Tietämätönkö?

Terveyteen liittyvät aiheet
Tia Nyman

Tietämätönkö?

Viesti Kirjoittaja Tia Nyman »

Joo tää menee aika oudoksi mutta pakko tää juttu on laittaa tänne.
Tosiaan ollaan etsitty jo pidemmän aikaa meidän Jadelle (6kk) kaveria jotta sillä ei olisi niin kovin yksinäistä. Nyt sitten löysimme ilmoituksen melkein samanikäisestä saksanpaimenkoiran pennusta (narttu myös). Menimme hakemaan tyttöä ja ensimmäiseksi kiinnitin huomiota sen kovin ihonmyötäiseen turkkiin, mutta en ihmetellyt sen enempää kun ei minulle kovin paljoa ole kokemusta lyhytkarvaisista sakuista. Itsellä puolipitkä karvainen. Noh tyttö oli myös todella pieni. Se on syntynyt helmikuun lopussa ja painoa sillä on vajaat 10 kg. Sen säkä on myös todella pieni!!
Mietin näitä kääpiökokoisia sakuja että eikai minulle sellainen ole nyt sitten tullut. Tämä meidän tyttö tuli eräältä naiselta jonka ystävä oli lopettamassa kennel toimintaa. Huomenna soitan kyllä tälle kennel naiselle ja haluan tietää kaiken.
Suurin ihmetyksen aiheeni oli se että huomasin tällä pienellä tytöllä olevan myös takajaloissa "kinnerkynsi". Eihän sakuilla sellaisia ole, vai puuttuuko meidän jadelta ne? Vastatkaa pliis nopeasti. Tyttö on kyllä täysin sakun näköinen paitsi että korvat on isot ja lurpattaa mutta eiköhän ne siitä nouse.
Janet Tervashonka

Viesti Kirjoittaja Janet Tervashonka »

No niin, kyllä tämä aika kääpiöltä vaikuttaa, jos on puolivuotias ja painaa 10 kg. Kai tällä uudella kaverilla tunnistusmerkintä on ja paperit, joista voit katsoa, minkäsukuinen se on ja verrata sen kokoa sukulaisiinsa ja emoon...Saksanpaimenkoiralla voi olla harvoin kannuskynnet, mutta kasvattajat useimiten ovat poistattaneet ne jo aivan pieniltä pennuilta. Juu ja korvat, nehän on sellaiset Aaneloset ja lurpattaa toisinaan hyvinkin vanhoiksi...

Palatakseni kysymyksesi alkuun vielä, mielestäni on kyllä varsin outoa, että etsit noin nuorelle koirallesi "kaveria, jotta sillä ei olsi kovin yksinäistä" ...siis herää kysymys, miksi alunperin koira on on hankittu? Etkö itse ole koirasi paras kaveri ja yksinäisyyden poistaja? Onko uusi koira hankittu itsellesi vai tämän Jaden lemmikiksi? Kahden samanikäisen saksanpaimenkoirananartun olo samassa perheessä ei vaikuta muutenkaan kovin järkevältä, jos niiden tarkoitus olla toistensa kavereita....
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Kuse*uksen makua,onko koiralla paperit?

Ja 2 pentua jotka pitää kouluttaa samaan aikaan,riittääkö aika?
Tia Nyman

Viesti Kirjoittaja Tia Nyman »

Juu aika riittää kyllä meillä on aina toinen kotona koirien kanssa, mutta Jade on niin kovin innoissaan aina muista koirista ja pettyy aina kun lähdemme esim, koiratarhasta pois. Se rakastaa muita koiria. Monesti se jää vinkumaan muiden koirien perään. Se ei ole koskaan ollut hyökkäävä toisia koiria kohtaan tai mitään. Koskaan ei ole ollut ongelmaa toisia koiria ohitettaessa kadulla tai mitään. Meidän Jade vaan rakastaa muita koiria. En koskaan ottaisi itselleni lemmikkiä harkitsematta sitä kunnolla loppuun asti. Enkä tietenkään siksi että vain minä haluaisin tai että se olisi vain minulle hyväksi. Jaden onnellisuutta siinä ajateltiin.

