Saksanpaimenkoirien luonnetestitulokset

Jalostukseen liittyvät aiheet
Jenni Lautakatto

Re: Saksanpaimenkoirien luonnetestitulokset

Viesti Kirjoittaja Jenni Lautakatto »

Tuossa pari viestiä ylempänä olikin tuo Birgitin laittama linkki Lankisen keräämiin tilastoihin, ja sieltä näkikin aika kivasti noita keskiarvoja.

Sitten seuraakin kysymys saku-harrastajille/kasvattajille:
Mitkä koette rodun suurimmiksi kompastuskiviksi luonteen osalta tällä hetkellä (luonnetestitermejä mielellään käyttäen)? Ja miten näitä tulisi mielestänne jalostusvalinnoilla saada parannettua (millaisia koiria karsia veke, ja millaisia käyttää, ja millaisia yhdistelmiä tehdä)?

Minulla on pari tuttavaa LT tuomareina, ja he ovat sanoneet sakemanneilla mielestään suurimmiksi ongelmiksi hermot, ylivilkkaus, liiallinen terävyys ja häiritsevän suuri saalisviettisyys/taistelutahto (koira keskittyy vain keppeihin, palloihin, patukoihin..jne.).
Mitä tähän sanoisitte?
Ja miten paljon mielestänne kasvu-/elinympäristö (esim. ainoa koira vs pienessä laumassa elävä koira vs isossa laumassa elävä koira, ja lauman muiden jäsenten käyttäytyminen ym) ja koiran kanssa harrastetut asiat (millaisia ominaisuuksia niissä painotetaan) joko sammuttavat tai vahvistavat esim. taistelutahtoa, terävyyttä, puolustushalua jne ..? Omien kokemusteni pohjalta olen sitä mieltä, että näillä on aivan merkittävä vaikutus, ja siten on vaikea pelkän yksilön perusteella (jalostusta ajatellen) aina kaikista asioista päätellä mikä sen luonteessa/käytöksessä on perinnöllisten, synnynnäisten ominaisuuksien tuomaa, ja mikä on ympäristön vaikutusta.

Muidenkin kokemuksia olisi mielenkiintoista kuulla!
Avatar
Miia Heikkinen
Viestit: 151
Liittynyt: 07 Tammi 2009 12:10
Viesti:

Re: Saksanpaimenkoirien luonnetestitulokset

Viesti Kirjoittaja Miia Heikkinen »

Jenni Lautakatto kirjoitti:
Sitten seuraakin kysymys saku-harrastajille/kasvattajille:
Mitkä koette rodun suurimmiksi kompastuskiviksi luonteen osalta tällä hetkellä (luonnetestitermejä mielellään käyttäen)?
Mielenkiintoinen keskustelun aihe. Luonnetestitermit ovat sellaisia, että ne aukeavat ihmisille erilailla. Osa on perehtynyt luonnetestiin, toiset ei. Tulee herkästi väärinkäsityksiä kun ymmärretään asiat erilailla eikä ymmärretä miten asioita kuuluu tarkastella luonnetestissä. Olisi hyvä, jos joku asiantuntija kirjoittaisi ensin artikkelin siitä mikä luonnesti on. Säännöt, ohjeet, pisteytykset ja arviointikriteerit + nämä suhteessa muihin asianyhteyksiin. Ennen kun kaikki ymmärtävät asiat samalla tavalla, ei voida keskustella luonnetestitermejä käytten ilman väärinymmärryksiä.

http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres ... ÖT2007.pdf

http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres ... luohje.pdf

http://www.dogsports-online.com/lte/esittely.htm (HUOM! Päivitetty 2002 viimeksi ja sen jälkeen mm. pisteytystä muutettu.)
Jenni Lautakatto kirjoitti:
Minulla on pari tuttavaa LT tuomareina, ja he ovat sanoneet sakemanneilla mielestään suurimmiksi ongelmiksi hermot, ylivilkkaus, liiallinen terävyys ja häiritsevän suuri saalisviettisyys/taistelutahto (koira keskittyy vain keppeihin, palloihin, patukoihin..jne.).
Mitä tähän sanoisitte?
Se mielikuva, mikä minulle on muodostunut luonnetestin näkövinkkelistä, on hyvin pitkälle nuo samat asiat. Omista sakemanneista ensimmäinen (näyttelylinjainen s. -93) oli häiritsevän vilkas ja sen toimintakyky oli pieni. Testitilanteessa se sulki pahat asiat pois kääntämällä niille selän, samalla yrittäen saada minua leikkimään maasta löytämällään kepillä. Kelkkaa ja pimeää huonetta se ei pystynyt ratkaisemaan itsenäisesti. Nykyinen koira tepasteli omilla tassuillaan vaivatta niin LT:n kun MH:n.

