Hallituksen kokous 8-11

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

SPL:n jäsenenä olen ollut alusta asti sitä mieltä, että olisi järkevää perustaa seura RSV2000suomi. Uskon jopa, että moni saattaisi kuulua molempiin. Jokainen joka haluaisi viedä koiransa ominaisuusaviointiin voisi tehdä sen edelleen. Heillä olisi omat sivut, joissa tietenkin voisi olla alkuperäiset RSV2000 lokolla olevat paperit, hehän olisivat samaan järjestöä. En ole ymmärtänyt miksi kaksi eri järjestöä toimisi sisäkkäin. Molemmilla on hyvin samanlaiset tavoitteet saksanpaimenkoiran hyväksi. Luonne ja terveys ensisijaisena. SPL on muutakin kuin pienen ydinryhmän yhteenliittymä, kuten olemme huomanneet monesti ei hallituksella ole ollut helppoa toimia erilaisten mielipiteiden välillä. RSV2000 on vielä hyvin nuori järjestö, jossa on oikeastaan vain samanmielisiä ihmisiä kokoontunut yhteen. 20 vuoden päästä voimme katsoa ovatko he pystyneet tekemään terveemmän, elinvoimaisemman ja toimivamman koiran. En kiistä, etteikö näin voisi tapahtua. Aika näyttää.
Silti kuitenkin ihmettelen miksi aina pitää tulla jokin ideologia, jolla jäsenistöä revitään hajalle. Aina pitäisi olla jonkun puolesta, jotakin vastaan. Tällä, jos millä huononnetaan ihmisten motivaatiota kouluttaa koiransa. SPL ja RSV2000 erikseen. Yhteistyötä tehden.

Riitta Vainiontaus
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Marialle:

Sorry, en aivan "ymmärtänyt" kommenttiasi. Mielestäni tässä jutussa ei ole lainkaan kyse siitä, oletko Sinä tai minä,tai joku muu, päässyt osallistumaan spl.ry:n tapahtumiin kilpailijana,toimitsijana,osallistujana,kouluttajana tai jonain muuna persoonana. En myöskään minä ole huomannut mitään "alempaa tai ylemppää kastia" järjestössämme.
T:salkkis spl.ry:n jäsem 29 vuotta ja vuosi RSV-2000 jäsen

Riitalle:
En ymmärtänyt Sinunkaan "pointtiasi" RSV-suomi yhdistyksestä, ja molempiin kuulumisesta. Ajattelitko että näin menetellen vain oikea uskoiset spl-jäsenet sitten saisivat päättää spl-asioista, ja molempiin kuuluvilla ei olisi sanavaltaa spl:ssä? Ja sama toisinpäin, vain tosi uskovilla rsv:ssä olisi sanavalta, ja molempiin kuuluvat vaiennettaisiin? Outo lähtökohta yhdistyksille????

Minä en haluaisi SPL:n hajoavan! Haluaisitko Sinä sen sitten niin, että SPL-vastaisi näyttely-linjoista ja -koirista ja Rsv-käyttölinjoista,- ja koirista Suomessa.
Ei kai nyt sentään?

Minusta olisi toivottavaa, että Spl pysyisi yhtenäisenä järjestönä, joka johtaa jalostusta ja pitää päätöksillään, ja jalostusohjeillaan saksanpaimenkoiran käyttökoirana. Edelleen, en usko että "meidän spl.väen" pitäisi lokeroitua, ja tehdä asiat ainoastaan SV:n mallin mukaan, tai Rsv-2000 mallin mukaan. Meidän kannattaa tehdä yhteistyötä kaikkien niiden kanssa, joille saksanpaimenkoiran käyttöominaisuudet ja terveys ovat tärkeitä. Ja jotka toimillaan yrittävät parantaa saksanpaimenkoiraa.

T:Salkkis
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Kari en tarkoittanut mitään, mitä en kirjoittanut.

