kannukset

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
veera laiho

kannukset

Viesti Kirjoittaja veera laiho »

Mitä mieltä tai millaisia kokemuksia teillä on sakemannin takajalkojen kannuksista? Lähinnä siis, kuinka tapaturma alttiit?
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

En ole moisiin törmännyt puhtaalla sakemannilla ikinä :shock:
Beaucerooneillahan ne kuuluvat vakiovarusteisiin eikä kuulemma ole haitaksi. Ovat niin irralliset että kääntyvät aina sivuun kun joku niihin osuu.
riitta vainiontaus

Viesti Kirjoittaja riitta vainiontaus »

Joillakin ne saattavat revetä esim. metsässä juostessa. Kannuksia on kuitenkin paljon myös metsästyskoirilla, jotenka ei niistä varmasti kohtuutonta haittaa koiralle ole. Yleensä kannukset suositellaan poistettavaksi sakemannilta heti syntymän jälkeen. On tiettyjä sukulinjoja, joille kannukset ovat tyypilliset. Kannukset eivät tarkoita sitä, ettei koirasi voisi olla puhdasrotuinen.

Itse sain ensimmäiset kannukselliset kasvatit DNA testatusta uroksesta, joka jätti niitä usean muunkin nartun kanssa.

Riitta Vainiontaus
Seija Kulmala

Kannuksista

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Myös meillä on ollut eräässä pentueessa kahdella yksilöllä kannukset. Ja DNA testatusta uroksesta (taitaa olla samasta kuin Riitalla). Toisella kannus oli pieni nahkanpala ja toisella kannus oli täydellinen ja se operoitiin eläinlääkärin vastaanotolla.

Muistelen että parikymmentä vuotta sitten, silloisen saksanpaimenkoirani kasvattaja kertoi kannuksellisista pennuista. Eli kyllä niitä on ollut aina eikä kyse ole sekarotuisuudesta. Kyseessä oli pentu linjasta jossa oli "suomensukuisia" yksilöitä.

Jäin miettimään, liittyykö rodulla kannuksellisuus väriin, molemmat ko pentuni ovat musta-ruskeita?
SPL Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja SPL Keski-Uusimaa »

Myös minun narttuni kahdella jälkeläisellä oli kannukset.
Suvut laajalti tuttuja molemmilta puolilta, mutta muita kannustapauksia
ei ole tullut tietoomme.
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Näin sitä viisastuu :tsemp:
veera laiho

Viesti Kirjoittaja veera laiho »

Niin siis pentu on puhdasrotuinen, paperillinen ja väriltään harmaa.
Kiitos teille vastanneille. Jään vielä miettimään, poistattaako ne vaiko eikö.
Hannele Koivu

Kannuksista

Viesti Kirjoittaja Hannele Koivu »

Nuoremmalla nartullani on takajalkojen kannukset leikattu pentuna pois. Koirani kasvattajan muillakin koirilla sekä näiden jälkeläisillä esiintyy kannuksia. On kuulemma emälinjan mukana kulkeva joku geenijäänne ajalta keppi ja kivi.
Jarna Koota

Viesti Kirjoittaja Jarna Koota »

Kyll kannattaa poistattaa takakannukset eli rudimentaarinen viides varvas. Talvella viimeistään niistä voi tulla vaiva, kantohanki ehkä pahin niiden "rikkoja". Myös takaraajojen liikkeet voivat muuttua niiden takia. Ihmettelen miksi kasvattaja ei ole niitä poistanut jo pentuna. Kasvattaja voi itsekin ne napsia juuri syntyneeltä, itse en ole tohtinut vaan olen antanut lekurin hoitaa homman mutta melko yksinkertainen toimenpide se on. Takakannukset eivät todellakaan ole mikään merkki spk:n sekarotuisuudesta, vaan enemmänkin merkki koiran alkukantaisuudesta. Minulle on syntynyt sekä mustia että harmaita takakannuksellisia pentuja, ei siis minkään värin mukana kulkeva ominaisuus. Tiedän että tänä päivänä takakannukset ovat yhä harvinaisempia rodussa, mutta menkäämme 20-30 vuotta taaksepäin niin niitä omaavia syntyi huomattavasti enemmän. Näkyy noita takakannuksia olevan viime vuosisadan koirien kuvissa jonnin verran... Ettei vaan olisi itte Horandilla ollut myös takakannukset ?!
veera laiho

Viesti Kirjoittaja veera laiho »

Vaaka kallistuu poistamiselle. Niin söpöt kun ne olisivatkin, mutta... kiitosta, autoitte päättämään.
Vastaa Viestiin