Pitkäkarvaiset jättiläiset

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Pitkäkarvaiset jättiläiset

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Onko rotumääritelmällä koon suhteen mitään merkitystä pitkäkarvaisia arvosteltaessa? Päänäyttelyn tuloksista käy ilmi, että 3-3,5 cm yli maksimikorkeuden olevat koirat palkitaan korkeimmalla arvosanalla! Osallistuneista koirista alle puolet oli koon suhteen rotumääritelmän mukaisia, näistäkin suurin osa ylärajalla.
-------------
Juha Puurunen
Koetuomari, maalimies, kennelpoika ja rivijäsen :)
Annika Linden

Re: Pitkäkarvaiset jättiläiset

Viesti Kirjoittaja Annika Linden »

Kyllähän siellä isoja koiria oli, mutta oli myös niitä joiden kohdalla mittaustulos ei pitänyt paikkaansa. Esim. oma narttun, joka oli 18-24kk luokassa, on mitattu monen tuomarin toimesta 57cm korkeaksi, ja nyt oli arvostelussa 60cm. Koirani on aina luokassaan sieltä pienimmästä päästä, joten en todellakaan allekirjoita tuota 60cm korkeutta.
Ja mun koira ei ollut ainoa, jonka kohdalla mittaustulos oli paljon enemmän, kuin aikaisemmin on ollut.
Sirpa Roine
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Helmi 2008 15:34

Re: Pitkäkarvaiset jättiläiset

Viesti Kirjoittaja Sirpa Roine »

Olin itse pitkäkarvaisten 18-24kk luokassa esittämässä ja en voi sanoa oliko kaikki suuria, koska tuomari mittasi koirat väärästä kohtaa! sään edestä lähes kaulalta, ihmettelin kun siirsi kättäni pois edestä ja mittakeppiä lähemmäs kaulaa, eli kyllä niitä senttejä tulee, sg5 oli mitattu yli 61 tämä koira on mitattu levyn päällä 59,5. Urosten tuomari mittasi oikiasta kohti olin myös tällä tuomarilla esittämässä ....mutta ihan sama minkä kokoisia koiria kun jos rokotetaan koosta ni se koskis myöskin kaikkia!! pitkäkarvaiset 12-18kk urosten luokka sg3 67,5!! ja muut oikean kokoisia ei mee ihan tasan onnenlahjat.... :roll:
Hanne Poikonen

Re: Pitkäkarvaiset jättiläiset

Viesti Kirjoittaja Hanne Poikonen »

Mulla oli uros luokassa 9-12kk, joka mitattiin 67.5. Tuomari sanallisessa arvostelussa sanoi, että koon takia jää lupaava arvosana saamatta. Noh, tosin ehkä esiintyminenkään ei todellakaan kehuttavaa ollut (eikä koiran kuntokaan), mutta koon sanoi syyksi. Joten, kyllä minunkin mielestä (yhtään kokoa puolustelematta) toivoisi, että kriteerit koon suhteen olisi samat jokaisella erikoistuomarilla, olipa luokka mikä tahansa.
Sami Baggström
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Joulu 2007 19:04

Re: Pitkäkarvaiset jättiläiset

Viesti Kirjoittaja Sami Baggström »

Hei kaikille,

Tässä SV:ltä tullut ohjeistus koirien mittauksesta ja arvostelusta:

SV tekemän päätöksen (voimassa 31.12.2020) asti tuomarit on ohjeistettu huomioimaan koiran koko näyttelyissä seuraavasti. (SV-lehti lokakuu 2014 on tarkempi artikkeli aiheesta) Koirat tulee mitata. Rotumääritelmästä poikkeava koko on selkeä virhe ja se tulee huomioida kuten muutkin virheet. SV:n päätöksen mukaisesti tällä hetkellä kuitenkin myös yli- ja alisuuret yksilöt voivat saada luokassaan korkeimman arvosanan, edellyttäen että niiden muut edellytykset arvosanaan täyttyvät. Arvostelukäytännön mukaisesti saman arvosanan saaneet koirat saattavat jakaantua tasoltaan esim. V++, V+, V, V- eli ko ryhmässä voi olla neljän tasoisia koiria, jotka kokonaisarvosanaltaan ovat V, mutta niiden sijoituksen määrittävät yksityiskohdat.

Tuomarin tulee kuitenkin pyrkiä sijoittamaan yli- tai alisuuret koirat ko arvosanan saaneen ryhmän loppupäähän. Koiran sijoitus voi kuitenkin olla korkeampi, jos se on selkeästi anatomialtaan muita parempi.

Tuomarin mielipide ei aina ole sama kuin omistajan tai katsojan mielipide...

Rotumääritelmän kokorajoista suuremmat poikkeukset ovat siis tällä hetkellä sallittuja. Tällä tavoin toimien yli- tai alisuuria koiria ei yhtäkkiä suljeta pois jalostuksesta. Saksassa tämä merkitsisi sitä, että sulkemalla jalostuksesta 1 cm:n poikkeamat suljettaisiin samalla kolmannes jalostusmateriaalista pois.

Koirien mittaustulos näyttelyssä merkitään arvosteluun. Saksassa mittaustulokset toimitetaan SV:lle ja riittävän tiedon saannin jälkeen aloitetaan indeksilaskenta koolle.

Sitten koirien mittaamiseen. Itse tuomarina olet törmännyt monenlaisiin tuloksiin koiran mittaamisessa, viimeksi eilen SPL Jalostustarkastuksessa, koirista saa hyvin erilaisia mittaustuloksia riippuen siitä miten koiran esittäjä sen tuomarille esittää. 1-2 cm marginaalit eivät ole harvinaisia kun tähän liittää koiran avustajan vielä kutsumaan koiraansa mittaushetkellä niin ei ole mitenkään tavatonta, että 65 cm uros on 66+.

Toivottavasti asia jotenkin tuli ymmärretyllä tavalla esille......

Hyvää kesää kaikille,


Sami
Sami Baggström
- Ihmisen mieli on kuin laskuvarjo, se toimii ainoastaan avonaisena -
Vastaa Viestiin