Miten luet ominaisuusarvioinnin

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Miten luet ominaisuusarvioinnin

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Kuinka moni myöntää katsovansa vain kuvan, nimen ja loppupisteet?

Mikä ei käsittääkseni ole lainkaan testin tarkoitus.


Riitta Vainiontaus
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: Miten luet ominaisuusarvioinnin

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Skeptikkona mietin tietty näppäily virheitä (ainakin omillani niitä oli) ja lisäksi kiinnostaa kohtaako visuaalinen ja numeerinen arvo.
Eli pituuden ja korkeuden mittasuhde, rinnansyvyys. Aika usein numeerinen arvo on eripaikassa kuin rasti. Toki joskus koiran mittaaminen on voinut olla niin mahdotonta, mutta tällöin se mielestäni pitäisi jättää tyhjäksi.
Ulkomuodonosalta toivoisin muutenkin että skaalaa käytettäisiin tarkemmiin esim värityksen suhteen löytyy kohdat vaalean harmaa, normaaliharmaa ja tummaharmaa, ja villasukan värinen ei ole tumman harmaa :wink:
Kulmauksien arviointiin toivoisin sen astemitan. Värimerkkien arviointiin sävykartta(esim. omillani ruskeat merkit ovat aivan samanväriset, silti toisen väri hyvä ja toisen heikompi).
Kaikkinensa arviointi sellaiseksi ettei tuomarin mieltymykset vaikuta millään muotoa, ja tällöin tulokset ovat paremmin vertailukelpoisia myös pitkällä aikavälillä.
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Miten luet ominaisuusarvioinnin

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

:oops: :oops: :oops:

Minä myönnän. En jaksa lukea kaikkien koko pumaskaa. Katson vain yhteispisteet ja laitan joka korvantaakse tai mappi Ö:hön.
Olenkohan minä todella ainoa :roll: :roll:
Tuula Siimes

Re: Miten luet ominaisuusarvioinnin

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Mä teen usein ulkomuodon kohdalla noin. Luonnepuolen selaan tarkemmin.
Kaikkein mieluiten katsoisin sen kuitenkin videolta.
Sirpa Hörkäs

Re: Miten luet ominaisuusarvioinnin

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Miä luen tuttujen koirien ja tuttujen koirien :) luonnepuolen joka kohdan,muotopuolen sitte harppoen.

Jokaista kuvausta ei millään kerkiä syynätä.
Avatar
Miia Heikkinen
Viestit: 151
Liittynyt: 07 Tammi 2009 12:10
Viesti:

Re: Miten luet ominaisuusarvioinnin

Viesti Kirjoittaja Miia Heikkinen »

Mun tulee katsottua tuloksista tarkemmin luonnepuoli ja terveyshaastattelu. Koiran kuvan katson myös tietty, mutta ulkomuoto-osion tarkemmin vain jos pisteissä on jotain erityisen hyvää tai huonoa. Kaikkia tuloksia en katso vaan ainoastaan nimen perusteella mielenkiintoisimmat. Joskus jos on luppoaikaa niin katselen randomina myös muiden koirien tuloksia. Näistä eka pistet ja sitten tarkemmin jos vaikuttaa kiinnostavalta. Kavereiden koirilta katson kaikki kohdat.
spn FCI IFH1 BH Oligotrofic´s Amaryllis
R.I.P. spn FI KVA FI TVA RM1-11 JK3 EK3 FH2 TK4 SchH1 HK1 Wolfrock´s Blitz
R.I.P. spu HK2 JK2 (TOKO VOI2) Anesin Babar
+ muutama muun rotuinen harrastuskaveri matkan varrella
Seija Kulmala

Re: Miten luet ominaisuusarvioinnin

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Riitta Vainiontaus kirjoitti::oops: :oops: :oops:

Minä myönnän. En jaksa lukea kaikkien koko pumaskaa. Katson vain yhteispisteet ja laitan joka korvantaakse tai mappi Ö:hön.
Olenkohan minä todella ainoa :roll: :roll:
Tällainen kysely ollut jossakin vaiheessa. Näin jälkeenpäin tarkasteltuna havaitsin lukeneeni kaikki arvioinnit kannesta kanteen. Kuten yleensä myös luonnetestit, koetulokset jne kaiken minkä käteeni saan. Toivottavasti arvioinnit jatkuvat myös vuonna 2012 Suomessakin, mutta aion kyllä käydä testin kotimaassa katsomassa tänä keväänä muutaman testin ja lukea myöhemmin ne arvioinnitkin.

