Tietämätönkö?

Terveyteen liittyvät aiheet
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Paperit=puhdas.
Ei papereita=sekarotuinen.

Näin se homma menee ja pitääkin mennä.
Merja Takaeilola

Viesti Kirjoittaja Merja Takaeilola »

minulla yksi jolla paerit ja toinen jolla ei,molemmat puhtaita saksanpaimenkoiria,molempien kanssa käydään eri näyttelyissä ja harrastetaan kaikenlaista
Ihan hienoa että koiran kanssa harrastaa, mutta mihin näyttelyyn pääsee ilman papereita?
entäs kun on isä jolla on paperit ja emä kellä ei niin ei pennutkaan ole paperi koiria, mutta silti puhtaita saksanpaimenkoiria???
Mistäpäs sen voisi varmaksi tietää, jos emällä ei kerta ole papereita...
Eija Latva-Rasku

Viesti Kirjoittaja Eija Latva-Rasku »

Edellä mainitulle kirjoittajalle vastauksena että Match-Showssa kelpaa kaikki koirat sekoituksesta riippumatta.

Itse ihmettelin tuota kommenttia että sekarotuinen olisi muka sairampi kuin rotukoirat, hetkinen! Jalostuskoirillahan juuri on mm. näitä autoimmuuneja sairauksia. Jos se että ostaa rotukoiran olisi terveyden tae ei sekarotuisia varmasti olisikaan!

Itselläni edellinen koira oli serobi ja oli omasta mielestämme tietenkin maailman kiltein ja paras koira, ainakin oli kiltti muidenkin mielestä! :lol:
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Sekarotuisia tuskin tutkitaan samalla prosentilla kuin rotukoiria=seropit voivat olla jopa sairaampia kuin rotukoirat sitä vaan ei tiedetä.
mikko myllylä

Viesti Kirjoittaja mikko myllylä »

on outo ajattelu tapa et papereita ei puhdas rotunen...no mitäpä niillä papereilla tekee...jos sillä on paperit tarkottaako se sitä et se on terveempi,leikkisämpi,iloisempi vai onko se sitä et IHMISET pääsevät sanomaan et emo oli maailman paras ja isä muotovalio mut en mä tällä koiralla mitää tee ku sillä on niin hyvät paperit ja tää on tosi älykäs koira tekeekö ne paperit koirasta paremman.....no voin minäkin käydä hakemassa koiralleni vaikka oman suomen passin nii sit sillä on paperit tosin vähä erillaiset ku kellään muulla koska meillä koirat ovat perheen jäseniä ei mitään paperia....ja mistäkö tiädän et on puhdas rotusia....no samaan voin kysyä vaikka sulta vaikka sillä on paperit ei se takaa sitä et koira on puhdas rotunen!
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

:shock:

Ei kai kukaan aikuinen ihminen tosissaan tuollaista tekstiä kirjoita??
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

Paperiton koira on vähän kuin pimeä pullo... Siis kylhän se VOI olla vodkaa, mutta kuka kantaa vastuun kun näkö lähtee...? :roll:

Sama se on noiden papereiden kanssa. Jos koirassa on jotain vikaa, on sulla mahdollisuus saattaa kasvattaja asiasta vastuuseen. Itse en tosin ole niin kovin kasvattajia vastuuseen laittava kuin toiset (en mä allergioista tms lähde ensimmäisenä ruinaamaan kasvattajalta rahan palautusta).

Ja ihmisten tyhmyyttähän/epätietoisuutta se on, että ostavat noita pentutehdas-pentuja. Niitä säälitellään ja kasvattajaa kauhistellaan, mutta silti ollaan valmiita antamaan rahaa heille...? HALOO!?!? :shock:

Kylhän niitä kusettajia on tosiaan oikeidenkin kasvattajien puolella, mutta nopeemmin/helpommin he tilille siitä joutuvat kuin jotkut "Keltaisen Pörssin -kasvattajat".

Jokainen, joka oikeasti välittää näistä elukoista miettii TARKKAAN mistä REKISTERÖIDYN pentunsa ottaa.
Jani Salminen

Viesti Kirjoittaja Jani Salminen »

mikko myllylä kirjoitti:on outo ajattelu tapa et papereita ei puhdas rotunen...no mitäpä niillä papereilla tekee...jos sillä on paperit tarkottaako se sitä et se on terveempi,leikkisämpi,iloisempi vai onko se sitä et IHMISET pääsevät sanomaan et emo oli maailman paras ja isä muotovalio mut en mä tällä koiralla mitää tee ku sillä on niin hyvät paperit ja tää on tosi älykäs koira tekeekö ne paperit koirasta paremman.....no voin minäkin käydä hakemassa koiralleni vaikka oman suomen passin nii sit sillä on paperit tosin vähä erillaiset ku kellään muulla koska meillä koirat ovat perheen jäseniä ei mitään paperia....ja mistäkö tiädän et on puhdas rotusia....no samaan voin kysyä vaikka sulta vaikka sillä on paperit ei se takaa sitä et koira on puhdas rotunen!
Puhdasrotuinen? Just. Paperit ovat tae siitä, että koiran suku on tutkittu, ja muutenkin niistä pystyy näkemään terveystilastoja.

