Terveyttä yhdessä, väki

Terveyteen liittyvät aiheet
Pekka Hannula

Ei näin

Viesti Kirjoittaja Pekka Hannula »

Väki,
täytyy vielä kommentoida, kun monipuolisen pohdinnan ja aidon huolen lisäksi tänne eksyi myös woodoo-henkinen juttu: "Jos kerrot, iso paha lakisetä tulee ja syö." Viheliäistä viljellä tällaisia vääriä käsityksiä ja pelotella ihmisiä, kun pitäisi murtaa vaikenemisen muuria.

Kenen kunniaa loukataan ja millä tavalla, jos annan avoimesti tilastoihin, että eläinlääkärin mukaan koirani nimeltä Ähkyn Möhkö sairastaa turbotautia? Sama on, jos annan autokyselyyn tiedoksi, että Renault-merkkisen autoni sumuvalo on rikki. Ei mun tarvitse ottaa kantaa, johtuuko se siitä, että sumuvalo sijaitsee suojattomana aika alhaalla ("perinnöllinen vika") vai siitä, että tömäytin penkkaan ("ympäristön vaikutus"). Tällaisia autovikojen tilastoja julkaistaan vähän väliä, enkä ole vielä kuullut, että Renault tai mikään muukaan valmistaja olisi alkanut niistä vaatia kunniaansa oikeudessa. Vai?

Kavereiden kanssa voi olla kiva supatella, mutta se ei paljasta rodussamme loisivia sairauksia, eikä johda terveempään jalostukseen.
Pelotta eteenpäin, on aika pelastaa mitä voidaan!

Hyvää päivää.
P
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Itse en ole joutunut uhkailujen yms kohteeksi koskaan.
Tiedän kuitenkin USEITA tapauksia, jossa on jopa soitettu ihmiselle kotiin: "Olet kirjoittanut koiristamme ja kasvatuksestamme netissä lopeta, tai... "

Osa on jopa käräjille saakka joutuneet. Kasvattien omistajia jne.

Kirjoitukset, jotka netissä ovat olleet eivät ole mitenkään erityisen loukkaavia. Ainoastaan ne ovat ihmeteleet/voivotelleet sairaiden koirien kasvatusta tai arvostellet terveysseikkojen sivuuttamista.

Sitten, kun on julkinen virallinen kanava asioiden tarkasteluun ja esittämiseen kannattaa ottaa nimet mukaan. Muuten homma saattaa mennä puskahuuteluksi. Osalle kasvattjia aiheuttaa sydämentykytystä vain esim pentueen pohdinta joissain foorumeissa. Ilman, että asiaa edes mitenkään hurjasti retosteltaisiin. Tää on herkkää :D

Sinänsä aika hauskaa, että puhut nyt asioista. Joitakin vuosia sitten, kun olin vähemmän harrastanut ja minulla oli joku utopia päässä....yhtenäisestä rodusta sekä asioihin vaikuttamisesta. Kävimme keskutelua täällä netissä samoista asioista. Silloin tosin se oli niin päin, että minä huutelin, että jotain pitäis tehä (koirien oudot taudit ja ongelmat tiineydessä yms) ja sinä sanoit, ett tuollainen mutu päättely ei vie minnekään. Kenellä muka ongelmia on :D

No edelleenkään kunnon tutkimusta ei ole saralle saatu, jolloin voisimme tukeutua kunnon faktaan. Itseäni taas asia ei kauheasti tässä vaiheessa huoleta, koska se ympäristö missä toimin ei ole aivan umpikujassa. Terveys ei ole koskaan riittävän hyvä ja aina löytyy mietittävää. Koskaan ei saa olla tyytyväinen.

Mennään muutama vuosi eteenpäin niin minäkin sitten taas huolestun...tai sitten en.

Ympäri mennään ja yhteen tullaan :D

Toivottavasti et Pekka ajattele, että jotenkin ylenkatsoisin tai muuta. Noin pitkällä harrastusuralla ollut ansaitsee meidän vähemmän harrastaneiden kunnoituksen.
Pekka Hannula

Päpälle

Viesti Kirjoittaja Pekka Hannula »

P,
en ollenkaan usko, että ylenkatsot. Ja olen kyllä osaltani koettanut saada aikaan luotettavampaa tietokantaa kuin nykyiset. Jo aikapäivää sitten (noin 20-25 vuota sitten) kuuluttelin kasvattajatoimikuntaa, joka auttaisi kasvattajia luotettavan tiedon saannissa. Sitten yrittelin perustaa kasvattajarinkiä, jossa keskusteltaisiin asioista avoimesti. Aika ei ollut kypsä kummallekaan.
Mututietoon en usko vieläkään, nää peräkylän pienryhmien tilastot on huonoja juttuja. En usko lainkaan, ollenkaan, ensinkään siihen, että huonokin tilasto on parempi kuin ei mitään. Jos se otetaan vakavasti muuten kuin herättäjänä, se voi johtaa ihan harhaisiin toimiin.