Minusta kaikki tieto joka meille kasvattajille tuotetaan on kullanarvoista. Kovasti odottelen viime vuoden kasvattajatilastoja myös.
Anu Kurki

Re: Miten luet ominaisuusarvioinnin

Viesti Kirjoittaja Anu Kurki »

Itse katson koiran vanhemmat ja jos ne kiinnostavat luen osa-alueet tarkemmin. Luen myös erittäin alhaiset pisteet saaneet koirat, riippumatta siitä mistä vanhemmista koira polveutuu.
Oman narttuni halusin käyttää talentissa saadakseni siitä rakennearvostelun!
Päivi Ahola

Re: Miten luet ominaisuusarvioinnin

Viesti Kirjoittaja Päivi Ahola »

liekkö mihinkään linkitetty noin yleisesti katseluun noita videoituja ominaisuusarviointia? .. niitä vois kassellaa kyllä..
päxä
Ira Paarvala

Re: Miten luet ominaisuusarvioinnin

Viesti Kirjoittaja Ira Paarvala »

''
Seija Kulmala kirjoitti:
Näin jälkeenpäin tarkasteltuna havaitsin lukeneeni kaikki arvioinnit kannesta kanteen. Kuten yleensä myös luonnetestit, koetulokset jne kaiken minkä käteeni saan. Toivottavasti arvioinnit jatkuvat myös vuonna 2012 Suomessakin, mutta aion kyllä käydä testin kotimaassa katsomassa tänä keväänä muutaman testin ja lukea myöhemmin ne arvioinnitkin.

Minusta kaikki tieto joka meille kasvattajille tuotetaan on kullanarvoista. Kovasti odottelen viime vuoden kasvattajatilastoja myös.
Juuri niin Seija: Minusta kaikki tieto joka meille kasvattajille tuotetaan on kullanarvoista!

Itse en nyt ihan kaikkien arvosteluja lue, mutta tietysti kasvattieni, tuttujeni ja mikäli löydän jonkun kiinnostavan uroksen, niin näistä kyllä tulee luettua kaikki arvioinnit tarkkaan. Ulkomuotoarvioinnit eivät ihan niin kovasti kiinnosta, koska olen oppinut, "ettei ole koiraa karvoihin katsomista" eli sillä karvan värillä, korvien muodoilla tai muilla "kauneusvirheillä" ei ole mitään merkitystä siihen millainen luonne, pääkoppa, vietit, ym:t koiralla on. Tietysti jos tämä "kauneusvirhe" haittaa koiran normaalia elämistä, tmv, niin silloinhan asia on eri, mutta noin yleisesti ottaen ei se koiran "kauneus" pelkästään tee koirasta "huippukoiraa" :roll: .
Luonneosion taas syynään tosi tarkasti läpi, ja mikäli esim. joku uros miellyttää, niin sitten alan tutkimaan sen taustoja tarkemmin. :P

Mielestäni ominaisuusarvioinnin voisi vaikka lisätä Pevisaan pakolliseksi :D
Se antaa kuitenkin niin laaja-alaiset tiedot koirasta ja jokainen koira arvioidaan omana yksilönä, johon ei vaikuta (ei ainakaan pitäisi) koiran osaamistaso.

Toivotaan tosiaan, että arvioinnit jatkuisivat, koska tarkoitus olisi että kävisin katsomassa tänäkin vuonna jokusen arviointitilaisuuden.
Vastaa Viestiin