Pyöräilystä

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
milko naumanen

Pyöräilystä

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Nyt pöytään silkkaa faktaa.

Sanotaan,että koiraa ei olisi hyvä lenkittää pyörällä asfaltilla.

Itse olen näin tehnyt ja vahinkoja en ole huomannut.

Ja täällä (hki) on aika kehnosti hiekkateitä(ainakaan lähistöllä) jossa pääsisi juoksuttamaan.

Eli onko jotain tutkimusta yms tehty,siitä miten vaikuttaa.

Ja kuinka moni juoksuttaa asfaltilla?
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

No nostetaan,ja helpotetaan sen verran,että omia kokemuksia saa myös laittaa.

Tulee eloa tähänkin keskusteluun(toivottavasti).
Saana Moilanen

Viesti Kirjoittaja Saana Moilanen »

Mistään tutkimuksista en tiedä, mutta itse olen jo yli vuoden päivät juoksuttanut koiraa asfaltilla pyörän kanssa. :? Mitään halkeamia tai vaurioita koiran anturoissa ole huomannut, enkä muitakaan vaivoja liikkeissä. Niin kauan kunnes toisin todistetaan, me jatkamme asfalttipyöräilyä. Onhan tosin useiden lenkkiemme varrella pieniä pätkiä hiekka- ja sorateitä, ja välillä koira poikkeaa nurmikolle juoksemaan. Koira nauttii ja voi hyvin (emäntä samoin)! 8)
eeva linnala

olen eri mieltä

Viesti Kirjoittaja eeva linnala »

Ajattelen asiasta näin, että koiralle on asfaltilla juoksu vähintään yhtä epämiellyttävää ja epäterveellistä kuin ihmiselle.
Ihmiselle on olemassa hyvin tukevia ja asfalttijuoksuun sopivia lenkkitossuja, mutta pitkän matkan juokseminen kovalla asfaltilla ei voi olla hyväksi nivelille eikä sidekudoksille.
Pyörän vieressä juokseminen on hyvin yksipuolista liikuntaa, joten sitä tulisi harrastaa säästellen. Koira tarvitsee päivittäin hyppyjä (pituus ja korkeus), tiukkoja intervalleja ja nopeaa braijaamista sekä sen lisäksi pitkät lenkit vapaana haistellen ja voimiensa ja ikänsä mukaan itseään säädellen.
Asfalttijuoksu ei ole koiralle myöskään henkisesti tuulettavaa, virikkeellistä liikuntaa. Joten yhdessä juosten ja lenkkeillen metsään reippailemaan!
yst.terv. täti tietäväinen Eeva
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Eevan kanssa ehdottomasti samaa mieltä! :P

Koska minulla on monta koiraa, ja ne täytyy liikuttaa tehokkaasti, niin minä pyöräilen kesäaikaan melko paljon.

Asfaltilla juoksemista välttelen ja meiltä pääseekin nopeasti joustavapohjaiselle kuntoradalle. Joskus vien pyörän autolla metsäautotielle ja juoksutan siellä koirat vapaana. Lisäksi käydään metsälenkkejä kävellen, ja koirat saavat kirmata irti.

Olen katsellut muutamaa asfaltilla pyöräilevää koiranomistajaa, tai lähinnä heidän koiriaan. Melko puuduttavan näköistä menoa. Lisäksi vielä monesti koiralle hengenvaarallista, kun idiootti omistaja juoksuttaa koiraa vasemmalle puolella, eli ajoradan puolella, tarjoten koiransa yliajettavaksi. :evil:
Saana Moilanen

Viesti Kirjoittaja Saana Moilanen »

maiju savolainen kirjoitti:Asfaltilla juoksemista välttelen ja meiltä pääseekin nopeasti joustavapohjaiselle kuntoradalle.
Missä päin Suomea ihmiset eivät tule valittamaan koiran kanssa kuntopoluilla liikkumisesta? :? Itse olen yrittänyt monet kerrat koiran kanssa kuntopolulle (ne juuri ovat yksiä parhaimmista ulkoilumaastoista), mutta aina on jollakin naputtamista siitä, miten kuntopolut eivät kerta kaikkiaan ole koirien paikka.

Eikähän toki meilläkään pyöräily ole ainoa liikuntamuoto, vaikka sitäkin harrastetaan. Kyllä ne lihakset pysyvät hyvässä kunnossa ihan muustakin liikunnasta.

Juoksutetaanpa muuten AD-kokeessakin koiraa asfaltilla, ainakin mitä kyseisen kokeen esittelyä lukiessani ymmärsin.
Janet Tervashonka

Viesti Kirjoittaja Janet Tervashonka »

Kangasniemellä voi juoksuttaa koiria kuntoradalla milloin vain. Myös talvella on koirahiihto sallittu. Käytettävissä on yksi kokonaan valaistu, yksi osittain valaistu ja yksi valaisematon rata. Metsäautoteitä riittää niin, ettei kaikilla edes tule käytyä vuoden mittaan. (juu ja aika kivoja luontopolkuja taukopaikkoineen).

Asfaltilla juoksuttamisen lisäksi Voo pitää melko huonoina ihan kivikovia sorateitä, jotka eivät ainakaan joustavuutensa puolesta paljon pikitiestä eroa. Metsäautoteitä Voo käyttää hyväkseen myös autolla juoksuttamisessa.
Noora Koivistoinen

Viesti Kirjoittaja Noora Koivistoinen »

Eikös nykyään ole laissa säädetty, että koiria saa ulkoiluttaa kuntoradoilla kytkettynä. Ja tämä laki ei ole kuntakohtainen vaan valtakunnallinen. Jotain tällaista mä muistelisin, olenko oikeassa?
Veera Taimela

Viesti Kirjoittaja Veera Taimela »

Joo, jotain tämmöstä mäkin luin tässä taannoin.
Et kuntopoluilla saa koiran kanssa mennä, ainut oli et talvella ei saa ladulla mennä, mut niissähän ei ihminenkään saa tallustella sotkeakseen toisten latuja.

Löysin sivunkin:

http://www.kennelliitto.fi/uutiset20040518_2.htm
Heidi Similä

Viesti Kirjoittaja Heidi Similä »

Vaikkakin koiran ulkoiluttaminen kuntopolulla on sallittua yleisesti voi jotkin kunnat sen kieltää, kuten esimerkiksi mielestäni Vantaa on kieltänyt koirien päästämisen kuntopoluille. Mun mielestä tästä oli noin vuosi sitten juttua.
Veera Taimela

Viesti Kirjoittaja Veera Taimela »

Kannattaa lukea oheinen linkki niin ei tarvi enää arvuutella :lol:
Kaikki selviää tosta linkistä.. Jopa se Vantaan juttu.
Vastaa Viestiin