Raapii edelleen

Terveyteen liittyvät aiheet
sirpa sulonen

Viesti Kirjoittaja sirpa sulonen »

Jep, Satu, sinun koiraa tarkoitin. Meillä ell ei edes määrännyt mitään sieni/hiivalääkettä ennenkuin testin tulos oli tiedossa. Antibiootin sai ensin, koska iho oli rikki ja tulehtunut ja kun näytteessä hiivan lisäksi oli myös bakteereja, niin antibioottikuuri jatkuu siinä rinnalla.

Pesusta en osaa sanoa miten vaikuttaa, koska en ole vielä koiraa pessyt. Varsinaisesti toi shampoo on bakteereja nujertava, mutta auttaa jossain määrin myös hiivaan. Meillähän on siis se tilanne, että niitä bakteerejakin löytyi hiivan lisäksi kiitettävä määrä.

Ell suositteli rasvahappovalmisteeksi Viacutan -valmistetta (välttämättömiä rasvahappoja ja luonnollisia antioksidantteja). Sisältö näyttäisi olevan: GLA, LA, EPA, DHA, E-vitamiinia, kurkumauutetta ja vihreä teeuutetta. Mitä lie sitten noi lyhenteet tarkoittaa? Ja lisäksi ruoan sekaan ruokaöljyä.

Evalle: Kuuri on Nizoral 200 mg ja annostus: 1 tabl 2 kertaa vuorokaudessa 7 päivän ajan, sitten 1 tabl kerran vuorokaudessa kuuri loppuun (pakkauksessa 30 tabua). Kolmen viikon päästä kontrollikäynti.

Onko Rommi saanut antibioottikuureja vai hiiva/sienilääkekuureja?
Ajattelin vain, että jos vaivana olisi hiiva, niin pelkkä antibiootti käsittääkseni vain pahentaa tilannetta "tappamalla" hyvätkin bakteerit ihon pinnalta. Näinhän hiiva saisi vain enemmän tilaa kasvaakseen.

Toivottavasti saatte kutinat loppumaan. Se on surkeaa katsoa vierestä kun kaveri raapii tai kirputtaa koko ajan.
Lea Ojala

Viesti Kirjoittaja Lea Ojala »

Satu Immonen kirjoitti:Mun siskoni koira sai voimakkaan allergisen reaktion helokista.
Voisiko olla tosiaan mahdollista. Meidän vanha ukko on jo jonkun aikaa raapinut itseään tosi paljon. Syötin oikeen kunnon kuurin helokkiöljykapseleita. Nyt lähtee pohjavilla ihan tuppoina. Pepun, selän ja hännän päällä on tosi paljon klimppihilsettä. Kävimme tänään lääkärissä. Raapenäytteessäkään ei löytyny mitään punkkia tai vastaavaa. Päädyimme kumminkin antamaan molemmille strongholdit ja katsotaan viikko helpottaako. Onhan meillä tosin kuiva sisäilma 30%. Pikku-ukkokin skrapaa, mut ei niin paljon ja se vaihtaa karvaa juuri.
Kuulin kyllä tänään, että se voimakas hilseily voisi olla vanhalla jotenkin hormonaalista. Onko kellään kokemuksia
sanna attola

allergia

Viesti Kirjoittaja sanna attola »

Hei Satu
paljon hyviä neuvoja oletkin jo saanut ja edellisten kannalla olen tuosta riisin pois jättämisestä. Vaihtoehtoina kannattaa kokeilla tuota perunaa mutta myös tattari pohjaista ruokaa sekä mahdollisesti ohra voi sopia.Itse taistelin ruoka-aine allergian kanssa noin 3vuotta ja kortisoniakin kokeiltiin,meillä se ei toiminut kun iho oli kunnossa koira oli valmis zombie leffoihin.Tsemppiä ja onnea tuon ruokinnan kanssa.
Seija Kulmala

Muita syitä kutinaan

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Kokemuksesta; kondroitiinisulfaatti- ja glukosamiinituotteet eli nämä nivelvoitelutuotteet voivat aiheuttaa kutinaa myös mutta vasta pitkä-aikaisessa käytössä.

Tiedän nyt kaksi tapausta. Ensimmäinen oli omalla koirallani ja se sai aluksi kaksi kolikonmuotoista karvatonta rinkulaa olkanivelen päälle. Kun aineen antaminen lopetettiin, karva kasvoi takaisin.

