Vihjeeksi kutisevasta koirasta....

Terveyteen liittyvät aiheet
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Jarna Koivisto kirjoitti:
Kangasmaa, Laura kirjoitti:Mulla koira aina välillä (ei kovinkaan usein) järsii toista etutassuaan - ja vain toista. Kyllähän se järsis kaikkia jos iho ois kuiva... Ja tassut, kuten muutenkin, tarkastan koirasta joka kohdan aika ajoin, ettei tule ylläreitä.
Jos oireet on pelkkä tassun järsiminen niin mites selkä? Ettei sieltä juili kipuja jalkaan?

Meinaan silleen meillä alunperin osattiin alkaa epäillä ton kääpiösnautserin selkävaivoja kun herran järsi jatkuvasti tassuaan.
Jyrsikö teillä koira vain yhtä tassua vai useampia? Mulla koira jyrsi vain yhden tassun anturoitten väliä, mutta nyt on sen lopettanut. Tassun pohja punoittaa vielä, mutta ei ole arka ja koira antaa sen olla. Ell otettiin näytekin siitä, eikä ollut tulehduksia (onneksi!). Kaikissa muissa tassuissa normaali vaalea iho anturoiden välissä. Saa nähdä josko tuo helpottaisi. Lonkat, kyynärät ja selkä on tarkoitus kuvata tässä kunhan poika vielä vähän kasvaa (nyt vähän reilu 10kk).
Päivi Kumpula

Viesti Kirjoittaja Päivi Kumpula »

Pienena vihjeena kaikille kutiseville koirien omistajille;
opin ausseissa pesemaan omat koirani teepuuoljy-shampoolla, erittain hyva ja tehokas. Vie liat, ylimaaraiset rasvat ja lopettaa jarsimisen. Jos ei kaupasta loydy, tee oma sekoitus. Osta teepuuoljya ja sekoita mietoon shampooseen.
Päivi Kumpula

Viesti Kirjoittaja Päivi Kumpula »

No joo, tarkoitin kylla kutisevien koirien omistajille tuota edellista vinkkia :lol:

kay kylla ihmisillekin, kokeilin itsekin :lol:
Päivi Kumpula

Viesti Kirjoittaja Päivi Kumpula »

ei sit millaan luonnistu tuo suomen kieli enaa, mut kylla varmaan kaikki ymmartaa :roll:
Jenni Kuusirati

Viesti Kirjoittaja Jenni Kuusirati »

Täälläkin ilmentynyt kutinaa reilun viikon aikana. Kutiamisen kohteena häntä ja peräpää (ei peräaukko kuitenkaan). Soitin tuossa eläinlääkäriin, epäili heti ensimmäisenä anaaleiden täyttymistä. Mitään muuta oireita ei ole kuin tuo jyrsiminen.

Onko kellään kokemusta, voisko tuo olla myös matojen aiheuttamaa? Huomasin eilen, ettei matokuuria ole kevään jälkeen annettu.

Lisänä hämmentämään tätä kaikkea se, että koiralle joututtiin "vaihtamaan ruokaa" (tuotemerkki uudistui) tuossa aika tarkalleen kutisemisen alkamisen aikoihin. Iho kuitenkin näyttää terveeltä jyrsimiskohdistakin, eikä hilseile.

Rasittavaa, kun käsketään vaan seuraamaan, kaikki tieto mulle heti nyt! :twisted: Mutta ei kai se auta. Tarkkaaillaan..
Jenni Kuusirati

Viesti Kirjoittaja Jenni Kuusirati »

Syy selvisi. Hotspot, neljässä kohdassa märkivää ihotulehdusta. :?
Kaisa.Nikkinen

Viesti Kirjoittaja Kaisa.Nikkinen »

Kuinka yleistä tuo maitoallergia on koirilla? Kyselen siksi kun minäkin olen piimää aina aika ajoin ruokaan laittanut ja nyt viikon verran meilläkin koira on rapsuttanut kylkiään tosi reippaasti. Ja juuri viikon olen piimää ruokaan tyrkännyt. Myös päälykarvaa irtoaa aivan valtavasti. Onko tämä normaalia tähän aikaan vuodesta vai voisiko liittyä allergiaan. Minulla ei ole aikaisemmin koiraa ollut, joten karvan vaihtuminen ei ole vielä tuttu asia :roll:
Heidi Eronen

Viesti Kirjoittaja Heidi Eronen »

Hei mitä sanotte tästä kuvasta, että voisiko syynä olla vaan kuiva iho vaiko jopa hotspot? Koira nyt 10kk ja on kutissut koko pienen ikänsä, helokkiöljyllä tähän mennessä rauhottunut, mutta nyt joulunpyhien aikaan alkoi kirputtamaan ja raapimaan itteesä niin paljon, että on ihan karvaa lähteny... Turkki kyllä tuntuu tosi kuivalta. Mutta ei ole kovin muualta lähtenyt kuin kummastakin lonkasta. Pesenkö teatree-shampoolla, vai ostanko sitä em. öljyä vai vienkö eläinlääkärille?


