Pähkäilyä

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
eija oikarainen

Pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja eija oikarainen »

Kun paljon puhutaan koirien nivelrikoista ja lonkkatuloksista, niin jäinpä miettimään muutamia asioita. Korjatkaa, jos olen väärässä tai on muuta korjattavaa.

Eli kun nivelrikko tai lonkkatulos on heikko, niin ihmisellä kuin eläimelläkin, vaikkei nyt ihmisellä lonkkatuloksia haetakkaan... heh!!! Niin, koirien kohdalla se heti väistämättä saa aikaan syyn etsimisen linjoista tai vanhemmista. Ikään kuin se olisi perinnöllinen juttu.

Kuitenkin tutkimuksissa (länsimainen lääketied) sanotaan, että näihin asioihin vaikuttavat liikunta eli kuorimitus suhteessa elopainoon ja perinnöllisillä tekijöillä ei välttämättä ole korostetun suurta merkitystä.

Koiramaailmassa tämä siis käytännössä tarkoittaisi, että kun pentu tulee taloon, sen olisi saatava terveellistä ja monipuolista ravintoa, mutta niin, ettei sen massa kasvaisi liian nopeasti eikä painoa olisi liikaa. Suuri yhteys on myös liikunnan määrällä ja laadulla. Traumat jättävät jälkiä ja liian raju liikunta tai voimakkaat ääriasennot kasvukaudella saattavat vaikuttaa rakenteisiin.

Nivelrikon hoidossahan kehoitetaan ihmisilläkin huolehtimaan painon pudotuksesta, jos ylipainoa on. Ja lisäämään liikuntaa. Tietenkin kivun hoito on tärkeää.

Eli tätä yhtälöä tarkastellen jokaisne pennun ostajan olisi siis saatava kasvattajalta hyvät ohjeet sekä ruokinnan että liikunnan suhteen. Kuinka moni kasvattaja tietää näistä asioista niin paljoa, että osaisi pennun ostajia neuvoa sen sijaan, että tuijottelee sukutauluja ja niiden lonkkakuvia ja olettaa, että siinä se homma on.

kyselee ja herättelee keskustelua

Eija
Jenni Riikonen

Viesti Kirjoittaja Jenni Riikonen »

Jaa, eiköhän jokaisen järki sano, että pennulla ei mitään maratoonia tehdä.. Pentu osaa myös itse ilmaista milloin se väsyy. Pennuissa on myös yksilöeroja jaksamisen kanssa.Mielestäni kävelytyksellä ei koiraa saa rikki, mutta itse en esim. pyöräilisi koiran kanssa ennen kuin luusto on kehittynyt eli noin vuoden iässä ehkä myöhemminkin. Välillä näkee pentuja, joita on syötetty vähän liian hyvin ja se kyllä kuormittaa jos mikä. Luulen, että perinnöllisyydellä on suuri merkitys lonkkien vajaavaisuuksissa ym. En kyllä vertaisi ihmisten ja eläinten lonkkakuvia keskenään. Ihmisillä taitaa lonkat levitä ennemminkin vanhana kulumien ym. takia. Meillä on myös sairauksia ja liikkuntaa harrastamattomia ihmisiä, jotka aiheuttavat ties mitä. Parempi järjellä harkittua lihaksistoa kehittävää liikuntaa ja näin hyväkuntoinen koira kuin pihalla narunpäässä pienellä liikunnalla oleva koira.
Anne Linjala

Viesti Kirjoittaja Anne Linjala »

Tyhjennetty
Viimeksi muokannut Anne Linjala, 04 Heinä 2006 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Heippa!

Mä syötin taas pentujen ruokaa vähän yli 1-vuotiaaksi. Liikutin erittäin paljon ( pennun omaan tahtiin), en hyppyyttänyt. Lonkat/kyynärät AA/00.
Iso vaikutus on suvun lonkkien/kyynärten periytymisellä, mutta ruoka ja liikuntakin vaikuttaa. Ja nartuilla kuulemma ainakin lonkkiin vaikuttaa juoksut. Jos kuvauttaa liian lähellä juoksua voi olla löysät lonkat ja tulokset sitten hieman huonommat kuin jos aika juoksusta olisi pitempi.

T sirpa

Ps Ai niin ja mulla siis iso tällä hetkellä 37 kilonen narttu.
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Itse liikutin viimeisen kuten edellisenkin ja ruokin kasvattajan ohjeitten mukaan. Tulos lonkat D/D (edellisellä A) ja sisaruksilla A:ta(tiedän että nekin ruokittu samoin). Minun koiralla taas ei ole mitään ongelmaa hyppiä, juosta tms. Myöskään nivelpinnoissa ei ollut huomauttamista kuten ei muussakaan luustossa, Koiran reisiluun tapit vaan eivät ole riittävän pitkät jotta pallo istuisi syvällä maljassaan, no mahdollista on että ajan kanssa asettuvat paremmin, tästäkin on kokemusta.
Yleensäkin kun puhutaan ruokinnnan ja liikunnan merkityksestä luustoon pitäisi katsoa kokonaisuutta ei pelkkiä lonkkia. Jos olat,kyynärät, polvet,kintereet ovat kehittyneet normaalisti ei ole oikein loogista hakea syytä lonkkavikaan ympäristöstä. Jos nyt halutaan verrata ihmisiin niin kyllä ne polvet ihmiseltäkin naksuvat ennen lonkkia. Ja koirilla taas painosta suurempi osa on etupäällä, eli ympäristön(massa,rasitus yms) vaikutus etuosaan on suurempi.
Heidi Similä

Viesti Kirjoittaja Heidi Similä »

Uutta verta on tietääkseni pakko tuoda Suomen rajojen ulkopuolelta aina aika ajoin, ihan vaan sen takia ettei alkais sukusiitos % olemaan liian korkea...Kyllähän ne tulokset nyt kuitenkin jonkinlaisen kuvan siitä koirasta antaa, jos niitä ei olisi niin vaikeampi siitä koirasta olisi saada tietoa ja muodostaa käsitystä, etenkin jos kyseessä on ulkomaan eläjä ja koiran kehityksen seuraaminen sivusta ainakin pitkällä ajalla olisi hiukka vaikeaa. Tuloksilla tarkoitan siis lähinnä käyttöpuolen tuloksia, näyttelytuloksien hyödyllisyydestä jalostuksen mittarina voidaan olla montaa mieltä. Käyttöpuolen tuloksista voipi ainakin jonkinlaisia johtopäätöksiä koirasta vetää.
Vastaa Viestiin