Nyt oman kasvattini kutina keskittyi niskaan ja kaulaan. Ja parani kahdessa päivässä kun tuotteen antaminen lopetettiin (muutenkin turhana). Tällä kertaa syy löytyi jo ensimmäisen kokemuksen perusteella hyvinkin nopeasti.

Sitten kommentoin yleiseen käsitykseen että raapiminen on normaalia esim. karvanvaihdon yhteydessä, sitähän se ei ole. Eli karva vaihtuu ja tippuu mutta koiran ei kuulu raapia.
Heli Salonen

Viesti Kirjoittaja Heli Salonen »

Seija, tuo oli hyvä tietää! Meidän vanhempi koira on jonkin aikaa nyt syönyt ko. tuotetta ja raapii ihan hirveästi tuosta olkanivelien päältä...Siinä se syy sitten taitaa olla, ei ole ennen moista tehnyt, mulla vaan ei käynyt edes mielessä et se siitä voisi johtua! t
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Riisi jätetty pois..

Koira on syönyt nyt vain kanaa ja kalkkunaa, koska muuta ei kennelrehun autosta koira voi syödä. Lammasta ja hevosta kun eivät tilauksesta huolimatta saaneet.

Kasviksina ollut puolukka, mustaherukka, porkkana.


Koira raapii edelleen. Kyljessä vain harmaa katkeillut pohjavilla.

Minä tulen hulluksi.
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Olemme löytäneen koiran nahasta kummallisia pahkuroita, jotka eivät ole kipeitä, mutta kutiaa. Aivan, kuin elukka olisi joutunut hyttysten ja ampiaisten yhteishyökkäyksen kohteeksi. Näihin kuiviin muhkuroihin joita lähes poikkeuksetta peittää rupi olemme antaneet myydä itsellemme Etiderm-shampoota.

Kutinakohdissa kirvelevän ilmiön takia pesuvaihe muistutti välillä ikävästi nylkemisvideota. Mutta tulokseen on toistaiseksi tyytyväisiä sekä minä, että koira, sillä raapimista ei ole tapahtunut vuorkauteen ollenkaan! Koirakin on edelleen tulossa suihkuun mukaan, joten traumoja ei jäänyt. Katsotaan nyt sitten, kun pesu toisteaan huomenna ohjeiden mukaisesti.

En tiedä kiinnostaako ketään tämä koirani kanssa käymä kamppailu kutinaa vastaan, joten jollette toisin pyydä kirjoittelen tänne miten sota etenee.
Jaana Laaksonen

Viesti Kirjoittaja Jaana Laaksonen »

TOTTAKAI kiinnostaa ! mieluusti lueskelen juttujasi, ja toivotaan pikaista kotivoittoa sodassanne!
Anne Ahokas

Viesti Kirjoittaja Anne Ahokas »

Upeeta että apua löytyy.Helsingin vanhoissa taloissa on joskus viemärihyttysiä, pieniä mutta ilkeitä, silloin äiti kaatoi kloritea kraanaan yön ajaksi tappamaan ötököitä. Pahkurat oli silloin lasten käsissä. Luemme kaiken mitä kirjoitat.
Eva Forsman

Viesti Kirjoittaja Eva Forsman »

väliaikatietoja jos kiinnostaa....

Äksy söi kuukauden Kefexin kuurin... lisäsin itse :twisted: kolmen viikon Nizoral kuurin... Sai Ivomec x 3, 10 pvän välein.... käytiin tohtorilla arvioimas tilanne (hyväksyi mun hoidot)

nyt syödään edelleen sitä ankka perunaa.... kaikki kumi ja muovilelut pois. Hometta kämpäs ilmeisesti ei ole

Tällä hetkellä tilanne on ok. Tavoite on 2 kk oireetta ilman lääkkeitä... vasta viikko mennyt....... Pitäkää peukkuja !!
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

:tsemp:
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

:tsemp:
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Rommin kupsutus on hieman tasoittunut pesujen jälkeen, ja mun hermot alkavat palautua ennalleen. Vaikka välillä tuntuu, ettei tästä vieläkään mitään tule. Raapiminen on keskittynyt päälaelle, ja ne paukamat ovat hieman rauhoittuneet, eivät ilmeisestikään kutia niin paljon enää kun ennen pesua.

