Kevään eka punkki, yöks!

Terveyteen liittyvät aiheet
Terhi Puumalainen

Kevään eka punkki, yöks!

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Eilen jälkitreenin jälkeen bongasin koissun niskasta punkin. Ällötys! Ja toinen vipelsi korvan tyvessä karvojen joukossa. Eipä ole aiemmin ollutkaan tässä koirassa punkkeja, mietin tässä nyt josko hakisi ExSpotit tuolle nahkaan.... Tulee kuitenki päivittäin pyörittyä mahdollisissa punkkipaikoissakin.
Tiina Verkkomäki

Viesti Kirjoittaja Tiina Verkkomäki »

Jahas, niitä alkaa sit oleen jo Oulussaki liikkeellä.. Mikäköhän ois paras ja turvallisin punkkikarkote pennulle? Aikamoisia myrkkyjä ne tuntuu kaikki olevan, tappaa vesieliöitä yms. Kuinkas moni teistä käyttää punkkikarkotteita/punkkipantaa säännöllisesti koko kesän? Mietin tässä että onkohan noista myrkyistä enemmän haittaa kuin hyötyä ja onko muutama punkki kesässä koiralle kovinkaan vaarallinen. Tuntuu että vielä 10 vuotta sitten ei kukaan käyttänyt mitään punkkipantoja ja varoitukset punkin vaaroista oli sitä tasoa että koiraa ei saa päästää sänkyyn ettei punkit pääse puremaan ihmisiä. Silti koirat elivät silloinkin terveinä ja pitkään punkeista huolimatta.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Viime kesänä en laittanut mitään karkotteita, enkä nähnyt ainuttakaan punkkia koko kesänä koirassa tai asunnossa. Edellisenä kesänä laitoin alkukesästä ExSpotin (teho 4vk) ja yhtään punkkia ei ollut koko kesänä. Muutama tuttava, jotka liikkuvat vielä meitäkin enempi punkkipaikoissa, ovat todenneet ExSpotin hyväksi. En muista millaisia rajoituksia on pennuille tai onko ollenkaan, mutta googlettamalla löytyy varmasti tuoteseloste.

Luonnon omana punkkikarkotteenahan pidetään valkosipulia. Sitä koirani saa tuoreena päivittäin kasvissoseessa. Tosin viimesimmässä satsissa valkosipulikin meni soseeseen ennen pakastusvaihetta, lienekö tuommosella mitään vaikutusta. Aina aiemmin valkkari on menny ihan tuoreena puristettuna.

Kyllähän noi punkit levittää tauteja, pahimpana niistä borrelioosi. Hyvin harvinainen on näillä leveyspiireillä, mutta koko ajan punkit on siirtyneet pohjoisemmaksi eli täälläkin myös punkkien haitat lisääntyvät.
Marja Lindgren

Viesti Kirjoittaja Marja Lindgren »

mun kakaralla oli viimekesänä ExSpot ja eläinlääkäri sano että ei alle 5kg koiralle. Omalle laitoin ku painoo oli reilu 7kg eikä ollu yhtään punkkii koko kesänä.
Niina Hämäläinen

Viesti Kirjoittaja Niina Hämäläinen »

siinä exspotin tuoteselosteessahan sanotaan että se "sopii" yli viiden kilon painoisille koirille.. joten ilmeisesti myös pennuille, kunhan kasvavat tarpeeksi.
Tiina Verkkomäki

Viesti Kirjoittaja Tiina Verkkomäki »

Taidan laittaa Frontlinen suihketta koirallekin kun pitää rotat käsitellä sillä näyttelyä varten. Onkos noissa yleensä jotain rajoituksia että kuinka monta päivää ennen rokotusta pitää laittaa tai saako laittaa heti rokotuksen jälkeenkään? Kun niskaanhan se laitetaan ja rokotus ois torstaina.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Minä pitäisin noin viikon taukoa rokotuksen ja punkkihäädön välillä ettei tule mitään ylläreitä suuntaan tai toiseen. Ei ole varsinaista faktatietoa pohjalle, muuta kuin tieto, että lääkeaineet tuppaa usein tavalla tai toisella muuttamaan toistensa tehoa ja vaikutusta.
Ei niitä punkkeja vielä kauhiasti mahda olla, varsinki ku taas lykkäsi kylmempää ilmaa.
Kimmo Nummela

Viesti Kirjoittaja Kimmo Nummela »

Tiina Verkkomäki kirjoitti:Mietin tässä että onkohan noista myrkyistä enemmän haittaa kuin hyötyä ja onko muutama punkki kesässä koiralle kovinkaan vaarallinen. Tuntuu että vielä 10 vuotta sitten ei kukaan käyttänyt mitään punkkipantoja
Moi

Minäkin ajattelin samalla tavalla vielä muutama vuosi sitten.
Ei noita punkkimyrkkyjä juuri ollutkaan kymmenen kaksikymmentä vuotta sitten ja jos oli niin ei niitä kukaan käyttänyt.

