Perheenjäsenestä tosi kova huoli! APUA!!

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Pia Marsch

Perheenjäsenestä tosi kova huoli! APUA!!

Viesti Kirjoittaja Pia Marsch »

Hei kaikki koiraystävät Suomessa,

Minun pitää nyt kääntyä Teidän Suomalaisten puoleen asiassani.

Muutimme perheemme kanssa Intiaan ja ostimme täältä ihanan suloisen sakemnnin pennun, Zappan. Zappa on nyt 4,5 kk.

Nyt epäilen, että Zapalla on ns. tosi löysät lonkat ja olen ihan neuvoton mitä pitäisi tehdä.
Täällä on niin eri kulttuuri koirien kanssa. Kun kyselen täällä ihmiset katsovat minua kuin halpaa makkaraa ja kysyvät päälle, että mitä sen on väliä jos koirassa on jotain vikaa. Kyllä se siitä jää henkiin tai kuolee. Kauhea asenne, mutta maassa maan tavalla. Eläinlääkäri ei sano mitään, mutta tuuppaa mukaan aina jotain vitamiineja. Tuntuu että se ei tiedä yhtään mitään.

Mistä tiedän, että koska olla tosi huolissani tuosta uudesta perheenjäsenestämme? Zappa makailee aina lonkat sivulla kuin talja vatsa ja kikuli maassa. Sitten aina välillä mielestäni sen takajalat eivät pidä kunnolla kun juoksee tai riehaantuu.

Olen lukenut kaikki täältä sivuilta ruokavaliosta sekä terveydestä. Kaikki kirjoittelevat lonkkakuvista, mutta täällä asia on ihan uusi ihmeellinen juttu täällä.
Olen myös lukenut, että ruokavalio vaikuttaa paljon. Olemme ostaneet parasta pentu ruokaa mitä täältä saa. Siinnä on tuota tuhkaa 7%. Yleensä täällä on tuhkaa koiran ruuassa noin 10%tai yli. Olen sekoittanut papanoihin vähän jauhelihaa, riisiä, vihanneksia ja saanut myös kotiruokien jämiä ruokansa sekaan.
Paljonko minun pitää antaa tuota ruokaa koiralle? Suosituksessa sanotaan, että n.150g papanoita päivässä.

Laitan mielelläni kuvia makuu asennosta jos jotain kiinnostaa ottaa kantaa SUUREEN huoleeni.
Näkeekö lonkista mitään ilman röntgeneitä?
Zappan säkä on noin reilu 50cm ja jos arvioin niin painaa tuollaiset 20 kg.

Laittakaa minulle kysymyksiä, jotka auttaisivat Teitä auttamaan minua.

Sydäntä särkee jos on joku hätä pojalla eikä kukaan täällä tiedä tai välitä.

AUTTAKAA SUOMALAISET TIETÄVÄISET!!!!
Kirsi Aalto

Viesti Kirjoittaja Kirsi Aalto »

Monet pennut nukkuu ns.sammakko asennossa ja pennuilla tahtoo välillä toinen jalka mennä itään ja toinen länteen.Mulla ei tosin yksikään sakemanni ole nukkunut noin mutta A lonkkainen ja terve selkäinen leonberginkoira nukkui noin pentuna.
Kuvistahan sen tarkan tiedon saa mutta kun noin pentu kyseessä niin se on vähän haku ammuntaa kun ei luusto ole vielä kehittynyt.
Kannattaa myös siirtyä ihan aikuisenkoiran nappulaan,monet penturuuat ovat liian ytyä tavaraa!!Ja kannattaa kasvattaa pentu hitaasti mutta varmasti:)
Heidi Similä

Viesti Kirjoittaja Heidi Similä »

Ja tarkkailla koiran olemusta että paino pysyy kohdillaan. Ei mikään luuranko, muttei niinkään että rinta viistää maata. Ylipaino kun rasittaa niin pentujen kuin aikuistenkin koirien niveliä.
kati laikko

Viesti Kirjoittaja kati laikko »

itselläni on 2v saku uros,jolla oli löysät lonkat vielä 1,6kk ja kun käytin kuvissa 1,10kk tulos oli A.ikinä en olis uskonut et puhtaat lonkat koiralla kun kesällä peräpää heitteli jokasuuntaa.sulla on vielä pentu joten älä hermoile vielä liikaa. :tsemp:
Pia Marsch

Kiitos valaistuksesta

Viesti Kirjoittaja Pia Marsch »

Kiitos viestaistä.