Hyvää jatkoa, P.

Toinen P
jari.vihersalo

Viesti Kirjoittaja jari.vihersalo »

Ite tiän yhden koiran jolla oli Fisteli. Haiman vajaa toimintaa oli yhteen aikaan tosi paljon. Oon säästynyt näiltä aika hyvin tai sitten niistä ei todellakaan puhuta. Ite oon kokenut noi luusto ongelmat suurimmaksi (polvet / selät). Oon kyllä senkin huomannut et joillain tietyillä ihmisillä koirat on aina sairaana kun taas vastaavasti joittenkin koirat ei sairasta ikinä on ne linjoiltaan mitä vaan. Syy miksi niistä ei puhuta on RAHA. Pennut ei mee kaupaksi tai uros ei astu jos on sairauksia
Pekka Hannula

Pikku juttu

Viesti Kirjoittaja Pekka Hannula »

Mialle ja muille,
on sitä onneksi reippaitakin omistajia, jotka eivät pelkää (ja kuten kirjoitit, ei ole aihettakaan).

Jo vuosikausia sitten suunnittelin huolella pentueen ja tiesin aika paljon nartun puolelta, muun muassa pitkäkarvariskin. Koska uros oli vielä aika nuori, mutta tosilupaava, soitin Saksaan sen omistajalle. "Tämä ei jätä ollenkaan pitkää karvaa" ja muutenkin kaikki tuntui olevan ok.

Kun pentue aikanaan syntyi, kuudesta pennusta oli neljä pitkäkarvaista. (En ole pitkäkarvaisia vastaan, muttei niitä varten Saksaan tarvitse lähteä.) Yhteen urokseen sattui vähän muitakin vikoja pitkän karvan lisäksi; se jäi luppakorvaiseksi, siltä puuttui hammas ja lisäksi sen lonkat lonksuivat omituisen kuuloisesti. Ohikulkevat ihmiset ihmettelivät sen rotua. Kaksi tuttuani kertoi, että omistaja kovasti hämmästeli kysymystä ja selitti, että tämä on OIKEIN tunnetusta Makros-kennelistä ja sitäpaitsi sillä on saksalainen isä. Nauratti!

P
Pirjo Niskane

Viesti Kirjoittaja Pirjo Niskane »

:D Eka sakemannini sattui kasvamaan vähän liian korkeaksi (71 cm)...uskalsin mennä vähän epäilemään, että geeneilläkin voisi olla asian kanssa tekemistä, mutta eipäs se niiin mennytkään, vaan MINÄ itse sen olin aiheuttanut, kun olin ruokkinut koirani väärin...,koska (kasvattajan mukaan) "mäyräkoirastakin saa ison villakoiran jos sen ruokkii väärin!"
Ruoat tosin ostin kasvattajalta itseltään :lol: .
Juha Puurunen

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Kenen syy? Aivan turha kysymys, koska jokainen on varmasti tehnyt parhaansa hallussaan olevan tiedon pohjalta. En usko yhdenkään kasvattattajan tai koiran omistajan tekevän sen enempää tai vähempää. Syyllistäminen puoleen tai toiseen ei vie jalostusta eteenpäin. Tieto vie eteenpäin. Muistan Pekan kasvattajaringin, kuten muutkin yritykset kasvattajien yhteistyöstä. Valitettavasti tuolloin ei aika ollut kypsä. Kun nykyinen kasvattajatoimikunta perustettiin suuren kohun saattelemana olin erittäin skeptinen, onnea valitsemallanne tiellä. Onneksi skeptisyyteni on osoittautumassa turhaksi. Pekan, jolla on tietoa ja kokemusta pitkältä ajalta, vetäytyminen nyt, kun tuomareiden, koe ja näyttely, samankaltainen yhteistyö on ajankohtaista, on erittäin valitettavaa.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Tähän vois todeta kuten tuntemattomassa.
"en mää täs syylliissi kaippa,Lahtist ja konekiväri mä kaippasi".

