Vesikupilla leikkiminen?

Terveyteen liittyvät aiheet
Tia Nyman

Vesikupilla leikkiminen?

Viesti Kirjoittaja Tia Nyman »

Meidän Jade tytöllä on erikoinen harrastus, se nimittäin leikkii juomakupillaan. Alan olla aivan toivottomassa tilassa tämän asian kanssa koska se vain sen kun jatkuu vaikka koira kasvaa. Koira leikkii kupin kuin kupin kanssa. Ymmärtäisin asian sílloin jos kupissa olisi roska ja koira koittaisi tassullaan ottaa roskaa pois mutta ei!
Jade sen kun leikkii ja kataa aina poissaollessamme vesikuppinsa. Se tekee tätä jopa silloin kun olemme kotona. Olen kokeillut kaikenlaisia kuppeja. Keraaminen on kaikista paras sitä se ei saa kaadettua kun se on täysi mutta heti kun se on puolillaan se kaadetaan. Mistä tämä johtuu?!? Mitä voin asialle tehdä? Koiraa on kielletty aina kun olemme huomanneet sen tekevän näin mutta oppi ei taida mennä perille vai omistajassako vika? :|
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Anna vettä vaan silloin tällöin,tai kun olette paikalla.

Ruoan sekaan enemmän vettä,niin ei tarvi olla(eikä tarvi muutenkaan)koko ajan vettä tarjolla.
Johanna Mattila

Viesti Kirjoittaja Johanna Mattila »

Ei tuo nyt mitenkään varsin erikoinen harrastus ole. :D

Ei mulla muuta, Milkolla oli jo hyviä vinkkejä.
Hilkka Laakso

Viesti Kirjoittaja Hilkka Laakso »

Lara teki tuota samaa. Ja silloin, kun se ei kaatanut kuppia, se saattoi juosta siitä läpi, loiskuttaa tassuilla, heittää sinne leluja tai kantaa sen täysinäisenä vaikkapa makuuhuoneeseen ja kipata vedet mun jalkoihin. Ja kaikenkaikkiaan se oli koko ajan sen veden kimpussa, juoda lipitteli vähän väliä. Ja lattia kupin ympärillä likosi vedenpaisumuksessa koko ajan.

Totesin, etä pentuhan on "sukeltelija", ja olin vähällä rajoittaa lutraamista poistamalla jatkuvan vedensaannin, nettipalstalta luettujen esimerkkien mukaan. Koska siitä olisivat kuitenkin kärsineet myös perheen muut karvakorvat, keksin toisen ratkaisun.

Ostin paksureunaisen kupin, jota on hankalampi kaataa tai kantaa (kyllä se siihenkin edelleen pystyy, mutta onpahan edes haasteellisempaa) ja sijoitin kupin kylpyhuoneen lattialle. Ajattelin, että siinä lutratkoon, eipä tule vahinkoa kuitenkaan. Jonkun aikaa sama leikki jatkuikin, mutta aika pian se hyytyi. Nyt ei enää läträtä, ja kuppiakin kanniskellaan vasta, jos se tosiaan pääsee tyhjäksi.

Näin jälkeenpäin ajatellen, se saattoi kekseliäästä pennusta olla aika mukava show, kun vähän vettä loiskuttamalla sai mamman aina rättiä heilutellen konttaamaan. Larahan oli tuossakin toiminnassa nimittäin aina innolla mukana. Nyt vesileikit eivät enää kannata. Eikä se varmaan tule niin usein edes mieleen enää koko kuppi, kun se on kauempana sieltä, missä muut ovat. Eihän yksin puuhailu ole niin kivaa. Pian pitää varmasti keksiä ihan muita juttuja, joilla aktivoida emäntää.
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Meillä oli sama homma pienenä, että vedellä piti läträtä. Ja kauhea vesipeto Efe on vieläkin, ainut että nyt ei enää leikitä vesikupilla! Itse koin sen niin että se on vaan pennun leikkimistä, ja ajan kanssa menee ohi. Niinkuin menikin.