Yksi tärkeä asia on myös sukusiitosprosentti jonka koiran "turhista" papereista pystyt lukemaan. Mistä tiedät, että se sinun koirasi ei ole esimerkiksi tehnyt pentuja siskonsa kanssa?

Varmasti sinäkään et siskoosi kajoaisi koska tiedäthän sinä mitä siitä voisi seurata kun samaa sukua olevat jatkavat sukuaan.

Puhtaan saksanpaimenkoiran määrittelee nimenomaan se, että pennun emän ja isän sukutaulu on nähtävissä ja se on tutkittu. Sinä et voi paperittoman koiran sukua tietää mitenkään. Se voi näyttää saksanpaimenkoiralta, mutta siinä voi olla isänisänisänisän puolelta vaikkapa jotain muuta rotua.

Yllä luettelin nyt muutaman seikan jotka ne paperit tarjoaa. Ainiin, ja paperillisen koiran kauppasopimusta tehdessäsi olet oikeutettu saamaan ainakin osan rahoistasi takaisin jos koirassa on esim. perinnöllisiä vakavia sairauksia tai värivirheitä.

Minä olen kohtuullisen uusi saksanpaimenkoiraharrastaja, ja tekstissäni voi olla asiavirheitä, jotka muut voinee korjata mutta halusimpa nyt ilmaista oman mielipiteeni asiasta jotka perustuvat täysin faktoihin. Minulla oli ennen nykyistä koiraani paperiton "sakemanni" joka jouduttiin lopettamaan kahden vuoden iässä sairauden vuoksi. Lisäksi koira muuttui todella epäluuloiseksi ja vihaiseksi kun ikää tuli lisää.

Tästä viisastuneena nykyistä koiraa otettaessa luin ja opiskelin huolella asioita, ja otin yhteyttä eri kasvattajiin. Tästä meni vuosi eteenpäin ja saimme pennun, joka on loistava luonne, ja jolla ei vielä ole sairauksia, allergioita eikä muutakaan sinnepäin viittaavaa.

Joten omalla kohdallani paperillinen koira todellakin on leikkisämpi, mukavampi, miellyttämisenhaluisempi, sosiaalisempi ja mikä tärkeintä paljon tervepäisempi. Poikkeuksiakin varmasti löytyy aina. Tässä vain omat kokemukseni.

P.S. Terveiset Noblelle, mikäli tätä luette. Olette auttaneet aloittelijoita PALJON :)
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Kysymyshän taitaa olla,että seropin omistajan pelkäävät koiransa olevan jotenkin "huonompia" kuin paperilliset koirat ja silloin pitää puolustaa koiraansa ja se tapahtuu sanomalla"ei niillä papereilla mitää tee/mikä tekee paperilliset paremmiksi?".

Kukaanhan ei hyökkää yksittäistä seropia vastaan vaan niitä jotka niitä kasvattaa ja niitä jotka tukee tuota ostamalla niitä(yleensä ylihintaan).

Itse annan omat roponi koira kaupassa,niille jotka tekevät työtä rodun eteen,yleensä ne kasvattajat tekevät(luulisin) +-0 tulosta ja varmaan enemmän miinusta.

Kuin "kasvattaja" joka ei niinkään välitä rodun parhaasta vaan enemmän rahasta.
Sanna Harju

Viesti Kirjoittaja Sanna Harju »

Itse en näe ensimmäistäkään syytä miksi kasvattaja EI rekisteröisi pentujaan....kulut siitä ovat niin pieniä ettei se ole mikään syy.

Ennemminkin rekisteröimättömyyden taustalla lähes poikkeuksetta haiskahtaa joku muu: sisäsiitos, välijuoksuista pennuttaminen, puutteelliset terveystutkimukset jne.

Eli kyllä papereilla ON väliä :wink:
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

Tästä asiasta pitäisi toitottaa enemmän ja vielläkin enemmän ja ainakin nuoren koiraporukan keskuudessa!!!

Kaikki pitäisi saada ymmärtämään että tukee eläinrääkkäystä kun ostaa tehdaspennun! Paperittomia ei synny muun kuin tehtailun ja rahan takia, joita hyväuskoiset hölmöt(niinkuin minäkin) ostavat tietämättömyytään.
Paperittomuudelle ei ole olemassa hyvää syytä!