SPL on liitto, johonka saa ja voi kuulua kuka tahansa. Jos RSV2000 Suomi perustettaisiin, niin siihen kuuluvilla olisi omat, itse määrittelemänsä säännöt. Jos tämä uusi yhdistys ei rajoittaisi SPL:n jäseniä pois riveistään, ei mikään muuttuisi muuten, kuin se että jatkuvat tappelut vähentyisivät.

SPL voisi järjestää ominaisuusarviointeja jäsenistön niin halutessa, jos RSV2000 porukka niitä suostuisi maksuavastaan tekemään.
(ilmaiseksi en usko heidän sitä tekevät rakkaudesta saksanpaimenkoiraan, eikä tarvitsekkaan)

RSV2000 yhdistys saisi toteuttaa oma ideologiaansa ilman rasittavia riitoja.

Molemmilla porukoilla olisi omat varainhankintansa sekä tapansa kuluttaa ne.

Itsekin olen sitä mieltä, että näyttelykoirien luonteessa on parantamisen varaa, samoin käyttökoirien hermorakenteessa. Silti ne molemmat sopivat sulassa sovussa nimikkeen SPL alle. Jos RSV2000 ei hyväksyisi näyttelykinjaisia omaan jäsenistöönsä, se olisi sitten heidän oma päätös.

Mikään ei muuten muuttuisi jäsenistön kannalta, voisi kuulua ihan siihen mihinkä haluaa, vaikka molempiin. Tehdä ja touhuta omien kykyjensä mukaan molemmissta tai vain toisessa.

Miksi RSV2000 kannatajat vastustavat niin kovasti oman yhdistyksen perustamista. Silloinhan koko päätäntävalta olisi yksimielisen ja saman ideologian kannattajien hallussa. Ei tarvitsisi ottaa huomioon toisenlaisia näkemyksiä. Eikö tämä olisi helpompaa RSV2000 kannattajillekkin. Voisivat kuitenkin kuulua myös SPL:ään itse niin halutessaan.

Riitta Vainiontaus
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Itse olen vain spl:n, oman alaosaston, kennelliiton ja metalliliiton jäsen :) (näistä kahteen jälkimmäiseen puolipakosta)Ja en voi ymmärtää miksi ominaisuusarvioinnit tai muut hyvät ideat tulisi tuupata jonkun toisen järjestön järjestettäväksi ja alaisuuteen, vain koska idea on tullut muualta.
Mikään pakkohan ei ole ominaisuusarviointiin osallistua, kuten ei näyttelyyn, kokeisiin tai jalostustarkastuksiinkaan.
Pentulista suunnitelmassahan oli mahdollisuus saada pentue listalle myös ominaisuusarvioinnin tuloksin, mutta mikään ei estä perinteistä tapaa jos joku kokee sen paremmaksi.
Itseäni ei edelleenkään häiritse vaikka joku kasvattaisi rodun nimikkeen alla seurakoiria, kunhan on rehellinen koiran vanhempien ominaisuuksista. Eli uuden harrastajan tulisi voida luottaa tuloksiin, jos koira saa ominaisuuksistaan arvosanan erinomainen, ja kasvattaja myy pennun suojelusta kiinnostuneelle harrastajalle, tulisi edes jossainmäärin voida olettaa yhtälön toimivan. Mutta jos koira on ominaisuuksiltaan nippa nappa vh, mutta se palkitaan erinomaisella, kasvattaja ei ole itse koskaan koiraa suojelukokeeseen kouluttanut, on mielestäni törkeää myydä koira lajin harrastajalle. Aivan samoin jos joku on kiinnostunut näyttelyistä, olisi väärin myydä käyttökoiran pentu siihen harrastukseen.
Tulokset, testit jne pitäisi olla jalostuksen apuvälineitä, samoin tuomarien, ja heidän arvosteluunsa tulisi voida luottaa.

