SPL-jalostusuroslista

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Minusta kokeen tehnyt koira ei kuulu samaan katgoriaan vain lonkkakuvattujen koirien kanssa. Koetulos on aina palkittava meriitti koiralla.
SPL - kasvattaja vaade ei oikein istu tähän kohtaan.
Carmen Haavikko
Viestit: 18
Liittynyt: 31 Joulu 2007 11:10

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Carmen Haavikko »

Listalla 2 on myös jalostusindeksivaatimus yli 100.
Esim. LBZ tuontiuros (tarkastettu Suomessa), jolla ei ole jälkeläisiä eikä monta sukulaista Suomessa ja BLUP on 114, mutta-mutta... Suomessa SPL:n PEVISA:n mukaan on lonkkaindeksi 100 vain sen takia, että se on rekattu SKL rekisteriin. Onko tämä nyt sitten roskauros???
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Ei tuo puheenjohtajan uusi esitys muuttaisi juuri mitään. Sen ainoastaan, että ei spl-kasvattaja saa rahalla maksettua koiransa ykkös-listalle, mikäli täyttää muut vaatimukset, ja haluaa saada koiransa sinne?

Ennemmin niin, että laitetaan kriteerit kohdilleen, ja se on sitten siinä. Spl-kasvattajille vois sitten antaa alennusta esim. pentuemainoksista ym. kasvattamiseen liittyvästä toiminnasta. Silloin ne vaatimukset ja edut kuilkisivat ikäänkuin "käsi kädessä". Viittaus "kultapossukerhoon" oli tietty provosointi. Se on varmasti hyvä ja aiheellinen koulutuspaketti kasvattajalle, tai joskus kasvattamista aikovalle, ja miksei jopa ihan yleis-sivistyksenkin kannaltakin. Jalostusuros listaan sillä tuskin on muuta kuin keinotekoinen yhteys, ihan niinkuin
millä muulla koulutuksella tahansa. yhtä keinotekoinen kriteeri vois olla, että annetaan se alennus esim. saksan kielikurssin suorittamisesta. Onhan se rodun kotimaan kieli, ja harrastajan olisi sitä hyvä osata?

T:Salkkis
Viimeksi muokannut Kari Salkosalo, 18 Tammi 2013 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Itse olen SPL kavattaja ja olisin valmis maksamaan listasta jotakin. Esim. 100/vuosi/koira on mielestäni aivan kohtuullinen korvaus. Uroksen omistajallahan ei ole mitään juridista vastuuta jälkeläisistä, hän siis kerää koko "voiton".

Kyllä kasvattajat voivat itse päättää mitä käyttävät. Oli tuloksia tai ei. Mahdollisimman paljon erisukuisia koiria olisi hyvä saada listalle.

Minulla ei eilen näkynyt netissöä tuota kohtaa missä pääsi lisäämään koiran listalle.

Käyn tarklastelemassa listaa ja kertoilen sitten mitenkä näin ATK-toheklo sai homman pelaamaan.

Kaikissa uusissa asioissa on lapsenvikoja. Mikään ei estä niiden korjaamista jälkeenpäin.
Riitta Vainiontaus
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Ei onnistunut. Ei anna laittaa syntymäaikaa ja ilman sitä ei mene läpi.

Riitta Vainiontaus
Jonna Koponen

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Jonna Koponen »

Kiinnitin itse tuohon samaan lonkkaindeksiasiaan huomiota kuin Carmen. Nopea katsaus KoiraNettiin todentaa, että tuontiuros, jonka lonkkaindeksi perustuu suomalaiseen kuvaustulokseen jää reilusti alle sadan kun kuvaustulos on C tai vähintään toinen lonkka on C. Korjatkaa, jos olen väärässä. Miten tämä sitten sopii yhteen sen tavoitteen kanssa, että geenipoolia tulisi laajentaa? Toki niinhän se on, että kasvattajat saavat itse urosvalintansa tehdä listoista huolimatta, mutta perustelu tälle yksittäiselle kriteerille olisi mielenkiintoista kuulla, kun kyseessä on liiton ylläpitämä lista.
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Riitta:

100 euroa vuodessa olisikin kohtuullinen vaatimus, mutta Liittomme nykyinen taksa on 240 euroa/vuosi. Kun hintataso on tätä luokkaa, silloin ei enää mielestäni ole kysymyksessä laajan, hyvän koiramateriaalin saaminen listoille, vaan KYSEESSÄ ON RAHASTUS!

T:Salkkis
Vesa Hirvioja
Viestit: 276
Liittynyt: 03 Tammi 2008 19:23

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Vesa Hirvioja »

Asiallisista ehdotuksista.

