Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Eero Lukkari

Re: Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Se on kyllä totta, että tuo kuva 1 koirien nimien kanssa olisi hyvin mielenkiintoinen. Olisiko sellaisen julkaisemiselle mitään teknistä tai juridista estettä?
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Eero Lukkari kirjoitti:Se on kyllä totta, että tuo kuva 1 koirien nimien kanssa olisi hyvin mielenkiintoinen. Olisiko sellaisen julkaisemiselle mitään teknistä tai juridista estettä?
Nimien julkaisusta on kysytty Katriina Tiiralta. Nimiä ei saa julkaista.

Juha Puurunen
vt jalostusvastaava
Sisko Luukkonen
Viestit: 32
Liittynyt: 28 Helmi 2008 20:43

Re: Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Viesti Kirjoittaja Sisko Luukkonen »

Geenit ne on sekarotuisellakin, mitä sitä pähkäilemään. Niin kauan kun sinä Riitta sotket koiriisi näyttistä sekaan ainakaan sinun osalta saada puhtaasti kahta eri linjaa. Tosin jokunen sun kasvatin omistaja on sanonut, vaikka niillä on käynyt hyvä tuuri kun on saanut sinulta hyvän koiran, niin ei enää ikinä ottaisi sinulta toista koiraa, on sinulla sen verran erikoiset yhdistelmät.
Rautiainen Sirpa
Viestit: 29
Liittynyt: 28 Joulu 2008 17:40

Re: Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Viesti Kirjoittaja Rautiainen Sirpa »

No johan meni taas asiallinen keskustelu henkilökohtaisuuksiin... tätä jatkuvaa ja täysin turhaa ihmisten mollaamista on todella ikävä lukea ja varsinkin kun tieto taas perustuu kuulopuheisiin : (

Pysytäänpä taas asialinjalla kiitos, koska aihe varmasti kiinnostaa todella paljon kaikkia : )
Esa Harjula

Re: Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Viesti Kirjoittaja Esa Harjula »

Olisiko yksinkertaisin peruste sille, että sekalinjaiset ovat lähempänä käyttölinjaa, se että jakautumisen lähtökohtana on ollut käyttökoirarotu?

Riitalle: Itse en ihmettele yhtään sitä, kuinka nopeasti koko näyttelylinjaisten ja käyttölinjaisten populaatio on eriytynyt geneettisesti toisistaan. Onhan teoreettisesti mahdollista, että pennussa ei ole geneettisesti mitään jäljellä yhdestä (isovanhempia 4 kpl) isovanhemmastaan.
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Siskon kommentti oli hieman kohtuuton, mutta purkaus johtuu, siitä, että hänellä on pahamieli siitä, että joutui luopumaan kasvatistani, jonka kanssa ei pärjännyt. Pannan tuo purkaus tämän pahanolon piikkiin tämän kerran.

Kun olen katsellut noita tehtyjä ydistelmiä, niin tuntuu kuitenkin sukutaulullisesti olevan faktaa, että näyttelylinjaisten omistajat hakevat käyttölinjaisilta sitä uuttaverta, eikä päinvastoin. Vain hyvin vähän on yhdiselmiä tehty toisinpäin. Nykyisin käyttiksillä hyväksytään pitkin hampain 4. tai 5. polveen joku näyttis.

Olisikin mielenkiintoista saada huomattavasti laajemmalla otannalla tehty vertailututkimus asiasta. En siis ole missään vaiheessa kyseenalaistanut tehtyä tutkimusta vaan halunnut kysenalaistaa sen onko vain 62 koiran otannalla saatu tulos kaikkinensa luotettava.

Olisiko järkevää tehtä laajempi tutkimus huomattavasti isommalla otannalla, esim kasvattajatoimikunnan tekemänä, niin, että kaikki sukutaulut olisivat halukkaiden pähkäiltävissä. En tiedä mitä tuollainen tutkimus maksaisi ja olisiko Hannes Lohen porukka halukas sellaista tekemään.
Siinä voisi mahdollisesti näkyä myös eriytymistä käyttölinjaisten kohdalla ja se varsinkin kiinnostaisi minua itseäni.

Pelkkä geenijalostus ei kuitenkaan heti ensi-iskemällä viehätä. Ei se lehmilläkään sitten aivan onni ja autuus ollutkaan, kun vuosikausia sitä on toteutettu. Soraääniä alkaa tulla jonkin verran jo entisten kannattajienkin puolelta

Itse tykkään pohtia ja mietiskellä asioita syvällisemmin mitenkä johonkin jotopäätökseen on tultu. Ei minulle mikään ihme ole, että eri roduissa ja populaatioissa on eriytymistä. Löytyyhän niitä ihmisissäkin aivan omia alueellisia geenimutaatioita. Mikäli emme olisi hävittäneet lähes tyystin meidän omia suomalaisia kantoja niin sekin varmasti olisi aivan omana ryhmänään geenikartalla.

