kehityksestä..

Terveyteen liittyvät aiheet
Liisa Iivonen

kehityksestä..

Viesti Kirjoittaja Liisa Iivonen »

Moikka...
Sellaista kysyttävää olisi että mihin ikään mennessä teillä on pennuilla korvat alkaneet nousta ja nousseet?

Meillä pentu tänään täytti 3kk ja oltiin ekassa rokotuksessa. Elänlääkäri ihmetteli minulle, että nouseekohan nuo korvat??!! :eek: Siitäkös minä pelästyin!!! Että eläilääkäri sitä minulta kyselee.. :shock:
toinen korva on tyvestään jo noussut, eli kyllä ne ainakin nousussa ovat...
milloin saa alkaa kummastelemaan jos eivät ala nousta? Yksilöllistähän sekin on mutta jos kertoisitte omia kokemuksia asiasta niin saisin jotakin osviittaa...

Myös kokemuksia turkin vaihtumisesta toivoisin.. Milloin pentukarva on kokonaan nujerrettu? :wink:

Liisa ja Pomo :hali:
tiia nieminen

Viesti Kirjoittaja tiia nieminen »

moikka!
meillä pentu maanantaina 3kk, ja molemmat korvat vielä alhaalla. se on tosi yksilöllistä milloin nousevat, riippuu paljolti korvien koosta. jos ei puolivuotiaana ole vielä ylhäällä niin sitten voi teipata. eli ei hätää, kyllä ne nousevat, varsinkin jos tyvestä jo on kovettunut! terkkuja pennulle!
Liisa Iivonen

Viesti Kirjoittaja Liisa Iivonen »

kiitos.. helpotti oloa kun tiedetään että kaikki kunnossa...
Korvat kyllä onkin niin suuret etten ihmettele että kestää nostaa sellaiset pystyyn :harhar:
Samoin tassut on todella suuret.. kaikki vastaantulevat ihastelevat komean poikamme tassuja.. :P Luultavasti iso mies tulossa Pomosta...

Uutta, kiiltävää, aikuisten karvaa on tullut jo selkärangan kohdalle ja pieni kolmio häntään. :ruusut:

Pomo painaa nyt melkein 11kg, mikä teillä on tuo paino, ja koko muutenkin? Onko uros vai narttupentu?
Kiva vertailla kun on saman ikäiset...
Terkkuja pennulle sinnekkin :hali:

Liisa ja Pomo
tiia nieminen

Viesti Kirjoittaja tiia nieminen »

morjens! meillä on urospentu, jedi. pomo on ilmeisesti kans uros? jedi painoi viikko sitten 13kg joten myöskin melko kookas eläin :lol: jedin isä on kyllä myös roteva ukko, joten isänsä poika. meillä on myös pentukarva alkanut hieman lähteä, mikä on tosi kiva kun kahdella aikuisella koiralla on tällä hetkellä karvanlähtö :kauhistus: imuroida saa siis koko ajan. jedillä on kans valtavat korvat, mutta on ne vähän tyvestä nousseet. tsemmpiä pennun kanssa ja terkkuja vaaville!
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Meillä ensimmäisiä rokotuksia jäpikälle ottaessa oli vasen korva juuri pinnistänyt pystyyn.Siitä viikon päästä nousi oikeakin.

Kova työ siinä varmaan oli,korvat on kokoluokkaa neljäkasin kengänpohjalliset. :D
leena kuusisto

Viesti Kirjoittaja leena kuusisto »

karo-neito nosti korvat pystyyn 11 viikkoisena ja siellä on pysyneet, muttei ne mun mielestä mitkään leipälapiot olleet eli vähän niinku sirompaa sorttia.
vaikkei mulla mitään vertailupohjaa oo, on eka saksantyttö
Sari Korhonen

Viesti Kirjoittaja Sari Korhonen »

Täällä asustaa spu Luke 3 1/2kk.
Korvat olleet pystyssä jo kuukauden.
Ja hiemanko säikäytti muiden penikoiden painot,
nimittäin tää painaa 16kg ja säkä 47cm.
On nimittäin pojassa kokoa mitä ihmetellä...
Tosi vahva junttura ei paksukainen.
:wink:
Liisa Iivonen

Viesti Kirjoittaja Liisa Iivonen »

Joo, uros on.
Hui kamalaa!!! Pomohan on pieni sintti Lukeen ja Jediin verrattuna!!! :kauhistus:

Ja minä olen kuvitellut meidän pojan suureksi!! On se vahvatekoinen, niskasta ja muualtakin näkee jo nyt, että tulee luultavasti suuri..
Tosin ei ole minullakaan vertailukohdetta kun on ensimmäinen saku poitsu menossa.

