HC -harmaakaihi

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Katja Vornanen

HC -harmaakaihi

Viesti Kirjoittaja Katja Vornanen »

Onko kenelläkään enemmän tietoa sairaudesta tai kokemusta oman koiran sairastamisesta? Itselläni on yksivuotias sakemanniuros, jonka Axelsson totesi sairastavan tätä. Netistä olen selaillut artikkeleita mutta kuulisin mielelläni muiden kokemuksista. Kun ei yhtään tiedä mitä odottaa.. Vielä ei ole ollut havaittavissa näkökyvyn heikentymisestä merkkejä, mutta jatkostahan ei tiedä :cry:
Tarja Luostarinen

Viesti Kirjoittaja Tarja Luostarinen »

Vuosi sitten sama todettiin aussiuroksellamme, oli silloin 3,5 v.
Meille sanottiin, että kannattaa esim. joka toinen vuosi tarkistaa silmät (erik.lääkärillä). Sen tiedän, että meidän koiran vanhemmilla on terveet silmät.
En ole huomannut näkökyvyssä vielä mitään ja tulos olikin täysi yllätys, pallit lähti kuitenkin pojalta heti.......
Sini Kalliokoski

Viesti Kirjoittaja Sini Kalliokoski »

HC on valitettavan tuttu juttu vanhimman koirani (jackrussellinterrieri) kautta. Oma koirani ei sitä (vielä) sairasta, tosin viimeisestä tarkastuksesta on kohta 2v. Mutta koiran isä, täyssisko, sekä muutama sukulainen isän puolelta sairastavat perinnöllistä harmaakaihia, joten paljon olen joutunut asiasta ottamaan selvää. :(

Valitettavasti ainakin russeleilla on niin, että mitä nuorempana HC havaitaan, sen todennäköisemmin se tulee aiheuttamaan ongelmia koiran näkäkyvyn kanssa. Tiedän mm. muutamia 1-2 vuoden iässä sokeutuneita. En silti halua peloitella tai maalailla piruja seinälle, mutta on varmaan ihan hyvä käyttää koiraa vuosittain silmätarkastuksessa. tämä oman koirani isukki ja sisko ovat eläneet ihan normaalisti vuosia sairautensa kanssa ja näkevät ihan hyvin.

Jos jotain "hyvää" haluaa asiasta löytää, niin HC ei ole koiralle kivulias ja sen voi myös usein leikata, päinvastoin kuin monet muut silmäsairaudet. Olin juuri erään silmätarkastuseläinlääkärin silmäsairausluennolla ja kysyessäni sakemannien tilanteesta (minulle kun on sanottu, ettei sakuja tarvi tarkastaa, koska niillä ei ole silmäsairauksia), sanoi tämä ELL että saksanapaimenkoirilla ON perinnöllisiä silmäsairauksia siinä missä muillakin ja hänen mielestään kaikki jalostuskoirat pitäisi tarkastaa. Kukin tietysti tyylillään, mutta jos meidän Mantalle joskus tulee pentuja, tulee se käymään myös silmätarkastuksessa. (tuon russelin steriloin jo pari vuotta sitten, vaikka jalostuskoiraksi se oli alunperin tullut..)
Vastaa Viestiin