Kevennykseksi:
Tässä muuten yksi yliopistotason tutkimust meistä sakemanninomistajista.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... 43719.html


Lieneekö pitää paikkansa, kun välillä tulee sotaisestikin kirjoitettua :oops:

Riitta Vainiontaus
Viimeksi muokannut Riitta Vainiontaus, 13 Elo 2012 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Birgit Johansson

Re: Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Ja 6 polvessa on jo vissiin 64 koiraa, en usko, et jos siellä onkin joku nlylinjainen, et sillä enää ois merkitystä. Tuo 5 polven "puhdaslinjaisuus" onkin varmaan ihan riittävä, kun ottaa huomioon vielä sen että SKL:lle riittää vähempikin todistamaan koiran puhdasrotuisuuden :D .
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Riitta Vainiontaus kirjoitti:Olisiko järkevää tehtä laajempi tutkimus huomattavasti isommalla otannalla, esim kasvattajatoimikunnan tekemänä, niin, että kaikki sukutaulut olisivat halukkaiden pähkäiltävissä. En tiedä mitä tuollainen tutkimus maksaisi ja olisiko Hannes Lohen porukka halukas sellaista tekemään.
Siinä voisi mahdollisesti näkyä myös eriytymistä käyttölinjaisten kohdalla ja se varsinkin kiinnostaisi minua itseäni. Riitta Vainiontaus
Tämä tutkimus on syntynyt muun tutkimuksen "sivutuotteena". Kustannus tuollaisesta "kartasta" per koira erikseen tehtynä on 200-400€. Yksinkertaisella matikalla laskettuna esimerkiksi 500 koiran määrittely maksaisi siis 100.000€

Juha Puurunen
vt jalostusvastaava
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Onko Juha sinulla tietoa onko liitto pyytänyt Lohea tekemään tuon testin vain näistä 62 koirasta vai oliko se tutkijan oma valinta käyttää vain näitä 62 kustannussyistä
Tietystihän se linjojen merkitseminen olisi aikas kova työ jollekkin 1000 koirasta.

Riitta
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Riitta, tutkimuksen taustoista minulla on vain tieto joka käy Ilmi Saarivuoren kirjoituksesta. Koirien valintaperusteista minulla ei ole tietoa.

Juha Puurunen
vt jalostusvastaava
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Mäkään en kauheasti näe merkitystä mitä koiria jossain 5-6 polvessa yksittäin löytyy. Omaltakin löytyy jostain kaukaa niin Arminius, kuin Wieneraukin, lähin kertaus 7-5 tsekkikoiraan, 7-6 muistaakseni myös Greif Lahntal.
Yksi merkittävä ero linjojen välillä on sukupolvien ikäerot, näyttelylinjaisilla sukupolvet vaihtuvat tiuhempaan. Palme oli syntynyt 1979, todennäköisemmin kuitenkin Palmen löytää sekalinjaisen sukutaulusta lähempää, mutta 100% varmasti näyttelylinjaisilla jopa kymmeniä kertoja siellä kaukana (mahtuuko enää edes 10 sukupolveen?) Koska näyttelylinjaiset jalostuvat "nopeammin" ja ovat jo menneet useammasta pullonkaulasta, on selvää että ne ovat myös geneettisesti yhtenäisempi ryhmä. Mielenkiintoista olisi tietää olisiko ominaisuuksiltaan voimakaampi ja ehkä hiukan niukemmin kulmautunut puhtaasti näyttelylinjainen koira lähempänä käyttölinjaisia, kuin se keskiverto näyttis.
Miksi sekalinjaiset lähempänä käyttölinjaa, uskoisin että tässäkin kyse valinnasta, eli jos meillä olisi 4pentuetta (=8 esi-isää) joista vaikka 3 kasvattajaa saisi valita joka pentueesta yhden uroksen ja yhden nartun jatkamaan, niin väittäisin että 5 sukupolvessa olisi tuloksena erilaiset koirat, jos joku jalostaisi lähinnä ulkonäköä, joku käyttöominaisuuksia ja kolmas yrittäisi molempia. Viimeisellä jalostuksellinen eteneminen tietysti hitainta koska enemmän kriteereitä.
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Minä, jos kuka tiedän tuon eriytymisen, koska olen ollut yksi niistä ensimmäisistä 80-luvulla jotka kiinnostuivat, että Saksasta löytyy muunkinlaisia koiria. Itselläni tuo kiinnostus lähti siitä, että halusin harmaita koiria, joita ei Suomessa juuri ollut, kun Eron jälkeläisiä. 80- ja 90-luvun alussa ei vielä tuo näyttelykoirien ja käyttökoirien ulkomuodollinen eikä luonteellinen ero ollut suuri. Mutta mitä enemmän näyttelinjaisiin koiriin alettiin hakemaan punaista väriä ja suurta massaa, sitä selvleemäksi alkoi koirien luonnerot muodostua. Itse en ollut valmis antamaan periksi koirien luonteesta, joten pikkuhiljaa näyttelyt jäivät vain siihen yhteen kertaan. Kyllähän se aikas tarpomista oli vielä monta vuotta, tutustua aivan erilaisiin koiriin, kuin mihinkä oli totuttu. Maalimiehet eivät ymmärtäneet vietikkäitä koiria ja sitä, että jos suojelussa sai mättää mielin määrin, niin se kyllä sitten tottiksissa näkyi. Nykyäänkin osalla maalimiehistä on vaikuksia ymmärtää, että koirat ovat yksilöitä, eivätkä kaikki toimi samalla lailla. Ei kaikki yhdistelmät ole olleet onni ja autuus, mutta myöntämälla ne virheet joita on kasvatuksessansa tehnyt voi päästä myös eteenpäin. Käyttölinjaisuuskaan ei ole onni ja autuus, ei terveyden eikä luonteenosalta.