Kaippa siitäkin iso mies tulee vaikka nyt kuulostaakin teidän poikiin verrattuna pieneltä kun mikäkin... :|
Pomonkin isä on melkoinen jötkäle, muutenkin suuren koon lisäksi todella lihaksikas, eli massiivisuutta löytyy perimästä... Vähän olisi toiveissa että Pomosta tulisi samanlainen.
Ihana sellainen nallekarhu olisi :ihana:

Kuinka vanha teidän Jedi siis nyt on? 13vk vai?
Ja Luke on 3 ja puoli kk ja 16kiloinen??!! Ei taideta ihan saada kiinni! :shock:

Kirjoitelkaa muutkin pentujen kuulumisia ja kehitystä..

Terkkuja paljon kaikkien pennuille.. Vaihdetaan vaikka enemmänkin kuulumisia niin tiedetään mitä kuuluu.. :hali:

Liisa ja Pomo :enkeli:
tiia nieminen

Viesti Kirjoittaja tiia nieminen »

moikka taas! jedi täyttää tiistaina 14vkoa, mutta luulen että painoa on tullut jo kilo lisää edellisestä punnituksesta. korvat yrittävät sitkeästi nousta, pieniä aikoja kerrallaan kumpikin korva vuorotellen pystyssä :lol:
ensimmäinen hammas heiluu jo, lähtee varmaan pian. ihana seurata vaavin kehitystä, oon räiskinyt valokuvia joka päivä että voi sitten vertailla niistä miten on poika muuttunut. ihana poitsu, meidän kaksi tyttökoiraakin on ihan rakastunut :love:
Liisa Iivonen

Viesti Kirjoittaja Liisa Iivonen »

Terve taas!! :P
Tuttua touhua.. Olen kans räpsinyt kuvia ahkerasti, äsken kattelin tietokoneelta niin uskomaton muutos on jo tapahtunut. :shock:

Paljon on aikuisen karvaa koko selän pituudelta ja korvat on nousussa, molemmat tyvestä kovettuneet ja jäävät välillä "vahingossa" pystyyn ihan hetkeksi.. :ihana: Ja minä katselen ylpeänä vierestä! Meillä tulee keskiviikkona 13vk täys.

Onko Jedi jo sisäsiisti vai vieläkö tulee pissoja sisälle? Meillä tulee oikeastaan joka aamu.. Ehtii väistämätön pissahätä tulla ennen kuin äiskä herää. Ja jos olen pitkään (6-7h) töissä, ehtii tulla pari lätäkköä sillä aikaa.
Tosin Pomo litkiikin vettä koko ajan, tuntuu että ihan huvikseen... (Saattaa makoilla kupin vieressä ja lirpsuttelee pikkuhiljaa.. Kai se on sitten tosi kivaa.. :roll: Sitten uitetaan vähän tassua ja hauskaa on :P Kakkoja ei ole tullut sisälle ekojen kahden yön jälkeen, onneksi.

Olen alkanut laittaa kellon kukonlaulun aikaan soimaan ja äkkiä ulos.. sillä lailla säästyn siivoamiselta, ja vauvakin siinä oppii. Olen myös alkanut ottaa namia ulos ja aina kun tulee pissa tai kakka, tulee myös palkka ja paljon kehuja.. Jos se alkaisi siitä pian oppimaan, että vain ulos tehdään asiat. Tosin hyvin poitsu jo tietää että ulos mennään, välillä vaan käy vahinko kun toiset nukkuu tai touhuu muuta.

Se on jännä kun kakkahädästä tulee ilmoitus heti ja niin kauan, että päästään ulos, mutta pissahätää ei sitten aina muistetakaan ilmoittaa...

Täytyy punnita niin tiedän kertoa miten on paino noussut.. en ole vähään aikaan punninnut.. Jos vaikka ottaisi jediä jo kiinni :P Kova on ainakin ruokahalu..

Meillä ollaan myös ihan rakastuneita.. Kissat ei ihan niin rakastuneita kun äiskä ja iskä mutta sietävät nekin ja se on jo paljon :D

No ilmoitellaan kuulumisia taas :hali:
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Korvat nousivat pystyyn puolivuotiaan pysyvästi.

Mutta meidän poika on nyt 1.2kk,eikä nosta vieläkään jalkaa. Ei edes kokeilun vuoksi. Piniä hymyjä ja vinoiluita olen alkanut kuulemaan poikamme sukupuolivietistä, kun nuo poikakoirat kiinnostaa muutenkin enemmän, kuin tytöt... :oops:
tiia nieminen

Viesti Kirjoittaja tiia nieminen »

meidän jediltä lähti eilen eka hammas :voitto: tänään tuli ikää 14 viikkoa, jalkaa on nostettu kokonaista kaksi kertaa jo! pentukarvakin on pian kaikonnut, vatsasta löytyy vielä vähän. mutta korvat vielä lerpattaa :lol:
Liisa Iivonen

Viesti Kirjoittaja Liisa Iivonen »

morjens..

