Jotta indekseillä olisi todellista luotettavuutta ,niin koko koira pitäisi indeksioida. Ja ennen kaikkea jokainen koira. Vähintä mitä voisi yrittää, olisi selkeyttää vaikka niin, että lonkkatulosrajoituksin (niinkuin nyt) saisi tehdä 2-3 pentuetta. Yksi pentue ei vielä riitä muodostamaan kuvaa periyttämiskyvystä. Jos näiden pentueiden tuottamat indeksit olisivat kohdallaan ja koirat muutenkin selväjäkisiä, niin saisi luvan jatkaa jalostusta kyseisellä koiralla.

Nykyisen ehdotuksen mukaan indeksi säätelisi liikaa jalostusta. Pahintahan tuossa on näin "siviilin" kannalta se, ettet voi tarkistaa oman koirasi indeksilaskelmia?! Harvoin päivitettyihin lukuihin on vaan luotettava,niinkö? Minusta asia ei ole sellaisenaan luotettavalla mallilla.
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Aivan, ja salaamalla saa kuitenkin astua,kunhan indeksit pysyy yli 100.Keinoilla millä hyvänsä??? Ei kuullosta systeeminä kovin luotettavalta tuo indeksirajoite. :?
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

¨Varmaan joo pitää paikkansa, että voi huijata. Toisaalta se ympäristö missä minä, Ville, Mia toimitaan - koirat kuvataan yleensä kokonaisina pentueina ja jos ei tulosta koira on montussa. Se, jos joku jossain haluaa itseään ja ostajiaan huijata on heidän ongelmansa. He huijaavat jo nyt ja tulevat aina niin tekemään oli systeemi mikä tahansa.

En tiedä tuosta Lukkarin edellä mainitsemasta koirasta, jonka perimä ei olekaan ilmeisesti sitä mitä kuuluisi olla. Kuinka Saksassa sen sisarukset ja jälkeläiset? Onko niissä nartuissa, joita uros on astunut mahdollisuutta lonkkavikaan - vai onko siellä mahdollisuus huijaukseen... eli narttujen taustoissa on kuvaamattomia koiria? Sillä pentueen ainoalla terveellä on jatkettu sukua ja tulos on sen mukaista. Oletko tutkinut, mistä koirasta/koirista mahdollisesti lonkkaviat johtuu Saksan päässä?

Ihan näin mielenkiinnosta. Ongelma ei varmaankaan ole tuo indeksi vaan sen tulkinta.
Mika Gullsten

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Mika Gullsten »

Spondyloosi, pannus, gauna egina, ihosairaudet...jne näitä riittää. Toistaiseksi ei ole minkäänlaista geenitestiä millä viat löydetään yksiselitteisesti ja karsitaan pois. Järkevää tässä vaiheessa on kirjata vain kaikki ylös.
Meidän täällä pienessä suomessa, joka on kuitenkin "jalostusketjun" häntäpäässä olisi viisainta pitää rajoitteet ennallaan :) .Rauhallisesti odotella geenitutkimusten tuloksia ja vältellä pullonkaulajalostusta.
Saksan indexit kääntöön, kyllä ne ajanmyötä paikkansa hakevat, näin olisi lähtökohta kuitenkin tasavertaisempi. Indexi rajoitukset tässä vaiheessa olisi yhtä viisasta kuin kieltää tulevaisuuden käyttöyhdistelmät joissa kerrataan Troll/Timmy. :?:
"Roskaa" voi tulla mistä vaan ja se on vähän niinku yhteinen ongelma. :tuki:
Eero Lukkari

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Perin surkeaa, että kukaan hallituksesta/toimikunnista ei ole asiaa kommentoinut, vaikka sieltäpäin esitys lienee lähtöisin. Vai saako heiltä vastauksia vain tuolla kysymyspalstalla? Miksi kukaan ei ole puolustamassa esitystään?

Suoraan JTO:sta
"Tähänastinen, raja-arvoon perustuva lonkkanivelen kehityshäiriön vastustaminen ei ole oleellisesti parantanut kantaa; osasyynä on toki ei-kattava kuvausprosentti sekä lausuttavien valikoituminen."

Auttaako indeksirajoitukseen siirtyminen kuvausprosenttiin sekä lausuttavien valikoitumiseen? No aivan varmasti ei auta.