Kuva
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Meidän 6 kk takajalassa on samanlainen karvaton kohta tullut nyt joulupyhien aikana kanssa kamalasta rapsuttamisesta ja kirputtamisesta.
Olen varannut tänään ajan eläinlääkärille. Kerron sitten, mitä sanoo.
Heidi Eronen

Viesti Kirjoittaja Heidi Eronen »

Joo, ois todella kiva tietää, mikä on kyseessä. Ite en pääsis eläinlääkärille kun vasta ensi viikolla. Tiedänpähän sitten, pitääkö meidänkin mennä, vai hoituuko kotikonstein :)
Heidi Eronen

Viesti Kirjoittaja Heidi Eronen »

Mille päivälle Birgitta sait ajan? Kun ei malttaisi oottaa, mitä se eläinlääkäri teille sanoo :D Itse kyl soitan huomenna ell ja varaan myös ajan mahdollisimman pian, tuo neiti näyttää tosi kärsivältä, ku jyrsii itteesä hulluna :?
Birgitta Vesa-Lehtinen

Kutina ja kirputus

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Eläinlääkärillä käytiin (valitettavasti en päässyt nettiin ennen tätä) ja
otettiin raapenäyte, jossa ei ollut mitään, ei siis ainakaan sikaripunkkia.
El. epäili, että kyseessä on joko kapi-, väive-, tai täitartunta, joten antoi
koiralle Stronghold liosta niskaan. Kahden viikon kuluessa pitäisi näkyä, oliko kyse tästä asiasta. Strongholdhan poistaa kaikki loiset.

Nyt kun muutama päivä on mennyt, niin voisin sanoa, että pari ekaa päivää meni paremmin, mutta nyt on taas rapsuttanut ja naksuttanut niin p.....leesti, mutta näin se kuulemma loistartunnassa meneekin, eli kohta pitäisi helpottaa :roll: .
Karvat on joka tapauksessa alkaneet kasvaa tuohon karvattomaan kohtaan takaisin, eli jotain edistystä on tapahtunut. :)
Heidi Eronen

Viesti Kirjoittaja Heidi Eronen »

Joo myö käytiin tiistaina lääkärissä, niin katteli turkkia ja totesi, että on vaan kuiva iho. Sitten antoi antibioottipiikin. Jos vielä viikonkin jälkeen rapsuttaa ja kirputtaa niin uudestaan soitto lääkärille niin se sit antaa kuuria lisää. On tuota edistystä kyllä tapahtunut siitä mitä se oli pahimpina päivinä, tietenkin rapsuttaa välillä, mut ei lähellekään niin paljoa kuin aiemmin. Ootan et b-vitamiini vaikuttais ja helokkiöljy :)
Heidi Eronen

Viesti Kirjoittaja Heidi Eronen »

Äh, tarkoitin siis et kortisonipiikin anto, meninpä sit sekoittaa :oops:
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Heidi, mitä koirasi syö?

Mun aiempi narttu oli todella kutisevaa sorttia vuosikaudet. Korvat tulehtui usein, iho oli huonossa kunnossa ja kuiva. Koira "näkytti" itseään paljon etuhampailla ja raaputtelua oli vähän väliä. Ihotulehduksia ja hotspotteja aika ajoin, kuten myös ripuleita. Montakymmentä antibioottiakuuria ja kortisonia kului, mikä näkyi 5-vuotiaana otetuissa röntgenkuvissa luuston lievinä muutoksina (epäiltiin, siis eläinlääkäri epäili johtuvan kortisonista)...
Ruokana oli laadukas eläinkaupan nappula, ohra&kalkkuna, kun allergiatestien mukaan oli allerginen lähes kaikelle muulle. Jossain vaiheessa syötettiin myös lammas-riisiä, joka passasi tasan yhtä hyvin kuin tuo toinenkin nappula. Nappulat jätettiin pois ruuasta kokonaan ja siirryttiin raakaruokintaan+puuroihin. Muutos koirassa oli silminnähtävä jo kuukaudessa. Siihenpä loppui antibiootit, en muista, että olis yhtään kuuria tuon jälkeen tarvinnu syöttää. Turkki alkoi kiiltämään, ihon kuivuus oli mennyttä lähes koko kehosta ja korvat ei töhnineet. Ja tämä allerginen koira saattoi syödä raakana kaikkia niitä lihoja, joille oli "allerginen".

Ei ole ainoa vastaava kokemukseni ja päätökseni pitää, että jatkossa jokaisen koirani tulen ruokkimaan pääasiallisesti raakaruualla. Niin vahvaa näyttöä olen saanut sen vaikutuksista koirien hyvinvoinnille.
Vastaa Viestiin