Minusta on todella sääli että saksassa oltiin pakotettuja RSV2000 perustamiseen, eikä sv rotujärjestönä tunnu olevan huolissaan rodun tilasta, jotta olisi uusia ideoita hyötykäyttöön ottanut. Toivottavasti suomessa ei näin ajatella vaan hyviä ideoita voidaan varastaa vaikka toisista roduista, tai mistä vain kokeiltavaksi ja testattavaksi. Ominaisuusarvioinnille ainakin on tilausta ollut, vaikka varmasti siinä kuten ihan jokaisessa testissä on kehittämisen varaakin.
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Top top nyt tykkänään. RSV2000 voi olla kivi kengässä,mutta se on Saksassa toimiva Saksalainen rotujärjestö. Sen eteen on ydinjoukku tehnyt mielettömän määrän työtä.Heillä on nuoreksi yhdistykseksi todella hyvät systeemit. Kuuluvat FCI:hin niinkuin SV:kin. Järjestävät 2012 jo VDH:n FH-Saksan mestaruuskisat. Henk.kohtaisesti toivoisin ,että joskus tulevisuudessa SV:n joukkue karsisi RSV2000 vastaavan joukkueen kanssa, paikoista Saksan joukkueeseen WUSV:n MM-kisoihin. Sekään ei ole mahdoton visio. Mutta se että RSV2000 perustettaisiin myös Suomeen, on todella kaukainen visio. Siihen ei mitään erityistä järjestöä tarvita, että RSV2000 jäsenet voivat täällä kokoontua ja harrastaa yhdessä. Täällä voi ilman mitään sen kummempia perustamisia, pitää koulutuspäiviä jne...mikään laki tai muukaan sääntö ei sitä kiellä.Ja RSV:n mestaruuskisat ovat kansainvälisesti avoin tapahtuma.Osallistua voi kunhan ensin tekee karsintarajan kokeessa. Ja niille jotka pienessä mielessään kuvittelevat, että rivijäsenenä/kilpailijana kokisivat epäoikeudenmukaisuutta kotimaan arvosteluissa tms..voin vain sanoa että turha pelko.Suomalainen tuomarikunta omaa sen verran ammattiylpeyttä, ettei heitä hetkauta paskankaan vertaa mihin järjestöön yksittäiset harrastajat kuuluvat.Arvostelevat suorituksen sellaisenaan,ja that's it. Olen kysynyt sitä suoraan, ja saanut siihen rehellisen ,suoran vilpittömän vastauksen. Jalostustoimikunnan ja muun hallituksen väliset asiat tuski heijastelevat ruohonjuuritasolle,siitä olen melko vakuuttunut.
SPL on viime vuosina noussut planeetan huipulle ja siellä se pidettäköön. Yhdessä tehdään,yhdessä iloitaan ja kärsitään..näin se menee! Täysiä eteenpäin vaan, jokakikisessä ao:ssa kautta Suomen maan. Eipä anneta tän hässäkän vaikuttaa treenaamiseen ja harrastamiseen,vaan tehdään sitä jokainen mistä koiriemme kanssa nautitaan.

Kaikki ongelmat tuppaavat aina jossain vaiheessa järjestymään.(tavalla tai toisella) Ja niin se järjestyy tämäkin.

Terv. Ville
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

SPL on viime vuosina noussut planeetan huipulle ja siellä se pidettäköön. Yhdessä tehdään,yhdessä iloitaan ja kärsitään..näin se menee! Täysiä eteenpäin vaan, jokakikisessä ao:ssa kautta Suomen maan. Eipä anneta tän hässäkän vaikuttaa treenaamiseen ja harrastamiseen,vaan tehdään sitä jokainen mistä koiriemme kanssa nautitaan.

Kaikki ongelmat tuppaavat aina jossain vaiheessa järjestymään.(tavalla tai toisella) Ja niin se järjestyy tämäkin.
Tähän ajatukseen on helppo yhtyä. Annetaan arvo SPL:n koulutukselle ja osaamiselle. Olemme maailman parhaimmistoa, siellä pysyäksemme tarvitaan yhteistyötä ihmisten ja ryhmien kesken.