Koko PEVISA on olemassa siitä syystä, että kasvattajat eivät vapaaehtoisesti huomio perinnöllisiä ongelmia tarpeeksi. Ydinkysymys on: Mitä ideaa on PEVISA-rajoituksessa, jonka voi kiertää?

Tämä indeksirajoitus tulee koskemaan ja haittamaan vain rehellisiä kasvattajia - jos moraali sallii niin kiertäminen helppoa.
Tarja Hauta-aho
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Joulu 2007 19:16

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Tarja Hauta-aho »

Hmm...oonpahan tässä itsekseni pohtinut kun on näyttänyt aika hiljaiselta tämä keskustelu JTO:sta että kuinkakohan hyvin kys. esitys on tavoittanut jäsenistön sekä varsinkin KASVATTAJAT.
Kuinka hyvin asiasta on tiedotettu vai onko se vain liiton sähköisellä sivulla ja hyvällä tuurilla osut sitä lukemaan jos satut koneella käymään "juuri nyt",jos ylipäätään konetta omistat ...

JTO esitys pitää sisällään niin suuria muutoksia koskien mm.kasvattajia että heille varmaankin on mennyt vähintään viesti siitä että se on esillä liiton sivulla ?
Ala-osastoille varmaan on mennyt myös viestiä että tietävät infota jäsenistöään, sillä TULEVAISUUDEN koiranohjaajan/omistajan toivotaan täyttävän tietyt kriteerit(kts.JTO) että saavat yleensä sakemannia "kuskata" :roll:

Tokihan liiton hallitukselle on tärkeää että tuleva äänestys peilaa KOKO jäsenistön enimmäispäätöstä :?:

hmm.jäin miettimään pitäisikö jäsenistön uudelleen äänestää sen jälkeen jos JTO hyväksytään ja kennelliitto vaatii siihen muutoksia :jadi:

ps.minä vuonna ja miksi äänestyskäytäntö on muuttunut niin ettei henkilöjäsen voi valtakirjalla siirtää ääntään toiselle ?
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Edelliseen kysymykseen on hyvin yksinkertainen vastaus. JTO, sekä kaikki muutkin kevätedustajainkokouksessa käsiteltävistä asioista, on tiedotettu sääntöjenmukaisesti jokaiselle jäsenelle erikseen liiton lehden välityksellä.

Se että tuleva äänestys tapahtuu demokraattisesti on tärkeää ennekaikkea liitolle, tietenkin myös hallitukselle.

Vuonna 2002 tapahtui suuri alosastoremontti, jossa kaikista vanhoista alaosastoista tuli erillisiä yhdistyksiä uusine sääntöineen.
Auli Impola

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Täydellisessä maailmassa ehkä. On kuitenkin melko vaikeaa saada edes omia kasvatteja kuvauksiin, saati sitten kaikkia oman uroksen jälkeläisiä. Kukahan ne koirat hommaisi sinne kuviin? Yhä edelleen kovin moni pitää oireettoman kotikoiran kuvaamista täysin tarpeettomana, ja vähemmistö koirista päätyy aktiiviharrastajalle.

Olen sitä mieltä, että tuo paperittomien koirien tehtailu saisi taas uutta pontta, kun normaali kasvattaminen tehdään entistä vaikeammaksi. Miksi rekisteröidä, kun rekkaamistomista pennuista saa saman hinnan kuin rekisteröidyistä. Kuka tahansa voi tehdä pentuja millä tahansa koiralla, ja kutsua niitä saksanpaimenkoiriksi. Kun ei ole rekattuja, ne on niitä, mitä ei ole "jalostettu pilalle" ja ne ovat kasvaneet "kotikennelissä". Ne ovat niin terveitä, että niitä ei tarvitse edes madottaa eikä rokottaa.

Minun mielestäni tämä indeksi puutteistaan huolimatta on nyt parasta, mitä on tarjolla. Tottakai oma järjenkäyttö on sallittua ja jopa toivottavaa. Kyllä minä itse seuraan muitakin asioita kuin indeksejä.
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Indekseihin perustuva jalostus on kaikkien tutkimusten mukaan tuloksellisempaa kuin yksilön tulokseen pohjautuva jalostus. Mikään indeksi tai menetelmä ei ole kuitenkaan aukoton. Kuten todettu, suomen indeksi huomioi myös kuvaamattomat, joten se on sikäli luotettavampi kuin saksan indeksi.
Mia Pekkanen

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Mia Pekkanen »

JTO ?

