Juoksut kuvauttamisen esteenä?

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Janina Vesala

Juoksut kuvauttamisen esteenä?

Viesti Kirjoittaja Janina Vesala »

Otsikko sanoo jo kaiken, eli mitä mieltä olette siitä, että haittaako juoksut kuvauttamista? Aiheuttaako juoksut todella löysyyttä? Kertokaa mielipiteitänne.
Birgitta Vesa-Lehtinen

Juoksuista löysyyttä

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Varsinaista lääketieteellistä tietoa minulla ei ole, mutta aina kasvattajat ovat kuitenkin sanoneet, että juoksujen aikana (ei myöskään juuri ennen tai jälkeen) ei saisi kuvata, koska aiheuttaa löysyyttä.
Jotain perää tässä näin maallikon silmin kuitenkin on, koska nartun käynti muuttuu silmin nähden juoksun aikana löysemmäksi.
Janet Tervashonka

Viesti Kirjoittaja Janet Tervashonka »

Olen kuullut useankin eläinlääkärin sanovan, etteivät juoksut vaikuta lonkkamaljan ja reisiluunpään muotoon, eikä sen asettumissen lonkkamaljaan.
Nora Lindgrén

Viesti Kirjoittaja Nora Lindgrén »

Eipä ole minullakaan mitään tieteellistä faktaa, mutta vähän samaa olen kuullut. Eli ei niinkään itse juoksu vaikuttaisi, vaan se aika (eli pari kk myöhemmin) kun narttu saisi pennut, jos olisi siitä juoksusta astutettu. Tästä johtuen voisi siis aiheutua esim. löysyyttä lonkissa, joka vaikuttaisi kuvaus tulokseen (nartun keho valmistautuisi "synnytykseen" ja erityisesti jos tulee valeraskaus).

Itse ollaan sattumalta menty tuon mukaan kuviin, eli hyvissä ajoin ennen juoksun alkua.
Janina Vesala

Viesti Kirjoittaja Janina Vesala »

Kävin silloin aikoinaan kuitenkin kuvauttamassa. Tulos on B/B 0/0. Löysyyttä oli hieman. Harmittelin kuitenkin että menin niin pian juoksujen jälkeen, vaikka terveethän nuo silti olivat. Nyt minua luultavasti vaivaa ikuisesti että olisiko ne voinut olla A:t ;)

Ei sillä kuvauttamisella kuitenkaan kiire ole, ellei koira oireile. Jatkossa taidan odottaa siihen kahden vuoden ikään.
Riitta Konsti

Viesti Kirjoittaja Riitta Konsti »

Mikä Janina sinua estää kuvauttamasta uudelleen? Saisit mielenrauhan.
piia lampinen

Viesti Kirjoittaja piia lampinen »

minä taas kuullut että olis enempi urbaani legenda kuin fakta että aiheuttaisi niin paljon löysyyttä että vaikuttaisi lonkkiin merkityksellisesti.
koskaan en ole narttua omistanut ettei kokemuksia asiasta ole sen kummemmin
Vastaa Viestiin