Uimisesta

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Janina Vesala

Uimisesta

Viesti Kirjoittaja Janina Vesala »

Moikka! :)
Mitä mieltä olette 10vk ikäisen narttupennun uittamisesta?Eläinlääkäri oli sanonut tutulleni, ettei mielellään kannattaisi uittaa. Mielestäni kuitenkin näillä helteillä voisi viedä vähän kahlaamaan ja tutustumaan veteen. Sanokaapa mielipiteenne kannattaako viedä uimaan?

Vielä toinen asia. Kuinka paljon suosittelisitte tämän ikäistä pentua liikuttavan? En ole pitkiä kävelyjä tehnyt, kunhan nyt käyty ihmisten ilmoilla :)

Kuinka saan laitettua kuvan?
Kiitoksii!!
eija oikarainen

uimisesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja eija oikarainen »

Tuosta uimisesta en osaa sanoa. Ehkä muut.

Liikkumisesta voi myös keskustella kasvattajan kanssa. Kuitenkin pari seikkaa, joihin voi suhteuttaa:

Koiran luusto kehittyy 1,5 ikävuoteen mennessä. Sitä ennen ei suositella eläinfysioterapiassa eikä eläinlääketieteessä kovaa treeniä eikä rasitusta. Kuitenkin perusliikunta on kaiken a ja o. Eli luonnollisintas se on silloin, kun pentu voi itse määräillä liikunnan määrän ja asettautua esimerkiksi makuulle silloin, kun liikuntaa on tullut tarpeeksi. Liikunnassa pätee sama kuin ruokinnassa, ei liian paljon, ei liian nopeasti.

Koiran lihhaksisto taas kehittyy kahteen ikävuoteen mennessä. Eli se tulee vasta sitten, kun luusto on raamissaan. Tähän pitäisi peurstua myös treenaaminen, mutta kattia kanssa. Ainoa taho, missä olen kuullut toteutettavan tätä kahden ikävuoden sääntöä treenaamisen puitteissa on vetokoirapuoli.

No, sinähän et puhunutkaan treenaamisesta, joten lipsahdin vähän raiteilta...

Kuitenkin pienelle pennulle on tärkeää saada kokemuksia ja niitä se saa kanssasi vain sillä että olette yhdessä liikkeellä ja tapaatte muita ihmisiä, muita mukavia juttuja. Näin syntyy luottamus, kokemuksia omaava pentu ja siitä on hyvä jatkaa.

Huolehdithan sen, että pennun rokutukset ovat kunnossa? Nykyisin olen kuullut kahta linjaa. Toiset vannottavat, että koiraa ei saa viedä ulos, siis lenkille ja haistelemaan tien poskia ennen kuin viimeisestä rokoutuksesta on kulunut kaksi viikkoa. Toiset taas sanovat, että sen voi viedä heti, sillä se omaa emältä saadun vastustutskyvyn. Mitähän mieltä tästäkin sitten kasvattajat täällä ovat, olisi mukava kuulla.

Tuo kuva-asia on minuakin askarruttanut ja odottelenkin mielenkiinnolla, kuka vastaisi ja miten se hoidetaan...

kesähelteisin terveisin

Eija
Satu Juntunen

Viesti Kirjoittaja Satu Juntunen »

no hai.. mulle el sano et mahollisimman paljo uittoo kesän aikana, mulla on saman ikäne tyttö.:D mut tietenki järjen käyttö on sallittuu.. eli ei piippuun asti, koiranluku on tärkee homma tässäki :toktok:
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Tämä kasvattaja sanoo rokotusasiaan että heti vaan ihmisten ilmoille. Pennulla on emän antama suoja mikäli emä on rokotettu asianmukaisesti.

Kun pentuna näkee ihmisiä, autoja, koiria, kissoja ym. ei niitä tarvitse isonakaan ihmetellä. 8 -13 vkon iässä on pennulla nopean oppimisen kausi, tämä kannattaa hyödyntää antamalla sille positiivisia kokemuksia ympäröivästä maailmasta.

Liikuntaa pennun ehdoilla, vaihtelevassa maastossa.

Niin ja vedessä voi mun mielestä läträtä niin paljon kuin sielu sietää :D
Janina Vesala

Kiitoksii

Viesti Kirjoittaja Janina Vesala »

Moi!
Kiitoksii vastauksista! :lol: Hyvä että tuo uintiasia tuli selväksi. Kesähelteillä varmaan tykkää kun pääsee viilenemään. Itse olen rokotusasiassa samaa mieltä, että pennullahan on äidin suoja, ja on hyvin tärkeää, että näkee ja kokee uusia asioita! Hyviä hetkiä kaikille!

En suosittele viedä näin nuorta pentua uimaan. Todennäköistä on, että tara sai virtsatientulehduksen tästä uimisesta...kannattaa välttää viemästä, koska eihän tuo uiminen näin nuorena ole mitenkään välttämätöntä :)

Kesäisin terveisin Janina ja Tara
Vastaa Viestiin