Pentulista

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Pentulista

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Olisikohan jo aika joko lopettaa tai uudistaa koko pentulista.

Ennen se palveli ostajia ja kasvattajia. Nykyisin se vain on ohjanut pennunmyyntiohjauksen pois liiton sivuilta. Useampikin pennun ostaja on ihmetellyt näin suuren rotujärjestön pentulistan pienuutta.

Itse ehottaisin, että palaamme siihen vanhaa ja hyvin palvelleesen pentulistaan

molemmilla tulos jostakin PK-lajista
molemmilla tulos näyttelystä
Jalostustarkastetut listan ensimmäisenä
(samoin voisi olla myös SPL-kasvattajilla)
Indeksit lonkissa ja kyynerissä yli 100
(ulkomaan oletus 100)

mahdollisuus lisätä, jos koira on kokoluustokuvattu tai tehdty geenitestejä
(mainittava kuka lausunut kuvat)

Vaikka jalostustarkastuksella voidaankin tarkastella koiran rodunomaisia käyttöominaisuuksia edes minimitasolla, pidän sitä tällähetkellä turhana vaatimuksena listalle. Suomessa tarkastetaan niin vähän koiria, että jaostusmateriaali loppuu kesken, jos käyttäisimme vain jalostustarkastettuja koiria. Listan pakko ei ole nostanut jalostustarkastettujen koirien määrää, melkeinpä väittäisin, että toisinpäin.
Itse pitäisin paljon tärkeämpänä tällähetkellä sitä, että koirat olisivat kuvattu kokoluustoltaan, ennenkuin niitä käytetään jalostukseen.

Saako kannatusta. Laitelkaa omia ideoitanne mitenkä listaa itse muuttaisitte.

Riitta Vainiontaus
Ira Paarvala

Re: Pentulista

Viesti Kirjoittaja Ira Paarvala »

Minä ainakin kannatan tuota listaa!
Totta on, että nykyinen on ihan pepusta. :tuki:
En käsitä minäkään, miten se voi olla niin perkuleen vaikeata tehdä siitä toimivaa ja kaikille hyödyllistä, niin kasvattajille, kuin ostajille.
Luulisi ettei se ole kovin vaikeaa nykyisin kun on kehitys mennyt eteenpäin.
Ja jos Spl:lla ei ole osaavaa henkilöä tätä uudistusta tekemään, niin nykyään löytyy kyllä osaavia henkilöitä, joten palkkaisivat sitten sellaisen tekemään sen.
Minkä takia me jäsenmaksuja maksammekaan?

Yhteen asiaan haluaisin kuitenkin myös minä mielipiteitä.
On Paljon kasvattajia, jotka eivät ole Spl:n kasvattajia.
He eivät ole jostain syystä käyneet tai kyenneet käymään tai kenties ovat juuri kurssilla.
Mutta ovat tietysti käyneet Kennelliiton kasvattajakurssin (ehto).
Niin, miksei myös heille voisi olla listaa?
Joko lista olisi erikseen saman linkin alla tai sitten niille olisi oma lista, jossa mainittaisiin selkeästi, että he eivät ole Spl:n kasvattajia, mutta ovat Kennelliiton kasvattajakurssin käyneitä.
Omasta mielestäni suurin osa ainakin näistä kasvattajista on ihan yhtä hyviä kuin ne jotka ovat kurssin käyneet.
Monella voi olla jopa useiden vuosien kokemus kasvattamisesta!
Se mikseivät he ole kurssia käyneet on heidän oma asiansa.
Tämä on siis minun näkemykseni, laittakaahan palautetta. :)
Seija Kulmala

Re: Pentulista

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Todella hyvä kommentti Ira.

Muutkin kuin SPL kasvattajat saivat aiemmin maksullisen linkin SPL:n sivuille. Olikos se vuoden 2010 alussa jolloin linkit poistettiin. Tilastollisesti tämä merkitsi ainakin meille yli 3000 klikkauksen kuukausimäärän vähenemistä, sillä SPL on merkittävä tekijä myös pentujen markkinoinnin suhteen.

Sensuroitu.netissä on hyvä maksuton linkkilista olemassa eli http://sensuroitu.net/spk/ilmoitukset/. Ainakin tätä kautta on kotisivuillemme liikennöinti päässyt jälleen kasvuun.

Itse toivoisin kasvattajatilastojen tekemistä vuoden 2008 malliin. 2009 niitä ei tehty myöskään.
Birgitta Vesa-Lehtinen

Re: Pentulista

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Näin pennun ostajan näkökulmasta liiton nykyinen lista on (en viitsi näin julkisella foorumilla kirjoittaa mistä), eikä palvele pennun ostajia ollenkaan.
Kyllä nuo sakemannin pentueet muualta etsitään kuin liiton pentuelistasta, se on lähinnä surkuhupaisa. Pitäisikö ottaa muilta roduilta oppia? Esim. ausseilla on
jalostuskriteereitä täyttämättömätkin pentueet listattu, mutta perässä on huomautus, miksi ei täytä jalostuskriteereitä kaikilta osin.
Lista palvelee pennun ostajia varmasti paremmin kuin SPL:n nykyinen lista - vaikkakin suurin osa paimennussukuisista pentueista ei kyllä sielläkään näy :)
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pentulista

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Kiitos kannanotoista pentulistaa koskien. Yhdyn henkilökohtaisesti hyvin moniin esitettyihin kommentteihin.
Täten ilmoitankin että pentulista menee täysremontiiin kaikilta (vaatimukset, ulkoasu, jne...) osin lähiaikoina. Lisäksi sivuille tulee myös jalostusuroslista.
Ira Paarvala

Re: Pentulista

Viesti Kirjoittaja Ira Paarvala »

HIENOA! :)
Vihdoin ja viimein, Kiitos Marko & co!
Kannattaa sitä näköjään joskus avata suunsa :P
Jos ei kukaan asioihin kommentoisi, niin ei mitään tapahtuisikaan, joten hyvien ja kaikkia osapuolia palvelevien asioiden puolesta on hyödyllistä jakaa mielipiteitä, näin saamme joukolla niihin kannatusta, ja niitä viedään (ainakin joskus) myöskin eteenpäin.