Valitettavasti tällä uudella tulokkaalla ei ole papereita, ja muutenkin koko sen tarina kuulostaa todella epäilyttävältä ja siksi halusinkin tarjota pennulle parempaa kuin mitä se olisi siellä edellisessä paikassa saanut. Paperittomia koiria ei pitäisi ottaa, on joidenkin kanta, ymmärrän heitä täysin, he haluavat tietää koiransa lähtökohdat ymm. Mutta tosiaan minulle riittää että saan tarjota jollekkin onnettomalle paremman kodin.

Aion kouluttaa sen kunnon koiraksi kuten tämän toisenkin. Jaden kanssa koulutus ei ole tähän asti ollut kovin vaikeaa. Jade on syntynyt tammikuussa joten se on kohta kuusi kuukautinen ja se osaa jo nyt kaikki peruskäskyt. Tämä pieni tulokas on aivan haltioissaan kun sillä on ihmiset ympärillä jotka vihdoinkin välittää siitä ja koirakaveri myös. Tuolla ne nytkin nukkuvat vierekkäin.

Tottahan tuo on että kaksi sakemanni narttua on riski. Mutta on myös tapauksia jotka ovat tulleet todella hyvin toimeen. Toivon ja haluan saada tämän toimimaan, ja tosiaan jos jotain kävisi niin oma vikanihan se olisi. Mutta tosiaan en usko että nämä kaksi tekisivät hallaa toisilleen, niin rakastuneita ne ovat.
Hanna Rikkonen

Viesti Kirjoittaja Hanna Rikkonen »

"Se rakastaa muita koiria. Monesti se jää vinkumaan muiden koirien perään. Se ei ole koskaan ollut hyökkäävä toisia koiria kohtaan tai mitään. Koskaan ei ole ollut ongelmaa toisia koiria ohitettaessa kadulla tai mitään. Meidän Jade vaan rakastaa muita koiria. En koskaan ottaisi itselleni lemmikkiä harkitsematta sitä kunnolla loppuun asti. Enkä tietenkään siksi että vain minä haluaisin tai että se olisi vain minulle hyväksi. Jaden onnellisuutta siinä ajateltiin. "

Hyvä meininki...
:tsemp:
Janet Tervashonka

Viesti Kirjoittaja Janet Tervashonka »

"Valitettavasti tällä uudella tulokkaalla ei ole papereita" - justiinsa! Mitä väliä sillä sitten on, jos se tulokas kerran on sekarotuinen, onko sillä kannukset ja mitä se painaa. Sekarotuisilla kun ei tuppaa olemaan noita rotumääritelmiä. Kuvittelin, että kun kysymys on saksanpaimenkoirapalstalla, että kyseessä on saku.....eihän sitä tosiaan kyllä tuolla mainita...

Muutenhan sekarotuiset ovat mitä mainiointa kansaa ja hauskojakin kaikkine erikoisine piirteineen. Esimerkiksi juuri ...jaa en jaksa, mutta hyvä meininki tuntuu talossa olevan, siitä olen Hannan kanssa yhtä mieltä!
Janet Tervashonka

Viesti Kirjoittaja Janet Tervashonka »

Luin huonosti. Olihan se siellä, "ilmoitus saksanpaimenkoiranpennusta" . Taidan tietääkin mistä tämä kaveri on. Rouva myy tuttavansa pennut "kun tämä on kenneltoimintaa lopettamassa" ja saa näin kaikki sekarotuisensa hyvin kaupaksi. Että niin. Pentutehdas taas toiminnassa.
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

Tia Nyman kirjoitti:

>> mutta Jade on niin kovin innoissaan aina muista koirista ja pettyy aina kun lähdemme esim, koiratarhasta pois. Se rakastaa muita koiria.<<

Olisikohan parempi vaihtoehto ollut kehittää sinun ja koirasi suhdetta niin,että muut koirat olisivat toissijainen juttu ja sinä se nro.1?

