Mitä tehdä???

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Marja Lindgren

Mitä tehdä???

Viesti Kirjoittaja Marja Lindgren »

Minulla on tällähetkellä 7kk vanha uros. Pojalla todettiin kesällä peniksessä kehityshäiriö eli penis ei pysy esinahan sisällä joka vuoksi jatkuvasti tulehdus myllää siellä.

Eläinlääkärin kanssa tultiin tuloskeen että esinahka muotoillaan uudestaan leikkaamalla. Ensimmäisen leikkauksen jälkeen selvisi että myös virtsaputki on väärin muodostunut ja väärässä kohdassa. Yritettiin viellä kahdella leikkauksella mutta tilanne ei korjaannu. Nyt eläinlääkäri anto vaihtoehdoksi joko peniksen osittainen amputointi tai koiran nukutus.

Tällä hetkellä rahaa operaatioihin on mennyt lähemmäs 1000e ja aputointi + muut tarvittavat toimenpiteet tekee n1500e lisää eikä tämäkään takaa sitä että penis saataisiin korjattua.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta tai neuvoa että mitä nyt tekisi. Jos suostun amputointiin niin koiraa leikellään veillä monta kertaa että voidaan taata virtsaputken toiminta. En haluaisi koiraani laittaa pitkään leikkauskierteeseen mikä ei takaa mitään mutta en halua rakkaasta ystävästäkään luopua.

Nyt kaikki neuvot ja kokemukset jakoon.
sari ernvall

Viesti Kirjoittaja sari ernvall »

Hei! Meillä koiralle tuli alle puoli vuotiaana etujalkaan od. Se saatiin hoidettua "piikeillä" pois. Sitten samasta tassusta löytyi kyynärestä irtopala, joka leikattiin. Nyt siinä samassa tassussa on nivelrikko!!!!! Koira on 1v 3kk!!! Koira on intoa täynnä iloinen ja kokoajan menossa, niin kuin saku teinit yleensä, mutta emme voi liikuttaa sitä niin paljon, kun koira tarvisi, koska se ontuu ja pidemmän lenkin jälkeen vielä pahemmin. Jos olisin silloin ollut viisas olisin heti lopettanut! Leikkaus kierre on kamala, eikä koira voi elää normaalia elämää. Katsotaan seuraavalla el käynnillä, jos pitää taas leikata en enää lähde leikkaamaan. Sitten pääsee koirien taivaaseen juoksemaan kivutta. Pahalta tuntuu ja koira on tosi rakas, mutta siksi juuri olen niin päättänyt tehdä. Mieti tarkkaan!
Marja Lindgren

Viesti Kirjoittaja Marja Lindgren »

Tähän samaan piti viellä kysyä että mikä on riittävä syy koiran lopettamiseen kun sillon kun tämä kehityshäiriö todettiin niin eläinlääkäri oli jo heti valmis lopettamaan koiran ennen yhtäkään leikkausta. Sillon järkytys oli suuri ja vaihdettiin lääkäriä ja siitä lähtien sitten on leikelty mutta nyt olisi sitten edessä päätöksen teko. Mutta siis millä perusteella koiran voi lopettaa??
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Voi harmillista, että teille on käynyt noin huono tuuri :(

Koiran lopettamista tulee harkita silloin, jos koiran tuleva elämä on hankalaa.

En virtsatiesairauksien ennusteita tiedä, mutta tilanteessanne on erittäin perusteltua lopettaa koira.
Jos sillä on edessä on vielä monta leikkausta ovat ne kärsimystä koiralle. Lisäksi koiranne on kasvavassa iässä ja monet nukutukset lääkkeineen eivät tee sen kasvulle hyvää. Tulevaisuudessa sillä saattaa olla edessään kivulias elämä.

Suurinta huolenpitoa eläimestä on päästää se kivuistaan. Tai jos nuorella koiralla todetaan sellainen kehityshäiriö, ettei se tule kivutonta elämään elämää - silloinkin suurinta välittämistä on koiran lopettaminen ennen kipuja. Jos eläinlääkäri ei koiraa pysty yhdellä leikkauksella hoitamaan ja jos silloinkin on mahdollisuus, että koira ei tule 100% terveeksi - niin koiran etu on lopettaminen.

