Hallituksen kokous 8-11

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Mikko Sjöberg

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Mikko Sjöberg »

Se, että ollaan vuosia tai vuosikymmeniä toimittu jotenkin, ei tee toiminnasta kuitenkaan oikeaa. Mikäli säännöistä on poikettu, niin nyt asia on huomattu ja se korjattaneen. Säännöissä on yksiselitteisesti todettu, että liitto järjestää jalostustoimikunnan. Jotta sääntöä voitaisiin noudattaa niin kuin se on kirjoitettu, tulisi edustajainkokouksen valita toimikunnan jäsenet ilman, että hallitus puuttuu asiaan.

Se onko joku itse eronnut, annettu ymmärtää, että eroaisi tai erotettu, on merkityksetöntä. Nyt vallitseva tilanne on sääntöjen vastainen mikäli asialle ei tehdä nopeasti jotakin. Uuden jalostustoimikunnan kasaaminen vaan vaatii sen, että hallitus kutsuu ylimääräisen edustajankokouksen koolle (17§) ja jäsenistö valitsee koko toimikunnan jäsenet tehtäviinsä. Ei siis ainoastaan vetäjää...
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Nyt tämä menee tulkinnaksi tulkinnan päälle ja, niinkuin Mikko aiemmin totesi, jokainen tulkitsee asiaa omasta lähtökohdastaan. Mikään ei estä koko jalostustoimikunnan valintaa yleisessä kokouksesssa. Mikään ei myöskään estä yleistä kokousta luopumasta tästä oikeudesta. Tuo säännön kohta on ollut sama ainakin vuodesta 1983 ja jalostustoimikuntaa ei koskaan, muistini mukaan, ole yleisessä kokouksessa valittu. Valitsematta jättäminen voidaan tulkita luopumiseksi säännön antamasta oikeudesta. Maallikkona tulkinnallani ei kuitenkaan ole todellista merkitystä vaan sen voi tehdä lakiin perehtyneet ammattilaiset, juristit tai tuomarit. Tulkinnan voi tehdä myös yleiskokous. Hallituksella ei, käsitykseni mukaan, ole syytä sellaista koolle kutsua koska päätökset on tehty asianmukaisesti. Eri mieltä olevilla siihen on oikeus SPL:n sääntöjen puitteissa.

-Juha
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Selvää on, että jalostuksella/jalostustoimikunnalla on jo liittomme sääntöjenkin puitteissa erityisasema. Säännöt "puhuvat" 3§:n kohdassa erikseen mainiten "liitto järjestää jalostustoimikunnan. Jos näin ei olisi, olisi jalostustoimikunta mainittu yhtenä toimikuntana toimikuntien joukossa 10§:n kohdassa, missä käsitellään hallituksen mahdollisuudesta järjestää/perustaa toimikuntia "sisäisen toimintansa tukemiseksi".

Jalostustoimikunnan kokoa ei myöskään ole mitenkään erikseen määrätty säännöissämme, kuten ei myöskään muiden toimikuntien kokoa. Näin ollen jalostustoimikunta on toimikunta, oli siinä 1 tai vaikkapa 5 jäsentä. Näin ollen voidaan todeta, että yleiskokous eli liitto on aina ja aiemminkin valinnut jalostustoimikunnan, koska jalostustoimikunnan "vetäjä" on valittu aina hallitukseen. Se, että vuosien kuluessa on liitossamme muodostunut käytännöksi antaa
jalostustoimikunnan vetäjän koota toimikuntansa, ja hallitus on vahvistanut jalostustoimikunnan kokoonpanon muiden toimikuntiensa vahvistamisen yhteydessä,
ei muuta sitä tosiasiaa, että hallitus ei ole toimivaltainen jalostustoimikunnan suhteen. Jalostustoimikunnan suhteen toimivaltainen osapuoli on Liitto eli tässä tapauksessa yleinen kokous. Muiden, ja hallituksen itsensä asettamien toimikuntien suhteen hallitus on toimivaltainen, ja näin ollen "nimittävänä osapuolena" myös oikeutettu erottamaan nimittämänsä toimikunnat.