>> Se ei ole koskaan ollut hyökkäävä toisia koiria kohtaan tai mitään. Koskaan ei ole ollut ongelmaa toisia koiria ohitettaessa kadulla tai mitään. Meidän Jade vaan rakastaa muita koiria.<<

Niin.Vielä. Koirasi on 6kk,siis täysin pentu. Sen käytös tulee todennäköisesti tuolta(kin) osin vielä muuttumaan. Tosin voi olla,että se suhtautuu näin muihin koiriin vanhemmallakin iällä,mutta miten todennäköistä se on, se onkin eri juttu.

>> En koskaan ottaisi itselleni lemmikkiä harkitsematta sitä kunnolla loppuun asti. <<

Pelkäänpä,että juuri näin on päässyt käymään.

>>Enkä tietenkään siksi että vain minä haluaisin tai että se olisi vain minulle hyväksi. Jaden onnellisuutta siinä ajateltiin. <<

No mitäs tapahtuu,jos Jade ei enää olekaan onnellinen pennun kanssa? Tai jos pentu onkin vähän eri maata kuin Jade,eikä vanhempana siedä toista narttua samassa taloudessa?

>>Valitettavasti tällä uudella tulokkaalla ei ole papereita, ja muutenkin koko sen tarina kuulostaa todella epäilyttävältä ja siksi halusinkin tarjota pennulle parempaa kuin mitä se olisi siellä edellisessä paikassa saanut. Paperittomia koiria ei pitäisi ottaa, on joidenkin kanta, ymmärrän heitä täysin, he haluavat tietää koiransa lähtökohdat ymm. Mutta tosiaan minulle riittää että saan tarjota jollekkin onnettomalle paremman kodin.<<

Ja niin kauan,kun riittää näitä ihmisiä,jotka säälistä ostavat pennun,riittää pentutehtailijoita. Ehkä "pelastit" yhden,mutta homma sen kun jatkuu. Pahimmassa tapauksessa saat itsellesi sairaan koiran,josta kukaan ei ota minkäänlaista vastuuta. Tuskin saat koiran sinulle myyneeltä henkilöltä paljonkaan apua myöskään koiran tapakasvatukseen tai koulutukseen liittyvissä asioissa.


>>Tottahan tuo on että kaksi sakemanni narttua on riski. Mutta on myös tapauksia jotka ovat tulleet todella hyvin toimeen. Toivon ja haluan saada tämän toimimaan, ja tosiaan jos jotain kävisi niin oma vikanihan se olisi. Mutta tosiaan en usko että nämä kaksi tekisivät hallaa toisilleen, niin rakastuneita ne ovat.<<

Juu tosiaan,siinä vierekkäin ei makaile kaksi narttua,vaan kaksi pentua.
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

Voi tsiisis....... :evil:
Hanna Rikkonen

Viesti Kirjoittaja Hanna Rikkonen »

Voiko oikeesti joku kirjoittaa naama peruslukemilla että
"Mutta tosiaan en usko että nämä kaksi tekisivät hallaa toisilleen, niin rakastuneita ne ovat"

Ja vakavilla asioilla ei pelleillä... niih :repee:
Tia Nyman

Viesti Kirjoittaja Tia Nyman »

