Hampaat

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Jonna Putkonen

Hampaat

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Mielenkiinnosta kyselisin, kuinka moni teistä pesee koiransa hampaita säännöllisesti? Itse olen totuttanut koirani hampaiden pesuun ja muuhunkin tarkastukseen, ettei siis joka kerta ole kyseessä hampaiden pesu, jos suuta aukaistaan. Pesen lähes joka päivä koirani hampaat. Käytämme sellaista mintun tuoksuista hammastahnaa niin voitte uskoa kuinka mukava tuoksu koiran suusta pesun jälkeen lähtee :P Minusta on erittäin mukava hoitaa koiraa yhtä tarkkaan kuin itseänikin, tarkoitan asiat, jotka joka ilta tai aamu tehdään mm. juuri hampaiden peseminen. Saa olla koiran kanssa ja koira nauttii siitä! Hampaiden pesun lisäksi annan hampaita puhdistavia purupaloja päivittäin sekä plaque off- jauhetta. Siitä minulla ei ole pidempiaikaista kokemusta, joten toivoisin mielipiteitä niiltä, jotka ovat käyttäneet koirallaan juuri tätä kyseistä plakinpoisto ja ehkäisyjauhetta. Aika hinnakas tuote, sain ystävältäni ilmaiseksi pienen purkin, jotta voin kokeilla, mutta se kun riittää vain kolmisen kuukautta yli 25kiloisella koiralla. Luita meillä myös nakerrellaan silloin tällöin. Kertokaa kaikista hampaisiin liittyvistä asioista, olen pelkkänä silmänä vastauksia lukiessani :D
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Meillä ei ole koskaan pesty yhdenkään koiran hampaita, eikä niistä myöskään ole koskaan tarvinnut hammaskiveä poistaa. Viime keväänä eläinlääkärikin sanoi, ettei ole ikinä nähnyt niin valkoisia 12 vuotiaan hampaita, kuin meidän koirulilla oli.

Koirilla on kuitenkin aina ollut luita ja rustoja järsittävänä ja sen kuivamuonan, minkä ovat saaneet, ovat syöneet kuivana ei liotettuna.
Nämä keinot ovat pitäneet meidän koirien suut terveinä
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Päivittäinen luiden, rustojen ja kalojen syönti pitää hampaat valkoisina!
Pari kertaa pentuna huvikseni kokeilin mitä toi tuumaa, jos hampaita pestään, eikä ollut siitä moksiskaan. Meillä niitä yhteisiä hoitohetkiä on mm. pari kertaa viikossa venyttelyt (+rankkojen urheilujen jälkeen tietty) sekä hieronta kerran viikkoon. Tuolloin tulee myös tarkasteltua koira läpikotaisin, kuten tassut jne.
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Meillä ei auta kuivamuonan kuivana syöminen, hotkii ja tukehtuu jos ovat kuivia.
Marja Koivunen

Viesti Kirjoittaja Marja Koivunen »

Meillä koirat syövät luita päivittäin (+kuivamuonaa), eikä hammaskiveä ole ollut. Pentu saa nahkaisia solmuluita ja purutikkuja, aikuinen syö myös rusto- ja ydinluita. Hampaita on pennulta muodon vuoksi sorkittu silloin tällöin, vanhemman koiran hampaat pestään ehkä kerran-pari kuussa - toki useamminkin voisi jos muistaisi / viitsisi :roll:
Vastaa Viestiin