Voitaneen todeta, että aikanaan Liittomme säännöt muotoilleet, ovat olleet kaukonäköisiä, ja jo tuolloin ymmärtäneet jalostusasioiden tärkeyden liitollemme, ja kenties tällä tavoin estäneet mahdollisuuden "politikointiin" jalostusasioissa, tai muuhun väärinkäytökseen.

Ehdotankin hallitusta purkamaan päätöksensä jalostustoimikunnan erottamisen suhteen, koska se ei ole tässä asiassa toimivaltainen.

T:Kari Salkosalo
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Kari Salkosalo kirjoitti:Jalostustoimikunnan kokoa ei myöskään ole mitenkään erikseen määrätty säännöissämme, kuten ei myöskään muiden toimikuntien kokoa. Näin ollen jalostustoimikunta on toimikunta, oli siinä 1 tai vaikkapa 5 jäsentä. Näin ollen voidaan todeta, että yleiskokous eli liitto on aina ja aiemminkin valinnut jalostustoimikunnan, koska jalostustoimikunnan "vetäjä" on valittu aina hallitukseen.
T:Kari Salkosalo
Nyt en ihan pysyny kelkassa tässä tulkinnassa. Tarkoitatko, Kari, että yleiskokous valitessaan Auken hallitukseen kohdentaen valintansa jalostuksen vastuualueelle se on samalla valinnut Auken jalostustoimikunnaksi? Jos näin on, niin silloin hallitus ei voi purkaa sellaista päätöstä jota se ei ole tehnyt. Aukke päätti itse luopua jalostusvastaavan tehtävästä.

t. Juha
Esa Koivulahti
Viestit: 134
Liittynyt: 04 Joulu 2007 18:27

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Esa Koivulahti »

Asia herättää selvästi suurta mielenkiintoa, hyvä!

Pieni ajatusleikki miten tähän on jouduttu...
Mistä kaikki on saanut alkunsa, kirjainyhdistelmästä RSV. Olen varma että kyseinen yhdistys on syntynyt Saksassa vähän samankaltaisessa tilanteessa kun meillä on nyt ajauduttu. Varmaa on, että Kodis ja Koistinen (mm) pitävät ko. yhdistystä ja sen päämääriä erinomaisina ja luonnollisesti pyrkivät näin ollen ajamaan myös samoja asioita. Henkilökohtaisesti voin myös allekirjoittaa päämäärät. Tarvitseeko liittoamme ajaa kuitenkaan RSV:n alaosastoksi? Vastaus on ei.

Mitäs sitten sattuikaan...
Politiikka tuotiin myös Suomen kamaralle. SV ei suvainnut kyseistä yhdistystä ja teki kaikkensa jotta voisi heittää kapuloita rattaisiin, meidänkin edustajamme maailmalla viljeli näitä käsityksiä ja vaikka en paikalla ollutkaan, liiton yleiskokouksessa aiheesta ilmeisesti keskusteltiin. Mainintaa asiasta ei kuitenkaan ollut kokouskutsussa joten onkohan asiasta jotain päätetty? Mielestäni tämä vastakkainasettelu on kuitenkin näkynyt koko v.2011.
Olen saanut seurata sivusta miten asioista riidellään, olen myös omalta osaltani pyrkinyt osapuolille kertomaan, että "laiha sopu" on parempi kuin "lihava riita".
Myönnän mitä aiemmin on kirjoitettu, että (Mälli) on kerran yrittänyt käydä jalostustoimikunnan kanssa keskusteluja asiasta, mutta omasta mielestään tuloksetta.
Toisaalta kannattaisi muistaa, että eivät kaikki henkilöt jotka jollain lailla liittyvät RSV:hen voi joutua boikoittiin, tässä mielessä Eckerin tyrmääminen kasvattajapäiviltä oli hyvä esimerkki tästä. Ei RSV ja siihen kuuluvat ihmiset mitään mörköjä ole!
Tämä on mielestäni ollut se asia joka on kivenä kengässä.