Itse en ole geenitutkia, mutta olen geenien kanssa joutunut pähkäilemään. Pojallani on geeniperäinen vammaisuus, jotenka sitäkautta jonkinasteinen kiinnostus genetiikkaan löytyy.

Katsellessani tuota geenikarttaa kuvaa1 se yksinkertaisesti vain herättää minussa todella paljon lisäkysymyksiä, joihinka haluaisin vastauksia. Niin niitä halusin poikanikin tapauksessa ja 10 vuoden kuluttua selvisi uusien tutkimusten kautta, mistä tuo geeni todennäköisesti putkahti. Sisäsiittoista porukkaa kun ollaan.

Minulle kavattajana ihan ensimmäisenä tärkein olisi tuo tieto - Mitkä koirat ovat kokeessa olleet ja niiden 5. polven sukutaulu
Seuraavaksi kuvaa katsellessani ajattelin juuri tuota sekalinjaisten siirtymää käyttöpuolelle, ilman sukutauluja sen tulkinta on mahdotonta. Hälyytävää käyttökasvattajana minulle oli kutenkin se, että nuo käyttölinjaisetkin olivat hyvin sumpussa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Taas ilman koirien sukutauluja en voi kasvattajana analysoida miten tähän on päädytty. Onko muutama eriytyvä piste esim DDR- tai Tsekki-linjoista vai onko muut koirat olleet hyvinkin saman sukuisia koiria.

Asia mitä en ymmärrä kasvattajana on se, että jos haluaa lisätietoa heränneisiin kysymyksiin, niin teurastetaan kuin inkvisiittiossa kerettiläisiä.

Riitta Vainiontaus
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Niin siinä voi käydä Riitta hyvä. Aina välillä inkivisitiossa käyneenä tiedän sattumalta tunteen.Muista se kun joku seuraavan kerran kritisoi rakasta hallitusta ,että kaikilla on oikeus mielipiteeseensä.
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Kaikilla on oikeus mielipiteeseen niin puolesta ja vastaan. Mutta se, että menee täysin henkilökohtaisuuksiin, kun pitäsi puhua asioista, ei minusta kuulu minkään yhdistyksen keskustelupalstalle.
Niin sinä, minä, kuin esim. Karikin tunnemme niin pitkältä ajalta, että voimme välillä hieman heitelläkkin toisillemme, mutta silti tietty asiallisuus tulee säilyttää, sillä me kuitenkin annamme täällä kuvan siitä uusille harrawstajille kannattaako tätä rotua ottaa vai vaihtaa esim. siihen malikkaan. Kasvattaminen on vaikeaa tänäpäivänä, koska tietoa on vähän siellä sun täällä, mutta sen tiedon varmistaminen oikeaksi ei olekkaan kovinkaan helppoa. itse en ole koskaan koira-asioissa ollut mihinkään suuntaan fundamenttalisti, mutta tunnustan kyllä rodun ongelmat oli linja mikä tahansa.

Riitta
Eero Lukkari

Re: Erittäin mielenkiintoinen tutkimustulos

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Riitta Vainiontaus kirjoitti:Kasvattaminen on vaikeaa tänäpäivänä, koska tietoa on vähän siellä sun täällä, mutta sen tiedon varmistaminen oikeaksi ei olekkaan kovinkaan helppoa.
Tähän on helppo yhtyä. Mielestäni yksi rotujärjestön tärkeimpiä tehtäviä tulisi olla tarjota työkaluja kasvattamisen avuksi. Tässä asiassa ainakaan sinä aikana kun minä olen koiria harrastanut ei ole SPL mitään uutta esittänyt (paitsi ominaisuusarvoinnit, jotka kuitenkin lopetettiin). Nykyinen hallituskin on aivan pihalla, yrittävät nostaa SV-jalostustarkastuksen arvoa ja suunnittelevat tulospakkoja, vaikka niillä ei ole mitään annettavaa käyttökoirajalostukselle.
Vastaa Viestiin