Jalostustarkastukset lehdessä

Jalostukseen liittyvät aiheet
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: Jalostustarkastukset lehdessä

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Kaisu, niinhän sitä sanotaan, että "poikkeus vahvistaa säännön"
Mikäänhän arvostelu asia ei ole täysin yksiselitteinen/aukoton. Asiaan vaikuttaa aina se ns. oma mielipide (siis tuomarilla)
Ja hyvä näin. Varmasti siksikin Keksi on köörattu ykköseen, ja aivan oikeutetuksi. Minä olen suuresti ns. yleistänyt asioita tässä ketjussa, puhuessani näistä esim. "Punaisista ja kauniista koirista" ja "harmaista ja rumista koirista". Tiedän että punaisissa koirissa on toimiviakin pelejä ominaisuuksiltaan, samoin kuin harmaissa on toimimattomiakin yksilöitä.
:)
T.salkkis
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: Jalostustarkastukset lehdessä

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Joo ja mulla on pihalla kolmessa polvessa(samassa isälinjassa) uroksia just riehumassa keskenään.Isoisä (n. 10 pentuetta)-isä (2 pentuetta)-nuorin poika 15 (kk) ei pentueita. Yhteinen tekijä koirien ominaisuuksien ja sukulaisuuden lisäks on, että ketään ei ole jalostustarkastettu.Eikä nykypäivän jalostustarkastukseen viedäkkään.En osaa arvostaa moista pelleilyä tarpeeksi viedäkseni koiriani sellaiseen.
Jalostustarkastus on jo sanana niin arvokas, et on suuri häpeä ,että se tällaisen käyttökoirarodun osalta on täysin metsässä!

Olen ehdottomasti Ekun esittämien ajatusten kannalla.Jos ja kun, siitä tulee rehellinen, informatiivinen, riittävän vaativa ja koiria oikeasti arvioiva,niin osallistun koirani kanssa.Ennen sitä pidän suurella työllä kouluttamani koirat poissa moisesta leikkikoiratouhusta.

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille.

Ville Salmia
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: Jalostustarkastukset lehdessä

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

No, ystäväni Ville kiteytti lyhyesti ja ytimekkäästi nykyisen tarkastuksen, ja asioiden "tolan".

Eipä tuohon ole mitään lisättävää. Juuri tämän nykyisen pelleilyn takia käyttöihmiset eivät koiriaan tarkasta. Sen kun ottaa
päättäjätkin ohjenuorakseen, ja tekee tarkastuksesta riittävän vaativan ja arvostetun, alkaa koiriakin sinne taas tulemaan.

Keep it simply :D ja hyvää itsenäisyyspäivää arvoisa käyttökoiraväki!

T.salkkis
Mari Koskinen

Re: Jalostustarkastukset lehdessä

Viesti Kirjoittaja Mari Koskinen »

Ehkä Anu kannattaa kommentoida jutun kirjoittaneelle henkilölle tuosta, että jalostustarkastuksesta ei ollut tarpeeksi juttua lehdessä. Jokainen alaosasto varmasti kirjoittaa oman näköisensä kertomuksen tapahtumista ja valitsee siihen sopivat kuvat. Nollakoira oli minun ja iso yllätys oli minullekkin, että kuva oli päässyt lehteen. Harmi nyt sitten jos joku kuva voi pilata jonkun päivän.
Anu Manninen
Viestit: 298
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:24
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Re: Jalostustarkastukset lehdessä

Viesti Kirjoittaja Anu Manninen »

Heli...en vissiin kunnolla

Mari.... ei sun koiran kuva pilannut ainakaan minun päivää.
Tuula Siimes

Re: Jalostustarkastukset lehdessä

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Käyttökoiraharrastajan rukous: Varjele meitä tältä idealta!
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: Jalostustarkastukset lehdessä

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Voi hyvänen aika....... Anna mun kaikki kestää, että piti tämäkin päivä vielä nähdä. :oops:
Kennelliitto arvioi kaikki koirat samalla mittarilla. Samaan nippuun käyttökoirat ja seurakoirat.. :) :)

Ei voi muuta ku yhtyä tuohon Tuulan toiveeseen

T.salkkis
Carmen Haavikko
Viestit: 18
Liittynyt: 31 Joulu 2007 11:10

Re: Jalostustarkastukset lehdessä

Viesti Kirjoittaja Carmen Haavikko »

Tavoitteena on päivittää voimassa oleva sääntö, aloittaa tarkastajien koulutus ja huolehtia tarkastusten näkyvyydestä ja tarkastustulosten julkaisusta niiden tärkeydelle kuuluvalla tavalla. Kaiken toiminnan tarkoituksena on nostaa jalostustarkastusten merkityksellisyyttä siten, että siitä oikeasti tulee jalostukseen käytettävän koiran elämän tärkein päivä
Toivottavasti tavoite toteutuu, koska jo elokuussa esitetylle kysymykselle "jalostusfoorumissa" on 0 vastausta. Meidän tärkeällä päivällä suorastaan tyrkytin itse valokuvausta koirasta ja ei kuvaajalla ollut aikaa koska oli kiire palkintojen jakoa kuvamaan...
Joo, olin aika pettynyt, kun se oli minulle huipputärkeä päivä.


-Carmen
Oili Helenius

Re: Jalostustarkastukset lehdessä

Viesti Kirjoittaja Oili Helenius »

Alkuperäiseen kysymykseen liittyen. Lehteen laitettaisiin erittäin mielellään jalostustarkastustiedot ja olen pyytänyt mm näyttelytoimikunnan järjestämissä koulutuksissa painottamaan sitä, että jalostustarkastetuista koirista pitäisi ottaa jokaisesta seisontakuva sivulta ja että tulokset tulisi toimittaa lehdelle. Valitettavasti tuloksia eikä kuvia ei ole tullut.
Vastaa Viestiin