- Tuontikoirien osalta hyvä kommentti ja perusteltukkin. Tuontikoirat joutuvat erilaiseen asemaan muutenkin indeksilaskennassa ja se asia on työn alla.
- Riitalta hyvät perustelut maksullisuuteen, juuri tämä oli myös päätöksemmekin takana. Hinnaksi tuli sama 20€/kk kuten pentulistallakkin, mutta ihan oikeutetusti sen hinta voisi erilainen jo senkin takia että uros on listalla pitempään (1-3v), kuin pentue jota yleensä pidetään siellä 3-6kk maksimissaan. Samalla huomasin että kasvattajat eivät ole poistaneet sieltä vanhoja pentueita, pitääpä muistutella.


Mälli
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Tekisin ehdotuksen:

Nyt tämä ensimmäinen vuosi olisi kaikille 100€/vuosi/koira

Jatkossa:

100€/koira /vuosi niille urosten omistajille, jotka käyvät joka toinen vuosi kasvattajapäivillä

200€/ koira/ vuosi niille urosten omistajille, jotka eivät kasvattajapäivillä käy

Perustelen tuota kasvattajapäivillä käymistä sillä, että uros vaikuttaa monesti huomattavasti enemmän jalostukseen monesti suuremmalla jälkeläismäärällään. Meillä on nyt toimiva kasvattajatoimikunta, jolla on suurityö tehdä vuosittain kasvattajapäivät, meidän jalostuksesta kiinnostuneiden hyväksi. Olisi hyvä saada uroksenomistajiakin, jotka eivät kasvata, kasvattajapäivien kuulijakuntaan.

Oltaisiin sitten tiukkoja SPL-kasvattajille ja urosten omistajille. Jos ei käy päivillä, niin sitä sitten menettää oikeutensa. Ja jos päivät ovat kaksipäiväiset ei riitä, että kirjoittaa nimensä paperiin ja lähtee sitten lätkimään.

Miltä tällainen tuntuisi porukasta

Riitta Vainiontaus
Jonna Koponen

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Jonna Koponen »

Kiitos Mälli vastauksesta. Jatkan asiasta vielä sen verran, että itse pidän todennäköisenä ettei tuolla hinnalla 20 e/kk listalle uroksia tarkoitusta vastaavaa määrää ilmesty. Vierastan sekä Mällin että Juha P:n tässä keskustelussa esittämää ajatusta siitä, että kyseinen raha on mainosrahaa, joka kuittantuu astustusmaksulla. Ensinnäkin, kaikki varmasti tietävät, että koiraan, joka omaa koetuloksen (jonka todellakin toivoisin olevan kaikkien SPL:n uroslistojen kriteerinä) on omistaja panostanut sen verran jo rahallisestikin että aika monta astustusmaksua pitää tilille kilahtaa että sillä varsinaisesti tienaamaan pääsisi. Pääpointtina kuitenkin: eikö jalostusuroslistan tarkoituksena olisi nimenomaan toimia apuna jalostukselle ts. palvella SPL-kasvattajia? Lienee sanomattakin selvää, että jos tämä on tavoite, eikä miettiä sitä kuka saa mitenkin paljon astutusmaksuja uroksellaan kerättyä, tulisi listalla olla mahdollisimman laaja valikoima rodun edustajia, jotka täyttävät asetetut listalle pääsyn kriteerit. Terveyskyselyvaatimus olisi myös hieno asia, jonka uskoisin palvelevan samaa tavoitetta. Kasvattajatoimikunta ottanee jalostusuroslistan kehitystyöhön kantaa, jos kasvattajat kokevat että voisivat listasta hyötyä. Uroksen omistajien hyödyksi ja mainostilana koko lista liiton ylläpitämänä ei liene tarkoituksenmukainen.
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Hyvä kirjoitus Jonna. Noin se asia pitäisi olla, kuten tuossa edellä kirjaoitat :) Toisaalta taas en usko nykyisen kasvattajatoimikunnan asettuvan vastahankaan hallituksen kanssa. Onhan se hallituksen "työrukkanen" joka tekee niitä päätöksiä/valmiseteluja joita hallitus haluaa.

T:Salkkis
Seija Kulmala

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Itse en edes halua laittaa jalostuskoiriani tai pentueitani tällä hetkellä SPL:n listoille. Vaikka jäisivät kaikki omaan tarhaan ja myymättä.

Rotujärjestö hakee jotakin kultaista keskitietä, sitä ei harrastajien ja rodun ominaisuuksista huolissaan olevien pidä hyväksyä.

