Vatsa-/suolistotulehdus

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Satu Immonen

Vatsa-/suolistotulehdus

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

:( Papi pojalla on oireita jotka viittaisi lähinnä suolistotulehdukseen, mahakipuilua, närästystä joka ei tunnu Metopramillakaan laantuvan, vesimäistä keltaista ripulia. Viimeviikolla käytiin EKK:lla kontrollissa ja keuhkokuvat näytti taas paremmalta, ruokatorvi ennallaan eli laaja ja suolistossa ärsytystä ja lievää kaasuuntumista, leukkarit n.11 eli ei tulehdusta päällä joten jätettiin antibiootit (joita syönytkin jo lähes vuoden) pois. Tuo närästys siis lisääntynyt ja ripuli tullut mukaan, ensiviikolla pitäisi päästä tähystykseen jossa otetaan vatsasta ja suolesta koepala. Papillahan oli 7kk maharuokintaletku ja sai erikois-velliruokaa jonka jälkeen syötin Hill´s i/d mutta todettiin olevan allerginen viljalle joten aloitin syöttämään "tavallista" kana-riisi muonaa, oma veikkaukseni on ettei koiran suolisto kestä normaalia muonaa vaan täytyy palata suolistoherkän ruokintaan takaisin ja tietysti ärsytystä on aiheuttanut myöskin pitkä antibiootti-kuuri. Eilen annoin päivällä ja illalla vain AB-piimää ja tietysti Antepsinia, yö menikin ihan hyvin. Aamulla meinasi oksentaa, taluttelin ja oksennusta ei tullut mutta vesiripuli, maha huutaa joten Antepsin ja 1h siitä AB-piimää 1/2L nyt maha rauhoittui ja keittelen täysjyvä riisiä ja sekaan naudan vähärasvaista lihaa/kanaa/kalaa tällä ruokinnalla jatkan viikonlopun yli ja ma sitten ostamaan tuota erikoisruokaa. Laittaakaa kokemuksia vatsavaivoista ja oireista sekä hoidosta/lääkinnästä, kaikki tieto tervetullutta!
tiia nieminen

Viesti Kirjoittaja tiia nieminen »

Hui kamala miten pahaksi voi mennä...

Meillä on Rogilla 1v 5kk paksusuolen tulehdus ollut varmaan pennusta asti mutta aluksi hoidettu ns. tavallisena ripulina. Vuoden verran on ollut enemmän tai vähemmän kuralla, nyt syönyt Tylania n. 4kk, lääkkeitä kaapissa elokuulle saakka. Tänä aamuna oli pitkästä aikaa tosi hyvä jätös. Toivosta ei siis kannata luopua... Meillä ei vain tahdo koiralla pää kestää tota lääkkeiden syöntiä ja mahakipuja, on kerran jo pahasti purrut toista narttuamme. Muutenkin kyseessä on todella pehmeä ja ihmispelkoinen koira joten nyt on vain eliminoitava stressitilanteet minimiin ja vältettävä ihmiskontakteja. Ehkä jos maha saadaan kuriin, helpottaisi tuo henkinenkin puoli.

Paranemisia teille!
Minna Jutila

Viesti Kirjoittaja Minna Jutila »

Ärtyneelle vatsalle vanha hyvä keino on kauravelli tai mieluiten kaura"lima" eli hyvin kypsennetty (ja kunnon suurimoista, ei pikahiutaleista!) velli, josta siivilöity suurimotkin pois.

Ei varmaan suurta herkkua, joten jos ei meinaa kelvata sellaisenaan, hiukka sokeria/suolaa tai vaikkapa ihan vähän vähäsuolaista kasvis/lihalientä, maksan keitinvettä tms. sekaan voi auttaa.
Satu Immonen

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

Tiia, letkut ja muut ovat tulleet ihan toisesta syystä jotka selviävät vanhasta koira teho-osastolla jutustani, ei siis vatsavaivoista.
Heidi Similä

Viesti Kirjoittaja Heidi Similä »

Miran kanssa oon käynyt läpi semmoiset ripulirumbat, että olenkin kotoseudullani nimetty ripulineuvojaksi jolta kysellään koiran vatsavaivoihin neuvoja :D

Hyviä neuvoja on tullut ja oot jo kyllä muutoinkin oikeilla urilla, piimänä oon hyväksi todennut myös Gefilus piimät ja laktoosittomat piimät. Nutrisal on ollut kans korvaamaton apu kunnon vesiripulin aikaan kun koira on tarvinnut suoloja tolpillaan pysyäkseen. Parhaaksi ripaskalääkkeeksi oon todennut Tehobakt jauheen ja Attapektin. Ensimmäisenä ripaska päivänä en oo antanut kuin piimää jonka sekaan oon murskannut Attapektia ja Tehobakt jauhetta, sitten seuraavana päivänä kalan keitinvedellä höystettyä velliä->kauraa, ohraa tms useita pieniä annoksia päivässä, ruoan sekaan oon jälleen laittanut tehobaktia ja attapektiä, ja jos jätökset on kiinteytyneet niin sitten kolmantena päivänä oon laittanut puuro kalavesi piimä seoksen sekaan itse kalaa, kana on myös jees jos sitä koira voi syödä, myöskin kolmannen päivän aterioiden sekaan tehobaktia ja attapektia. Ois hyvä jos syötetty liha ois vaaleaa->kevyttä, maha kestää paremmin.

Meilläkin on ollut tuota Metopramia, lähinnä tosin oksetusoloon kun koiralla on tapana oksennella tyhjää vatsaansa, mielessä pyörii myös ihan koirille tarkoitetun närästyslääkkeen nimi, olen käsittänyt että Metopram olis nimenomaan pahaan oloon/oksenteluun tarkoitettu, vaan voin kyllä olla tyystin väärässäkin.
Satu Immonen

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

Heidi, olet oikeassa Metopram on pahoinvointiin meillä tuohon nieleskelyyn eli mahanesteiden nousuun suuhun joka aiheuttaa pahoinvointia sillä on myös vaikutusta mahaporttiin supistavasti ja vähentää siten mahanesteiden nousua suuhun. Tosin nyt kuurina Omepratzolin joka tehokkain happosalpaaja joten jätin Metopramin pois lääkärin kehoituksesta vaikkakin koira meinaa välillä oksentaa. Tämä päivänä kakka oli ihan luikurina, sain reseptillä Kaopektiä? apteekissa tekivät sekoituksen on mahalääke ripuliin sitä 3xpvässä 5pvän ajan. Sovittiin myös jos ensiviikolla vielä ripuloi Tylosin kuuri päälle.
Heidi Similä

Viesti Kirjoittaja Heidi Similä »

Niin unohdinkin mainita, että muutamaan otteeseen, kun koiran maha ei kotikonstein parantunut jouduimme hakemaan lääkäristä Tylosin kuurin, sillä ripuli viimeistään taantui, toivottavasti teilläkin olo helpottuu!
Heidi Similä

Viesti Kirjoittaja Heidi Similä »

Ai niin ja vielä tuli mieleen koiran vatsalle hyvä lääke, jota kans koiralle syötettiin pahimpina aikoina. "lääkkeen" nimi on Inupekt Forte jeesas ainakin oman koiran oloa.
Satu Immonen

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

Nyt jo parempi ei enää ripulia ja toivottavasti kestää ma uuden muonankin, suolistoherkälle tehty. Nieleskelyä jonkin verran mutta ei kohtauksiin asti.
Vastaa Viestiin