Näin tavallisena jäsenenä on todettava, etten tosiaan ollut ymmärtänyt asian merkitystä ennen kuin nyt. Enkä olisi sen tärkeyttä ja vaikutusta ymmärtänyt vieläkään ellei toinen jäsen olisi siitä minulle informoinut ja hieman selittänyt . Täysin sen sisältöä en ymmärrä vieläkään, se on niin laaja ja siihen paneutumiseenkin olisin tarvinnut enemmän aikaa, jota ei sitten ilmeisesti ole kevätkokous kun lähestyy.

Olisin siis toivonut, että JTO :ta olisi käsitelty lehdessä paremmin, se ettei noin laajaa esitystä voida kokonaisuudessaan julkaista lehdessä ei mielestäni tarkoita etteikö sitä olisi voinut pääpiirteittäin käsitellä lehdessä ja myös antaa jäsenistölle mahdollisuus kommentointiin ja kyselyihin . Kuten kirjoitin en ole täysin sen sisältöä vielä ymmärtänyt.

Eli tuohon tiedottamiseen ja aiempaan viestiin liittyen:

Se, että on ilmoitettu sääntöjen puitteissa liiton lehdessä kokouksissa käsiteltävistä asioista ei ole mielestäni informoimista varsinaisesta asiasta eli tässä tapauksessa JTO:sta.

Lause: “Vuonna 2002 tapahtui suuri alaosastoremontti, jossa kaikista vanhoista alaosastoista tuli erillisiä yhdistyksiä uusine sääntöineen” ? vastauksena aiempana esitettyyn kysymykseen: “Alaosastoille varmaan on mennyt myös viestiä, että tietävät infota jäseniään” ? vahvistanee että liiton lehti on parhain ja tärkein väline jäsenistölle tiedottamiseen.

Jokatapauksessa minulle pahinta tässä on, etten edes pääse ko.kokoukseen paikalle eli en pääse kommentoimaan ja kyselemään, saati edes äänestämään asiasta. Se, että en pääse paikalle ei tarkoita ettenkö olisi kiinnostunut liiton toiminnasta ja halukas sitä kehittämään. Minulle vain juuri nyt on mahdoton tälläinen , ehdotontapaikallaoloakokouksessa -vaativa vaikuttaminen.
Harmittaa vaan erittäin paljon, sillä tämänkin ketjun lukeminen on tukenut käsitystäni, että JTO tulee myös vaikuttamaan jotenkin minun oikeuteeni omistaa rekisteröity saksanpaimenkoira. Toivottavasti siis kaltaisiani olisi vähän ja toivottavasti myös osanottajamäärä kokouksessa olisi erittäin runsas !
Eero Lukkari

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Olen tuosta JTO:n esilletuonnista melko samaa mieltä eli 100 sivua tiukkaa tekstiä 2 viikkoa ennen kuin asiasta pitäisi tehdä lopullinen päätös on melko huono toimintatapa olkoon kuinka sääntöjenmukainen tahansa.
Juha Puurunen kirjoitti:Indekseihin perustuva jalostus on kaikkien tutkimusten mukaan tuloksellisempaa kuin yksilön tulokseen pohjautuva jalostus.
Tottakai näin on yleisesti, mutta onko yhdessäkään tutkimuksessa tutkittu indeksien tarkoituksellisen manipuloinnin vaikutusta?
Kuten todettu, suomen indeksi huomioi myös kuvaamattomat, joten se on sikäli luotettavampi kuin saksan indeksi.
Et sattunut katsomaan tuota linkittämääni koiraa? Kuvaamattomat eivät vaikuta indeksiin juuri yhtään.
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Menee OT:ksi

Onhan tuo vähän harhaan johtavaa. Tuon koiran on kolmea jälkeläistä käytetty jalostukseen. Ekalla kuvattuja pari - terveitä. Toisella C:n perillä olevalla - C:tä muutama. Sitten kolmas, jolla paljon jälkeläisiä 57% kuvattuja ja varsin terveitä. Luultavasti tuo jälkeläisten jälkeläiset nostaa koiran indeksiä - tai nostaakin.