Avokin isä on sitä mieltä, että syötän koirani päin sitä ja olen itse syypää koiran raapimiseen. Jollen syöttäisi koiralleni mitään muuta, kuin lihaa niin johan olisi otus kuulema kunnossa. Minä vain teen tästä liian vaikeaa touhottamalla, eihän koira millekään allerginen olisi jos vain saisi kunnon ruokaa, eikä mitään sörsselöitä. Koiran ruoka pitää olla mahdollisimman yksipuolista yms, jottei juuri tälläisiä oireita ilmene, kun Rommilla nyt....

Onneksi mulla ei ole vielä lapsia. Herttinen mä en varmasti osaa kasvattaa niitä oikein, kun kerran koiranikin olen pilannut liialla hössötykselle tuore ruoista! :mad: [/i]
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Laitan tänne nyt sitten niitä väliaika tietoja...
Koira syö edelleen sitä kanaa ja kalkkunaa, parina päivänä saanut nyt sitten katiskasta hauen rippeitä.

Koira ei raavi itseään enää niin tolkuttomasti (raapii kuitenkin aika paljon), nyt viimeisten viikkojen aikana olen huomannut, että juominen on vähentynyt entisestä lotraamisesta reilusti (ennen koira tankkasi kokoajan), mutta kehiin on nyt tullut jumalaton haiseminen. Ei kuitenkaan joka päivä, eikä taukoamatta, mutta välillä koko asunto haisee ihan kuoleelle koiralle. Monta vuotta omistin fretin, joten en pienistä hajuista hetkahda...
Pesuhan tuohon tietysti auttaa väliaikaisesti, mutta kun ei viitsisi kokoaikaa koiraa pestä. Siitä lienee jotakin haittaakin? Onko kenelläkään neuvoja tähän asiaan?

Märkivivät ruvet ovat kuivahtaneet, silti yhä selvästi näkyvissä kun tutkii nahkaa katvojen välistä, iho hilseilee joskus näiltä kohin. Nämä läntit ovat keskittyneet ala selkään alkaen hännän tyvestä.
Paukamat eivät näy, vaan tuntuvat koiraa silitellessä, mutta kun karvoja siirtaa sivuun on iho kunnossa.

Todellakin turkki on aivan loistavan näköinen, päälle päin ei mitenkään voi sanoa, että koiran ihossa olisi jotain vikaa.

Onko kyse sittenkään ruoka-allergiasta? Osaako kukaan neuvoa hyvää eläinlääkäriä keskisuomen alueella, jos nyt pitää vaikka noita sisuksia lähteä tutkimaan...
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Tämä menee tälläiseksi yksinään keskusteluksi, mutta kerronpa taas uusimmat kuulumiset :P

Koiramme näyttää kulkukoiralta, joka on tapellut ja sairastaa kapia. Kaikki tuo vain raapimisen takia. Korvat ovat hapsoiset, kun karvat on klimppeinä ja koko koiran matkalla on patteja jotka on revitty auki ja tulehtunut.
Tänä aamuna koiralla oli kauhea hätä ja pyysi ulos, mutta ei saanut mitään tehtyä sen kuin pyöri vain ja ähelsi.
Sisään sitten teki oikein kunnon lammikon ja kun nukahti vuoti matolle.

Onneksi eilen olin jo varannut eläinlääkärin tampereelle, joten luututessa lattioita sain lohtua siitä, että kohta saan edes jotain tietoja koiran terveydestä.
Pysähdyimme matkalla pissalle ja koira teki kauhealla kiireellä sellaisen vihreän lehmänläjän. :oops:

Eläinlääkärissä otettiin ihonäytteet, jossa koiralla todettiin hiivaa, lääkkeeksi shampoo, virtsanäyteessä ei tulehdusta ollut, sakka tulos saadaan huomenna.
Alustavat allergiatestit ja haima tulos saadaan 17pv.

Koiralla jälleen antibiootti kuuri ja sitten se hiivapesu 2ketaa viikossa. Tabletteja ei uskaltanut hiivaan antaa ennen, kuin tiedetään, ettei sisuksiassa ole jotain vikaa. :|

Hintaa tälle käynnille tuli 193€ mutta onneksi on vakuutukset.

Elämäni toistaiseksi pisimmät kaksi viikkoa alkaa tänään... Tulokset taitaa olla koiran elämälle ratkaisevat. :cry:
Vastaa Viestiin