Tuontien indexit, missä viipyy??

Jalostukseen liittyvät aiheet
Jouni Ojala

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Jouni Ojala »

Jos asiat on niin kuin Vainiontaus sanoo niin heräsi mielenkiinto että mistä Kurkinen
on saanut tietonsa, että nyt kaikki on kunnossa, joita täällä faktoina esitti ?

täytyy sanoa että homma on hoidettu hienosti :voitto2:
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Tuskinpa tässä maailmassa kaikki on kunnossa, ja en sellaista ole missään mielestäni maininnutkaan. Kyllä tekemistä riittää aivan varmasti joka saralla edelleen. Toivottavasti jatkossa myös niitä tekijöitä.

Asiat jotka olen tänne kirjoittanut perustuvat Kennelliitosta saamiini tietoihin, jotka itsellä löytyy mustaa valkoisella.

Asiaan palaan taas seuraavan kerran kun lisätietoa tulee kerrottavaksi. Kuten sanottu myös Kennelliitto on luvannut tiedotteen lähipäivinä.
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Kukaanhan ei ole suoraan valehdellut. Kuuliat ovat vain olettaneet kuulevansa jotain muuta, kuin mitä kuulivat.

Tämä juttu alkaa olla kuin meidän isännän kanssa sanaleikkejä kotona. Isäntä sanoo: anteeksi olen vähän tiellä, minä vastaa: että et sinä tiellä ole, vaan keittiössä.

Siis kennelliitto huomio saksalaisen uroksen 123 indeksin.
- tuo lause on totta - kunhan ei tongi tarkemmin paskakasaa sanojen takana

Kun narttu on astutettu saksalaisella uroksella huomioidaan se rekisteröitäessä, niin että tarkastetaa 100 oletusindeksin täyttyminen pentueen vanhemmista. Mihinkään muuhun se ei vaikut,a eikä sitä mihinkään kirjata.

Kennelliiton Rantasalon mukaan Suomalaiseen indeksiin ei voida kirjata ulkolaiselle koiralle sen ulkolaista indeksiä. Miksi sitten ulkolaisille on sitten voitu laittaa oletukseksi 100, jos sillä on A lonkat. Mistäs hatusta se sitten on tempaistu. Miksi ei muka voi laittaa sitä 123 indeksiä, joka on edes johonkin lukuun perustuva.

Tämäpäivä on ollu täynnä asennetta :kiukku: , kun on pitäny soitella vakuutusyhtiöihin vahingon korvauksista, hoitaa taas kerran väärin tulleet paperit. Nyt tuli Kennelliitosta Suomenpystykova Illansuu Hellän paperit minulle. Olen sitten kasvattaja Arvo Väärälä Rovasta . Juuri edelliset paperit tuli väärillä väreillä ja sitä edellisitä tuli väärä lasku jonka maksoin, mutta rahoja ei ole vieläkään palautettu. Huomioitava on myöskin se, että kaikista virheistä ensin syytettiin minua, mutta kun sanoin, että edessäni on kopiot lähettämistäni papereista, eikä niissä ollut mitään puutteita, myönsivät viimein oman virheensä.

Taisin kyllä kertoa Rantasalollekkin mitä ajattelin koko touhusta ja kennelliiton nykymenosta. Onneksi en sentää käskenyt tunkea koko indeksejä mihinkään pimeään paikkaan :oops: , vaikka niin kyllä taisin ihanrehellisesti ajatella.. :voitto2:

Mitenkä tällaiset asiat voivat olla jo niiden voimassaollessa näin sekaisin. Eiköhän alkaisi olla jo puheenjohtajan aika astua esiin ja selitellä mitä on tullut tehtyä ja mitä on jäänyt himan retuperälle.

Jäämme odottelemaa mitä tarkoittaa tälläkertaa SPL:n kohta.

JTO:n epäselvyyksien vuoksi itse erosin Jalostustoimikunnasta viime keväänä. En voinut olla toimikunnassa ajamassa asiaa, jota en ymmärtänyt. Eikä kukaan silloinkaan osannut selittää nykyistä paremmin yhtä tärkeintä pevisan aluetta ja jalostuksen valinnassa käytettävää mittaria.

Riitta Vainiontaus
Mika Gullsten

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Mika Gullsten »

Luottamus on ollut syvä...tyhjyteen :roll: . Äänestin tilanetta alunperin vastaan koska aavistin johdon puuttelisen ammattitaidon näissä asiossa.
Minut on eroitettu SPL-maalimies porukasta esim. sain viestin tulla tapaamiseen/laittaa vastineen kuukautta myöhemmin kun asia oli jo päätetty(asiano1.) :?: (todisteet löytyy)Johtokunta ei tehnyt mitään asiasta huolimatta.