Syyllisten etsintä on turhaa,kun nyt vaan saatais jonkunlainen järjestelmä sairauksien tietoon saattamiseksi,yms.
riitta vainiontaus

Viesti Kirjoittaja riitta vainiontaus »

Alotin ja pyyhin pois ja taas aloitin ja pyyhin pois

Sitten se tuli sähköpostiini viesti joka kiteytti, mikä meillä on ongelmana koko rodussa, linjasta riippumatta



KENEN HOMMA?

Tämä on kertomus henkilöistä,
joiden nimet olivat
Jokainen, Joku, Kukatahansa ja Kukaan.

Piti tehdä tärkeä työ.

Jokainen oli varma, että Joku tekisi sen.
Kukatahansa olisi voinut sen tehdä,
mutta Kukaan ei tehnyt.
Tästä Joku suuttui, koska se oli Jokaisen työ.

Jokainen ajatteli, että Kukatahansa voisi tehdä sen,
mutta Kukaan ei ymmärtänyt, että Jokainen ei tekisi sitä.

Kaikki päättyi siihen, että Jokainen syytti Jotakuta,
kun Kukaan ei tehnyt sitä,
minkä Kukatahansa olisi voinut tehdä.


Peilin edessä voi kukin meistä miettiä, mitä tuo em. tarkoittaa.


Riitta Vainiontaus

tämä on minun mielipiteeni - ei ainut ja oikea
kirsti malila-vottonen

Viesti Kirjoittaja kirsti malila-vottonen »

Hei PEKKA,eläkkeellä olemme mekin Vottosen kanssa tästä saksanpaimenkoira hommasta.Tervetuloa täysillä kouluun....täällä olen minäkin .Niin se elämä kuljettaa ,mutta sanottava on ,että "koirankoulutuskikoista" on ollut tosi paljon hyötyä noiden oppilaiden kanssa.
Gundo viettää eläkepäiviään,kohta 12 -vuotta lasissa.Toivotan sinulle Pekka ja muillekin harrastajille mukavaa kevättalvea.KIRSTI.
Eila Auvinen

Viesti Kirjoittaja Eila Auvinen »

Tuoreena kasvattajakurssilaisena voin sanoa, että kyllä siitä kannan terveydentilasta huolta kannetaan ja uskoisin, että meitit kasvattajatkin saadaan muutaman ajan päästä ruotuun.

Tervetuloa vaan vaativa JTO, vaikka mun koirat siinä tippuiskin kyydistä sou? silloinhan ne vaan on osoittaneet mahdollisen jalostuskelvottomuutensa.

Lääkkeet on kovat, mutta niin taitaa olla tautikin.

Pientä se on tällä hetkellä, jos koiralla on puutteita pelkästään ominaisuuksista.
Mikäli Lappalaisen Anua on uskominen.

[b]Tehdään yhdessä ja avoimesti [/b]eikä jäädä omiin ympyröihin ihmettelemään.

Siinä se avain, eihän me tiedetä mitä emämaassa tai muuallakaan kannassa on vialla, meillehän myydään, jos on pätäkkää ja me ostetaan.

Kestetään jokunen sukupolvi sitä, ettei ne välttämättä pärjää emämaan päänäyttelyissä t.m.s., mutta koetetaan yhdessä rakentaa tervettä kantaa.

(Ei me tästä rodusta päästä mihinkään älkääs pojat uskokokkaan :lol:
Onhan niitä kaikenlaisia AA ryhmiä muillekin "riippuvaisille", pitäiskö meillekin perustaa oma) :lol:

Ehdotan ettei kettuilla joka käänteessä toisillemme sen toisen epäonnen takia sillä kaikki mitä sen toisen koiralla/kasvatilla on, se vaivaa koko kantaa, siis myös sinun omaa tervettä koiraasi.

Ennenkaikkea en ole sitä mieltä laisinkaan, että linjaristiriitojakaan enää välttämättä olisi, se vaan on niin äärettömän vaikeaa ison laivan luotsaaminen oikeaan suuntaan ja peiliin katsomalla kyllä löytää sen pahimman vastaanpullikoijan melkoisen varmasti.

Yhteinen etuhan se tässä kait kaikilla.
Heidi Titoff

Viesti Kirjoittaja Heidi Titoff »

Haluan omasta puolesta kiittää rotua ja toivoa sille parempia aikoja ja terveempää tulevaisuutta.Oma 25 vuoden elämä Saksanpaimenkoiran kanssa päättyi katkeran suolaisesti, kun koira kuoli alle 3 vuotiaana.Patologin lausunto,Sydämen dilataatio.Ja ties mitä muuta oli kun takajalat ei toiminut.
No se oli vain yksi tuhannesta ja onhan niitä terveitäkin, mitäs tuota märhtimään.
Vastaa Viestiin