Mitä kuuluu JTO:lle?

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Birgit Johansson

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Vainiontauksen Riitalla hyvä teksti noista sairauksista ja samaa mieltä noista luustokuvauksista, kuvattava koko koira. Se ei edes käytännössä tuota ongelmia kun koiraa kuvataan muutoinkin, eikä ne muutama kuva lisää niin hirveästi nosta hintaa.

Nyt tässä on ollut vähän aikaa pohdiskella noita. Ei tuo indeksirajoitus kyllä ole hyvä asia noiden tuontien suhteen. Rajoitukset muutenkin sitten pienentäisi sitä geenipoolia, ni ei olis järkevää kaventaa sitä vailla riittäviä perusteita, siis ennen kuin on tietoa että periyttääkö hyvää vai huonoa, kun se yksi pentue ei riitä kertomaan sitä. Tuontikoirat kuitenkin tuo sitä lisäverta ja uutta koira-ainestakin, ni ei kyllä niitä kannata laittaa siis syyttä suotta jalostuksesta pois. Indexit (ainakin mun mielestä?) jostain syystä tippuu heti pentueen rekisteröinnin jälkeen vähäsen, estäsi se heti uroksen käytön kahden tuonnin yhdistelmässä jo ennen kuin ensimmäinenkään pentue on edes kuvausikäinen.

Pohdin myös sitä koetulospakkoa. Kyllä musta tuntuu, että siihenkään olla vielä kumminkaan valmiita. Olis kumminkin hienoa kuulla maalimiesten oma kanta asiaan. Eikös se kuitenkin olis niin, että jos liitto asettaa tuon vaatimuksen, kaikilla jäsenillä tulee olla myös mahdollisuus siihen ja kaikkien liiton maalimieslistalla olevien olis pakko myöskin suostua ja toimia asian eteen, eikö? Kun asiaan vaikuttaa ihmisuhdekuviot, ne koirien hyvyyden vaatimuserot, ehkä koiratyyppikin -makuerot, maalimiesten asettamat eriarvoiset tavoitevaatimukset kiinnostuakseen koiraa treenaamaan ja juttujen mukaan linjatkin vaikuttaisi. Asia saa vielä suuremman merkityksen, kun JTO: estää menemästä toiselle mokelle, jos ensimmäinen hmm ... ei kiinnostu koirasta. Ongelmia tulossa?

Kyllä mä toivoisin, että joitain rajoituksia tulis pentuemäärän asettumiseksi sille tasolle, mitä ehkä olis sellaisia ostajia, jotka on valmiita hiukan myöskin panostamaan koiraansa ja sitten edelleen sitä kautta kehittyisi uusia kasvattajia, joilla on jo enemmän käsitystä rodusta. Kyseessä on hyvä käyttökoirarotu, asetettakoon se siihen arvoon, joka sille kuuluu. Sittenhän jo hintaakin voisi korottaa ja kaikin puolin olis ehkä vähän myyjänkin markkinat. Nyt on päinvastoin. Liikatarjonta pakottaa kasvattajia myymään ensimmäiselle halukkaalle, muuten pennut jää omiin nurkkiin.
Onhan noita ostajia joskus nähty erinmoisia. Ensimmäisestä pentueesta mulla yhden pennun myynti myöhästyi sen loukattua jalkansa, aiemmin ilmoitetuista ja laitoin sen jälkeen paikallislehteen. Koiran olisi ostanut henkilö joka kertoi pihalla olevan autonromuja, joissa yhdessä asusti kissoja, koiran oli tarkoitus asustella toisessa. En myynyt, mutta luulen, että hänelle se pentu jostain löytyi, jos vain jatkoi etsintää. Joitain rajoituksia määrää pienentäen tosiaan saisi olla ihan jo niiden koirienkin takia.