Yhteistyöllä eteenpäin - ja sopan hämmentäjiä ei näissä hommissa tarvita :evil:
Maria Arfman
Viestit: 52
Liittynyt: 04 Joulu 2007 10:14

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Maria Arfman »

Salkki: lue Seijan viesti ja pari muutakin jossa vihjataan ko järjestön jäsenistöön. Mun mielestä nämä ajatukset ovat aika kaukaa haettuja. Enkä sellaiseen halua edes uskoa. Mutta mitä enemmän tapellaan sitä enemmän asia saa outoja vivahteita.
Aulis Koistinen

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Aulis Koistinen »

Tervehdys hyvä saksanpaimenkoiraväki !
SPL:n hallitus on tehnyt äänestystuloksen perusteella päätöksen olla hyväksymättä nykyisen jalostustoimikunnan kokoonpanoa (Koistinen-Kodis-Saarivuori-Harjula) toimivuodelle 2012. Tämä päätös perustuu yleishallinnon tekemään esitykseen asiasta. Lisäyksenä toimikunnan jäsenistöön esitimme Esa Harjulaa, johon hän oli antanut suostumuksensa. Esan mukaan tulemisen tarkoituksena oli se, että jalostustoimikunnan toimintasuunnitelma vuodelle 2012 on vaativa ja edellyttää paljon konkreettista työtä. Toimintasuunnitelma edellyttää laajoja saksanpaimenkoiran jalostukseen, terveyteen ja tulevaisuuteen liittyvien toimenpiteiden valmisteluja mm. yhteistyössä Kennelliiton JTT:n kanssa.
Liiton keskustelupalstalla käyty keskustelu jalostustoimikunnan tilanteesta on ollut kantaaottavaa, mikä on kiitoksen arvoinen asia.
Liiton hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja (Hirvioja ja Puurunen, jotka molemmat kuuluvat yleishallintoon) ovat SPL:n keskustelupalstalla kommentoineet vain lopputuloksen osalta em. yleishallinnon esitykseen perustuvaa ja hallituksen äänestyksen jälkeen tekemää päätöstä olla hyväksymättä esittämääni toimikuntaa. Näistä kommenteista ja mielipiteistä voi asiaa tuntemattomalle tulla ehkä väärä mielikuva siitä, millä perustella en voinut enää jatkaa jalostustoimikunnan vastaavana.
Hieman taustaa asioiden kululle.
Vuoden 2010 syyskokouksessa vielä silloin istuva hallituksen puheenjohtaja toi erittäin selvästi esille, että SPL ry:n yhteisyö RSV 2000 -järjestön kanssa voisi johtaa tilanteeseen, että WUSV voi erottaa SPL ry:n jäsenistöstään. Asiasta ei kuitenkaan ole löytynyt virallista tietoa WUSV:n pöytäkirjoista. Hallituksen puheenjohtajaksi samassa kokouksessa ehdolla ollut Hirvioja otti kielteisen kanna RSV 2000 -järjestöön perusteenaan, ettei halua vaarantaa Suomelle myönnettyä WUSV:n MM-kilpailuja vuonna 2015. Nämä kannanotot ovat tuoneet epävarmuutta jäsenistön keskuuteen siitä, miten RSV 2000 -järjestöön pitäisi suhtautua.
Helmikuussa 2011 jalostustoimikunta alkoi olla huolissaan vastuullaan olevien asioiden edistymisestä, minkä vuoksi toimikunnan yhteisellä päätöksellä otin yhteyttä hallituksen puheenjohtaja Hirviojaan ja pyysin kokousta asioiden edistymiseksi. Hirvioja saapui Porissa järjestettyyn kokoukseen, jossa kerroimme huolemme toimintasuunnitelmassa hyväksyttyjen velvoitteidemme toteuttamisesta.
Hirvioja avasi oman puheenvuoronsa kertomalla meille, että me olemme taitamattomia tuodessamme asioitamme käsiteltäväksi. Mielestäni yleishallinnon ja erityisesti liiton puheenjohtajan tulee olla liittoa yhteen kokoava ja rakentavasti esityksiin suhtautuva taho. Mikäli ongelmia esiintyy, on puheenjohtajan vastuulla käynnistää neuvottelut ongelmien ratkaisemiseksi . Tällaisia aloitteita puheenjohtaja ei ole missään vaiheessa esittänyt.
Normaalisti on ollut tapana saada hallituksen kokouksen esityslistalle tulevat asiat n. viikkoa ennen kokousta, jotta niihin olisi mahdollisuus tutustua riittävän ajoissa.
Jalostustoimikunnan kohtaloon ja toimintakyvyn halvaannuttamiseen vaikuttavat päätökset lyötiin lukkoon yleishallinnon (Hirvioja-Puurunen-Läike) puhelinkokouksessa keskiviikkona 23.11.2011 klo 18:05-18:30. Tämä jo osoittaa, että tavoitteena olisi aikaansaada tilanne, jossa toimikunnalle jäisi mahdollisimman vähän aikaa tai se ei huomaisi ollenkaan tutustua yleishallinnon päätöksiin. Tässä puhelinkokouksessa yleishallinto otti oikeudekseen tehdä johtopäätöksiä hallituksen nimissä todeten seuraavaa:
”Nykyinen kokoonpano omaa korkean asiantuntemuksen, mutta ei valitettavasti ole ollut yhteistyökykyinen hallituksen kanssa, on vaikeuttanut toiminnallaan koko hallituksen työtä. Toimikunnan esittämän kokoonpano ei nauti näiltä osin hallituksen luottamusta.”