Kun Lukkari ei itse vastannut, niin käytin kahvitunnin sitten surffailuun. Sen verran kiintoisa asia.
Kaivoin tuon tuontiuroksen. Näyttelylinjainen, joten en ymmärrä tuosta taulusta tuon taivaallista.... mut -Saksan indeksi on kyllä hyvä. En katsonut kuinka sen isän ja muun suvun indeksit ovat saksanmaalla - katson jossain välis, jos jaksan. Suomessa uroksen isän jälkeäiset eivät ole terveitä eikä myöskään isoisän, pidemmälle en viitsinut tonkia. Narttulinjaa en katsonut ollenkaan. Koira on astunut täällä kahdeksan pentuetta. Kahdessa näissä on nartun indeksi yli 100 - muut ovat 80-93- eli ei aivan riskittömiä. 100 indeksilläkin se oli jättänyt huonoa lonkaa, joten koira ei ole hyvä siitoskoira. Se ei jätä itseään parempaa. Koira on jo iäkäs ja myyty suomeen - 06. Sanoisinko, että hyvää ei koskaan myydä - varsinkaan iäkästä. Silloin on aina jotakin vikaa jossain.
Harmillista tuo kyllä on :( kallis ja paska reissu :(
Indeksi kyllä toimi minust ihan hyvin. Tosin narttumateriaali on aika heikkoa terveydeltään, joten sekin varmasti vääristää. Täytyis kahlata Saksan taulut ja tilastot. Mut ei mun linjan koira, joten jätän asian niille, joita se kiinnostaa.

...typoja...
Viimeksi muokannut Päivi Ollikka, 21 Huhti 2009 23:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Birgit Johansson

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Tuolla aiemmin mainittiin, ettei pentuja saa kuvauksiin. Mulla on kyllä ihan toisenlaiset käsitykset. Pentueita vasta tosin kolme, mutta kuvausprosentti on sata. Onnistuu, kun tekee oikeanlaiset kauppasopimukset. Ite olen jokaisessa käyttänyt tapaa antaa alennusta 100:en, jos lupautuu viemään koiran kuville. Nyt tosi edukkaimmankin mukaan summalla on nostopainetta. Jos sopimusta ei noudata (2 vuotiaana viimeistään), perin 100e lisää kauppahintaa. Ostajalla on ihan mahdollisuus valita, kuvatako vai maksaa loppu kauppahinnasta; kaikki on kuvauttaneet. Uskon, että paljon vaikuttaa myös kasvattajien puhuminen asian tärkeydestä. Mutta sitä ei voida edes odottaa, että esim. ensimmäisen koiran ostaja ymmärtäisi asian tärkeyttä ihan omin päin. On myöskin muita kasvattajia, joiden koiria on kuvattu ihan kiitettävästi (käyttö). Ettei voi ajatella, että se olis mahdotonta. Tietty, sitä rahaa ei kasvattaja käteen saa tässä mun suosimassa tavassa, ehkä sitten ihan niin paljoa tai riippuuhan se siitä kokonaishinnasta.

Se on totinen tosi, mitä Lukkari sanoi, rehelliset kasvattajat ovat ne, jotka kärsii siitä, että kaikkia koiria ei kuvata: Viimeksi tuli omalleni huonoja kyynäriä, jos kaikkia ei olisi kuvattu tai lähetetty, nartun eikä uroksenkaan indexit ei olisi pudonneet... Minä ite nyt en taida vähään aikaan pentuetta teettääkään (käyttöpuolella tuntuu olevan ylitarjontaa jo ilmankin ...kele :wink: ), mutta en voi olla ajattelematta, et jos jollain on pentueessa muutama rikkinäinen, toisella kuvattu vain muutama, mutta terveitä ni kummastakohan ihmiset (ostajat) olis kiinnostuneempia? Onneksi näin netin aikakaudella myöskin ostajat tai ainakin osa, alkaa olla/on valveutuneempia tällaisiinkin asioihin.
Tuula Siimes

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Mä käytän nykyään vähän samaa kuin Birgitta, toisinpäin vaan. Maksan 100 € takaisin kun koira on virallisesti kuvattu.
Vastaa Viestiin