sakemannin ihottuma

Terveyteen liittyvät aiheet
Pirjo Niskane

Viesti Kirjoittaja Pirjo Niskane »

Mun koiralle tehtiin allergiatestit vuonna miekka ja kirves :) ja sillon eläinlääkäri sanoi, että ensin tehdään kartoitus, että mille koira on allerginen (ruoka-aineet, sisäilma, ulkoilma) ja sen jälkeen jos tarve niin vaatii tehdään uudet kokeet, jolla lähdetään sen ryhmän sisältä määrittämään tarkemmin herkistävä aine. Tosin uskoni näihin testeihin mureni tässä vuosien varrella. Toi perusryhmä testi kertoi, että koirani on kolmen plussan verran allerginen sisäilmalle, kahden plussan verran ulkoilmalle ja plussan verran ruoka-aineille. Sain selkeet siivousohjeet (monestikko päivässä pitää imuroida ja miten pesen lattiat... :D )...tosiasiassa mitään muuta ei muutettu kuin ruokinta tattaripuuron kautta raakaravinnolle ja parannusta oireisiin tuli aika nopeasti. Lopullisesti iho-oireet + muut allergiaoireet kuivuivat kokoon ja katosivat, kun koira joutui kortisonikuurille muun sairauden vuoksi, josta se ei valitettavasti tule koskaan selviämään :cry:
Eija Savolainen

Viesti Kirjoittaja Eija Savolainen »

Yksi allergisoiva tekijä voi olla myös muovikuppi. Tiedän pari koiraa, joilla aukesi suupielet ja korvat tulehtuivat. Koiran ruokakuppi muutettiin muovisesta teräksiseen ja ongelmat katosivat.
Minna Finsk

Viesti Kirjoittaja Minna Finsk »

juu siinä testissä ei tosiaan näkynyt näitä ruoka-aineallergioita, kun ne eivät verikokeesta selviä.
ja koirahan oli pidemmän aikaa ite tehdyllä ravinnolla. Eli varastopunkkeja ei olisi voinut ollakkaan.
Pääni olen puhki miettiny ja kokeillut vaikka mitä. Ja kun koira ei vielä reagoi mitenkään jos yhtäkkiä saa esim vehnää. Luulisi koiran rupeavan itteään repimään enemmän kun saa jotain allergisoivaa..
Jep, ruokakipot ja juomakipot ovat kaikki metallisia.
Tosin muovisia leluja on että voisihan sitä kokeilla vielä ottamalla nekin pois.
mikä tämä perianaalifistelia muuten on kun en löytänyt siitä mitään tietoa googlettamallakaan?
Pirjo Niskane

Viesti Kirjoittaja Pirjo Niskane »

Perianaalifistelia on perinnöllinen sairaus, joka tekee "onkaloita" perianaalialueelle. Sairaus sotketaan aika usein anaalifisteliaan, joka on anaalirauhasten tulehtumisen ja siitä syntyneiden paiseiden ulospäin purkautumisen jälkeinen reikä anaalialueella.

Olen pyytänyt (ja onneksi olen myös saanut) paljon kertomuksia ihmisiltä, joiden koirat tätä tautia sairastaa ja niistä yhteenvetona voin sanoa, että lähes kaikki koira ovat olleet allergisia...vain kaksi koiraa on sairastunut kohtutulehduksen jälkeen. Taudissa on myös kolmea eri "tyyppiä". Lievimpänä se temmeltää vain ihon pinnalla tekemättä välttämättä syviä onkaloita. Tämän jälkeen tulee taudinkuva, jossa voi tulla syviäkin onkaloita (tarkoittaa pinnasta peräsuoleen), mutta tauti ei leviä voimakkaasti. Kolmantena on olleet taudinkuvat, joihin koira on sitten menehtynyt...eli voimakkaat verenvuodot ja suuret reiät. Ystäväni koira kuoli viime syksynä saatuaan kolme suurta verenvuotoa, joita ei pysty tyrehdyttämään kotikonstein eikä edes eläinlääkärilläkään ollut siihen keinoja :cry: Paranemisia on tullut tietooni vain yksi...,josta en tiedä, että onko vielä edelleenkin terveenä vai onko ongelma palannut. Pätevää hoitoa ei siis juurikaan ole, mutta parhaimmillaan taudin kanssa voi elää montakin vuotta (meillä on menty 3 vuotta).
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