Mutta jos kuitenkin koetulosvaatimuksessa lähdettäisiin liikkeelle vähemmällä, eli sisällytetään siihen kansalliset, vaikka ne ei olekaan rodunomaisia eikä välttämättä anna koirista samaa tietoa. Kuitenkin olis vielä mahdollista saada tulos itse panostamalla asiaan ja ennen kaikkea se vaatisikin sitä, että koiran kanssa on jotain puuhattava, jotta sillä voi jatkaa sukua. Vähän auttaa tuntemaan sitä omaa koiraa sekin. Kyllä luulisin, että sekin vähentäisi rekisteröintimäärää. Ja suuri etu voisi tulla siitä, jotta sitä tulosta haettaessa pakosti oltaisiin mukana kentillä ja harrastuksessa jossain määrin. Tulokseen mennessä sitä tietoakin varmaan saisi lisää. Ihmiset saisi ylipäätään tottua asiaan ja ehkä jo viiden tai ainakin kymmenen vuoden päästä voisi kiristää vaatimuksia, eli suojelukoe pakolliseksi.
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Mika Gullsten kirjoitti:
Mika Gullsten kirjoitti: JTO:n PEVISA-ehdotuksella ilman selvää systeemiä indexeistä tulpataan verilinjoja laajentavan materiaalin tuonti euroopasta.
Vielä Puuruselle kysymys, onko tähän olemassa minkäälaista malli ehdokasta kuinka tuo indexi homma hoituu?
Mikäli ulkomaisten koirien indeksien määrittelyyn Suomessa olisi olemassa malli, se olisi mainittu esityksessä. Vastaus Mikan kysymykseen on siis ei.

Huoli geenipoolin kaventumisesta on aiheellista. Sitä tulee myös kantaa muutoinkin kuin teoreettisella tasolla tai jonkun toisen asian vastustamisen tasolla. Kuinka paljon geenipooli on lisääntynyt viimeisten vuosien tuonneilla tai ulkomaisila astutuksilla? Koiranetin tietojen mukaan todellinen laajentuminen on vähäistä, miksi?
Tuula Siimes

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Tuohon geenipoolin kaventumiseen meillä on ns. täsmäase, geenitesti nimeltään DLA-monimuotoisuus. Sen lisäksi että yritetään etsiä terve partneri joka ei suvultaan ihan heti kohtaa omaasi (tiedän, ei helppoa), voidaan molemmista vanhemmista ottaa geenitestit. Mitä erilaisemmat haplotyypit sen "parempi". Noin yksinkertaistettuna.
Tämän voisi mainita ainakin suosituksena JTO:ssa.
Itseäni kiehtoisi tietää kuinka paljon meillä on kannassa todellista geenivaihtelua. Kuinka paljon homotsygootteja ja kuinka paljon heterotsygootteja.

Koevaatimuksista; Pieleen menee jos suojelukoe on ainoa jalostuskoirille hyväksyttävä koemuoto. Sen lisäksi että paperittomat lisääntyy lisääntyy myös ostotulokset.
Nyt jo liikkuu huhuja että koira on ollut kotitarhassa ja samaan aikaan ulkomailla tekemässä IPO1, 2, 3 ja tarkastusta. Jos tämä on oikeasti mahdollista niin parantaako tämä rotua?

No, turhaan mä täällä paasaan kun en paikalle pääse.
Birgit Johansson

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Miten tuo JTO ja siis rajoitukset tulisi voimaan, hetikö vai niin kuin yleensä tuollaiset eli esim. tämän vuoden jälkeen syntyneille koirille? Ainakin koulutuspuolella se olis aika hankala juttu vaatia vanhemmilta koirilla.

Tuula on varmasti oikeassa noista ostotuloksista. Eikä siihen just mun mielestä kannata ihmisiä yllyttää entistä enemmän, vaan aloitettaisiin vähemmällä. Kun jos tulevaisuudessa olisi sitten niitä maalimiehiäkin enemmän, joilla vähän alhaisempi tavoite riittää, mutta kuitenkin täällä onnistuisi paremmin, että jonkunlaiset kriteerit silti voisi pitää.