Mitä olisi pitänyt tehdä...
Yleishallinto olisi voinut jo viran puolesta => mm. .."auttaa toimikuntia työssään".. pyrkiä ratkaisemaan ongelman neuvottelemalla.

Mitä se nyt tekee...
Esittää, että jalostustoimikunta Aulis Koistisen johdolla ei nauti hallituksen luottamusta ja se ei käy! Esittää, että hallitus ottaisi tehtävän itselleen. Esittää sitten että Aulis Koistinen johtavan tätä uutta jalostustoimikuntaa. HALOO! Olisiko yhtälössä jokin ristiriita?

Ketä kuuluu yleishallintoon???
Hirvioja, Puurunen ja Läike.

Mitä nyt pitäisi tehdä...
Onko liiton kannalta järkevää riidellä keskenään ja toisaalta hukata erinomaista tietotaitoa? Molemmin puolin on varmasti tarkistettavaa kannoissaan, mutta jalostuksesta vastaamaan haluaisin kyllä Koistisen. Mielestäni hallituksen nykyinen päätös on väärä ja nyt on puheenjohtajalla näytön paikka...

T:EKKU
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Juha Puurunen kirjoitti: Tuo säännön kohta on ollut sama ainakin vuodesta 1983 ja jalostustoimikuntaa ei koskaan, muistini mukaan, ole yleisessä kokouksessa valittu.

Juha, lainaamasi kirjoitukseni kohta, oli vastaukseni tuohon sinun päätelmääsi, ettei yleiskokous ole ikinä valinnut jalostustoimikuntaa, ja toiminut siten kymmeniä vuosia sääntöjen vastaisesti. Tarkoitin tällä juurikin sitä, että kun yleiskokous on valinnut aina jalostusasioista vastaavan hallitukseen, on se silloin "lakiteknisesti" valinnut jalostustoimikunnan.

T:Salkkis

ps. Ekulta hyvä kirjoitus ja kannanotto. Sietäisi lukea ajatuksella ja harkinnalla, sekä ryhtyä toimiin. Suosittelisin myös yhdistyslakiin perehtyneen juristin ratkaisua sääntötulkintaan. Ei mentäisi silloin ainakaan metsään tulkinnoissa :shock:
Vesa Hirvioja
Viestit: 276
Liittynyt: 03 Tammi 2008 19:23

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Vesa Hirvioja »

Kiitos Ekku kannanotosta ja asiallisesta kritiikistä

Siinä olet oikeassa että RSV kirjainyhdistelmä herättää tunteita. Politikointia on juuri sen kirjainyhdistelmän suuntaan ja suunnasta käyty ja rajusti. Minulle on ihan sama mitä kukin siitä asiasta on mieltä eikä sen yhdistyksen jäsenyys tai siellä toimiminen vaikuta minun omaan kantaani ollenkaan. Suomessa on vapaus kuulua mihin yhdistykseen haluaa ja mihin otetaan mukaan.
Puheenjohtajana minun tehtävä on saattaa Liittomme hallitus toimintakykyiseksi, sillä hallituksella ja toimikunnilla on todella paljon tehtäviä. Tämän vuoden tavoitteeni oli saada organisaatio toimimaan, päätökset niille kuuluvaan arvoonsa dokumentointia myöten. Lisäksi lupasin avoimuutta, pysyviä ja kestäviä päätöksiä, unohtamatta saksanpaimenkoiraa, jäsenistöä tai ketään muutakaan tässä liitossa. Olen omalta osaltani tehnyt niin kuin koko hallituskin aika kovasti hommia. Näistä asioista olemme saaneet aika paljon aikaiseksi. Perusasiat taloutta myöten ovat jollain mallilla, mutta omaksi pettymyksekseni kehittämistä ei ole kerennyt tehdä. Johtuu siitä että hallituksen päätöksenteko on yhden toimikunnan ansioista mennyt todella vaikeaksi ja välillä jopa mahdottomaksi. Voin vakuuttaa että tähän päätökseen olin pakotettu ja ihan muista kuin omasta syystäni. Oma syyni on se että, en ole oikein helppo antamaan periksi ja luovuttamaan, enkä tee niin tässäkään tapauksessa. En ymmärrä toimintatapaa jolla nykyinen jalostustoimikunta toimii. He ovat omasta mielestään ainoita jotka ovat oikeassa ja vain heidän näkemys on vallankumouksellista ja ainutlaatuista. He arvostelevat tapahtumien toimihenkilöitä julkisesti, vaikka eivät ole itse olleet paikalla. Jos ei mene asiat pilkulleen niin kuin he haluavat, heitetään pyyhe kehään. Hallitus ja muut toimikunnat ovat kantaneet vastuunsa ja hoitaneet osan niistäkin asioista.