Oloni tunnen ehkä vähän tyhmäksi :oops: kun jotenkin luulin kun ihmiset puhuvat kuvista, että ne on otettu noin 6 kk.

Kaikki jutut nyt jotenkin valkenee. En tajunnut sitä että ruokavaliolla voidaan vielä auttaa koiraa yli vuoden iässä jos on ollut ruokavalio puutoksia.

Siis rauhassa ja ajalla kasvattamaan tuota puntuamme ilman huolen häivää. (Ainakaan vielä)

Zapankin perä heittelee aina välillä minne sattuu!

KIITOS!!

Vinkkejä otan mielelläni niin paljon vastaan kun jaksatte kirjoitella. Parempi vara kuin vahinko!! :)
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

Onko koiraa mahdollista kuvauttaa siellä? (Eli osataanko siellä koira asetella kuviin oikein?)

Vaikka siellä ei kukaan osaisi kuvia tulkita, niin ottamalla röntgen-kuvista vaikka digikuvan ja laittamalla asiantuntevalle palstalle tai jollekin hyvälle kasvattajalle, niin osaavat varmaan sanoa mielipiteensä.
Pia Marsch

Viesti Kirjoittaja Pia Marsch »

En usko että täällä pystytään "ihme" suorituksiin. Kun kysyin kuvauksesta lääkäriltä niin hänen mielestään jos on löysät lonkat niin on löysät lonkat. Mitäs kuvattavaa niissä sitten on?

Täytyy kysellä olisiko täällä paremmin varusteltua eläinlääkäriä. Tuskin löydän :|

Voisiko noille lonkille tehdä jotain jos ne on tosi löysät alle kaksi vuotianaa?
Olen koittanut ottaa monia vinkkejä ruokitaan tuolta sivuilta...

Otan kyllä mielelläni lisää ruokinta vinkkejä ja ohjeita vastaan Teiltä?

Uskon, että kaikki menee o.k. :P
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Hei Pia

Voit laittaa kuvan koirasta sähköpostiini. Ota mielellään sivukuva kun se seisoo luonnollisesti ja yksi kuva suoraan takaan. Miten koira hyppää?
Eli ponnistaako etusilla vai normaalisti takaosaan tukeutuen. Jotakin voi nähdä myös hännän asennosta, näyttäisikö häntä tyvestä oleva "suoraan" vai vinossa?

Jos koiralla on huomattavaa vikaa luustossa, voi sen nähdä jos pentuikäisenä. Kuvista on kyllä vähän vaikeaa arvioida. Saatko videota esim Wmv tiedostona?

Ruokinnalla ja liikunnalla voi todella paljon vaikuttaa jos lonkkien ainoa vika on löysyys. Jos taas esim lonkkamalja ei ole kehittynyt normaalisti, ei ole paljon mitään tehtävissä kuin pitää koiran lihaskunto hyvänä.

4,5 kk ikäisen pennun liikunnan pitäisi jo olla hallittua, jos kasvu on ollut normaalia.
Harju Sanna

Viesti Kirjoittaja Harju Sanna »

Meillä oli 9 vuotta harmaa hirvikoira narttu, se makoili koko ikänsä ns. sammakko asennossa, ja terveeltä vaikutti :)
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Meillä oli aikoinaan kultainen noutaja, joka ei koskaan maannut nk. sammakkoasennossa vaan aina vain jommalla kummalla kyljellä - lonkat D.
Sen jälkeiset koirat ovat maanneet sammakkoasennossa ja lonkat A.

Että silleen. :)
Minna Jutila

Viesti Kirjoittaja Minna Jutila »

Seija Kulmala kirjoitti:"Ruokinnalla ja liikunnalla voi todella paljon vaikuttaa jos lonkkien ainoa vika on löysyys."

Itselläni on tervveksi välikuvattu pentu, nyt 10 kk, joka on ylipäätänsä hyvin löysä. Liikuntaa saa kyllä ja lihaksistoa löytyy, mutta niveliltään silti löysä. Millaisella liikunnalla ja ruokinnalla koittaisit löysyyttä vähentää?
Vastaa Viestiin