Moikka, allergia tuttu ongema ja sain sen itse järjestykseen koirallani noin 4v. sitten.Aikaa tutkiskelu vei,mutta ongelmat saatiin pois kokonaan. 5:den vuoden raapimisen jälkeen 7:män vuotta terveenä,turkki kiiltävänä ja ilman rapsutuksia.Oireet oli aivan samanlaisia.Yleisimmät Allergisoivat ruokaaineet koirilla ovat: kala, kotimainen vilja, naudan-ja sianliha, kaikki maitotuotteet,eli jäljelle jäävistä aineista koostin hurtalleni tällaisen "menuun":
-Nutro Choicen Lammas/riisi papanat (joku sanoo kallis, minä sanon hyvä)
-Kotiruokana uunipuuro,missä on kanaa/kalkkunaa/broileria(naturia,eli ei marinadeissa),
(on n. saman hintasta kun nauta ja sika), juureksia(porkkana ja lanttu), pinaattia(saa pakasteena)
-pellava- tai helokkiöljy (vähän voimakkaammin tuoksuvia öljyjä, joten itse ostan kapseleita ja kipu tuntuu lähinnä lompakossa)
Kun koira on saatu kuntoon, se kestää tod.näk. kerran vko.ssa saadun itse keitetyn ydinluun tai viilin,mutta peruspöperöt kannatta pitää yksinkertaisina. Itse teen tuon puuron kerran vko:ssa ja lisään sitä liotettuihin papanoihin. NC-n lammas/riisissäkin on omega-rasvahappoja,mutta tärkeintä on omega3:n suhde omega6:seen.Eli 3:nen vaikuttaa tulehduksia vastaan ja 6:nen taas niitä edistävästi. Em. öljyissä tämä suhde on oikea. Kun rasvoja ei tule (punaisesta) lihasta,olen huoletta antanut 2kpsl:ia öljyä päivässä. Ja pinaattia laitan siihen puuroon,ettei hurtalle iske anemia.
Luulempa että ne sun rekun hiivat on lisääntyneet jatkuvista antibiooteista ja kortisonin kanssa huomasin itse ongelman,että koiran tarvii päästä pissalle 3h:n välein. :lol: Jos rekku joutuu pissojaan yhtään "nuoleskelemaan",niin on vaikea tietää johtuuko ripuloiminen/oksentelu väärästä ruuasta vai mistä. Ja tuo laihtuminen voi johtua allergiaan liittyen siitä,että suolistossa on tulehdusta ja sieltä ei mikään imeydy. Jos koiralla ei ole tällä hetkellä pahoja ihotulehduksia, niin en antaisi enään antibiootteja.Kortisonia syöttäisin vain niin kauan kunnes raapiminen hellittää.(itse syötin sitä 2vko:a).Apteekista saa Klorhexol 5ml nimistä pesunestettä, joka on desifioivaliuos ja se tappaa juuri niitä "pöpöjä" iholta,mistä esim. sakemannien hotspotit aiheutuu.Jos iholla on märkiviä haavoja ym. tuo aine on hyvä.Samalla aineella on hyvä pestä myös niitä tassuja, jos ne on auki. Joitain tämä menyy voi naurattaa, mutta halvemmaksi se tulee verrattuna jatkuviin lääkärissä käynteihin. :lol: Toivottavasti tästä oli mitään apua, mutta älä hyvästä hurtasta luovu. t.Sami
Vastaa Viestiin