Tiedustelin hallituksen jäseniltä, missä hallituksen kokouksessa jalostustoimikunnan luottamusasiat on käsitelty. Minulle ei ole ilmoitettu tällaisesta kokouksesta enkä ole osallistunut tällaiseen hallituksen kokoukseen, joten tällaiset hallituksen päätökset eivät ole laillisia.
Sain vastauksena kuulla, että tämä onkin yleishallinnon mielipide luottamuksesta jalostustoimikuntaa kohtaan. Tämän perusteella halusin saada tietää, mikä on hallituksen kanta jalostustoimikunnan luottamus- ja yhteistyökykyyn ja onko jalostustoimikunta vaikeuttanut tosiaan koko hallituksen toimintaa. Tämän vuoksi vaadin äänestystä, jota puheenjohtaja vastusti.
Hallitus päätti äänestystuloksen perusteella hylätä jalostustoimikunnan esityksen koonpanosta. Hallitus totesi äänestyksen jälkeen, että jalostustoimikunta on yhteistyökyvytön, vaikeuttanut koko hallituksen toimintaa eikä nauti hallituksen luottamusta. Tämän lisäksi yleishallinnon pöytäkirjassa oli esitys uudesta jalostustoimikunnasta seuraavalla tavalla:
”Esitetään uudeksi jalostustoimikunnaksi koko hallitusta, jossa jalostusvastaavan postia hoitaa Aulis Koistinen”

Minut, kuten toimikunnan muutkin jäsenet , oli hallituksen päätöksellä todettu yhteistyökyvyttömiksi, olemme vaikeuttaneet koko hallituksen toimintaa , emmekä nauti hallituksen luottamusta.
En voinut enää tulla muuhun johtopäätökseen, kuin että jalostustoimikunnan toiminta oli päättäväisesti halvaannutettu, eikä toimikunnalla ollut enää toimintaedellytyksiä. Ihmettelen suuresti, miten minulla olisi ollut mahdollisuuksia toimia esitetyn jalostustoimikunnan jäsenten kanssa menestyksellisesti, koska samat henkilöt olivat juuri todenneet, että olen yhteistyökyvytön, en nauti heidän luottamustaan ja olen vaikeuttanut jalostustoimikunnan vetäjänä koko hallituksen toimintaa. En myöskään halunnut olla jalostustoimikunnan ”postinhoitaja” – mitä tuo ”postin” hoitaminen sitten olisi mahtanut tarkoittaakaan. Näihin seikkoihin vedoten totesin kokouksessa, ettei minulla ole enää mahdollisuutta vastata jalostustoimikunnan tehtävistä. SPL:n keskustelupalstalle laadittujen hallituksen jäsenten kirjoituksien perusteella olen tullut myös johtopäätökseen, etten voi enää jatkaa työskentelyä hallituksessa, joten jätän hallituspaikkani 1.1.2012 lähtien.