...ja tämän kaiken sitä oppi ja älys liian myöhään :cry:

No omaltani leikkautin pallit pois ettei minun osaltani paperittomuus kierre jatkuisi.
Ja toinen koira kun joskus tulee on se ehdottomasti paperillinen. Minua ei enää huijata ja kusta linssiin :evil:

Meitä harrastuksen aloittajia, nuoria koiran ottajia on niin helppo höynäyttää, kun tiedetään vain mitä kirjat on kertoneet ja vain vähän muutakin..."emä on kiltti ja söpö ja isä on oikein komea ja terveitäkin ovat, viisaita jne...."
"no kun niin kilttijä ja söpöjä ja terveitäkin ne vanhemmat on niin tuostapa otan pennun"...
Eikä sitten mene kovinkaan pitkään kun ongelmia alkaa tulla...ja sitten kun niitä ongelmia tulee sitä huomaakin olevansa aivan onnettoman yksin ja hyljeksitty...kun söpöjen ja kilttijen ja terveitten pennusta ei tullutkaan niin söpö ja kiltti ja terve...

Tänä päivänä näin punaista kun nään ilmoituksen paperittomista pennuista :twisted:
...ja sit mietin monesti et kukahan nuokin yllätykset ostaa...toivottavasti ei kukaan nuori harrastuskaveria etsivä tyttö tai poika...kun saattaa yllätykset olla isojakin.
Irene Routio

alennusmyyntikoira

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

Mikä mahtaa olla kasvattajan vastuu, jos koiran hinta on alennettu ja siinä ilmenee lisävikoja? Ostin oman ekan mukavan sakemanninartun 8v sitten puolivuotiaana, alennettu hammaspuutosten takia ja pitkään se oli mielestäni maailman paras koira. Kyynärnivelet kuvattiin sitten 3/3 ja eläinlääkärikulut huomattavat, vakuutus korvaa vaan tiettyyn summaan samaa sairatutta. Melkoinen murhe liikunnasta, nuorena tosi vilkas ja kurja seurata koiran kipuja, kun eläin olisi halunnut irrotella täysillä, mutta kroppa panee vastaan. Sairaalta koiralta on vaikea vaatia esim täydellistä tottista ym

Papereista: eikös keskieurooppalaiset risteytä käyttökoiriksi eri rotuja? Näistäkin kirjataan sukupuut. Kotieläinten jalostus on tosi vanhaa puuhaa. Sekarotuiset voi olla tosi hyviä koiria, mutta kyllä itse aion jatkossakin suosia rekisteröityjä pentuja.
Ronja Taskinen

Viesti Kirjoittaja Ronja Taskinen »

Irene Routio kirjoitti:Papereista: eikös keskieurooppalaiset risteytä käyttökoiriksi eri rotuja? Näistäkin kirjataan sukupuut. Kotieläinten jalostus on tosi vanhaa puuhaa.
Olen lukenut sellaista. Ainakin Baltiassa (ja Keski-Euroopassa) risteytetään paljon esimerkiksi villakoiria ja pieniä rotuja. Niihin liittyy myös paljon pentutehtailua ja salakuljetusta.
Ja sekarotuisille on olemassa jokin Fix-rekisteri (saatan muistaa nimen väärin), jonka funktioon en ole tarkemmin perehtynyt.
Sanna Harju kirjoitti:Itse en näe ensimmäistäkään syytä miksi kasvattaja EI rekisteröisi pentujaan....kulut siitä ovat niin pieniä ettei se ole mikään syy.

Ennemminkin rekisteröimättömyyden taustalla lähes poikkeuksetta haiskahtaa joku muu: sisäsiitos, välijuoksuista pennuttaminen, puutteelliset terveystutkimukset jne.

Eli kyllä papereilla ON väliä :wink:
Juuri näin.
mikko myllylä kirjoitti:....ja mistäkö tiädän et on puhdas rotusia....no samaan voin kysyä vaikka sulta vaikka sillä on paperit ei se takaa sitä et koira on puhdas rotunen!
Ai ei vai? :lol:

Paperiton koira on koira, jonka rotupuhtautta ei ole todistettu.
Sen vanhemmat voivat esimerkiksi olla sekarotuisia vaikkapa kymmenen sukupolven takaa, jolloin tietenkin "sekarotuisuusprosentti" (huonosti ilmaistu, tiedän...) on häviävän pieni, mutta sekarotuinen se on yhtä kaikki.
Ja kuten Sanna jo sanoikin, voihan se olla puhdasrotuinen, mutta silloin pennutuksen ja vanhempien taustalla on jotain hämärää. Sekin on paha juttu.

On myös erittäin kiinnostavaa, että kuka teettää vasiten paperittoman pentueen? Sekarotuisia ja vahinkopentueita on tässä maailmassa miljoonia, miksi syytää maailmaan tietoisesti lisää paperittomia koiria, joiden sukusiitosprosenttia, lonkka- yms. indeksejä ei ostaja voi varmasti tietää?

Edit: ja käsittääkseni näyttely on näyttely ja mätsäri on mätsäri. Eli mätsäreitä ei periaatteessa voi sanoa näyttelyiksi, vai kuinka?
raija nurmi

Viesti Kirjoittaja raija nurmi »

hyvä mikko :lol:
Vastaa Viestiin