Yksi asia, mitä alaosastotkin/maalimiehet joutuu sitten miettimään on paljon puhutut erirotuiset. Sitten ei taida resurssit enää riittää niiden treenaamiseen tai ainakin paimenet on laitettava etusijalle. Silti, vaikka hyvä kaveri olis huipulle tähtäävä huippuohjaaja huippumalikallaan. Mun omassakin ao:ssa on erirotuisia, mutta toistaiseksi meitä on vähän, tulevaisuus voi pakosta muuttua.
Reijo Korpela
Viestit: 98
Liittynyt: 17 Kesä 2008 19:17

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Reijo Korpela »

Eihän lukot ole varkaita varten, vaan rehellisiä ihmisiä. Aina ja kaikessa voi halutessaan huijata, jotkut valehtelee niin taitavasti että uskovat itsekin.
Seija Kulmala

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Omat ajatukset lyhyesti:

- suojelukoetulospakko jalostukseen käytettäville koirille = minusta tämä ei ole kohtuuton vaatimus, kyllä
rotuun perehtynyt kasvattaja voi ainakin omat jalostusnarttunsa kouluttaa, mielummin itse, ykkösluokka ei ole missään tapauksessa kohtuuton vaatimus. Tai lieventäen, yhden pentueen jälkeen suojelukoetulos vaaditaan.

- indeksirajoitus = en hyväksy, indeksit ovat hyvät olla olemassa kuitenkin ja ne omalta osaltaan ohjaavat jalostusta

- koiran luustokuvaus koko luuston osalta (kyynärät, lonkat, selkä, polvet, olat). = hyväksyn ehdottomasti, lonkkien osalta jalostukseen vain A tai B lonkkaiset koirat, kyynärien osalta 0 ja 1. Muussa luustossa ei rajoituksia mutta kuvattu pitää olla. Jälleen, tieto ohjaa jalostusta. Saksanpaimenkoiraliiton ylläpitämä tietokanta näistä seikoista.
Jari Vihersalo
Viestit: 40
Liittynyt: 06 Joulu 2007 08:43

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Jari Vihersalo »

Koetulosvaatimuksesta on turha täälä keskustella. SKL ei tule ikinä sitä hyväksymään. SPL voisi vaatia sen omalle pentulistalleen näin ens alkuun. Tuo indeksi rajaa myös aika paljon jos haluaa käydä astuttamassa sellasessa maassa jossa tuota indeksiä ei lasketa. esim. Belgia. Voipi olla et ton on jo joku kirjoittanut mut tulipahan mieleen.
Birgit Johansson

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Tuota mäkin oon miettinyt, että mahtaisko kuitenkaan mennä tuo läpi. Tai niin uskon, että SKL:ssä JTO on kyllä aika vaativa.
Tuula Siimes kirjoitti: No, turhaan mä täällä paasaan kun en paikalle pääse.
Mä en kyllä aikonut edes mennä, vaikka tässä kirjoittelenkin. Henk. koht. ei tuo JTO omaa harrastustani haittaa, kasvatustyötä en suunnittele, pentu on hankinnassa vaihteeksi muualta ja ihan kisakoiraksi on tarkoitus tulla kuitenkin siis suojeluun ja mulla on vielä niin suuret luulot itestäni että onnistunkin jos vain niitä varjeluominaisuuksia koiralla riittää. Että ihan kulkee käsikädessä JTO:n kanssa tuo koulutuspuoli. Ja kun tuota ikää on jo, saattaapi olla viimeiseni, ei sitä tietty varmuudella tiedä. Nuoremmissa olkoon rodun tulevaisuus.

Alaosasto aktiivina kun toimin, asia kuitenkin kiinnostaa ja täytyypi sitä sitten ajatella muitakin ihmisiä, kylhä tuo vaikuttaa ao:hinkin. Jos koiria sitten tulee enempi treeneihin, ni onhan niillä sitten ne jäljet ja tottiksetkin, sekä kokeita on järjestettävä enempi, vai kaikkiko kuuluu maalimiesten harteille? JTO:n mukaan vastuuta koulutuksista kuuluu kyllä kasvattajillekin sitten.

Mä kyllä toivoisin, että äänestämään menisi paljon kasvattajia sekä niitä tuikitärkeitä maalimiehiä, joita tämä nyt koskee aika paljon.

