Napatyrä

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Marika Lehtelä

Napatyrä

Viesti Kirjoittaja Marika Lehtelä »

Kertokaas mulle siitä hieman jos jollakulla on kokemusta :? . Meidän eläinlääkäri sanoi että hyvin harvoin joutuu leikkaamaan, (on kuulemma uransa aikana leikannut 2 kertaa ja molemmat oli spanieleita).
Meillä on just kohta 5 kk täyttävä spn jolla on napatyrä :cry: . Se on tällähetkellä sellainen hieman peukalonpäätä pienempi "patti". Lääkäri käski seurailla sen kasvua ja jos ei ala kasvamaan niin sitten se on vaan "kosmeettinen haitta"... Koiraa tämä ei kaiketi haittaa millään tavalla? :eitietoo:
Hanna Rikkonen

Viesti Kirjoittaja Hanna Rikkonen »

Minulla oli koira jolla oli "läskinapa", ikinä ei vaivannut (kaikkina 9 elinvuotenaan). Eläinlääkäri sanoi että eipä kannata leikata. Vatsan alla siis sai komeilla kahden peukun kokoinen pallukka.

Nyt minulla "pärisee" narttu jolta leikattiin 5kk iässä napatyrä. Tällä neidillä oli n.3cm reikä masussa. Neiti parani leikkauksesta nopeasti. Kasvattaja maksoi leikkauksen.
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Heippa!

Meillä todettiin ekassa rokotuksessa pienen pieni napatyrä. Itse en olisi edes tajunnut, mutta tarkka eläinlääkäri näytti missä kohtaa sijaitsee. Minua käskettiin painelemaan napatyrän kohdalta, että painuisi ikään kuin sisäänpäin. Tein työtä käskettyä, vaikken edes tajunnut miksi. Toiseen rokotukseen kun mentiin, napatyrä oli hävinnyt. En vieläkään tajua miten, mutta se vain oli hävinnyt.

T sirpa
Teemu Määttä

Viesti Kirjoittaja Teemu Määttä »

Sirpa Rautiainen kirjoitti:Heippa!

Meillä todettiin ekassa rokotuksessa pienen pieni napatyrä. Itse en olisi edes tajunnut, mutta tarkka eläinlääkäri näytti missä kohtaa sijaitsee. Minua käskettiin painelemaan napatyrän kohdalta, että painuisi ikään kuin sisäänpäin. Tein työtä käskettyä, vaikken edes tajunnut miksi. Toiseen rokotukseen kun mentiin, napatyrä oli hävinnyt. En vieläkään tajua miten, mutta se vain oli hävinnyt.

T sirpa
Ollaanko oikeilla jäljillä: Napatyrä syntyy sen seurauksena että vatsanpeitteisiin on jäänyt reikä josta suolet "pursuvat" ulos jolloin ollaan saatu aikaiseksi ns. napatyrä? Ja jos noin on käynyt niin ulos "pursuneita" suolia voi painella takaisin päin, ja ajan kanssa "tyrän sulkeutuessa" suolet jää vatsanpeitteiden oikealle puolelle, eli mahan puolelle, ja tyrä lakkaa olemasta tyrä. Joku jo siitä sanoikin että varsinaisia tyriä ei ilmeisesti tarvitse leikata usein koska ne "sulkeutuu" omia aikojaan, ja tyrän paikalle saattaa jäädä rasvapatti mistä sinänsä ei ole haittaa...
Kertokaa viisaammat enemmän jos en osunut veikkauksessani oikeaan.
Heidi Miettinen

Viesti Kirjoittaja Heidi Miettinen »

Teemu, oikealla tiellä siinä mielessä, että vatsanpeitteisiin jäänyt reikä nvan kohdalle ja suolet painuu sieltä ulos. Voi mennä kiinni itsekseen, MUTTA suolet voivat myös jäädä "ulkopuolelle" jolloin muodostuu hengenvaarallinen tila, koska suolten ympärillä oleva kudos kuroutuu kiinni.
Meillä kanssa napatyrä, mutta hällä väliä, reilun peukalon pään kokoinen, mutta 7v on ollut eikä ole oireita ollut.
Teemu Määttä

Viesti Kirjoittaja Teemu Määttä »

Napatyrä vai rasvapatti?
Vastaa Viestiin