Aulis Koistinen
Lauri Kanerva

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Lauri Kanerva »

Tervehdys myös täältä Ruutanan suunnalta.

Kyllä tulin surulliseksi kun tätä viestiketjua olen lueskellut.

SPL:n yleishallinta ei nähtävästi enää edes tiedä, mitä vallanhurmiossaan tekevät.

Pitäisi nähdä, niinkuin minä olen nähnyt jo vuosia, että saksanpaimenkoira Suomassa käyttö- ja työkoirana alkaa olla tiensä päässä. Pieni valonpilkahdus näkyi vielä pari, kolme vuotta sitten, kun Kodis ja Koistinen toivat ominaisuusravioinnin Suomeen. Tätä järjestelmää kehittelemällä jalostuksen (älä lue pentutehtailun) tueksi olisi voitu ehkä pelastaa jotakin sakemannista. Mutta ei, vallanpitäjät ehkä eri tahojen painostuksessa tuhosivat tämänkin yrityksen.
On sääli, että tähän on tultu, tunnen erityistä sympatiaa Aukkea ja Keioa kohtaan, ollaan yhdessä koettu paljon, ehkä tämä oli liikaa....
Ilmoitinkin, että harkitsen henkilökohtaisia valintoja, eli teen tuomaritehtäviä vielä vuoden 2012, koska kysyntää on ollut, katsotaan sitten.

Onneksi saan harrastaa omilla koirillani vielä todellista käyttötoimintaa, mutta se onkin eri juttu.

terveisin Late RSV2000 jäsen myös.
Joanne S A Vähämaa

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Kiitos Aukke vastauksesta.

Itse näkisin keskustelujen perusteella asian niin, ettei nykyinen hallitus nauti enää "kansan" luottamusta siinä määrin, että voisi jatkaa nykyisellä kokoonpanollaan.
Mikko Sjöberg

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Mikko Sjöberg »

Kiitos Aukke!

Kuten aikaisemmassi kirjoituksissani olen todennut, nyt olisi hallituksen aika kantaa se vastuu josta suureen ääneen on aikaisemmin toitottanut ja kutsua ylimääräinen edustajainkokous koolle päättämään kaksi asiaa: Nauttiiko nykyinen hallitus jäsenistön luottamusta ja uuden jalostustoimikunnan kokoonpanosta. Nimenomaan tässä järjestyksessä!

Nyt tilanne näyttää jo ihan tällaisen rivipuuhastelijankin kannalta pahalta...Tuomareita ajetaan ulos niin, että vierestä katsoenkin hirvittää! Hiltunen on jo päätöksensä tehnyt, Late sovittaa porstuaassa jo kenkiä jalkaansa ja vain kauhulla odotan milloin Aukke ja Keijo nousee pöydästä päättäväisin askelin kohti ulko-ovea... Onko hallituksella todella varaa tähän? Meillä jäsenillä ei ainakaan ole!

Ottakaa nyt hyvät herrat lusikka kauniiseen käteen, astukaa alas norsunluutornistanne ja pelastakaa se mikä pelastettavissa on! Laivan voi upottaa, niin monella tavalla...
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Se, että täällä muutama ihminen kirjoittelee ei todellakaan ole koko jäsenistön kanta asiaan. Kuten olemme saaneet huomata aina näköjään pitää olla jokin kriisi, jolla hallitusta pitää haukkua ja demonisoida. Eikö jäsenistö jo revitty hajalle töttöhattu riidassa hetki sitten. Juuri, kun siitä on selvitty, alkaa valtapeli uudelleen. Muustahan ei tässäkään ole kysymys. Viimeiset 15-vuotta tappelua on selitetty näytelykoirien huonolla luonteella ja riidan haastajat eivät halua muuta kuin parempaa saksanpaimenkoiraa.
Jo silloin 15-vuotta sitten kirjoitin, ettei mikään estä näitä henkilöitä kasvattamasta parempaa, hienompaa, terveempää saksanpaimenkoiraa. Omalla esimerkillään näyttämään, mitenkä homma hoidetaan. Jos heidän kasvattamansa saksanpaimenkoirat olisivat olleet niin paljon parempia kuin muiden, olisi se pakottanut muu saman konseptin alle kiireen vilkkaa. Mutta ei, on helpompi aina etsiä vika siitä, mitä muut tekevät väärin, kuin omalla esimerkillään näyttää kuinka homma tehdään. Itse en ole pystynyt kasvattamaan ylivertaista saksanpaimenkoiraa, on tullut hyviä ja huonoja, terveitä ja sairaita.