Mä koitan elellä sitten sen (lopullisen) päätöksen mukaan jatkossa.
Mika Gullsten

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Mika Gullsten »

Juha Puurunen kirjoitti:Huoli geenipoolin kaventumisesta on aiheellista. Sitä tulee myös kantaa muutoinkin kuin teoreettisella tasolla tai jonkun toisen asian vastustamisen tasolla. Kuinka paljon geenipooli on lisääntynyt viimeisten vuosien tuonneilla tai ulkomaisila astutuksilla? Koiranetin tietojen mukaan todellinen laajentuminen on vähäistä, miksi?
Todella hyvä kysymys. Mikäli meillä on vielä tälläinen ongelma parantaako indexirajoitus sen? Enpä usko.

http://www.sportwaffenk9.com/forsale.shtml

Täältä löytyy kevennykseksi kiva youtube video. :)
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Itseäni aina hymyilyttää kasvattamisen moninaiset kiemurat. Ehkä itsekin sanon samalla lailla, sitä huomaamatta.
Ensin kirjoitetaan yhtä ja samaan hengenvetoon kumotaan se mitä on juuri kirjoitettu.

Jos kokoluustokuvauksen tuloksilla ei ole mitään merkitystä rajoittavana tekijänä, siksi, että tieto ohjaa jalostusta, miksi siis lonkissa ja kyynärissä pitää olla rajoitus? Eiko niiden kohdalta tieto sitten ohjaa jalostusta?

Jos JTO ei mene nyt läpi (toivottavasti), se voitaisiin varmastikin käsitellä tässä muodossa kasvattajapäivillä, kahden päivän aikana. Tehdään siihen silloin tarvittavat muutokset. Jos kaikki PEVISA määräykset kumoontuvat vuoden ajaksi, siksi, että emme ole saaneet JTO:ta valmiiksi, niin uskon rodun kestävän senkin. Ei niitä kuvaamattomia nyt niin paljoa kukaan jalostukseen käytä.

Itse en enää kouluta koiria suojeluun nyt enkä tulevaisuudessa, fyysisistä syistä. Ei ahdista kuitenkaan koulututtaa jollakin muulla Suomessa, Venäjällä tai vaikka Saksassa. Ukrainassa on ilmeisesti tällähetkellä halvinta. FCI maiden tulokset, kun tulee hyväksyä.

Itse kilpailtu ja itse kilpailtu. Tekeekö se raivhevosesta huonomman, kun Kontio tahkoaa sillä 10.000.000€ radalla rahaa. Vai pitäisikö minun omistajana kuitenkin tyytyväisenä kökötellä sillä 100.000€ pikkupalkintoja, vain siksi että tiedän onko se hyvä hevonen. Herätkää jo.

Tunne pitää olla aina mukana, kun käsitellään fyysisesti eläimiä, mutta niiden jalostuksessa ei tunteilulla ole merkitystä. Jalostus perustuu vain kylmiin faktoihin ja niiden huomioimiseen tai huomiota jättämiseen. Aina jokainen yhdistelmä on kompromissi vikoja ja riskejä.

Riitta Vainiontaus
Birgit Johansson

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Riitta Vainiontaus kirjoitti: Itse kilpailtu ja itse kilpailtu. Tekeekö se raivhevosesta huonomman, kun Kontio tahkoaa sillä 10.000.000€ radalla rahaa. Vai pitäisikö minun omistajana kuitenkin tyytyväisenä kökötellä sillä 100.000€ pikkupalkintoja, vain siksi että tiedän onko se hyvä hevonen. Herätkää jo.
Tämän pointti kyllä koskee ihan just minuu, tosin mulla ei juuri ole edes niitä pikkupalkintoja. :oops: . Vasta nyt olen alkanut itsekin tajuta, kuinka tyhmä sitä onkaan ollut. No, parempi herätä myöhään kuin ei milloinkaan.

