pentu

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
mikko myllylä

pentu

Viesti Kirjoittaja mikko myllylä »

Hei,en tiiä onko vähän tyhmää kysyä,mutta en saa muualtakaan vastausta niin ajattelin kokeilla täältä...Eli: otimme mieheni kanssa sakemanni pennun joka nyt on 9vko:a ja satumme vielä hetken asumaan kerrostalossa,kolmannessa kerroksessa....olemme kantaneet pentua ylös ja alas kun olemme kuulleet että pennun ei saisi itse antaa kävellä liian nuorena rappusia...nyt pohdimmekin että pitääkö se paikkansa ja jos pitää niin kuinkas kauan tätä pentua pitäisi kanniskella??? Petra
Pia Porko

Viesti Kirjoittaja Pia Porko »

Heippa!
Antaisin pennun itse könytä raput, kunhan ei pääse ryntäilemään ja näin loukkaamaan itseään. Näin pentu oppii alusta asti kulkemaan rapuissa nätisti ja varovasti. Arvatkaa mikä työmaa mulla on kun muutettiin kerrostaloon koiran ollessa yli 2-vuotias--> koira porhaltaa edeltä ja aina kun pääsee seuraavalle tasanteelle niin hihnalla käsijarrukäännös ettei törmää vastakkaiseen oveen :D Nyt malttaa jo ehkä 50% ajasta odottaa että mä pääsen astumaan ensin rapulle mut hirveä show meillä on silti aina kun mennään alaspäin, HÄTÄHÄTÄHÄTÄPISSATTAAKAKKATTAAHITONEUKKOPÄÄSTÄMUTNYT!!! :lenkki:
Janina Vesala

Viesti Kirjoittaja Janina Vesala »

Sanotaan, että koiran ei saa antaa kulkea rappuja/hyppiä autosta/sohvalta tiettyyn ikään asti. En muista mikä se ikä oli, mutta kuukausia pitää jalkoja varjella. Ainakin puolivuotiaaseen asti.

Eli mielestäni jatka vain kantamista, kyllä sen ehtii opettaa rapuille, ja voihan antaa muutaman rapun kokeilla, mutta ei kyllä kaikkia rappuja.
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

No meillä taas on omin jaloin kuljettu ihan pienestä pitäen,eikä mitään erillistä "varjelustyötä" harjoitettu.Järjen rajoissa tietysti,ettei pentua valvomatta mihinkään roiskasta.

Ja mietinpä vaan itseäni kantamassa puolivuotiasta kakaraa rapuissa tai nostelemassa sitä autoon.Itseäni ei ole nimittäin kummoisella koolla siunattu. :D

Meillä näin,eikä tuo rikki ole männy.

Jos itse asuisin kerrostalossa,niin luultavasti 9-viikkoisen pennun välillä nappaisin kainaloonkin,mutta antaisin sen myös itse kömytä rappusia.
mikko myllylä

Viesti Kirjoittaja mikko myllylä »

Kiitos kaikille vastauksista.Kyllä tämän perusteella kannamme vielä rappusissa ainakin jonkin aikaa....kunnes painaa liikaa... :lol:
Sari Korhonen

Viesti Kirjoittaja Sari Korhonen »

Meillä vko:n ikäinen pentu.
Asumme myös kerrostalossa,II krs:ssa.
Pentu osaa kulkea rappuset ja menee ne rauhallisesti ja nätisti.
Joskus annamme mennä ne itse,
mutta useimmiten kannamme.
Minusta parempi että oppii kulkemaan ne jo nyt,
ettei sitten satuta itseään peloissaan kun emme jaksa enää kantaa.
Arja tappola

Viesti Kirjoittaja Arja tappola »

Meillä Rafu nyt 11vko ja kerrostalo.onneksi hissi mutta ulkorappuset osaa mennä ihan hyvin eikä kohella,kai johtuu siitä että vanhempi koiruus hidastaa rapuissa ja jää sivuttain odottamaan pentua.Sen rauhallisuus ja itsestäänselvät otteet esim.suojatien ylityksissä on kyllä pennun hönötyksestä vienyt puolet pois ainakin.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Aloita ensin muutama porras kerrallaan,ainakin omalla koiralla oli helpompi mennä ylöspäin ja sitten pari viimeistä rappusta alaspäin.


Ihan pentua ei tietenkään rappusissa kannata kävellä mutta jo hiukan vanhempi voi kulkea kun menee rauhallisesti.

Vaikka puhutaan lonkkavioista yms kyllä koiran pitää silti kyetä liikkumaan erilaisilla pinnoilla,kun muistetaan alussa rauhallisuus.
Vastaa Viestiin