Kevään eka punkki, yöks!

Terveyteen liittyvät aiheet
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Ok!
Kiitoksia vastauksesta.
Lotta Heikkilä

Viesti Kirjoittaja Lotta Heikkilä »

Meillä punkkipanta on toiminut hyvin. Itse päädyin pantaan tippojen sijaan sen vuoksi, että sen voi ottaa pois uimisen ajaksi ja kesällä mökillä on koira on kuitenkin monta kertaa päivässä vedessä.

Tuskinpa se panta kuitenkaan yhtään "terveellisempi" vaihtoehto on. Ekologisesti ajatellen ei varmaan myöskään mikään paras vaihtoehto, koska pakkauksessa lukee "käytön jälkeen tai käyttämättä jäänyt panta toimitetaan apteekkiin tai ongelmajätelaitokselle hävitettäväksi". Että sellaista ydinjätettä minä ripustan koirani kaulaan :lol:
eeva linnala

punkkisota Helsingissä

Viesti Kirjoittaja eeva linnala »

Mustasta koirasta löytyy noin viisi punkkia päivässä, klassikosta puolet!!!
Tänään laitoin myrkyt, mutta kysynpä nyt, minkä merkkisistä punkkipannoista on oikeasti hyötyä. Mielestäni ne yrttipannat olivat yhtä tyhjän kanssa aikanaan kun käytin.
aprikoi Eeva
Jaana Jalasaho

Viesti Kirjoittaja Jaana Jalasaho »

Tänä aamuna täällä Hankasalmellakin poistettu eka punkki koiran turkista, olin kyllä Tosi Yllättynyt löydöstä! :shock: Nyt Jo!!!??

Saako ExSpotia apteekista ilman reseptiä?? Vai mistä sitä hankitaan?
t.nimim. tietämätön... :?
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Punkkipantoja ja ihoon laitettavia aineita saa apteekista ja ilman reseptiä!
Anne Viitala

Viesti Kirjoittaja Anne Viitala »

Hei! Täällä pohjosessaki löytyi jo punkki :viha: yäk! Laitoin tänään Exspotia koiralle, toivottavasti punkit pysyy nyt pois :roll: . Ostin aineen apteekista, ilman reseptiä, siinä tämän kokoiselle koiralle 3 kk:n annos, kuukauden annos 2 pipettiä, koko satsi maksoi 30 euroa.
suvi manninen

Viesti Kirjoittaja suvi manninen »

Meillä oli yhtenä kesänä koiruudella punkkipanta merkiltään Scalibor. Toimi erittäin hyvin ja mielestäni hinta-laatusuhde oli hyvä... panta tehoaa meinaa peräti 6 kk!!! Varoituksia oli kyllä jos jonkin moisia esim. uidessa piti ottaa pois, kun tappaa vesieliöitä... ei suoraa pitkäaikaista kosketusta ihmisen iholle jne. jne. Todettiin tuo kuitenkin erittäin toimivaksi. Lisätietoa pannasta löytyy mm. http://www.scalibor.fi/ .

Yrttipunkkipanta oli viime kesänä, mutta toista kertaa emme moiseen sorru... koiran turkki meni huonoon kuntoon ja hilseili... en tiedä varmuudella, mutta jotain yhteyttä tuohon yrttijutskaan itse arvelin... otimme yrttipannan pois keskellä kesää ja turkki alkoi palautumaan normaaliksi.

Nyt olen miettinyt uudestaan tuon Scaliborin hommaamista...
suvi manninen

Viesti Kirjoittaja suvi manninen »

Lisäystä äskeiseen... Scaliborin omien nettisivujen kautta pannan varoitukset olivat näköjään aika kauniisti sanottu... ehkäpä paremmin pannan haittapuolista löytyy tietoa esim. http://www.yliopistonapteekki.fi sivujen kautta, jossa sanotaan mm. seuraavaa:

Panta on kuitenkin irrotettava ennen koiran päästämistä uimaan, koska vaikuttava aine on haitallinen kaloille ja muille vedessä eläville eliöille. Ensimmäisen viiden päivän aikana jolloin koira käyttää pantaa, sitä tulisi estää uimasta. Voidaan käyttää tiineyden ja laktaation aikana.