DDR vei aikoinaan ehkä pidemmälle rodunjalostuksen. Siellä seurattiin jälkeläisiä tiukasti ja jalostuskieltojakin rapsahteli jälkeläisten perusteella. Kuten olemme sitten saaneet nähdä, ei ne koirat kuitenkaan sen parempia olleet kuin muutkaan, vaikka niin todella uskottiin ja toivottiin.

Yksityisesti ihmiset saavat olla ihan niin ehdottomia kuin haluavat, se johtaa yleensä avioeroon, mutta yhdistystoiminta ei voi olla vain minun tavallani tekemistä.
Saksanpaimenkoiraliiton hallituksen pitää ottaa huomioon koko jäsenistö ja kaikki toimikunnat. Ei mikään toimikunta voi eikä saa toimia hallituksen päätösten ohi tai yli, vaikka toimikunnan mielestä asia olisi kuinka tärkeä.

Vaikka en missään vaiheessa ole huomannut, että RSV2000 jäseniä olisi SPL:n toiminnassa vainottu, silti perustakaa se RSV2000Suomi ja näyttäkää meille mitenkä kaikki tehdään paremmin. Kaksi yhdistystä ei voi toimia harmoniassa sisäkkäin. Kahden rotuyhdistyksen toimiminen rinnakkain ei varmasti ole poissa keneltäkään, kunhan voidaan tehdä yhteistyötä. Mikäli kaksi rotuyhdistystä vain tappelee jatkossa keskenään, heittäen yhteistyön romukoppaan, se vaikeuttaa taasen kaikkien toimintaa.



Riitta Vainiontaus

PS. Ainut, joka on omalla esimerkillään näyttänyt kantansa olevan oikea on Virtasen Ilmari, Kennel Reikon, aiheena oikean ruokinnan vaikutus jalostunindekseihin. Kukin voi käydä katsomassa mitenkä huimat luvut tämän kennelin kasvateilla on. Ja mitenkä ne ovat nousseet hänen edelleenkin parantaessaan omaa ruokamerkkiään. Hienoa Ilu. Hatunnosto sinnepäin
Viimeksi muokannut Riitta Vainiontaus, 16 Joulu 2011 18:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mikko Sjöberg

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Mikko Sjöberg »

Järjestötoimintaan jossa on näinkin paljon jäseniä kuin SPL:ssa, kuuluu sekin demokratian puoli, että kaikki päätökset eivät miellytä kaikkia. Näin se on ja näin sen kuuluukin olla. Mutta koskaan demokratiaan ei kuulu mielivaltaisuus eli sovittujen sääntöjen vastaisesti tehdyt päätökset ja ylimmän vallan ottaminen pienelle eliitille. Tässäkään tapauksessa tuo eliitti ei saa olla hallitus tai mikään toimikunta.