Mutta kerronpa pienen tarinan…

Palatessani kolmisen vuotta sitten syksyllä kotiin parin päivän työmatkalta ei koira tullutkaan tervehtimään eteiseen (7-vuotias narttu). Makasi vain sohvalla ja tuijotti. Ikinä ei poissaoloon ollut tuolla tavalla reagoinut. Avopuoliso sanoi, että oli ollut vasta yhden päivän hieman apaattinen. Yleensä eteisessä oli pyörremyrsky pienestäkin poissaolosta. Nyt vain tuijotusta sohvan pohjalta. Ei kuumetta ei mitään varsinaista syytä apaattisuuteen.

Päivän katsoin apaattisuutta, jonka jälkeen alkoi mahdoton eläinlääkäreissä juokseminen. Verikokeita, antibiootteja, lääkettä valeraskauteen, borrelioositestejä, pernan poisto erään puukkohullun eläinlääkärin toimesta etc, etc…

Mikään ei auttanut ja mikään testi ei näyttänyt varsinaista syytä nyt jo kuumeiseen ja erittäin apaattiseen koiraan. Verikokeissa ilmeni, että koiralla saattaisi olla luusyöpä, johon suhtauduin erittäin skeptisesti, koska syöpä ei kehity kahden poissaolopäivän aikana jotka olin työmatkalla. Eräänä sunnuntaiaamuna leikattiin pernakin pois, jos siinä vaikkapa sitten olisi syy…vaan ei ollut…

Viimein monen kuukauden jälkeen sain lähetteen viimein pieneläinklinikalle, jossa koira tutkittiin korvista häntään saakka. Sielläkään ei syytä löytynyt suoranaisesti. Verikokeiden perusteella leukemia näytti todennäköiseltä, mutta fiksu eläinlääkäri ymmärsi, että se ei ole se todennäköisin, koska oireet alkoivat yhdessä kahdessa päivässä.

Viimeisenä vaihtoehtona eläinlääkäri pieneläinklinikalla pyysi lupaani lähettää verta saksaan tutkittavaksi, koska epäili erästä harvinaista tautia. Annoin luvan ajatellen, että tulos on kuitenkin negatiivinen, koska en ole lotossakaan voittanut koskaan.

Tulos tuli muutaman viikon kuluttua. Olisi pitänyt pistää lotto vetämään…

Koiralla oli ehrlichioosi, jota punkit levittävät. Eläinlääkäri totesi, että kyseessä on myös ainut kroonisessa taudin vaiheessa oleva koira suomessa ja että hoitoa ei oikeastaan ole. Kortisonia niin pitkään kuin koira sitä kestää. Kolme muuta koiraa eläinlääkäri tiesi, jotka olivat erlichioosin saaneet, mutta niissä tapauksissa diagnoosi oli osattu tehdä ja aikaa ei oltu tuhlattu kuukausitolkulla arvaamiseen.

Kortisonilla koira toipui silmissä, tosin juominen ja syöminen yltyi, mutta kuudeksi kuukaudeksi saimme vielä hyvää yhteistä aikaa. Sen jälkeen koiran tarina oli loppu. Ikinä emme eläinlääkärissä joutuneet juoksemaan, ei allergioita, ei perussairauksia ei mitään…täysin terve sakemanni, jonka elämästä teki lopun punkki, jonka levittämän taudin tarttumisen olisi voinut estää käyttämällä punkkimyrkkyjä.

Riskinsähän niissäkin lääkkeissä on, mutta nyt uuden koiran kanssa en aio ottaa enää sitä riskiä, että se saa punkkien levittämän taudin. Tavallisilla eläinlääkäriasemilla ei osata näitä tauteja diagnosoida, joten koiran tarina on loppu jos se tällaisen taudin saa.

Punkkimyrkkyjä käytän uuden koiran kanssa erittäin tunnollisesti, laskien päivän päälle milloin seuraavan kerran lääkettä täytyy laittaa.

Joku voi ajatella yllä olevasta, että olisi ollut armollista lopettaa noin sairas koira. Eräs eläinlääkäri sitä ehdottikin, johon totesin, että sen päätöksen teen heti, kun sinä löydät syyn sairauteen, maksoi mitä maksoi. Näin jälkikäteen ajatellen pidän ajatustani oikeana. Olisin voinut koiran lopettaa heti, saamatta tietää syytä koskaan. Tämän jälkeen taas uusi koira kotiin ja samalla mentaliteetilla eteenpäin…ei punkkimyrkkyjä….
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Mullakin aikoinaan (siis n. 15 vuotta sitten) koira yht'äkkiä lopetti kävelemisen melkein kokonaan, eikä päässyt pientä rappusta ylös, vaan piti nostaa.
Vein sen sitten tietysti siltä istumalta eläinlääkäriin, joka heti kysyi, että onko koiralla ollut punkkeja. Noh, mä mitään punkkeja siitä ollut löytänyt.
Eläinlääkäri kuitenkin epäili borrelioosia (tuollon ei vielä mitään verikoetta asiasta ollut) ja antoi antibiootit.
Illalla mä sitten löysinkin tuon punaisen renkaan koiran kaulasta. Eli sitähän se.