Kaikki kehittyy nykyään hirmuista vauhtia, ja näistä varsinkin netistä haettavien tietojen keruu on suurin osa-alue.
Tästä syystä, myös Spl:n sivujen on pysyttävä kehityksessä mukana!
Osaavia ihmisiä kyllä löytyy, ja jos ei Spl:n "pienestä" jäsenyhdistyksestä löydy halukkaita hommaan, niin sitten on käytettävä ulkoisia resursseja.
Olen varma, että siihen uhratut eurot ovat kaikkien eduksi.

Ja uskoisin, että mitä paremmin ostajat löytävät osaavia, rehellisiä ja saksanpaimenkoiran kehitystä jalostuksellisesti edistäviä kasvattajia, sitä vähemmän niitä ostetaan "pimeiltä" markkinoilta sekä näiltä; -mun sakemanni on niiiin ihana, että tehdään pennut, "kasvattajilta".

Itse ainakin olen huomannut, että omiin nettisivuihini on kannattanut panostaa.
Mirva Sainio
Viestit: 40
Liittynyt: 11 Helmi 2008 20:31

Re: Pentulista

Viesti Kirjoittaja Mirva Sainio »

Jep, on jo aikakin uudistua :shock:
On suorastaan koomista kun esim. pesue jonka molemmat vanhemmat on tarkastettu ykköseen (Suomessa!!), toinen osallistunut 2* suojelun SM:iin ja toinen kertaalleen ja nyt lähdössä WUSV:iin ja täyttävät myös terveyskriteerit niin eipä vaan kelpaa pentulistalle....
Parempaa huomista odotellessa ja Kiitos etukäteen =))
Mirva Sainio
Viestit: 40
Liittynyt: 11 Helmi 2008 20:31

Re: Pentulista

Viesti Kirjoittaja Mirva Sainio »

Jatkampa ihan vielä pikkaisen aiheesta...
Ylipäänsä ROTUjärjestön pentulistaa tulisi rakentaa silmälläpitäen uusia mahdollisia harrastajia.
Esim. minä kyllä löydän haluamani vallan mainiosti ilman apuja, mutta entäpä aloittelija? Olisi suotavaa, että löytyisi ROTUjärjestön sivuilta...Ja hieman nykyaikaisemmassa muodossa kuin valkoinen a4. Olisi hienoa jos myös linjat (näyttely/käyttö) näkyisivät ja myös onko tulokset tehty kotimaassa vaiko ulkomailla. Uusi harrastaja ei välttämättä ymmärrä kysyä...
Toki SPL-kasvattajakoulutuksen käyneiden pitää saada jotain "etua", oisiko ilmoittaminen sitten muille maksullista tms??
Tämmösiä ajatelmia näin lomaillessa ja ihan puhtaasti rakentavassa hengessä =))
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pentulista

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Pentu/astutuslista tulee olemaan jatkossa kolmiportainen. Jaottelu lyhyesti.

1.Lista :
SPL-kasvattajat, lista maksuton, vanhemmilla koetulos. Täyttää PEVISan

2. Lista:
SPL-kasvattajat, lista maksuton. Täyttää PEVISAn. vanhemmilla oltava ominaisuusarviointi.

3.Lista:
Muut saksanpaimenkoirapentueet. Täyttää PEVISAa, Maksullinen 20 €/kk, kasvattaja SPL:n jäsen.

Ei pitäisi olla mahdotonta kenenkään päästä listalle enää.
Mirva Sainio
Viestit: 40
Liittynyt: 11 Helmi 2008 20:31

Re: Pentulista

Viesti Kirjoittaja Mirva Sainio »

Moi Marko!
Kiitos taas kerran vastauksesta, mutta avaatko vielä hiukan? Eli eikö ykköslistan pitäisi olla vaatimuksiltaan tiukin? Eli joko siitä on tipahtanut jalostustarkastus pois tai kakkoslistaan on lipsahtanut koetulosvaatimus? Terkuin mirva
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pentulista

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Nojoo, virhehän se tietenkin tuli tuohon listaan. Nyt pitäisi olla ok, eli ei koevaatimusta 2. listalla.
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Pentulista

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

^Hyvältä näyttää!!

Toivottavasti tuosta listasta tulisi myös sellainen, missä näkysi koiran linjapainotus, terveystulokset (myös selän kuvaustulos/ kuvaamattomuus), oletusindeksitkin olisi mukava lisä.
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: Pentulista

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Hieno homma :)
Anne Kurki

Re: Pentulista

Viesti Kirjoittaja Anne Kurki »

Upeaa Marko! Onko listat tarkoitus julkaista myös lehdessä vai vain ainoastaan netissä?
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pentulista

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Anne Kurki kirjoitti:Onko listat tarkoitus julkaista myös lehdessä vai vain ainoastaan netissä?
Ei päätöksiä. Asiaa täytyy miettiä. Ilmoitusten ajantasaisuus, formaatti, sivumäärän kasvu -> kustannukset, jne..
Vastaa Viestiin