Tässä samalla esitän kysymyksen myös sinne suuntaan mietittäväksi. Miten on mahdollista että oli tässä minun paikalla sitten kuka tahansa, niin hän on samojen herrojen ryöpytyksen kohteena.? Miksi Liiton hallituksesta ja puheenjohtajasta tulee aina määrätylle ryhmittymälle vihollinen? En usko siihen, että kaikki muutkin puheenjohtajat ja hallitukset ovat olleet väärässä ja jalostus vaan ainoastaan oikeassa. Asia vaan on niin, hallitus on juuri sitä varten, että se ottaa huomioon kokonaisuuden ja tekee päätökset sen mukaan. Jos tehtäisiin aina niin kuin joku toimikunta haluaisi, niin silloinhan olisimme ihan turhaa olemassa. Sen takia hallituksessa on edustajat laajalti koko jäsen ja harrastuskentältä. (yksi ääni kullakin)
Kun tulin valituksi tähän tehtävään niin pidin ensimmäisen Strategiapäivän Forssassa, jossa mukana oli kaikki toimikunnat ja hallitus. Yhdessä sovittiin toimintatavat ja miten liiton sisällä toimitaan. Jalostus tuli oikein kädestä pitäen kiittämään että on rehellistä ja avointa kertoa miten toimitaan. Kaikki muut toimikunnat ovat toimineet kuten sovittiin, minä mukaan lukien, mutta mitä tekee jalostus?? Jalostus on ottanut hallituksen viholliseksi numero yksi, siihen samaan vihollislistaan kuuluin minäkin. Jalostus välillä viis veisaa hallituksen päätöksistä, julkaisee hallituksen sisäisiä keskusteluja pöytäkirjoissaan ennen päätöksiä jne. Uhraa kokonaisen pöytäkirjan minulle henkilökohtaisesti, kiitos siitä kunniasta. Mistä tää kaikki johtuu?? Johtuu siitä että, ei ole neuvottelukykyä tai taitoa tai halua, on mielipiteeni. Mukana on jotain "Pyhään vihaan" verrattavaa. Minä voin vakuuttaa että olen ollut kärsivällinen näiden asioiden suhteen ja toivonut että tuloksia tulisi. Niin positiivinen olin Porin neuvottelunkin jälkeen, mutta pettymyksekseni turhaan. Ihan varmasti en halua eikä enemmistö hallituksesta haluaa samanlaista vuotta kuin nyt oli.
Olen todella pahoillani että joudun tällaisia asioita kirjoittamaan. Olen täysin tietoinen toimikunnan jäsenten Kodiksen ja Koistisen ammattitaidosta. Mutta toimikunnan kanssa yhteistyö ei vaan ota sujuakseen.
Tällä kertaa tähän aiheeseen tämä on viimeinen kirjoitukseni. Jos joku haluaa asiasta jutella rakentavassa mielessä, kritiikkikin on sallittua ja jopa toivottavaa, niin puhelimeni on vielä pari päivää auki (löytyy hallituksen yhteystietojen kohdalta). Viikonlopusta lähtien olen lomalla kaksi viikkoa enkä vastaa puheluihin enkä viesteihin.