3 kk antibioottia syötiin ja sitten tauti oli ohi, ja mä kun luulin jo ensin, että D-lonkkainen 8-vuotias oli alkanut lonkkiaan oireilemaan, mutta onneksi ei, vaan taivalta jatkui vielä monta vuotta.
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Meillä ei ole vielä näkynyt punkkeja koiralla... ONNEKSI :) Viime kesänä annoin kesä-, heinä- ja elokuussa exspot-kuurin. Mitä olette mieltä, joko kannattaa antaa tän kesän ensimmäinen kuuri? Ja vieläköhän syyskuussa tarvii tänä vuonna punkkikuuri antaa?! Sitähän nyt ei ehkä vielä pysty ennustamaan tietenkään. Tuo lääke on ollut tehokas tai ainakaan ei koiralla viime kesänä ollut yhtään punkkia, huh helpotus :D
Kimmo Nummela

Viesti Kirjoittaja Kimmo Nummela »

Jonna Putkonen kirjoitti:Mitä olette mieltä, joko kannattaa antaa tän kesän ensimmäinen kuuri? Ja vieläköhän syyskuussa tarvii tänä vuonna punkkikuuri antaa?
Ainakin täällä etelässä on ollut niin lämmintä, että ensimmäisen kuurin laitoin uudelle koiralle jo maaliskuun lopussa.

Lisäksi löysin siitä yhden punkin joulukuun alussa!

Rupeaa olemaan ympärivuotinen tarve täällä päin.

Kimmo
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

No hitsiläinen.. ei uskoisi, että niitä joulukuussa olisi! Mutta uskonhan minä tietenkin, miksei voisi olla, kaikki on nykyään mahdollista. Pitänee seuraavana palkkapäivänä marssia apteekkiin ja käydä se kuuri ostamassa. Onko teillä kellään muuten kuurin aikana löytynyt koirasta punkkeja? Luulisi näiden tuotteiden kuitenkin aika hyviä olevan. Entä onko kokemusta punkkipannoista? Onko niihin luottamista? Nuo kuurit ei ole mitään kovin halpoja, mutta onneksi meille ne on tehonnut eikä punkkeja ole löytynyt vielä kertaakaan :)
Lotta Heikkilä

Viesti Kirjoittaja Lotta Heikkilä »

Hesarissa kirjoitettiin joku aika sitten jo, että tästä kesästä on tulossa lämpöisen kevään (siis MINKÄ?) vuoksi paha punkkikesä. Samaisessa jutussa kerrottiin tosin, että punkkien kantamat taudit tarttuvat harvoin ihmisiin ja vielä harvemmin eläimiin.

Kyllä mä silti käytän punkkipantaa meidän koiralla eikä sen käytön aikana punkkeja näkynyt.
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

MItä punkkipantaa sä Lotta käytät?
Mä kun olen hyvin epäileväinen tolle ExSpotille, se kun on myrkkyä, jota laitetaan ihoon.
Mä itse en nimittäin käytä myöskään hyttysmyrkkyä, koska mun mielestä se menee ihon kautta elimistöön (sitäpaitsi iho on inhan tahmainen), niin ajattelin, josko toi punkkipanta olisi parempi?

Joku mulle joskus suositteli myös Teepuuöljyä karkotteeksi, mutta mistähän sitä saisi sopivalla laimennuksella. Ostin apteekista, mutta se on niin tujua kamaa, että mä en uskalla sitä alkaa edes kokeilemaan itselläni saati sitten koiralla.
Tiina Verkkomäki

Viesti Kirjoittaja Tiina Verkkomäki »

Punkkipanta kai toimii ihan samalla periaatteella kuin ne iholle laitettavat myrkyt; ainetta imeytyy koiran ihon talirauhasiin josta se sitten leviää koiran koko iholle muutaman päivän sisällä ja samoja aineita niissä kai on kuin nestemäisissäkin valmisteissa. Pannoissa usein myös lukee, että ei saa käyttää kissalle eikä kissan saa antaa nuolla koiraa jolla on punkkipanta, kun taas monia nestemäisiä valmisteita käytetään yleisesti kaikilla eläinlajeilla, jopa hiirillä. Eli tuskin panta on ainakaan turvallisempi vaihtoehto.

Kysyin eläinlääkäriltä rokotuksen yhteydessä punkkikarkotteista ja hän sanoi, että sen voi laittaa vaikka saman tien rokotuksen jälkeen, ei pitäisi tulla mitään haittavaikutuksia. Lisäksi hän totesi että kannattaa mieluummin käyttää nestemäisiä valmisteita, koska pannat eivät välttämättä ole kovin tehokkaita.
Vastaa Viestiin