Miten jedi voi? pomo on tänään 14vk ja toinen korva pystyssä.. :P kasvanut paljon ja kyljetkin on saanut uuden karvan. aikalailla alkaa olla jo sisäsiistikin. Jipiiii!!!! :voitto:

mutta murheitakin on.. pomolla on ilmeisesti joku oksennustauti. oksensi eilen neljä kertaa ja yöllä kerran. oltiin pääsiäisenä kaks yötä maalla ja se tonki pakkoja sielä, nautiskeli välillä hevosen kakasta ja tiäs mistä kun vapaana kahden muun koiran kanssa tallusteli siellä...

Nyt ei olen kun lauantaina kotiuduttiin niin syönyt kun ihan vähän ja viimeisen kahen päivän aikana ei mitään. Eilen piti houkutella juomaan ja oli väsyneen oloinen. Tänään ja yöllä on juonut itse jo ja on piristynyt tosi paljon ,mutta vieläkään ei edes haista ruokaa. eläinlääkäri sanoi että juominen tärkeitä ja että alkaa syömään kunhän maha on puhdistunut.

Huolettaa kun se on laihtunut jonkin verran, että mitä vaikuttaa kehitykseen.. :valistus:

Onko teillä ollut koirilla jotain vastaavaa joskus??

kun on ollut syömättä ja energiat vähissä niin on se pystykorva vahän ottanut takapakkia välillä, mutta taas se on pystyssä..

Toivottavasti se nyt pian paranee. Tietysti olisi pitänyt tajuta että on liian pieni tutkimaan kaikenmaailman kökköjä ulkona. Mutta nautti olostaan ja oli kyllä koko ajan näkyvissä..

Jos on kokemusta niin kerro ihmeessä.. olen aika hädissäni vielä vaikka lääkäri sanoikin että on paranemaan päin kun juo ja on pirteä....
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Enpäs osaa tuohon syömättömyyteen mitään sanoa..
Sen sijaan kysyisin itse, että milloin teidän urokset on ruvennut nostaan jalkaa?

Rommi on 1v ja 2kk ja kaikki neljä tassua on tiukasti maassa pissatessa. En mä vielä huolissani ole, huvittunut kylläkin...

Eli miten teillä?
Sari Korhonen

Viesti Kirjoittaja Sari Korhonen »

Luke täytti tänään 4kk.

19kg ja 52cm.
Kävimme kasvattajalla näyttäytymässä,kun mietitytti tuo kamala kasvu vauhti.Sopusuhtaiseksi ja hyvin liikkuvaksi kehuivat,
joten kai se sit vaan kasvaa nopeasti.

Neljä hammasta on uusiutunut.
Penskan karvaa on vielä paljonkin,mutta uutta jo selässä ja kyljissä.
Luoksetulo opeteltu,
hienosti ja vauhdilla poika tulee eteen istumaan.
Istuu ja menee myös maahan sekä "seis" käsky toimii myös.

Sisäsiisti poika on ollut kolme viikkoo.
Koipi ei kyllä nouse mutta seksileikit osataan.

Cairnin kanssa hieman opetteli viikko sitten leikkejä.
"pistooli" ei palautunut,vaan pitkällä ulkona roikkui...
Soitin ell:lle joka väitti minua hulluksi kun sanoin epäileväni pojan astuneen."ei ne tuon ikäiset poijat vielä"
Sain ohjeeksi sivellä "pistooliin" öljyä,
että luiskahtaisi takaisin.
Arvatkaapa onnistuinko?? :oops:
Öljyt lattialla ja koira toisessa huoneessa..
Kävelee hyvin hyvin vaikeasti ja inisee.
"pistooli" tulipunainen ja kipeä.
Eipä siinä sit muuta kun ell:n luo,poika unille ja "pistooli" paikalleen!!
Nolo oli loppu meidän siitos sonnin alku taipaleella..
Cairni ultraan 4vko:n päästä.
Toivotaan ettei mitään elävää masusta löydy.
Tarkoitus on leikkauttaa ennen ensi juoksuja,
ehkäpä Luke sen kuuli ja ymmärsi ja päätti toimia vielä kun ehtii...
Ell lupasi kirjoittaa kirjan jos cairni on paksuna.
Ei ole kuullut ikinä moista.

Että tälläinen epeli on meidän Luke.
Vastaa Viestiin