pj. V-P Hirvioja
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

poisto
Viimeksi muokannut Ville Salmia, 14 Joulu 2011 08:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Enpä ota kantaa tähän keskusteluun koska se koskee liiton asioita joihin en enään puutu. Sen sijaan haluaisin sanoa RSV:sta sen verran ,että jokainen maalimies, ja jokainen suojelun harrastaja, on tässä maassa hyötynyt suuresti Helmut Raiserin opeista. Minua hekilökohtaisesti sieppaa se, että nykyinen suhtautuminen Raiseriin on niinkin negatiivinen.Tietty johtuen politiikasta ,mistäs muusta? Aivan turha kenenkään väittää etteikö asian laita olisi näin. Toki uusia koulutusmetodeja ja taitoja on vaikka kuinka, ja ne tietenkin suurta joukkoa kiinnostavat. Kiinnostavathan ne minuakin.Muistuttaisin kuitenkin ,että perusteet kaikelle on luonut Raiser,ja häneltä ensisijaisesti olemme oppimme aikoinaan saaneet. Enempää ei siitä ole sanottavaa. Jokainen miettiköön ittenänsä kuinka asia todella on. Se että väitetään, ettei RSV sinällään kuulu koko tähän keskustelun aiheeseen, on potaskaa. Se saattaa ,kuten Ekkukin jo ansiokkaasti mainitsi, olla aivan keskeinen tekijä koko hässäkässä.Sitä ei tosin kukaan voi myöntää ääneen.Sehän olisi politikointia?!

Jatkakaa toki rauhassa....tämä oli vaan tällainen ns. välipuheenvuoro...tai muistinpalautus..iha miten vaan.

Kiitos ja Sorgen
Kirsi Niinimaa

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Sytetään sitä ja tätä, siitä ja tästä... :shock:

Olen tavallinen rivijäsen, eikä nämä tekstit ole mitenkään mieltä ylentävää luettavaa. :cry:

Kuulun Saksanpaimenkoiraliittoon, mutta jään miettimään; -millaseen liittoon?!

Söhe
Seija Kulmala

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Tottakai kyseessä on vaino RSV2000 jäsenistöä kohtaan!
Hyvä että se uskalletaan tunnustaa.

Viime keväänä Dr Raiserin yksityiskoulutuksessa jälkipellolla käyneenä, en voi kuin
ihmetellä tämän miehen halua jakaa neuvojaan ja apuaan ihan tavalliselle ei mitenkään
menestyneelle rivijäsenelle. Ja olla kiitollinen!

Itse jätän myös tämän aiheen, ei jaksa jankuttaa muuta kuin että rodun parissa
ikänsä olleena tilanne on surettava, meidän SPL näyttää olevan todella vaikeassa
tilanteessa ja nopeasti olisi löydettävä sopu.

Hyvää lomaa puheenjohtajalle, varmasti tämän ryöpytyksen jälkeen sitä tarvitsee. Ei muuta
kuin paremmalla sovulla takaisin ja laittakaa SPL toimintakuntoon yhteistyössä jalostustoimikunnan kanssa,
sitä ei kyllä voi yhteistyökyvyttömäksi haukkua, niin monta vuotta on miehet toimineet järjestötyössä.

T: Seija
Joanne S A Vähämaa

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Älkää nyt vielä lopettako!! Tai sit täytyy äkkiä keksiä uus kriisi. Kiva kun tällä palstalla kerrankin on kuhinaa :P Sitäpaitsi mielenkiinnolla luen ja opin uutta näiden keskustelujen myötä. Mutta tätä keskustelua seuratessa olen yrittänyt pitää suuni kiinni, vaikka se näillä lörppähuulilla aika ajoin on kovin vaikeaa ollutkin :lol: Mutta täytyy ihan henkilökohtaisestikin kiittää kaikista hyvistä kannanotoista, koska tämä aihe on antanut minulle PALJON kun olen yöt aina pikkutunneille saakka ottanut selvää asioista lukemalla pöytäkirjoja ja kyttäämällä ihmisten taustoja, saadakseni edes jonkinlaisen selvyyden siitä minkälaiset "tuulimyllyt" vääntävät kättä ja MISTÄ? :)