SPL-Johtokunta ei nähnyt asiaan kuuluvaa virhe yhtymää. Sama poltiikka tuntuu jatkuvan. Onko rehellisyys hävinnyt pelon taakse? :rikki: Menetänkö aseman SPL-yhteisössä jos en ole samaa mieltä kuin minun pitäisi. :?:
Mikään ei muutu jos kukaan ei tee mitään.
Minulla ei ole menetettävää , on vain todellisuus ja määreet millä rotu saadaan elämään.
rotu=kasvattajat=yhteisö
Birgit Johansson

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Riitta Vainiontaus kirjoitti:Kukaanhan ei ole suoraan valehdellut. Kuuliat ovat vain olettaneet kuulevansa jotain muuta, kuin mitä kuulivat.

Tämä juttu alkaa olla kuin meidän isännän kanssa sanaleikkejä kotona. Isäntä sanoo: anteeksi olen vähän tiellä, minä vastaa: että et sinä tiellä ole, vaan keittiössä.

Siis kennelliitto huomio saksalaisen uroksen 123 indeksin.
- tuo lause on totta - kunhan ei tongi tarkemmin paskakasaa sanojen takana
Riitta Vainiontaus
Ja palstoilla on kilpailua siitä, kuka olis se paremmin tietävä tai paras kasvattaja vaikka ja jonkun ilmeisesti pitäisi sanoa, että anteeksi, olen tiellä...

Ehkä asiat on edenneet siitä, kun itse koitin ottaa selvää kuukausi sitten, mun ainakin annettiin ymmärtää, ettei Kennelliitto ole se, joka etsii tiedot saksalaisista indexeistä. Edelleenkään en siis tiedä sitä, että niinkö se menee, että katon SV:n sivuilta itse uroksen indexin ja raapustan sen sitten pentueilmoituksen kulmaan vaikka.
Mika Gullsten

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Mika Gullsten »

No niin. Hyvä veli meiniki :tuki: Hävetkää. Te kuoppaatte sen joka yrittää auttaa...
Kannattaa tehdä joukkokanne SV:hen. SPL= SV:n tytäryhtiö.
Aarnio ,Läike Puurunen... :!: löytyy kuulemma videokuvaa kokouksesta missä tivasin asian todellista laitaa. Valheellinen todistelu varmaan selviää siitä.
Häpeällistä politiikkaa.
PS :Lukekaa vielä Raiserin kirja: saalistusvietti on A ja agressio O 8)
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Tämä menee jo ohi aiheen mutta menköön. Rautalankaa ei ole ja ajatusten lukuakaan en harrasta. Kuullaan vain se mitä halutaan kuulla ja ymmärretään asiat niin kuin ne omaksi parhaaksi tarvitsee. Kun hommat ei mene niin kuin minä haluan, pitäkää prkl tunkkinne. Ja lopuksi vielä oikein joukkokanne :D
Väliin joutuu aina miettimään, että miksi oikeastaan teen näitä hommia? Olis niin paljon helpompaa etsiä epäkohtia ja -onnistumisia, kehitellä salaliittoteorioita ja muutenkin vaan keskittyä muiden tekemisiin/tekemättä jättämisiin, niiden moittimiseen.
Noh, onneksi on niitäkin jotka näkevät metsän puilta, ymmärtävät yhteisen edun joskus olevan ristiriidassa oman edun kanssa. Niitä jotka ymmärtävät tekemisen tärkeyden ja näkevät myös onnistumiset.
-------------
Juha Puurunen
Koetuomari, maalimies, kennelpoika ja rivijäsen :)
Mika Gullsten

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Mika Gullsten »

"kumiankka" on realistinen sana autokauppiaan suusta. :wink:
Jouni Ojala

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Jouni Ojala »

jos nyt palataan ihan aiheeseen. Tämä on mielenkiintoinen asia joka ei syyttelemällä selviä.

kennelliitto on jto:n kirjannut ja hyväksynyt.

Kopio kennelliiton sivulta: "Saksassa laskettu indeksi huomioidaan
arvona 100 + (100 - X), missä X on saksalainen BLUP-indeksi."
Tämä on selvää pässinlihaa ja asioista lukee mustaa valkoisella. :sopimus:

Vainiontauksen viestistä ymmärsin että Kennelliitosta kukaan ei tätä indeksin muutosta tee jolloin jto:ssa kirjatut asiat menettävät merkityksen ?

