Ristijalat / jalat ristissä? Mitenköhän ruokin? VINKKEJÄ!!!

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Pia Marsch

Ristijalat / jalat ristissä? Mitenköhän ruokin? VINKKEJÄ!!!

Viesti Kirjoittaja Pia Marsch »

Näin täällä kerran kirjoituksen jossa joku sakun omista mainitsi seuraavaa: "Meille tuli 2 vuotias saku jolla ristitakajalat. Kahden viikon oikealla ruokinnalla ja liikunnalla asia korjautui."

Mikäköhän on toi oikea ruokavalio?? Minun mielestäni meidän hanilla on menossa takajalat ristiin. Mitä olen antanut liikaa tai mitä en ole antanut tarpeeksi?

Auttakaa joku selittämään minulle mikä on tuo oikea ruokavalio.

Täällä kaikki koiran ruuat ovat ihan per*****. Tuhkaa täynnä eikä meidän koira suostu syömään kunnolla tai sitten kun syö niin rupeaa kutisemaan. Olen ajatellut syyksi tuota tuhkaa. (10-12%)

Mistä saan tietää paljonko on hyvä antaa lihaa, vihanneksia, riisiä, öljyä, kanamunan keltuaista, kanamunan kuorta koiralle päivässä tai viikossa??
:?:
Onko 500g jauhelihaa liikaa vai liian vähän per päivä?
Kanamunankeltuaisia 4 kpl viikko?
Kasviksia ainakin 700g päivä ja riisiä 500g päivä? (Höyrystän painekattilassa)
Öljyä lurautan sapuskaan silloin kun en anna kanamunaa?
Onko ruokinta meillä ihan härän pyllystä????
Jugurtti aiheutti kutinaa joten jätin sen pois vähäksi aikaa. Nyt olen koittanut viilin tyyppistä juttua tällä viikolla. Ei ole ainakaan viellä ruvennut uudestaan kutisemaan.

Auttakaa mua onnetonta osaajaa? :oops:
:evil: Olen niin vihanen itselleni kun en ymmärrä noita 1/3 juttuja. Kun tutkin asiaa enemmän ja saan arvoja 0,59% kuivamuonasta pitäisi olla kalsiumia. Mitä se tarkoittaa kun menen ruokakupille? Kyllä voi olla ihminen tyhmä ettei osaa koiraansa ruokkia vaikka on lapsia liuta ruokittu terveellisesti!!! :evil:

Pelkään että olen pilannut Koiramme ruokavaliolla!!! :shock: Vähän minua lohduttaa se kun luin että viellä miellä on mahdollisuus korjata asia kun hanimme on vasta 8kk.

NYT AUTTAKAA ENNEN KUIN ON MYÖHÄISTÄ!!!!!!!
Sanna-Mari Räsänen

hmmm

Viesti Kirjoittaja Sanna-Mari Räsänen »

mie en ossoo sannoo mihinkää muuhun yhtää mitää muuta ku et tarkistapa tuo kutina asia : sisältääkö koirasi papuset VEHNÄÄ se on tosi allergisoiva.


en mie kyl lähtis syöttää puolta kiloa jauhelihaa/pvä. silloin tällöin annan ruuan sekaan ja maksankin suhteen katson etten kokoajan sitä syötä. jos puoli kliloa syötät lihaa niin varmasti tulee vaikka millaiset venkura koivet.. kasvavalle koiralle on erittäin tärkeää juuri siksi säännöstellä lihan syöttöä kasvu "virhheiden" ehkäisemiseksi.

ja kananmunaa annan itsekin vain silloin tällöin, ehkä kerran vkos olis sopivampi. en olé kuullut kenenkään syöttävän kuoria koiralle..

jos syötät koirallesi jotain laadukkaampaa papua ei useinkaan kovin tarvitse lisäillä mitään kummoisia.

meille joskus suositteli eläinlääkäri 1/2dl auringonkukka öljyä ruuan sekaan (veisi muka kutinaa ja kuivuutta ja antaa lisäksi turkille kiiltoa)

jos teillä on suurempikin perhe niin kaiken paras ruoka kun annat kotiruuan jämiä ei tietenkään mausteisia ja suolaisia.

Kaiken kivointa on tehdä koirallle itse ruokia, uunissa siis. itse teen maksalaatikoista lähtien ja koira syö ku hullu vaik muuten on aika nirsotiina.

mie en tosiaankaan osaa neuvoo mutta jotain nyt yritin ainakin ohjeistaa.. muistelen et sellaisel netti sivul kuin kennel sonarian on mahdollista saada koiralle ruokakartoitus, tosin se maksaa.. ei täällä kait saa mainostaa mutta tulipa mieleen.


ja elä ota ressiöä tuosta ruokinnasta, niin kauan ku se syö ja pysyy hengis niin hyvä :)

-----------------------------

ehkäpä eläinlääkäri osaisi neuvoa sinua ja kannattaa käydä näyttämässä niitä räpyliä siellä jos ne kerran alkaa viäntyilemään. kaveri tuossa just sano et ton ikäisen koiran vois jo käyttää lonkkien välikuvaukses niin näkis onko se koira jo ihan rikkipoikki.
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Kysyjä asuu Intiassa, joka ei todellakaan ole mikään korkean koirakulttuurin maa. En ihmettele yhtään, jos siellä ei ole saatavilla laadukkaita kuivamuonia.

Eivätkä kuivamuonat välttämättä sovi kaikille koirille. Kuuma ilmastokin härskiinnyttää kuivamuonat nopeasti, jolloin ne ovat koiralle hyvin haitallisia.

Ehkä turvallisin tapa olisi tehdä ruoka itse. Varvasti löysitkin jo paljon tietoa toisen kysymyksen vastauksiin laitetuista linkeistä.