Noh tää aihe on nyt paisunut aika isoksi ja kysymyshän oli vain siitä että voiko sakemannin pennulla olla kannuskynnet syntyessään vai onko tämä täysin mahdotonta.
Mielestäni asia on nyt loppuunkäsitelty. Itse teen valintani ja vastaan seurauksista myös jos jotain tapahtuu. Kiitos kuitenkin suorasta palautteesta. Kyllähän nämä kommentit pistivät miettimään ihan tosissaan asioita mutta kuten sanoin olen itse se joka päätöksen tekee ja päätös ei tule olemaan helppo. En missään tapauksessa tule antamaan tätä pentua "kasvattajalleen" takasin. En missään tapauksessa, ties mitä sille siellä käy. Kuten jo tossa aiemmin joku laittoi että kyse on pentujen tehtailusta, en epäile sitä yhtään enää. Mutta se on kuitenkin pieni pentu joka tarvitsee kodin. Koti on joko sitten meillä tai jonkun muun rakastavan ihmisen luona. Kiertoon en sitä kuitenkaan haluaisi laittaa, joten mielummin koitan ratkaista ongelmat itse. Ei voi muuta kuin toivoa parasta näistä kahdesta tytöstä. Toivon että ne tulevat toimeen jatkossakin. Jos se sekarotuinen olisikin ei se olisi ongelma. Koira kuin koira. Yhtä ihana se on vaikkei olisikaan rotukoira.
Mutta tosiaan mielestäni tämän aiheen voi sulkea, koska ei tämä johda yhtään mihinkään. Kiitän kuitenkin kommenteista. Ilman tällaisia kommentteja ihmiset varmasti tekisivät vaikka mitä asioita. Mutta tosiaan painotan että olen tarkkaan harkinnut tämän asian ja toivon että tämä keskustelu voidaan päättää tähän viestiin.
Janet Tervashonka

Viesti Kirjoittaja Janet Tervashonka »

Pentutehtailusta ei koskaan voi puhua liikaa. On pentutehtaiden "tuotteita" kohtaan väärin, että asioista vaietaan ja painetaan villaisella. On totta, että kaikki koirat, sekarotuisetkin, tarvitsevat rakastavan kodin. Juuri sen takia pentutehtaita ei saisi olla. Ja juuri ne ihmiset, jotka tarjoavat pentutehtaiden ressukoille rakastavan kodin, mahdollistavat niiden toiminnan jatkossakin. Jos kaikki ihmiset jyrkästi kieltäytyisivat ostamasta näitä pentuja, tehtaiden toiminta lakkaisi väkisinkin, mutta aina on joku, joka haluaa pelastaa edes sen yhden ja maksaa näille eläinrääkkääjille palkkion toiminnastaan. Minun puolestani aihetta ei pidä eikä saa sulkea, sen verran paljon tätä hämäräbisnestä on juuri sakemanninpentujen ympärillä.
mikko myllylä

Viesti Kirjoittaja mikko myllylä »

lueskelinpa ohimennen teitin kirjotuksia ja osui silmään tuo yhden henkilön kirjoitus siintä että kun ei ole papereita... onko siis ihmisiä jotka ajattelevat että kun ei oo papereita koiralla niin se on automaattisesti sekarotuinen???
entäs kun on isä jolla on paperit ja emä kellä ei niin ei pennutkaan ole paperi koiria, mutta silti puhtaita saksanpaimenkoiria??? vai minkä ihmeen takia osa ihmisistä tolkuttaa niistä papereista? minulla yksi jolla paerit ja toinen jolla ei,molemmat puhtaita saksanpaimenkoiria,molempien kanssa käydään eri näyttelyissä ja harrastetaan kaikenlaista ja molempien kasvattajien kanssa ollaan koko ajan yhteydessä jos tarve vaatii.mikä ihme joillakin ihmisillä on sen suhteen,ei se koiraa huononna jos sillä ei papereita ole!
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Paperit=puhdas.
Ei papereita=sekarotuinen.

Näin se homma menee ja pitääkin mennä.
Merja Takaeilola

Viesti Kirjoittaja Merja Takaeilola »

minulla yksi jolla paerit ja toinen jolla ei,molemmat puhtaita saksanpaimenkoiria,molempien kanssa käydään eri näyttelyissä ja harrastetaan kaikenlaista
Ihan hienoa että koiran kanssa harrastaa, mutta mihin näyttelyyn pääsee ilman papereita?
entäs kun on isä jolla on paperit ja emä kellä ei niin ei pennutkaan ole paperi koiria, mutta silti puhtaita saksanpaimenkoiria???
Mistäpäs sen voisi varmaksi tietää, jos emällä ei kerta ole papereita...
Vastaa Viestiin