Pyöräily

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Tiina Viinikka

Pyöräily

Viesti Kirjoittaja Tiina Viinikka »

Heippa taas!
Olen aloittanut koirani kaa pyöräilyt,mutta nyt törmäsin uuteen seikkaan.Onko näin ettei sakuja saa juoksuttaa asvaltilla? :?
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

No mielummin hiekka,nurmi yms.

Mutta olen itsekkin asiaan syyllistynyt,vauhti ei saa nousta liikaa ja lihas&tassujen huolto tärkeää.
Tiina Viinikka

Pyöräily

Viesti Kirjoittaja Tiina Viinikka »

Eli mitä Milko tarkkaan ottaen tassu ja lihashuolto tarkoittaa?
Eija Peltonen

Viesti Kirjoittaja Eija Peltonen »

Taitaa olla monella koiraa pyörän kanssa juoksuttavalla (niin kuin meilläkin) se ongelma, että joka suuntaan kotipihasta lähtee vain asvalttitie, eikä hiekkaa löydy kuin lasten hiekkalaatikoista ja uimarannoilta.. Milkon tavoin vauhtia säännöstellen ollaan asvaltilla lenkkeilty ja itselläni on lisäksi tapana aina kerran-pari (lenkin pituudesta riippuen) pysäyttää fillari, kun sopiva metsikkö/nurmialue osuu kohdalle ja kävelyttää/juoksuttaa koiraa hetki irrallaan (en tiiä, onko tästä mitään "hyötyä" mut ompahan vaihtelua ainakin). Onneks noita pusikoita sentään vielä on kaupunkialueillakin..

En kyllä perskohtaisesti olen kuullut, että terveen koiran juoksutus fillarin rinnalla olisi ehdottomasti kiellettyä..? Toki, jos koiran kanssa fillarointi on ainoa lenkkeilymuoto, niin onhan se "vähän"yksipuolista.. Meillä fillarointia on ohjelmassa kerran-pari viikossa, enimmäkseen juoksutetaan jätkää metsissä ja pelloilla jumalan selän takana (luvan kanssa tietty)..
Lotta Heikkilä

Viesti Kirjoittaja Lotta Heikkilä »

Mä ostin juuri Springerin, jotta koira saisi vähän vaihtelua kävelylenkeille, kun olen itse niin laiska lähtemään juoksulenkille ja kaupungissa koiraa ei oikein voi vapaana juoksuttaa.

Nyt pitäisi saada laite vielä asennettua, mutta en ajatellut kuin kerran tai kaksi viikossa käydä vetämässä koiran kanssa pyörällä lenkit.
Eija Peltonen

Viesti Kirjoittaja Eija Peltonen »

Milko tarkoittanee sitä, että tassujen kuntoa täytyy tarkkailla eli että anturat ja varpaiden välit pysyy ehjinä ja aristamattomina. Lihashuolto tarkoittaa sitä, että koiraa verrytellään ennen ja palautellaan jälkeen lenkin eli ei lähdetä täpöllä pihasta ja palata täpöllä lenkin jälkeen kotipihaan ja suoraan siitä nukkumaan. Maitohappoja kertyy elukoitten lihaksiin samalla lailla kuin ihmisillekkin ja ilman verryttelyä ja palauttelua ne aiheuttaa kipua lihaksiin..

Me yleensä aloitellaan lenkki ihan hissukseen kävellen ja pikkuhiljaa kiritään vauhtia ja jälleen lenkin loppua kohden hiljennetään reippaasti vauhtia..

Ihan joka lenkin jälkeen en oo koiraa venytellyt, mutta jos sen teen, on venytykset hyvin pikaiset ja pienet, isompien/pitempikestoisten venytysten aika on useita tunteja lenkin/treenin jälkeen. Myös kevyt lihasten hieronta tuntuu tekevän kutaa koiralle lenkkeilyn päälle.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Siinä yllähän ne tuli.

Itse teen yleensä pissa&kakka lenkin koiralle ensin.

Ettei tarvi pysähdellä ja lihakset vähän lämpiää.

Meillä ensimmäiset 500m seisotaan jarrun päällä ja sitten alkaa vauhti tasaantumaan,ja asvaltilla pidän rauhallisempaa vauhtia.
Vastaa Viestiin