Sitten geenipooliin liittyvästä: Jo aikojen alusta jalostus on paljolti pohjautunut tuonteihin ja Saksan reissuihin. Niin kauan kun mä muistan, koirilla on vilissyt sukutaulussaan saksalaisia. Viime vuosikymmeninä entistä enemmän. Etten odottanutkaan, että geenipooli olis niinkään leventynyt, pikemminkin tuontien ansiosta pysyy ennallaan, Suomi-Saksa geenit on yhteneviä. Jos tuontikoirilla on liikaa kapuloita rattaissa vastassa (ja siis tällä kertaa voipi olla ihan syyttä, se on epäoikeudenmukaista), ne vähenee ja niistäkin vähistä täytyy olla hyvä tuuri, että tulee jalostuskoiria. Jos sitten jalostus keskittyisi enempi kotimaisiin ristiin rastiin, ni sillä tavoin geenipooli ehkä(?) voisi kaventua tästä ja myöskin uhkakuvana on lisääntyvä matadorijalostus, kun kumminkin aika harvat kelpuutettaisiin sitten muutoin jalostukseen. Kummassakin linjassa kriteeriensä mukaan. Samoin ulkomaisesta tulisi helposti matadori, indexikriteerit onnistuessaan lunastamaan. Mutta siihen päästäkseen on kenties tehtävä sitä indexijalostustakin ensin. Palattaisiinko jälkeläismäärissä aikaisempiin vuosikymmeniin, kun ulkomaisia oli vähän, esim Bergdala Dante, Nufo DeVitalaire jne. No, ehkei ihan noihin määriin mutta sinnepäin. Eikös käyttöpuolella ole jo käytännön esimerkki ja ymmärtäähän sen, kun koira on hyvä.

Mä oon aika maallikko, mutta ihan maalaisjärki sanoo, että ihan yhtä sukupolvea kohti yhden matadorin sijaan käytetyt vaikkapa kymmenen urosta olisi parempi kaikkien sairauksien tai muiden puutteiden suhteen. Tosin, sisäsiitoksella voidaan saada suljettua joku vaiva poiskin, mutta jossain vaiheessa sitä uuttakin verta olis taas suotavaa saada. Ja kun yhtä asiaa jalostetaan, mukana kulkee monta muutakin.
Seija Kulmala

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Riitta Vainiontaukselle vastauksena:

Ponttini on, selvennän sen tähän vielä: tutkimuksia ja virallinen tietokanta, tieto ohjaa jalostusta, pakkokeinot eivät muuta kuin lisäävät paperittomien pentujen määrää. Jotkut rajat on kuitenkin oltava, olkoon ne siis mielestäni lonkissa ja kyynärissä.

Miksi julkinen terveystietokanta on sellainen peikko?

Itse kouluttaen oppii äkkiä mitkä ovat koiran hyvät ja mitkä huonot ominaisuudet. Tämä oli tässä pointtini. Itselläkään eivät ne henkiset ja fyysiset taidot ole kummoiset, ja molarinakin on usein oma mies, eli ei tosiaankaan ole liikaa vaadittu ja tuloksen tekee joka koiralle joka on jollakin tapaa rodunomainen.
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Kaikki kerätty tieto rotujärjestön sisällä on OK, kun se perustuu totuuteen eikä mutuun. Olipahan se sitten mitä tahansa.

Riitta Vainiontaus
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Tiedoksi ennenkuin päivittyy SPL:n sivuille

Eroan kasvattajatoimikunnasta.

Katson, että Saksanpaimenkoiraliiton hallitus on sitä mieltä, etten täytä saksampaimenkoiran kasvattajan kriteereitä, hyväksyttämällä JTO esityksen.

En siis myöskään ole kykenevä neuvomaan ja opastamaan silloin uusia kasvattajia.

En ole enää käytettävissä mihinkään SPL:n tehtäviin.

Tytti Luodon tapaaa johtaa kasvattajatoimikuntaa olen erittäin tyytyväinen.

Riitta Vainiontaus
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Mitä kuuluu JTO:lle?

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Ketäs kuuluu kasvattajatoimikuntaan? Oliks se Lapinleimu, Koski, Baggström, Luoto - ketä muita?

muoks: Eipä Riitta ja Laura enää kuulukaan - höh. Missäs vaiheessa homma muuttui?
Vastaa Viestiin