Pannan asettamisen jälkeen kädet on pestävä saippualla ja kylmällä vedellä. Älä käytä tätä tuotetta jos olet allerginen trifenyylifosfaatille. Älä anna lasten, varsinkaan alle 2-vuotiaiden, käsitellä pantaa, leikkiä sen kanssa tai laittaa sitä suuhun. On huolehdittava siitä, etteivät pienet lapset ole pitkään kiinteässä kosketuksessa, esim. nuku, pantaa käyttävän lemmikin kanssa.

Kaikesta näistä varoituksista huolimatta, olemme olleet pantaan tyytyväisiä ja koirasta ei ole tuolloin punkin punkkia löytynyt.[/i]
Hilkka Laakso

Viesti Kirjoittaja Hilkka Laakso »

Minä olen tosi skeptinen perinteisten punkkipantojen suhteen. Ensinnäkin useimmat niistä haisevat niin hirveälle ihmisenkin nenään, etten mitenkään voi uskoa, ettei moinen löyhkä koiraa häiritsisi.

Niiden tehosta mulla on aika masentavia kokemuksia. Vanhukseltani löysin kerran kiinniolevan punkin jopa ihan pannan alta. Olen kokeillut aika montaakin merkkiä, luonnonyrttitäytteisistä hirveän hajuisiin myrkkypötköihin asti, eivätkä ne juuri ole tuntuneet toistaan kummemmilta. Ja luonnollisesti pannan teho heikkenee paljon uivalla koiralla erityisen nopeasti. En siis juurikaan luota perinteisiin punkkipantoihin.

Liuokset (Expot, Frontline) ovat puolestaan tehonneet hyvin. Eivät kylläkään niin pitkään, kuin valmistaja lupaa. Loppuajasta on joskus saanut joku punkki iskettyä. Siksi myös minä pidän tarkkaan kalenterin kanssa huolta siitä, että koira on ylisuojattu. Kun nyt on merkkinoilla punkkipantoja (Scalibor), jotka toimivat samalla periaattella kuin liuoksetkin, niin uskon että tehoa löytynee. Itse valitsen helppokäyttöisyyden takia liuoksen.

Tuo karkotemyrkkyjen pelkääminen, josta Birgitta mainitsi, on vähän suhteellista. Itse pelkään enemmän niitä punkkien levittämiä myrkkyjä kuin noista karkoitteista mahdollisesti tulevia. Netistä löytyvien tilastojen mukaan todelliset haittaepäilyt noilla karkoitteilla ovat kätettyihin määriin verrattuna marginaalisia. Punkkihaitat taas ovat ihan arkipäiväisiä ja tuttuja. Elämä on. :?
Anneli Leppänen

Viesti Kirjoittaja Anneli Leppänen »

Ensimmäistäkään punkkia en tänä keväänä ole koirasta löytäny, johtuu varmaan siitä, että laitoin koiraan ekspotit ja strongholdit sun muut aineet toukokuun alkupuolella, mutta mäkäröitä on sairaan paljon, tuollaisen hirven värisen koiran ympärillä kuhisee pilvenään niitä iljettäviä verenimijöitä :evil: . Mahan alusen ovat kupanneet siltä vereslihalle ja niihin ei tunnu auttavan mitkään apteekin aineetkaan, ei edes ne karjalle tarkoitetut "ohvit".
Lea Ojala

Viesti Kirjoittaja Lea Ojala »

Lauantain hakumettä reissun jäljiltä löysin omasta niskastani punkin.
Pitäiskö laittaa exspot itellekkin :D
Anu Ekegren

Viesti Kirjoittaja Anu Ekegren »

Exspotia on kovasti kehuttu, laitoin litkut lauantaina ja äsken lainattiin naapurin punkkipihtejä :evil:

Muilla on kuitenkin toiminut hyvin?
Vastaa Viestiin