Itselleni on täysin sama mikäli joku haluaa harrastaa/kasvattaa näyttelykoiria. Ne eivät kuitenkaan vastaa sitä ideologiaa tai edes rakennetta, ominaisuuksista puhumattakaan, mitä ymmärrän 50 vuoden ajalta rodusta Saksanpaimenkoira.

Allekirjoitan edellisen kirjoituksen täysin.

T: Seija
Seija Kulmala

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Ihmettelen Vainiontauksen listaa hinnoista, miten jalostukseen/ uroksiin vaikuttaa positiivisesti tai negatiivisesti, käykö kasvattaja SPL kasvattajapäivillä? Eiköhän valveutunut uroksen omistaja päätä mitä narttuja uros astuu tai on astumatta.
Vai annetaanko astua kaikki tarjolla olevat. Itse en anna.
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Tuossa muutama muukin uroksen omistaja soitti, ettei kaikkien pakollisten tietojen laittaminen onnistu uroslistalle. Itselläni siis tössäsi tuohon syntymäaikaan.

Sen kun korjaisi, niin voisi muutama koira ainakin ilmestyä listalle.

Itse en ymmärrä miksi ei rotujärjestö keräisi rahaa. Ensivuonna on MM-kisat taas ja jos niihin halutaan lähettää koirat kilpailemaan, pitää rahaa kerätä todellä rajusti. Jokainen voi itse katsoa talousarvioita ja budjetteja. Ei ole helppoa pienenevien mainostulojen kanssa minkään liiton tai yhdistyksen toimia varsinkaan näin lamaaikana. Mitähän täällä tuumattaisiin, jos rotujärjestö joutuisi rahapulassa sanomaan, että voitte edustaa MM-kisoissa, mutta maksakaa matka itse.
Terveiset vain sinne kasvattajatoimikuntaan. Meillä ainakin arvostetaan teidän työtänne kasvattajien eteen. Itse en päässyt viimeksi kasvattajapäiville koiran od. synnytyksen vuoksi, aiheet olivat kyllä mielenkiintoiset.

Riitta Vainiontaus
Avatar
Eija Käyhkö
Keskustelun ylläpito
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Elo 2003 08:16

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Eija Käyhkö »

Oma pohdintani on täysin hypoteettista, en kasvata tai omista jalostusurosta. Avasin tuon uroslistan pari viesti aiemmin annetun linkin ansiosta, ja listat herättivät mielessäni kummastusta. Olen samaa mieltä Jonna Koposen kirjoituksen kanssa, eikä mieleeni kyllä todellakaan tullut sellainen vaihtoehto, että uroslistan kuuluisi olla mainostuspaikka, vaan että se olisi vain yksi informaatiokanava kasvattajille. Yksi työkalu sille, ettei aina käytettäisi ”niitä samoja” uroksia, jotka ovat kaikkien rotua harrastavien tiedossa. Lista olisi apuväline niiden mahdollisesti piiloon jäävien urosten havaitsemiseen, joiden omistajat eivät itse kerro maailmalle koiriensa erinomaisuudesta, mitä nyt korkeintaan kaveriporukoissa ;) Kaikki potentiaaliset jalostusurokset eivät kilpaile mestaruuskokoissa, mikä tieto lienee uutisarvoltaan eilisen uutisia...

Suurimpaan varjoon jäävät virkakoirat, jotka jo työkäytöllään kertovat itsestään ainakin sen verran, etteivät ne nyt ihan surkeita rotunsa edustajia ole. Jalostusuroslistan pitäisi idealistisimmillaan olla sellainen, jonne ei pysty itse lisäämään koiraa, vaan joku toinen taho lisäisi kaikki Suomessa asuvat urokset, jotka ovat suorittaneet kokeita, testejä, taidontarkastuskokeita jne aina tuloksen synnyttyä. koirilla on konkreettinen todiste tekemisistään. Ehken kuitenkin mahdotonta toteuttaa. Rotuyhdistys ei jalostusta ohjaavana tahona voi tukeutua siihen oletukseen, että kyllä kaikilla on tarpeeksi tehokas kaveriverkko, jonka avulla saa tietoa rodun kannalta mielenkiintoisista valinnoista. Näkemykseni on vahvasti se, että rahaa kootaan jollakin muualla tavalla, kuin jalostuksen työkalujen tarjoamisella. Mutta kuten kirjoitin, en kasvata, olen vain täysin naiivi idealisti, ikuinen vaihtoehtonuori, kuten eräs kaverini tuossa totesi vähän aikaa sitten ;)
Vastaa Viestiin