Täällä Suomessa hyvin moni valmistaa koiralleen ns. Yrjölän puuroa.
Resepti on yksinkertainen. Tästä annoksesta tulee useamman päivän ruoka.
Annostele ruokaa koiralle sen tarpeen mukaan. Katso koiraa; jos se näyttää liian laihalta, anna ruokaa enemmän. Yleensä riittää, että koira saa ruokaa 2 kertaa päivässä, aamuin ja illoin.

Yrjölön puuro

100 gr tummaa riisiä
100 gr hirssiä
100 gr tattaria
100 gr ohraa
5 gr merisuolaa
400-600 gr rasvaista jauhelihaa
Pilkottuja porkkanoita tai sekavihanneksia
100gr kylmäpuristettua pellavasiemenöljyä
2,5 l vettä
kalkkiseosta

Mahdollisesti sinulla ei ole saatavilla näitä kaikkia viljoja. Käytä silloin vain tummaa riisiä. Jos viljat ovat saatavilla, niin ensin ne pannaan likoamaan veteen yön yli. Nopeuttaa kypsennystä.
Liottamisen jälkeen kaadetaan liotusvesi pois. Suurimot isoon vuokaan, n. 2,5l vettä ja vihannekset ja merisuola joukkoon. Jos haluat syöttää lihan kypsänä koirallesi, niin lisää liha vuokaan tässä vaiheessa.

Meillä suositaan raakaa lihaa, ja se lisätään sitten kypsään puuroon jälkikäteen. Liha on parempi syöttää koiralle raakana, jos vain mahdollista. Öljyn lisäät kypsään, valmiiseen ruokaan.

Paista uunissa 200 asteessa ainakin 2 tuntia. Vaihtoehtoisesti voit tietysti myös keittää isossa kattilassa. Puuron pitää olla todella hyvin kypsennettyä.

Koko sörsselin jaat annoksiin, jotka sitten pakastat.Ennen tarjoilua lisäät koirille tarkoitettua kalkkiseosta, jota varmasti on sielläkin jostain eläinkaupasta saatavilla. Purkin kyljessä on aina annostusohjeet.

Ruokaan voi lisätä myös kananmunia. Munankuoretkin on hyvä murskata joukkoon. Koira saa niistä kalkkia. Kerran viikossa voit lisätä annokseen myös pari ruokalusikallista jauhettua naudan maksaa, jos siellä on sellaista saatavilla.

Koiralle voi antaa myös pureksittavaksi päivittäin naudan tai vaikka lampaan rustoluun, jonka se syö kokonaan ja muuksi ajankuluksi ison naudan reisiluun. Luut ehdottomasti aina raakoina. Miten siellä kuumassa ilmastossa sitten onnistuu, onkin toinen juttu?

Jos koira on kovin laiha ja syö huonosti, niin olethan varmistanut, ettei sitä vaivaa minkäänlaiset madot tai muut loiset? Meillä Suomessa ei oikein ole käsitystä minkälaiset ongelmat siellä kuumassa ilmastossa koiria vaivaavat, mutta loisongelmat ovat varmasti aika mittavat.

Onko koirasi kasvattaja ollut valveutunut ja rotuun paneutunut, vastuuntuntoinen, ja eettisesti oikein toimiva? Huolehtinut siis kantavasta nartusta ja pennuista oikein?
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Pian toinen kysymys koski koiran "ristitakajalkoja". Kysymykseen on vaikea vastata näkemättä koiraa.

Tarkoittaako "ristitakajalat" sitä, että takajalat ovat pihdissä ja vähän epävakaat?

Puolivuotiaana sakemanneilla on kova kasvupyrähdys, ja monesti koiran takajalat näyttävät menevän silloin pihtiin. Varsinkin, jos koira on voimakkaasti kulmautunut, ellei peräti ylikulmautunut. Mikä on sitten jo vakava rakennevirhe.

Lievä pihtikinttuisuus korjautuu, kun koiran lihaksisto kehittyy ja koiran tulee saada liikkua vapaasti, omaa tahtiaan vaihtelevassa maastossa, paljon joka päivä.

Kuinka siellä Intiassa voi maastossa liikkua, onkin sitten jo toinen juttu. Ehkä se ei ole kovin turvallista?
Pia Marsch

Viesti Kirjoittaja Pia Marsch »

:P Kiitos nopeista vastauksista. Sain jo paljon käytännön neuvoja tuohon ruokakupin eteen. Lisää vinkkejä ja neuvoja saa laittaa. Grammat ja dl ovat minun suosikkeja

:? Noista jaloista. Näyttää olevan ns pihdeissä. Astuu toísta jalkaa vähän sisään. Olen menossa näyttämään lääkärille ja katson mitä sanoo.
Välillä juoksee ihan suoraan mutta sitten taas silleen vähän sivuttain. Ihan kuin "ravais"

Täällä toi kulttuuri on aika toinen ja kasvattaja ei ole missään yhteydessä minuun. Samoin kaikkien mielestä koiralle syötetään mitä on jos on tai nappuloita.

:?: Koira kyllä syö annoksen kaksi kertaa, mutta päivällä annettava annos ei häviä kupista kokonaan. Minun mielestäni Zappa syö paljon ja maha toimii, mutta ei liho.

Madotukset täällä joutuu tekemään lääkärin mukaan kuukausittain jota ohjeiden mukaan olen tehnyt.

Täällä Zappa saa juosta ilman hihnaa maastossa ja sitten käydään hihnan kanssa lenkillä. Sen puolen minun mielestäni pitäisi olla ok. Ulkoillaan tuolla päivittäin 3 tuntia.
Vastaa Viestiin