Kaikista hauskin oli täyskumipallo! Semmoisen painavan pallon kun kantaa kupin päälle ja päästää irti niin JEE mikä roiskahdus! :D Ja sitten tosiaan pääsi emännän kanssa luuttuamaan lattiaa...
Saana Moilanen

Viesti Kirjoittaja Saana Moilanen »

Älä ole huolissaan, tuo on isossa mittakaavassa pieni ongelma. :wink:

Mulla vanhempi koira oli melkoinen kaivuukone pentuna ja tämä nuorempi 15-viikkoinen veti vielä jokin aika sitten ihan samaa rataa; kuppiin tassu, sitten toinen, ja kohta alkoikin iloinen kaivaminen. Nykyisillään pentu juo vain valvovan silmän alla ja kiellän saman tien, jos tassu yrittää liidellä kohti kuppia. Pysykää kärsivällisinä ja kehukaa kun pentu toimii halutulla tavalla.
leena kuusisto

Viesti Kirjoittaja leena kuusisto »

olis pitänyt hoksata nuo rajoitteet heti saksantytön saavuttua, nyt tehdään remonttia ja keittiön parketti muuttui klinkkeriksi :D vaikka vedellä läträäminen on jo loppunut, niin lattia kyllä ennätti mennä pilalle.
Seija Savas

Viesti Kirjoittaja Seija Savas »

Juu, plutaaminen on kivaa eikä se rajoitu aina pelkästään ulos. Nyt on pennun vesikuppiin "sukeltaminen" jo vähentynyt (5 kk). Kasvattajan mukaan koko iso pentua tykkää moisesta.
Helpottavaa kuulla, että muillakin on vesipetoja!
Tia Nyman

Viesti Kirjoittaja Tia Nyman »

Joo nyt olen kokeillut tätä että jätän kupin laittamatta kokonaan jos olen vain vähän aikaa pois ja se on tepsinyt aika hyvin. Se tietää ettei se silloinkaan kun olen pidempää poissa lutrata vedellä.
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Kun se pentuajan kupin kanssa itsensä huvittaminen jää pois,niin koiralle kehittyy todella vetiset juomatavat.

Ensinnäkin koira juo jo niin,että vettä roiskuu kupin reunojen yli lattialle,mutta pahin on vasta tulossa.Siinä juodessaan se nostaa muutamaan otteeseen päätään kupin reunojen yli,niin että vettä lorisee suupielistä lattialle.Kun on litkitty tarpeeksi,koira lähtee kupilta ja vettä valuu väljästä suuvärkistä ympäri kämppää ainakin vartin verran. :D

Hyvä vesi-imuri,kahluusaappaat tai kumivene on välttämätön varuste sakemannitaloudessa. :harhar:
sari ernvall

Viesti Kirjoittaja sari ernvall »

poistettu
Viimeksi muokannut sari ernvall, 01 Marras 2006 09:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hilkka Laakso

Viesti Kirjoittaja Hilkka Laakso »

Sirpa Hörkäs kirjoitti:Hyvä vesi-imuri,kahluusaappaat tai kumivene on välttämätön varuste sakemannitaloudessa. :harhar:
Näin näyttää olevan. :lol: Ei nimittäin ole kovinkaan fiini ja kurantti pöytätavoiltaan tämä meidänkään debytantti. Aivan eri meininki kuin siistillä, hillityllä ja elegantilla bretskuisosiskollaan. :roll:
sari ernvall kirjoitti:On muuten paljon parempi, että isot koirat syövät ylempää, kuin lattiatasolta.
Millä tavalla parempi?
Suvi Alanko

Viesti Kirjoittaja Suvi Alanko »

Ylempää syömisellä voidaan ennaltaehkäistä isoille koirille tyypillistä vatsalaukun kiertymää.Oma koirani on aina syönyt ylempää.Ei varmaan raukka saisi syödyksikään lattialta :lol: .Käytän ruokinta-alustana kissanruoan säilytysastiaa.Joskus olen unohtanut säilytysastian täytön jälkeen kaappiin ja laittanut ruokakipon lattialle.Koira on vinkunut kupin ääressä ja kun menin katsomaan miksi moinen mölinä niin huomasin virheeni.Kuppi säilytysastian päälle ja poika pääsi syömään.Olen joskus miettinyt sitäkin olisiko lattialta syömisellä jotain vaikutusta esim.etupään ongelmiin juuri isoilla koirilla....tuskinpa mutta ompahan mietityttänyt.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

^väärin,lueppa palveluskoira lehdestä artikkeli,jossa kerrotaan,että korkealta syöminen lisää riskiä vatsalaukun kiertymään!
Suvi Alanko

Viesti Kirjoittaja Suvi Alanko »

Ahaa...ihan uutta tietoa minulle...hyvä kun oikaisit.Täytyypä lukaista kyseinen lehti,olen aikonut sen tilata
Vastaa Viestiin