Onko tämä ulkomaisten indeksien muuttaja jäänyt keskustelematta, jolloin on olemassa kaksi tulkintaa siitä kuka pitää huolen, että indeksit muutetaan/saadaan oikeiksi ?
pystytäänkö tätä asiaa enään täsmentämään, jolloin asia saadaan korjattua sillälailla kuin se on jto:ssa tarkoitettu ??

vai onko niin että Kennelliitto ei vaan yksinkertaisesti muuta/korjaa syystä X indeksejä, vaan arvo on aina 100 ? Näinhän kennelliitto ei voi toimia koska on hyväksynyt jto:mme.
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Jouni Ojala kirjoitti: Kopio kennelliiton sivulta: "Saksassa laskettu indeksi huomioidaan
arvona 100 + (100 - X), missä X on saksalainen BLUP-indeksi."
Juuri näin. Ja missä vaiheessa tuota huomiointia tarvitaan? Sitä tarvitaan rekisteröintivaiheessa kun tarkastellaan täyttääkö yhdistelmä pevisan ehdon. Näin muodostettavaa indeksiä ei kirjata mihinkään koska sitä tarvitaan vain tarkasteltaessa pevisa ehdon täyttymistä. Syntyville pennuille muodostuu sitten ihan oma indeksi kun ne aikanaan kuvataan.
Saksalaisen, tai minkä tahansa ulkomaisen, indeksin ilmoittaminen on luonnollisesti kasvattajan vastuulla. Tässä ei liene mitään ihmeellistä, onhan kasvattajan vastuulla muidenkin rekisteröinnissä tarvittavien asioiden ilmoittaminen. Miten ja missä muodossa, käytäntö/määräykset muodostuu varmasti piakkoin. Siihen asti voi ottaa esimerkiksi tulosteen sivulta http://www.schaeferhund.de/site/index.php?id=688. Tuloste kannattaa ottaa siten, että siinä näkyy tuo yläreunassa oleva voimassaolo aika. Käsittääkseni myös muissa maissa joissa indeksi on käytössä se on jossain/jollain tavalla julkaistu joten sama toimintamalli sopii myös muihin maihin.
-------------
Juha Puurunen
Koetuomari, maalimies, kennelpoika ja rivijäsen :)
Jouni Ojala

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Jouni Ojala »

asia selvä.

Jto ei siis ole työkalu rekisteröidä ulkomaista koiraa suomeen.
Mika Gullsten

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Mika Gullsten »

Taitaa olla GEmoney/santander asialla. Ei ole kysymys jto:osta vaan millä perusteilla se on tuotu esille Pevisan" lisukkeena",
Käännä tai väännä paskaläjää, aina haisee :) Se mitä näillä "pilapali" suomen indexeillä saadaan, on "kermavaahtoa, kerman päälle" :wink:, ote ja voima ei näillä Läikkeillä parane...
Kaisu Kainulainen
Viestit: 85
Liittynyt: 03 Joulu 2007 22:50

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Kaisu Kainulainen »

Ompahan tosi asiallista keskustelua... noh, asian aihe on toki mielenkiintoinen ja heräsi yksi kysymys
Juha Puurunen kirjoitti:
Jouni Ojala kirjoitti: Kopio kennelliiton sivulta: "Saksassa laskettu indeksi huomioidaan
arvona 100 + (100 - X), missä X on saksalainen BLUP-indeksi."
Juuri näin. Ja missä vaiheessa tuota huomiointia tarvitaan? Sitä tarvitaan rekisteröintivaiheessa kun tarkastellaan täyttääkö yhdistelmä pevisan ehdon. Näin muodostettavaa indeksiä ei kirjata mihinkään koska sitä tarvitaan vain tarkasteltaessa pevisa ehdon täyttymistä. Syntyville pennuille muodostuu sitten ihan oma indeksi kun ne aikanaan kuvataan.
Eli pennuille muodostuu ihan oma indeksi kun ne kuvataan, joo tuohon asti ymmärrän, mutta miten tuo indeksin laskentakaava toimii ihan käytännössä? Onko isäkoiran indeksi yksi muuttuja pennun indeksin laskukaavassa? Jos on, niin silloinhan sillä isäkoiran indeksillä onkin merkitystä onko se oletusarvoinen 100 vai se jota on käytetty rekisteröintivaiheessa esim vaikka tuo mainittu 123.

Vaikka indekseistä on lukenut paljon, seurannut paljon, tehnyt vertailua ja yrittänyt perehtyä, silti kaipaisi jotain rautalankaväännöstä mitkä kaikki muuttujat ovat vaikuttaneet minkäkin verran juuri tämän koiran indeksiin...
Timo Tokola
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Joulu 2007 22:36

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Timo Tokola »

Indeksejä lasketaan koiran omista ja sen sukulaisten tuloksista, sen omat tai sen sukulaisten aiemmat indeksilukemat eivät vaikuta. Tämän ja monia muita tietoja aiheesta saa esim: http://www.koiranjalostus.fi/Indeksit.htm
Kaisu Kainulainen
Viestit: 85
Liittynyt: 03 Joulu 2007 22:50

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Kaisu Kainulainen »

Kiitos Timppa linkistä, pitääpä perehtyä ajan kanssa uudelleen. Tuo kyseinen pieni juttu oli jäänyt jotenkin epäselväksi itselle vielä.
Vastaa Viestiin