Pevisa remonttiin?

Jalostukseen liittyvät aiheet
Jaana Paavola

Re: Pevisa remonttiin?

Viesti Kirjoittaja Jaana Paavola »

Samaa mieltä Mirja Pekkosen kanssa, että kiireen vilkkaa ainakin vanhemmat jalostusurokset selkäkuviin! Ja tärkeää olisi saada työkoiratkin kuviin. Vanhoja kuvia ei voi hyödyntää, vaikka ne monella kotona olisikin. Myös virallisiin lonkka- ja kyynärkuviin menevät alle 2-vuotiaat koirat saavat LTV-lausunnon ja se kannattaa ehdottomasti ottaa samalla kertaa, koska siinä hyödynnetään samaa lonkkakuvaa, joten kuvien määrä ei ole kovinkaan suuri.
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Pevisa remonttiin?

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Indeksistä, samoin kuin ltv:stä käydään paneelikeskustelu kasvattaja päivillä. Toivottavasti mahdollisimman moni kasvattaja osallistuu kasvattajan kannalta vuoden ykköstapahtumaan.
Jaana Paavola

Re: Pevisa remonttiin?

Viesti Kirjoittaja Jaana Paavola »

Mistä löytää kasvattajapäivien ohjelman?
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Pevisa remonttiin?

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Aion ottaa puheeksi kasvattajapäivillä asian, joka minua häiritsee kasvattajana näissä luustoasioissa. Koska itse olen vammautunut ja sitä kautta joutunut paljon tutkimaan luuston kehitystä, vammautumista, perinnöllistä alttiutta eri vammojen synnylle, uskon ymmärtäväni entistä paremmin myös koirien ongelmia.

Me tarvitsemme luokiteltujen numeroiden ja kirjaimien lisäksi tiedon miksi, jokin koira saa juuri sen tietyn arvosanan. B tai C ei todellisuudessa kerro mitään muuta, kuin jotain on. Mutta mitä? Sen tiedon minä tarvitsen jalostustyötä varten.Onko löysyyttä, matala malja, reagointia jossakin, lyhyt reisiluun kaula ym ym. Noilla asioilla on paljon merkitystä kun jalostetaan. Minkä muun vuoksi edes tarvitsee kuvata

Riitta Vainiontaus

Ps olen surukseni huomannut, että vain minulla tuntuu olevan LTV koiria 2-4. Miksihän lääkärit kuitenkin jatkuvasti puhuvat, että viikottain tulee kuvattua ja montutettua LTV sairaita koiria. Ei rotu siitä parane, jos asiat salataan. Kaikkia sairaita ei tule kitkeä jalostuksesta ainakaan 10 vuoteen, mutta on tärkeää, että niihin yhdistetään mahdollisimman terveestä suvusta olevia koiria.
Eero Lukkari

Re: Pevisa remonttiin?

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Riitta Vainiontaus kirjoitti:Me tarvitsemme luokiteltujen numeroiden ja kirjaimien lisäksi tiedon miksi, jokin koira saa juuri sen tietyn arvosanan. B tai C ei todellisuudessa kerro mitään muuta, kuin jotain on. Mutta mitä? Sen tiedon minä tarvitsen jalostustyötä varten.Onko löysyyttä, matala malja, reagointia jossakin, lyhyt reisiluun kaula ym ym. Noilla asioilla on paljon merkitystä kun jalostetaan. Minkä muun vuoksi edes tarvitsee kuvata
Tätä kysyttiin eräässä Kennelliiton koulutustapahtumassa, jossa olin paikan päällä. Vastaus oli muistaakseni suurin piirtein, että jos lonkkia alettaisiin arvostelemaan tarkemmin, niin yhden koiran arvosteluun kuluva aika kasvaisi huomattavasti, joten silloin arvostelun hintaakin pitäisi kasvattaa huomattavasti. Jälkimmäinen tuskin on toivomuslistalla?
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Pevisa remonttiin?

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Kiitos Eero. Eikö me kuitenkin juuri jalostusta varten kuvata näitä koiria.Maksamme satoja euroja kuvauksista ja lausunnoista. Mistä me siis todellisuudessa maksamme ja miksi? Lonkkia on kuvattu jo kymmeniä vuosia samoin
kyynäriä. Mitään ei ole tapahtunut juurikaan 30 vuoden aikana. Sairaita on edelleen suurin piirtein saman verran. Kennelliitto on voittoatavoittelematon järjestö, joka on yhtiöittänyt tuottavat osat ja miljoonia lojuu pitkäaikaisilla tileillä. Näin olen antanut itseni ymmärtää. Palkatkoon niillä meidän koiraharrastajien maksamilla rahoilla muutama ihminen lisää tallentamaan asiat. Sanoi nykyaika on nykyaikaa. Ko puljussa on monta atk asiantuntijaa. Luulisi heidän osaavan tehdä ohjelma, johonka rastitetaan mikä vika lonkissa on ja kone siirtää sen automaattisesti tietokantaan.

Riitta Vainiontaus
Anu Manninen
Viestit: 298
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:24
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Re: Pevisa remonttiin?

Viesti Kirjoittaja Anu Manninen »

No eihän ne indexit ole varmastikaan parantaneet koirien lonkkatilastoja tms, koska siellä edelleen on paljon niitä kuvaamattomia koiria ja itsellä kyllä aina herää kellot soimaan, että mikse niitä kuvaustuloksia ei ole....Onko koira esim. jouduttu välikuvista pistämään pois vai eikö niitä kuvia ole lähetetty.
Saisimmeko enemmän rehellisiä kuvaustuloksia, jos aina kuvaamaton koira laskisi vanhempien indeksejä?

Ja vielä noista selkälausunnoista.....todella vähän niitä edelleen kuvataan tai siis lähetetään kennelliittoon.... Miksi??
Anu Manninen
Viestit: 298
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:24
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Re: Pevisa remonttiin?

Viesti Kirjoittaja Anu Manninen »

Riitta Vainiontaus kirjoitti:
Me tarvitsemme luokiteltujen numeroiden ja kirjaimien lisäksi tiedon miksi, jokin koira saa juuri sen tietyn arvosanan. B tai C ei todellisuudessa kerro mitään muuta, kuin jotain on. Mutta mitä? Sen tiedon minä tarvitsen jalostustyötä varten.Onko löysyyttä, matala malja, reagointia jossakin, lyhyt reisiluun kaula ym ym. Noilla asioilla on paljon merkitystä kun jalostetaan. Minkä muun vuoksi edes tarvitsee kuvata
Tästä aiheesta kirjoitimme eräiden harrastajien ja kasvattajien kanssa naamakirjassa....olisi hienoa, jos tähän samaan rahaan mitä kuvien lausunnot maksaa, niin ne kuvat saataisiin jalostustietokantaan näkyviin. Ei olisi hirveän suuri homma ne digitaalisenkuvat sinne lähettää.... mutta toki miten saisimme ne paperiversiot helposti ja halvasti sinen?? Sitä ei vielä sen enempää mietitty
Vastaa Viestiin