Lisää keskusteluja ja mielipiteitä, mutta tämä asia alkaa jo pikkuhiljaa jauhamaan paikallaan :/
Joanne S A Vähämaa

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Ainoa mitä olisin keskustelulta toivonut lisää olisi ollut Koistisen tai Kodiksen mukana olo, ja heidän henk. koht mielipiteensä. Eikä vain puolestapuhujien ja ns "vastapelurien". Olisi varmaan auennut asiat todenmukaisemmin meille maallikoillekin.
Maria Arfman
Viestit: 52
Liittynyt: 04 Joulu 2007 10:14

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Maria Arfman »

Moro,

Aika kovia syytöksiä ja rankkaa tekstiä täällä käydään. Itse olen kuulunut RSV2000 järjestöön "jo" vuodesta 2009 ja TIETÄÄKSENI en ole joutunut VIELÄ minkään poljennan tai kokenut itseni alempikastiseksi kuin muut SPL:n jäsenet jotka ei kuulu ko järjestöön (ja jos olen en ole sitä vaan huomannut)
:|

Olen ollut aktiivinen (omasta mielestäni) myös koulutusrintamalla ja SPL on jopa kysynyt minua kouluttajaksi leirille ja seminaariin viime vuonna, vaikka kuuluin ym. järjestöön. En jaksa usko (enkä halua uskoa) että spl jollain lailla "korvamerkitsisi" meikäläisen sen tähden kun kuulun johonkin järjestöön - ja jos näin käy - mulla on jo valmiiks hankitut lelut omalle hiekkalaatikolle :lol:
Tulen tulevaisuudessakin olemaan sekä SPL:n että RSV2000 järjestön jäsen... ja toivon mukaan aktiivinen molempien kilpailukentillä - tuli sitä menestystä tai ei.... :) ja toivon että se menestys on omasta ja koiran tekemisistä kiinni - ei siitä mihin järjestöön kuulun :?:

Maria
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

SPL:n jäsenenä olen ollut alusta asti sitä mieltä, että olisi järkevää perustaa seura RSV2000suomi. Uskon jopa, että moni saattaisi kuulua molempiin. Jokainen joka haluaisi viedä koiransa ominaisuusaviointiin voisi tehdä sen edelleen. Heillä olisi omat sivut, joissa tietenkin voisi olla alkuperäiset RSV2000 lokolla olevat paperit, hehän olisivat samaan järjestöä. En ole ymmärtänyt miksi kaksi eri järjestöä toimisi sisäkkäin. Molemmilla on hyvin samanlaiset tavoitteet saksanpaimenkoiran hyväksi. Luonne ja terveys ensisijaisena. SPL on muutakin kuin pienen ydinryhmän yhteenliittymä, kuten olemme huomanneet monesti ei hallituksella ole ollut helppoa toimia erilaisten mielipiteiden välillä. RSV2000 on vielä hyvin nuori järjestö, jossa on oikeastaan vain samanmielisiä ihmisiä kokoontunut yhteen. 20 vuoden päästä voimme katsoa ovatko he pystyneet tekemään terveemmän, elinvoimaisemman ja toimivamman koiran. En kiistä, etteikö näin voisi tapahtua. Aika näyttää.
Silti kuitenkin ihmettelen miksi aina pitää tulla jokin ideologia, jolla jäsenistöä revitään hajalle. Aina pitäisi olla jonkun puolesta, jotakin vastaan. Tällä, jos millä huononnetaan ihmisten motivaatiota kouluttaa koiransa. SPL ja RSV2000 erikseen. Yhteistyötä tehden.

Riitta Vainiontaus
Vastaa Viestiin