Itseäni sieppaa eniten se, että sääntöjä rukataan/ tulkitaan sen mukaan mikä on kulloinkin hallitukselle/ toimikunnalle suotuisinta heidän päämäärissään. Mikäli hallitus tietää ja kokee toimineensa oikein, niin ylimääräiselle edustajainkokoukselle ei luulisi olevan mitään estettä. Koeponnistetaan jäsenistön luottamus kuin eduskunnan välikysymyksissä ikään. Tämän jälkeen jokainen osapuoli tyytyy päätökseen, pulinat pois ja kohti uusia haasteita.
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Mikko Sjöberg kirjoitti: Itseäni sieppaa eniten se, että sääntöjä rukataan/ tulkitaan sen mukaan mikä on kulloinkin hallitukselle/ toimikunnalle suotuisinta heidän päämäärissään. Mikäli hallitus tietää ja kokee toimineensa oikein, niin ylimääräiselle edustajainkokoukselle ei luulisi olevan mitään estettä.
Kuten aikaisemmin jo kirjoitettiin, keskustelun alainen sääntökohta on ollut samanlainen kymmeniä vuosia ja sitä on tulkittu samanlailla kymmeniä vuosia (aina), joten mielestäni ei voi puhua mistään "jatkuvasta" sääntöjen rukkaamisesta tai tulkinnaneroista.
Ja myös, kuten todettiin, niin demokratiassa ja tuhansien jäsenten organisaatiossa aina joku on eri mieltä kuin muut. Jos joka kerta kun joku on erimieltä (tai aina silloin kun hallitus tietää olevansa oikeassa) pidettäisiin ylimääräinen edustajainkokous, niin eihän tässä enää muuta ehtisi tehdäkään. Juuri tämän vuoksi säännöissä on kohta milloin ylimääräinen edustajainkokous tulee pitää, eli tarvitaan tietty osa jäsenistöstä tätä vaatimaan eikä tähän riitä 5 jäsentä. Joka tapauksessa, tämän kyseisen asian eteenpäinvienti on jo työn alla, koska Matti lupasi sen hoitaa.
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Hallituksen kokous 8-11

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Koska parissa viestissä otetaan esille ns "kansan ääni" ja muutetaan oma mielipide jäsenistön mielipiteeksi, päätin vielä kerran osallistua keskusteluun.

Kansan ääni ja jäsenistön mielipide on käsitykseni mukaan tehty selväksi syyskokouksissa 2010 ja 2011. 2010 kokouksessa jalostuksen toimintasuunnitelmasta poistettiin ja/tai muutettiin useita kohtia selkeällä äänienemmistöllä. Poistetut kohdat liittyivät nimenomaan mainittuun järjestöön. Puheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti Mälli, jonka näkemykset ei varmaankaan jääneet epäselväksi yhdellekään kokoukseen osallistuneelle. 2011 kokouksessa hallituksessa jatkamaan valittiin, edelleen yksimielisesti, Marko Kurkinen jonka äänestyskäyttäytyminen oli hetki ennen kokousta arvostelun kohteena. Kauteni päättyy tämän vuoden lopussa. Siihen asti aion edelleen hallituksen kokouksissa noudattaa sitä linjaa, jota uskon jäsenten valinneen minut noudattamaan. Näin tästä, käsitykseni mukaan, pienen mutta sitäkin äänekkäämmän joukon painostuksesta huolimatta. Mikäli asian tiimoilta sääntöjen edellyttämällä tavalla vaaditaan ylimääräinen yleiskokous ja siinä todetaan hallituksen menettäneen jäsenistön luottamuksen on tilanne toinen, totean olleeni täysin väärässä, kannan vastuuni ja luovun paikastani välittömästi.

On täysin jokaisen jäsenen henkilökohtainen asia mihin muihin järjestöihin kuuluu tai on kuulumatta, Suomessa on järjestymisen vapaus. Järjestö tasolla tilanne on hieman toinen. RSV2000 on pieni ja aktiivinen rotua harrastava yhdistys, ei rotujärjestö vaikka sillä onkin rekisteröinti oikeus. Rotujärjestö on SV, se vastaa rotumääritelmästä. RSV2000 on Saksassa VDH:n jäsen, VDH vastaa meidän kennelliittoa, eikä sillä ole vaikutusmahdollisuutta SV:n päätöksiin. Se ei myöskään ole WUSV:n jäsenjärjestö joten se on vailla vaikutusmahdollisuuksia kansainvälisessä saksanpaimenkoirayhteisössä järjestötasolla. Sensijaan useat järjestön jäsenet ovat myös SV:n jäseniä eikä siinä ole mitään ongelmaa. Suomessa olevista jäsenistä minulla ei ole edes tietoa kuin sen verran, mitä ihmiset ovat itse kertoneet. Mitään ongelmia en koe tästä olleen, puolin enkä toisin.

T. Juha
Vastaa Viestiin