Lopettaminen kirpaisee - todella. Itse puolivuotiaan aikanaan lopetettuani, tulevien selkäongelmien takia, tiedän tunteen.
Vaikka se on pieni lohtu nyt -mutta koiria saa uusia ja niistä tulee aivan yhtä rakkaita.

Ole yhteydessä kasvattajaan ja keskustele kuinka paljon hän on valmis koirasta korvaamaan. Jokin korvaus noin nuoresta koirasta olisi paikallaan.
Jenni Pajunpää

Viesti Kirjoittaja Jenni Pajunpää »

Minä ajattelen että jos lemmikki olisi luonnonvarainen eläin, miten se selviytyisi luonnossa vikansa/kipujensa kanssa vai selviytyisikö ollenkaan ja karsiutuisi luonnonvalinnan seurauksena pois. Jos luonnonvalinta hoitaisi koiran pois päiviltä, niin tekisin sitten minäkin.

Tämä nyt oli vain minun biologian opiskelijan tapa ajatella!
Pia Yli-Kivistö

Viesti Kirjoittaja Pia Yli-Kivistö »

Olen pahoillani :(

Lainatakseni juuri ikiuneen nukutetun kääkän ell todistusta:Virtsatiesairaus.Eutanasia eläinsuojelullisista syistä ja heikon ennusteen vuoksi.

Eli jos koirallasi on tuommoinen kehityshäiriö aika laajassa mittakaavassa,on se jo syy lopetuttaa koira.

Toistuvissa leikkauksissa ei ole mitään järkeä kun ajattelee minkälaista kipua se koiralle tuottaa.

Tästä peniksen amputoinnista meillä oli ell:n kanssa menneellä viikolla juttua(ihan eri asiayhteys)ja olimme molemmat sitä mieltä että tämmöiset amputoinnit ei ole oikein eläintä kohtaan.
Ihmiset joilta on amputoitu raajoja,kertovat aavesärystä.
Eläinhän ei sitä osaa.Kipujen takia voi myös koiran luonne kärsiä(tai sitten ei).Ja mitä kaikkea muuta se tuo tullessaan?

Oma mielipiteeni on että koiran täytyy pystyä elämään ns normaalia elämää ilman kipuja ja ainaisia lääkekuureja.Luonto karsisi tämmöiset yksilöt aika nopeaa jos ihminen ei olisi keksinyt kaiken näköisiä leikkauksia "auttaakseen" eläimiä.


Työssäni rekikoirien kanssa olen törmännyt samantapaiseen koiruuteen ja minusta se on koiraa kohtaan väärin.
Samoin kun tällä viikolla löysin koiran jolla oli liian lyhyt penis(alikehittynyt)sekä piilokivekset.Tämä poika pantiin ikiuneen samantien ell:n toimesta.

Menetin nyt parin kuukauden sisällä kaksi nuorta koiraa(sakemanni ja kääkkä) eri sairauksiin ja se jos mikä syö ihmistä _mutta_ pitää muistaa missä kulkee eläinrakkauden ja rääkkäyksen ero :idea:
Marja Lindgren

Viesti Kirjoittaja Marja Lindgren »

Tänään pieni lapsi lähti koirien taivaaseen vajaan 8kk iässä.
Suru on kova mutta ei tässä auta muu kuin ajatella että se on nyt paremmassa paikassa ilman kipuja ja jatkuvia leikkauksia.

Tumu 7.6.2006-6.2.2007
Pia Yli-Kivistö

Viesti Kirjoittaja Pia Yli-Kivistö »

Olen todella pahoillani :cry:
Paljon voimia tuleville päiville.
Jos haluat kirjoittaa,löydät s.postiosotteeni tiedoista.
Salla Tähti

Viesti Kirjoittaja Salla Tähti »

Olen Marja todella pahoillani!!

Nyt tumu saa kaivella kuoppia ihan rauhassa!

Jäämme Kimin kanssa kaipaamaan sitä kivaa, iloista leikkikaveria, jota ei tarvinnutkaan pelätä!

Kiitos Tumu :heihei:
Ja jaksamisia sinulle Marja!

Meihin saa ottaa yhteyttä kun haluat.
Vastaa Viestiin