Yksi asia, jonka olen huomannut luonnetestejä seuratessa on se, että tulkitaanko koira kovuudeltaan (LT osasuoritus) pehmeäksi (-2) vai hermoiltaan (LT osasuoritus) vähän hermostuneeksi (-1) on aika lähellä toisiaan ja tulkitaan milloin mitenkin. Tästä johtuen tulkitsen itse omassa päässäni testituloksia lukiessa jokaisen pehmeäksi testatun koiran myös hermoiltaan hylätyn arvoiseksi.
Jenni Lautakatto kirjoitti:
Ja miten paljon mielestänne kasvu-/elinympäristö (esim. ainoa koira vs pienessä laumassa elävä koira vs isossa laumassa elävä koira, ja lauman muiden jäsenten käyttäytyminen ym) ja koiran kanssa harrastetut asiat (millaisia ominaisuuksia niissä painotetaan) joko sammuttavat tai vahvistavat esim. taistelutahtoa, terävyyttä, puolustushalua jne ..? Omien kokemusteni pohjalta olen sitä mieltä, että näillä on aivan merkittävä vaikutus, ja siten on vaikea pelkän yksilön perusteella (jalostusta ajatellen) aina kaikista asioista päätellä mikä sen luonteessa/käytöksessä on perinnöllisten, synnynnäisten ominaisuuksien tuomaa, ja mikä on ympäristön vaikutusta.

Jos ajatellaan, että kuinka paljon em. asiat vaikuttavat testitulokseen, niin omalta kohdalta on kokemusta kolmesta eri testatusta koirasta. Kaikkien kanssa olen elänyt samalla tavalla aktiivisesti harrastaen. Jokainen koira on silti käyttäytynyt erilailla niiden resurssien mukaan mitä ne on syntyessään saaneet. Kyllä eletyllä elämällä on joku vaikutus tietenkin, mutta minkälainen? Pystyykö elämänkokemukset muuttamaan perimältään heikon koiran hyväksi ja päinvastoin? Luonnetestitilanteet poikkeavat treenitilanteista ja normaalielämästä. Koira on koko ajan omillaan, ei käskynalla ja hermoja kuormitetaan nopeassa tahdissa koko ajan lisää testin aikana. Esim. joku puolustushalu on vain halun testaamista, ei puolustus kyvyn, joten mitä hyötyä harjoittelusta edes on?

Minä tykkään, että luonnetesti (ja MH) ovat oikein käyttökelpoisia seulomaan ääripää koiria. Arat ja aggressiiviset koirat erottuvat näissä hyvin. Laukausarkuus tulee myös testattua. Molemmat LT ja MH ovat helppoja porskuttaa läpi normaalille tasapainoiselle koiralle.
spn FCI IFH1 BH Oligotrofic´s Amaryllis
R.I.P. spn FI KVA FI TVA RM1-11 JK3 EK3 FH2 TK4 SchH1 HK1 Wolfrock´s Blitz
R.I.P. spu HK2 JK2 (TOKO VOI2) Anesin Babar
+ muutama muun rotuinen harrastuskaveri matkan varrella
Birgit Johansson

Re: Saksanpaimenkoirien luonnetestitulokset

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Pykäsin tilaston noista eri roduista suosituimpien PK-rotujen kesken. Minusta se on mielenkiintoista näissä, että miltä spk näyttää luonnetestin valossa vs muut. Spk oli 90-luvulla tilastojen mukaan kärkirotu ja kyllä se on sitä selkeästi vieläkin. Huolimatta linjoista :) . Sen verran laitan, et luonnetestihan mittailee koiran perusluonnetta suhteessa ympäristöärsykkeisiin. Ei siis käyttöominaisuuksia, ei viettikestävyyttä, ei sitä että kuinka pitkälle koiran kantti kestää eikä esim. ohjaajakovuutta tai -pehmeyttä tai yleensäkään koulutettavuutta.

Jotkut on huolissaan spk:n muuttumisesta malin kaltaiseksi. Jos nyt yhtään muistini toimii niistä 90-luvun tilastoista, ni näyttäis et olis niinpäin, et malikoiden perusluonne on petraantunut. :) Tai siis, makuasia se kait on, et onko petraantunut... mun mielestä on, yhtään en tiedä onko ja kuinka paljon maleissa käyttöpuolen koiria käynyt testissä, mut vois olettaa, et ne on tuoneet hyvää tullessaan.

http://kamuteams.fi/lt%20roduttain.htm
Vastaa Viestiin