Pennun peseminen

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Katja Kilpeläinen

Pennun peseminen

Viesti Kirjoittaja Katja Kilpeläinen »

Pojan nulikka on nyt n.4,5 kk vanha ja mietin tuota pesemistä... Kasvattaja ei kertomansa mukaan ollut pentua pessyt missään vaiheessa, enkä minäkään ole sitä nähnyt tarpeelliseksi varsinkaan näin talvella. Onko siis mitään ohjeistusta tuohon, pitääkö pentu ehdottomasti pestä jossain vaiheessa vai antaako vaan olla?
Heidi Eronen

Pennun pesemisestä...

Viesti Kirjoittaja Heidi Eronen »

Itse en ainakaan välttämättä vielä pesisi, miusta ainakin enemmän keväällä olisi parempi, ettei talveksi tullut rasvakerros häviäisi :) Ellei tietysti sitten koiran turkki haise, silloin pesu kyllä olisi aiheellista jo nyt :)
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Älä pese pentua talvella!

Ylipäätään koiraa ei tarvitse pestä, kuin ehkä kerran - kaksi vuodessa.

Jos koira on terve, se ruokitaan oikein ja se saa olla paljon ulkona, ja sen ulkoilu- ja oleskelupaikat ovat puhtaat, niin pesu on tarpeetonta.

Kovan karvanlähdön aikana kuolleen karvan irtoamista voi nopeuttaa pesemällä koira. Kaikki karva irtoaa silloin nopeasti. :D

Lisään vielä, että haiseminen ei kuulu koiran luontaisiin ominaisuuksiin. Halvat, epäterveelliset kuivaruuat saavat koiran ihon haisemaan ja vitamiinien ja hivenaineiden puutokset voivat tehdä koiran turkista tahmean ja epämiellyttävän koskettaa.

Toiset kasvattajat pesevät pennun ennen luovutusta. Varmasti tarpeellista jos pentu on pyöriskellyt paskassa ja kusessa pikkupentuaikansa.
Jos pennuilla on hyvät, asianmukaiset tilat ja kuivituksesta on huolehdittu, niin en näe pesua tarpeelliseksi.
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Meillä pestään koirat useammin kuin kerran- kaksi vuodessa. Minä ainakin pesen aina kun koiran turkki tuntuu silitettäessä ikävältä. Kaupunkikoirat saavat ulkoa kaikenlaista likaa turkkiinsa. Kun turkki on puhdas eristää se kovilla pakkasillakin paremmin.

T sirpa

Ps pennunkin voit pestä näin talvella, mutta pese illalla ennen nukkumaanmenoa ( siis iltapissan jälkeen), että turkki saa koko pitkän yön kuivua. Näin talvella alusvilla on paksumpaa ja turkki kuivuu huomattavasti hitaammin kuin kesällä. Jotkut koirat antavat kuivatella itseään hiustenkuivaajalla, mutta tämä taas kuivattaa turhaan ihoa.
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

Itse olen turhaa pesemistä vastaan... Pahimmassa tapauksessa iho jää muhimaan ja saat vielä aikaiseksi iholle hotspotteja...

Olen kyllä huuhtassut suihkulla tassut ja mahan jos on ihan jossain mutaojassa rymynnyt, mutta pesuaineita omaan koiraan ei oo taidettu käyttää vielä kertaakaan ja se on kohta kolme-vuotias.

Jos koiran turkki vaikuttaa rasvaiselta tai se hilseilee, niin kannattaa ensisijaisesti tarkistaa ruokintaa eikä alkaa koiraa pesemään. Toki karvanlähdön aikaan turkki näyttää elottomammalta ja vähän voi hilseilläkin, mutta se on normaalia.

Ei sille pesemiselle ole mitään ohjetta ainakaan, että pitäisi pestä tietyn väliajoin. Nauti siitä pentutuoksusta niin kauan kuin mahdollista, jos siinä sitä vielä on! :love:
Irina Pulkkinen

Viesti Kirjoittaja Irina Pulkkinen »

Minä en ole kanssa tuota pesemistä hirveästi harrastanut. Pentu pestiin kun tuli taloon ja sen jälkeen en ole pessyt, ei haise eikä turkki ole tahmea. Hilsettä välillä, etenkin kun karvaa lähte enemmänkin. Koikulla nyt ikää 1,5 vuotta. Tietty olen tassuja ja mahaa pessyt kun kuraantunut, joskus uimisen jälkeen jos on oikein hiekkaa ollut paljon niin huljutellut myös selästä hiekat ja mudat pois :)
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Ensimmäisen kerran pesin shampoolla, kun koira oli 8kk. Oli leikin tiimellyksessä käynyt koirakaverinsa kanssa ruoste-muta-ojassa ja tarvitsi kunnon pesun. Kuten emännän vaatteetkin :D

Toinen shampoopesu oli syksyn rapakelien jälkeen kun tuli lumi maahan.

Muuten suihkutellaan vaan tassut ja mahanalunen silloin kun se on tarpeen.

Ei koiraa kannata pestä usein, varsinkaan shampoolla, ettei ihon oma rasva peseydy pois ja ihon normaali bakteerikanta pysyy tasapainossa.
mikko myllylä

Viesti Kirjoittaja mikko myllylä »

Hei!
meillä pestään koira aina kun on siihen aihetta,eli useammin kuin kerran tai kaksi vuodessa....meillä nyt 7 kuukautinen uros ja turkki kiiltää ja voi todella hyvin vaikka pesemmekin useammin,emme kuitenkaan liikaa mutta aina jos on likanen tai käynyt jossain pyörimässä.
ostimme eläinlääkäriltämme hoitoaineen joka palauttaa koiran oman ph:n,niin ei myöskään hilseile pesun jälkeen saati muutenkaan.
Vastaa Viestiin